خانه > لرستان, کوهدشت, بروجرد, خرم آباد, دلفان, دورود > «لرستان شرقي» فقط یک پیشنهاد ساده

«لرستان شرقي» فقط یک پیشنهاد ساده

16/10/2008

مباحث مطرح شده اخير در باب پيوستن بروجرد به استانهاي اراك يا همدان و يا تشكيل يك استان مستقل به همراه ملاير و نهاوند و شاهزند، كه منجر به جدايي بروجرد از استان لرستان مي شد علي رغم تمايل و تلاش آقاي بروجردي نماينده با نفوذ راه به جايي نبرده است و بعيد به نظر مي رسد به ثمر بنشيند. زيرا اين ابهام را براي مردم لرستان و بخصوص بروجرد به دنبال دارد كه شايد اين اقدامات در راستاي لرستيزي و انكار هويت لري بروجرد و مبارزه با فرهنگ و تاريخ و هويت لرستاني صورت مي گيرد. اولين مخالفان اين طرح ها غالب مردم بروجرد و از جمله آقاي هادي مقدسي ديگر نماينده اين شهر است. متن كامل

از طرف ديگر بي انصافي است اگر توسعه و پيشرفتهاي علمي و صنعتي و فرهنگي بروجرد و بطور كلي شرق لرستان نسبت به مركز استان يعني خرم آباد عزيز و غرب لرستان را انكار كنيم. اين واقعيت كه سرعت توسعه در شرق لرستان بيشتر از غرب و مركز لرستان است واقعيتي است كه حتي گاهي موجب اعتراض نمايندگان و نشريات مركز و غرب استان مي شود. مثلا نمايندگان خرم آباد اعتراض مي كنند كه چرا صنايع لرستان در برخي شهرهاي شرقي متمركز شده اند. يا اخيرا آقاي محمدي نماينده محترم سلسله و دلفان به ايجاد صنايع مختلف در شهرهاي شرق استان و بي توجهي به ساير مناطق از جمله دلفان اعتراض مي كند و مي گويد: «اعتبارات عمراني استان بر اساس عدالت و عمق محروميت توزيع نمي‌شود» و يا نشريه صداي ملت و سيمره و ساير نشريات و وبلاگها بارها به توسعه نا عادلانه و  نا هماهنگ بودجه ها و صنايع و طرح ها اعتراض مي كند وبه صراحت مدعي بي توجهي به مركز و همچنين مناطق غربي لرستان از جمله كوهدشت مي شوند. اين گونه ماجراها و اختلافات و غالبا سوءتفاهمات به وحدت عمل مسئولان و نمايندگان لرستان آسيب فراوان رسانده است.

همانطور كه از مطالب بالا بر مي آيد اختلاف و دوگانگي منطقه شرقي لرستان بيش از آنكه خواسته مردم شرق لرستان يعني مردم و نمايندگان بروجرد، دورود و ازنا و اليگودرز باشد خواسته مردم غرب (كوهدشت، سلسله و دلفان و پلدختر) و مركز لرستان (خرم آباد) است. آنها مدعي هستند كه چوب محروميت را مي خورند اما هر آنچه بودجه ملي براي رفع اين محروميت اختصاص مي يابد در شرق نسبتا توسعه يافته تر خرج مي شود. اما وقتي سخن از جدايي مي آيد نه مردم شرق و نه غرب و نه مركز لرستان با جدايي بروجرد يا هر شهر ديگري از لرستان موافق نيستد و اين را ضربه به هويت و تاريخ و فرهنگ خود مي دانند.

پيشنهادي كه اين روزها مطرح مي شود اين است كه شهرهاي شرقي لرستان از جمله بروجرد، دورود، ازنا و اليگودرز مي توانند تحت عنوان استان لرستان شرقي مستقل از لرستان شوند. در اين صورت هم به اختلافات ديرين فرهنگي و يا سوء تفاهمات كه هميشه در ايجاد وحدت مسئله ساز بوده است رفع مي شوند و در اين صورت نه تنها هويت و نام لرستان آسيبي نمي بيند بلكه معروف تر و پوياتر از گذشته مي گردد و اي بسا در آينده با جذب شهرهاي لر تبار  ديگر به لرستان شرقي و لرستان غربي  گردد.

 
اين مقاله فقط يك راهكار ميانه را ارائه مي دهد و صد البته بهتر از پيوستن بروجرد به استاني ديگر يا تشكيل يك استان بي هويت و بي ريشه مثل «زاگرس» يا «بوستان» است كه برخي دنبال مي كنند. اين طرح مدتهاست كه مطرح شده است. واضح است
اگر بد و با سوء نيت اجرا شود مي تواند مثل هر چيز ديگر مورد سوء استفاده قرار بگيرد .مثلا ممكن است پس از دو نيمه كردن لرستان در يك جلسه كذايي نام استان شرقي را به نامی بی هویت مثل استان «زاگرس» و «بوستان» و برخی اصطلاحات دیگر که اطلاق انها به منطقه زندگی ما در حقیقت مساوی است با تحقیر تاریخ و فرهنگ بومی ما. البته از هر چيزي حتي قرآن هم مي شود سوء استفاده شود تا چه رسد به اين مقاله ضعيف ما!

عذرخواهي لرنا از مطرح كردن بحث لرستان شرقي

اسفنديار خدايي:
اگر تجزيه موجب پيشرفت است پس چرا استانهاي فارس و اصفهان به دنبال تجزيه نيستند؟ در شرايطي كه قوم لر قرباني غيرمنصفانه ترين تقسيم بندي هاي جغرافيايي شده است، مطرح كردن لرستان شرقي نه تنها هيچ مشكلي را حل نمي كند بلكه موجب تكه تكه شدن بيشتر قوم لر كه متفرق ترين قوم ايراني است مي شود. پس از انتشار مطلب لرستان شرقي در لرنا موج گسترده اي از انتقادات و اعتراضات در قالب دهها نظر و تماس و پيام به سمت لرنا سرازير شد
متن كامل

About these ads
  1. 16/10/2008 در 2:05 ق.ظ.

    ترابي از بروجرد
    درود بر شما
    پیشنهاد جالبی بود
    اما جناب خدائی عزیز مردم بروجرد و به گفته شما مناطق شرقی لرستان همیشه لر خواهند ماند و زبان و فرهنگ انها در هر صورت با آنها می ماند و همیشه جاودانه خواهد بود اما این امر در صورت وقوع می تواند به توسعه بیشتر لرستان و همچنین گستردگی آن نیز بینجامد .

  2. مسیحا از دورود
    16/10/2008 در 2:06 ق.ظ.

    با نظر شما در مورد تفاوت عميق فرهنگي ميان شرق و غرب لرستان موافقم ولي با پيشنهاد شما مخالفم و اين را به منزله تكه تكه كردن لرستان مي دانم به نظرم نمايندگان لرستان به جاي بحث هاي بيهوده اين چنيني كه در عمل اجرايي نيست بايد با هم متحد شوند و از حقوق مردم دفاع كنند
    لرستان كنوني به اندازه كافي كوچك است بيايد كوچكترش نكنيم در ضمن فرض كنيم لرستان شرقي تشكيل شد آيا فكري براي اختلافاتي كه براي تايين مركزيت آن به وجود مي آيد كرده ايم و در آخر تنها راه پيشرفت و گرفتن حقوق ضايع شده مردم لرستان اتحاد همه ماست!

  3. bijan
    16/10/2008 در 7:04 ق.ظ.

    خيلي ابتدايي و از روي بي سوادي است كه به اين مباحث پيش پا افتاده و عصر درشكه ايي پرداخته بشه. ايجاد لرستان شرقي از آن دسته حرفهايي است كه از شما انتظار نمي رفت .بنده روزي سه چهار مرتبه از سايت شما ديدن مي كنم ولي مطلبي به اين … نديده بودم با اين مطالب الكي ارزش سايتتون را پايين مي آرين.
    بنده ديگه از بازديدكننده هاي سايتتون نخواهم بود.
    چون در عصر نانوتكنولوژي از مباحث در سايتتون مطرح ميشه.
    لطفا اين مطلب را حذف كنيد.
    بيژن از بوشهر

  4. آشناگر
    16/10/2008 در 9:16 ق.ظ.

    مسئولين محترم سايت لرنا خواندن اين مطالب از سايت محترم ووزين چون شما موجب تاسف وباور نكردني است اينكه گفته ايد اختلاف در فرهنگ ،كدام اختلاف تاجايي كه من اطلاع دارم حداقل در شهرستانهاي دورود وبروجرد اكثريت مردم اين مناطق از اقوامي با فرهنگ مشابه وهمانند مردم خرم آباد وبه قول شما غرب استان تشكيل شده است اكثر مردم در اين مناطق از اقوام اصيل ايراني ولك زبان هستند اقوام بيرانوند ياراحمدي كارحمت و…..جزء اصيلترين مردم لرستان هستند بوده وخواهند بود هر چند در اين مناطق ساكنين مهمان وبعضا مهاجر ديگر رانيز نبايد فراموش كرد بختياريها وتركهاي مهاجر مهمانان ما هستند.امااين كه فرموده ايد اختلاف في مابين خواست مردم غرب استان است واستناد به اقوالي چند از نمايندگان استان كردايد بدانيد كه حتما هم مي دانيد محروميت راهيچكس نمي خواهد كه ما خواسته باشيم اينها نتيجه سياستهاي غلط ومغرضانه اي بوده كه بر مردم نجيب شريف ومحرم غرب استان وبخصوص مركز آن تحميل شده است وشما شرقيها هم كمال استفاده يا سوءاستاده راازاين نجابت تاريخي كرده ايد من به شخصه به عنوان يك خرم آبادي آرزو دارم روزي را ببينم كه شما بخصوص شما دروديها زير نظر بروجرد رفته باشيد تا آن زمان معني نجابت راكه مي گويم با تمام پوست واستخوانتان تجربه كنيد در آخر باز هم از در ج اين مطالب سخيف در لرنا اعلام انزجار نموده تاسف خودرا به عنوان يك لرستاني اعلام ميكنم وانتظاردارم به عنوان يك اصلاح طلب ضمن عزرخواهي ازمردم شريف لرستان به قول شما غربي خرم آباد كوهدشت نور آباد پلدخترو…توان ووقت خود را مصروف پيشرفت لرستان واحد كنيد كل لرستان محروم است از شرق تاغرب اگر ازهر طرف شرق غرب جنوب شمال وحتي آسمان لرستان خارج شويد به عمق اين محروميت پي خواهيد بر زمين كه سفت باشد …ازچشم …ميبيند .

  5. سیدال
    16/10/2008 در 10:17 ق.ظ.

    آقای خدایی ما هم در همین لرستان شرقی یعنی الیگودرز هستیم ولی هیچ نشانی بیشتر از توسعه یافتگی نمی بینیم

  6. 16/10/2008 در 10:25 ق.ظ.

    سلام جناب آقاي خدايي در صورت تمايل كوهدشت نت آمادگي خود را جهت طراحي بنر شما اعلام مي كند

  7. 16/10/2008 در 12:59 ب.ظ.

    تجزیه استان برای حل مشکلات و اختلافات فرهنگی و اجتماعی و.. نه حل مساله که پاک کردن صورت مساله است. با نظر مسیحا موافقم که لرستان امروزی ما خیلی بزرگ نیست که دنبال کوچک کردنش باشیم. اینکه یک شهر استان مثل بروجرد به خاطر ویژگی های تاریخی و فرهنگی توسعه یافته تر باشد دلیلی برای جدائی از شهرهای دیگر نیست. دیگر اینکه آمار بیکاری لا اقل در دو شهر شرقی (الیگودرز و دورود) به هیچ عنوان کمتر از شهرهای غربی استان نیست. تجزیه استان برای حل مشکلات و اختلافات فرهنگی و اجتماعی و.. نه حل مساله که پاک کردن صورت مساله است. اما با مطرح کردن این پیشنهاد مخالف نیستم. مخصوصا اینکه این نظریه رقیبی باشد برای اطلاق نامهای بی هویت و بی بنیه و غیر لری ای مثل استان زاگرس و بوستان و برخی اصطلاحات دیگر که اطلاق انها به منطقه زندگی ما در حقیقت مساوی است با تحقیر تاریخ و فرهنگ بومی مان.. در مورد واکنش آن دوست عزیز که گفته به خاطر طرح این پیشنهاد دیگر مخاطب لرنا نخواهد بود هم متاسفم چنین واکنشهای نخواهد توانست جولی خلاقیت پویایی و ابتکارات لرنا را بگیرد.. اگر هم قرار است لرستان ما وحدتش را با یک مقاله از دست بدهد خوب بگذار بدهد!!! اما مهمترین انتقاد من شیوه طرح این مساله است چرا آن را به نمایندگان مجلس پیشنهاد داده اید؟ با وجود اینه خودتان معتقد هستید هنوز در حد یک فکر و اندیشه و پیشنهاد ابتدایی است؟؟؟

  8. اميد گوهري
    17/10/2008 در 12:42 ق.ظ.

    آقاي خدايي ، به هر كجا روي آسمان همين رنگ است !
    درحالي كه تمامي بلاگرهاي لرزبان ، شما وسايت وزينتان را نقطه اتكا وپيوند خود براي احياي شكوه از دست رفته لرستان مي دانند از شما عجيب است به جاي تقريب الوار به ترسيم جغرافياي تفكيكي ان اقدام كرده ايد ؟
    آقاي خدايي لرستان يكبار درطول تاريخ پرشكوهش طعم تلخ تجزيه را با تقسيم شدن به پشتكوه وپيشكوه درك وتجربه كرده وبه اندازه كافي كوچك شده است . اگر امروز لرستان ، سرزميني است كه ايمان فلك داده به باد ، براثر همين غفلت هايي بوده است كه نياكان من و شما مرتكب شده اند .
    دره شهر ، دهلران و آبدانان به دليل همان غفلت تاريخي از لرستان جدا وضميمه ايلامي گرديدند كه قرار بود جولانگاه نفوذ بيشتر واليان پرشكوه لرستان باشد . اما امروز : الارض لمن احياها ….
    اگر قرار است درآتيه باتدبير فعلي شما نهاوند و ملاير ودره شهر ودهلران و انديمشك ضم لرستانهاي شرقي وغربي شوند وبازهم لرستان واحدي وجود نداشته باشد عدم لرستان به ز وجود .

    امروز بدان مصلحت خويش كه فردا
    داني وپشيمان شوي و سود ندارد .

  9. 17/10/2008 در 12:10 ب.ظ.

    دوستان عزیز لرنا شما که ساز فرهنگ ویکپارچگی فرهگی ویکسان سازی واتحاد برای قوم لر میزنید کجای کار هستین؟ براستی اگه شما توانایی انجام اینگونه کارها راداشتین تا بحال برای لرستان وقوم لر چکار میکردین؟ایا به صرف اینکه یک کوهدشتی براحتی نمیتواند با یک الیگودرزی ارتباط برقرار سازد دیواری حائل بین انها میکشیدین و لرستان شرقی وغربی مسیاختین ؟همین کاری که با آذرباییجان شرقی وغربی کردن؟مردمان ان منطقه با صرف همزبانی (اکثریت ترک زبان)به خون هم تشنه شدن! اختلاف بین انها بیشتر وبیشتر شده !لرستان با شرایط فعلی اش لرستان است با بختیاریها لک ها بروجردیها بالاگریوه ایهاا و خرم ابادیهایش لرستان شده فقط وفقط همین را داراست اگه همین را هم ازش بگیریم چه چیزی میخواهیم به لرستان شرقی وغربی ومردمش هدیه کنیم ؟؟ آیا فقر ومحرومیت ریشه کن خواهد شد؟توسعه به دیگر مناطق لرستان نفوذ پیدا خواهد کرد؟؟ دیگر اختلاف بین منطقه محروم و ثروتمند برچیده خواهد شد؟؟ براستی چه تضمینی است که فردا ایلات وقومیتها ادعای استقلال نداشته باشند ؟انموقع ازنا وجابلق هم از دورود جدا خواهد شد!!و الشتر ونوراباد همچنین !!! به نظر شما اقوامی یا مردمانی که اطراف دورود را احاطه کرده اند کجایی هستند؟؟ایا سلاخوری ویا ازنایی ویا الیگودرزی هستند ویا دورودی خالص؟!!میدانید اکثریت قاطیبه انها بختیاری و لرهای منطقه راه آهن وبخش پاپی هستند !پس انها چه تفاوت فرهنگی با مردم پلدختر وخرم اباددارند؟؟ایا زبان همدیگر را نمی فهمند یا توانایی برقراری رابطه را بدلیل فرهنگ متفاوت ندارند؟؟
    پس براردران لرنا این نظرخواهی برخلاف میل باطنی ام که شما را متعصب به اتحاد ویکپارچگی لرستان وقوم لر وسعی در رفع اختلافات احیانا موجود میدیدم کاملا نظری نپخته وخام وباعث جدایی و افتراق بین ما لرستانیها خواهد شد وبه نفع هیچ کس نیست جز کسانی که در قدیم میخواستند بین لرستان دیوار حائل به سبک صهیونیست های افاطی بکشند لرستان جنوبی و شمالی بسازند این همان نظر و عقیده است ولی گویا اینک به قلم دوستانمان در لرنا منتشر شده وبه شرقی وغربی تبدیل شده !! در همانموقع بنده ودوستان به همان طراح در جلسه ای باز به صراحت به ایشان هشدار داده وعواقب این طرح را برایش مفصل توضیح دادیم.من هم مثل سایر دوستان نسبت به طح این مسئله مخالفت خود را اعلام میدارم!!

  10. محمد.ج
    17/10/2008 در 11:50 ب.ظ.

    سلام
    بیایید مشکلاتمان را با جدایی حل نکنیم
    بیایید حال اونایی که می خوان لر بالر ترک با ترک لر با ترک و اختلافاتی از این قبیل رو راه بیاندازند رو بگیریم .
    اگه شهری امکانات بیشتری داره صددرصد مردمش میخوان که داشته باشن همه ما ایرانی هستیم وفرقی نمیکنه که از چه قبیله ای باشیم مهم اینکه باهم یکی باشیم برای پیشرفت اول محله بعد شهر بعد استان بعد ایران در ضمن ما نمخواهیم که لرستان بهترین استان ایران باشد .
    چون اصلاحاتی باید در رفتار خود داشته باشیم که نداریم ، در تمام شهرهای لرستان همه باید اصلاح شوند .
    به امید ان روز
    . یه الیگودرزی که دلش واسه همه میسوزه

  11. عزیزی
    20/10/2008 در 11:30 ب.ظ.

    با سلام خدمت دوستان
    هر چند با تجزیه مخالفم اما با کرکر خواندن وروگردی ئو خورماو» ه ای هم مخالفم ،در ضمن اگر سری به وزارت صنایع بزنید خواهید دید که ان چند کارخانه در بروجرد و ازنا به پای کوهدشت الشتر و نور اباد هم نوشته شده اند ، که این امر ممکن است از بی کفایتی مسئولین و یا … باشد ، این واقعیت تلخ است اما وجود دارد که در پایتخت زبان تمام مردم لرستان لهجه ملایری است و ….، زبان لکی زبانی عقب افتاده تر و در برخی اقوال بیگانه و مهاجر خوانده می شود!پایداری قومی در برابر رضاخان مایه افتخار است اما بیران و حسن وند ها …. اند
    ،تحصیل کرده های الشتری و کوهدشتی و.. استادان دانشگاه های خرم اباد اند اما …. نیز هستند.
    خرم ابادی های اصیل!؟ همه یا کوچ کرده یا مرده اند !.
    بنده برخلاف نظر دوستان این پیشنهاد را نه به این صورت بلکه در حد یک فرضیه اولیه به فال نیک می گیرم
    .
    .
    .
    .

  12. 24/10/2008 در 3:32 ق.ظ.

    سلام بر لرنا و خوانندگانش.
    تصور نمی کردم نظرات چنین ارزشمند و واحدی از نقاط مختلف استان ارسال شود. بحث خرم آبادی و بروجردی در عصر نانو تکنولوژِی و پسامدرنیسم تمام شده و صحبت کردن در باره آن به نبش قبر می ماند. با این اوصاف فکر نمی کنم در لرستان کسی به طور جد به دنبال تجزیه استان باشد… این فرضیه یا نظریه یا هرچه که می خواهید اسمش را بگذارید تقریبا هیچ طرفداری ندارد و جایگاهی هم در بین نمایندگان و دولتمردان ندارد…مشکلات ما خیلی بزرگتر و پیچیده تر از این حرفهاست. در جای دیگری و به نحو ی دیگر باید مشکل را حل کرد که در این مجال فرصت بحث نیست. همگان موفق باشید.

  13. 25/10/2008 در 1:48 ق.ظ.

    درود بر دوست عزیز سارا
    اگر مایل باشید آماده ام
    مطلبی مفصل
    برای این موضوع تهیه نمایم اما به طور
    مختصر دلایل حمایتم
    را عرض میکنم امیدورام که
    قانع کننده باشد
    اگر به تاریخ تقسیم بندی استانها برگردیم
    لرستان ابتدا جزئ استان خوزستان بود که بعدها
    از خوزستان جدا شد و به لرستان تبدیل شد هرچند که این
    عامل هم نتوانست به انچه که
    توسعه نیافتگی لرستان است
    کمک نماید.

    از مهمترین
    دلایل موافقت اینجانب با
    تبدیل لرستان به دومنطقه :
    1.از بین بردن اختلافات و کارشکنیهای عمدی ناشی
    از اختلاف دیرین که بین نقاط مختلف لرستان بوده است
    2.رقابت برای توسعه بین دو منطقه احتمالا شرقی یا غربی
    3. افزایش نمایندگان مردم در مجلس به دلیل تاسیس
    شهرهای جدید و همچنین افزایش سهمیه استانی
    آنها و بیشتر شدن نفوذ وقدرت قوم لر در عرصه ملی
    4. ایجاد ردیف ملی بودجه برای دو استان و
    افزایش سهم اعتبارات
    5. از بین بردن بهانه نمایندگان و مدیران شهرستانها
    به دلیل
    کمک کاری
    آنهاکه نوعا به بهانه سنگ اندازی استان و.. انجام می شود
    6.توسعه لرستان به سمت استانهای همجوار
    از جمله همدان و خوزستان
    7.ایجاد شهرهای جدید به دلیل ایجاد استان جدیدو
    به تبع آن فعالیتهای عمرانی و توسعه ای
    8.تبدیل دو استان همجوار به قطب کشاورزی و
    صنعتی با توجه به استعدادهای هر استان
    و …
    در صورت مخالفت با نظرات اینجانب دلایل خود را ذکر نمائید
    از آنجا که یکی از فاکتورهای اصلی توسه یافتگی مبارزه
    با فرهنگ قوم گرائیست و همچنین جوامع باز و بسته
    در اصطلاح جامعه شناسی سیاسی و اجتماعی
    رابا این فاکتور مهم ارزیابی می کنند
    لذا امیدست که حد اقل تحصیل کردهای
    استان
    دست از تعصبات قومی برداشته و از هر عامل
    تحول زا که می تواند زمینه توسعه لرستان و
    شهرهای آن و در دید کلان کشور مان ایران را
    فراهم
    نماید استقبال نمایند
    با سپاس

  14. 25/10/2008 در 4:49 ب.ظ.

    همانطور که در کامنتهای قبلی هم عرض کرده ام با بخشی از پیشنهاد لرنا و نیز نظرات اقای ترابی موافق هستم اما موضع اخیر ایشان مبنی بر اینکه مبارزه با قومگرایی از فاکتورهای توسعه است شدیدا مخالفم و نمی دانم ایشان چنین مساله ای را از کدام جامعه شناس شنیده اند چون اتفاقا برعکس است و نداشتن تعصبات و فعالیتهای ملی و قومی و بومی است که از علل عقب افتادگی جهان سومی هاست و نمونه بارزش لرستان خودمان است. شاید البته منظور ایشان از قوگرایی همان منظور برخی نشریات استان است که قومگرایی و بومی گرایی را با طایفه و قبیله گرایی اشتباه گرفته اند ما نیز با محور قرار دادن طوایف و قبایل مخالف هستیم اما بر این باوریم یکی از دلایل ترقی و توسعه بیشتر بروجردی ها تعصب غیرت و وطن دوستی (شهر دوستی) خودشان است که بقیه لرستانی ها باید الگو بگیرند.

  15. 31/10/2008 در 4:21 ب.ظ.

    با سلام
    مثل روز روشن است که همه بودجه ها در خرم آباد و شهرهای غربی استان خرج می شود
    همین سر دور دوم آقای رئیس جمهور را می توانید نگاه کنید.
    از 190 مصوبه فقط 6 مصوبه سهم الیگودرز است.
    من از آقای بروجردی تشکر می کنم اگر بتوانی چنین کار را انجام دهد
    یعنی لرستان شرقی با حضور بروجرد الیگودرز ازنا و درود

  16. اميد
    01/11/2008 در 11:58 ب.ظ.

    جرا بايد به حال مردم لرستان گريه كرد؟
    مي گويند خرمني داشت آتش مي گرفت ؟ عده اي داشتن گندم ها را باساقه اش براي خوردنشان به روي آتش گرفته بودند به اصطلاح خودمان ( گنم زورده ) مي كردند
    بابا آتش نشاني بيايد وآتش را خاموش كند آخه عزيز من مورچه چيه تا كله پاچه اش چي باشه ؟ همين افكار وتفرقه است كه بودجه ها به جاهاي ديگر سرازير مي شود عزيزان من درد ما نبود 1- مديريت درست دراستان 2- غيرمتخصص بودن مسئولين 3- بي تجربگي متوليان امر4- جمع مال ومنال آقايان از ترس گرفتن پستها وازهمه مهمتر سكوت ما مردم سلحشور و… است ؟ بيائيد به فرمان امام كه گفت اگر مسئولين كاري نكردند خودتان بلند شويد وكاري بكنيد بابا پاشيد دست توي دست هم براي سازندگي لرستان كوشش كنيم ؟

  17. babak
    05/11/2008 در 6:08 ق.ظ.

    dorod. man be onvan 1 broujerdi 100% ba in kar movafegham chon hame midonan ke ghabl az zaman reza shah be che dalaieli haghe broujerd nadide gerefte shod be nazar man broujerd ham az lehaz farhangi ham az nazarhai dige ba markaz fargh dare v balatar az on hast khob aghl hokm mikone TABDIL BE 1 OSTAN JADID BESHEVAD

  18. علي ديوكان بيرانوند
    07/11/2008 در 6:19 ب.ظ.

    مشكلات لرستان غربي يا شرقي بودن ان نيست بلكه مشكل اصلي اين سرزمين كهن ويكپارچه وجود افرادي است كه باعث اختلاف ودوگانگي بين شهرهاي استان مي شوند ووچه خوب است با حفظ وحدت مشت محكمي بر دهان بدخواهان ومعاندان اين سرزمين باشيم

  19. اميد/بروجرد
    08/11/2008 در 7:32 ق.ظ.

    .من هم فکر می کنم تشكيل يك استان مستقل (زاگرس)

  20. باربد
    10/11/2008 در 4:28 ق.ظ.

    بروجرد=استان مستقل =با حضور بروجرد الیگودرز ازنا و درود

    از آقای بروجردی تشکر می کنم

  21. darush
    12/11/2008 در 6:17 ق.ظ.

    broujerd OSTAN bayad gardad..

  22. یوسف
    12/11/2008 در 3:45 ب.ظ.

    سلام به تمام لرهای عزیز

    معلوم نیست از کی تا حالا ساکنان منطقه بروجرد شده اند از اقوام لر! من فکر می کنم (و پدران ما نیز) رضا شاه این القاب را برای بروجرد دست و پا کرده است.با این حال به نظر بنده شرط پیشرفت هر قومی از جمله قوم عزیز لر فقط در سایه توانمندسازی خود است و نه وسعت حصار خیالی.
    در اینجا لازم می دانم از تلاشهای جناب آقای دکتر بروجردی و همفکران ایشان که پیگیر احقاق حقوق ضایع شده مردم منطقه بروجرد توسط رضا شاه است سپاسگزاری می نمایم.

  23. babak az uk
    16/11/2008 در 6:28 ق.ظ.

    TAVAJOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

    MAN MIGAM ASLAN BROUJERD BAYAD PAITAKHT BESHE!!! VALI KHODAI MANAM GHABOL DARAM KE BROUJERD 1 SARO GARDAN AZ SHAHRHAI LORESTAN MAKHSOSAN!!??? khoram bad balatare:-)

  24. ben
    02/01/2009 در 11:20 ق.ظ.

    من با تقسیم لرستان مخالف ام و هترین شهر لرستان هم خرم اباد هست
    مردم ایرا ن لرستان رو به خرم آباد میشناسن

  25. hedayat
    07/01/2009 در 3:12 ق.ظ.

    سلام بر آقای سید محمد علی حسینی به اطلاع می رسانم
    که شما وکسانی که خواهان تجزیه استان لرستان به دو استان
    لرستان شرقی وغربی هستید متاسفانه سخت در اشتباه هستیدچرا که
    راه توسعه یافتگی در وحدت است نه در تجزیه طلبی،
    و تا زمانیکه این اختلافات در میان ما وجود دارد همواره باید
    شاهد استانی محروم باشیم که دیگر استانها از این اختلافات
    نهایت استفاده را ببرندما وتمامی قومیت های دیگر در ایران تا
    زمانی که خود را بعنوان یک ملت قبول نداشته باشیم
    نمی توانیم راههای توسعه را بپماییم .

  26. علي
    09/02/2009 در 10:12 ق.ظ.

    همين حالاش تصفيه خانه فاضلاب دورود توي بروجرد افتتاح شد ، واي به روزي كه اين شهرها برن زيرمجموعه بروجرد . خاكشون رو به توبره ميكشه .

  27. رضا روزبهاني
    09/02/2009 در 10:19 ق.ظ.

    آواز دهل شنيدن از دور خوش است. من خودم اهل بروجردم . متأسفانه (علي الخصوص پس از زلزله) فقر فرهنگي تو اين شهر داره بيداد ميكنه . از نقطه نظر امكانات و تجهيزات هم همين شرايط تو اين شهر حاكمه ، شما اگه سرتون درد بگيره يك پزشك درست و درمون يا يك واحد درماني مناسب پيدا نميكنين كه مشگلتون رو حل كنه . متأسفانه اين شهر با تبليغات كذب آقاي بروجردي در خصوص خدماتي كه تو اين شهر اتفاق افتاده به بدبختي كشيده شده و همين باعث شده مردم ساير شهرهاي استان هم دل خوشي ازمون نداشته باشن . تنها چيزي كه بروجرد عزيز داره واحدهاي صنعتي اونه كه اتفاقا اونها هم هيچ تأثيري توي رشد بروجرد نداشته اند ميگين نه ، از حجم بدهكاريشون به شهرداري بروجرد كاملا مشخصه . ضمنا تمامي خدماتشون رو از تهران ميگيرن نه از بروجرد .

  28. 09/02/2009 در 5:11 ب.ظ.

    به خدا قسم جدايي بروجرد از لرستان و تشكيل استان جديد حال به هر نام به نفع همه مردم لرستان است.
    مسئله يك اسم كه نمي تواند در اين قرن 21 مهم باشد.
    حالا اصلا اسم استان باشد :» مراكش» چه فرقي دارد.
    مهم تشكيل استان به مركزيت بروجرد است كه انشا الله تحقق خوا هد يافت.

  29. یه لر
    27/02/2009 در 12:22 ب.ظ.

    کسانی که این طرح رو پیشنهاد کردن خیلی بیجا کردن که این حرف رو زده و هدفشون از این حرفها تفرقه افکنی بین خرم آبادی ها وبروجردیها است ولی مردم فهمیده تر از این اند

  30. محسن
    16/06/2009 در 1:03 ب.ظ.

    لرها را به اندازه كافي تجزيه و جدا كرده اند به صورتي كه ايلهاي بختياري و لكي و ديگر شاخه هاي گويش لري را هم اغلبي از همان مردمان و هم ديگران جدا دانسته ولي اين كوچك شدنها يعني حقارت يعني نابودي و از بين رفتن قوم بزرگ لر در چند سال اخير حتي به آنجا رسيده ايت كه براي لرها جك و طنزهاي زيادي مي سازند و اين يعني سركوب قوم لر يعني تضعيف تا حتي كه خود لرها هم از لر بودن خود خجالت بكشنند و از گفتن قوميت خود امتناع كنند عزيزان بدانيد كه همه ايلها و لهجه هاي لري يكپارچه اول خود را لر بدانند به صورت جدا نامي از ايل و قوم خود نبرند و اين را به تمامي ملت ايران بشناسيم كه قوم لر تنها در لرستان متمركز نيستند و در استانهاي ديگر مانند چهارمحال و بختياري – كهكلويه و بوير احمد . فارس . اصفهان . ااراك . خوزستان . ايلام . همدان .و ديگر استانها مي باشند و چه قوم بزرگي هستند قومي كه زبان آنها فارسي ميانه و اوستائي مي باشد بيائيد مانند تركها ما هم اتحاد داشته باشيم ما كه قدمت چند هزار سال داريم و از اين سايت و ساير سايتهاي ديگر مي خواهم كه اين موضوع راگسترش و اشاعه دهيد . با تشكر

  1. No trackbacks yet.
دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: