رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور: تمسخر قوم لر در صدا و سیما خواست دشمنان

سریال فاصله ها با تمسخر فرهنگ و زبان لری بروجردی موجب برانگیختن واکنش بسیاری از شخصیتها و نشریات و مردم شده است؛ قنادیان رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور با اشاره به تمسخر برخی لهجه های مختلف اقوام ایرانی در صدا و سیما، عنوان کرد: قوم لر در مجموعه ملت ایران حرکت منصفانه و معقولی داشته است. قوم لر در دفاع از مرزها و آرمانهای نظام و انقلاب به وفور زحمات زیادی را کشیده اند ما نباید به سمتی حرکت کنیم که شانیت قوم لر زیر سوال برود. دشمن امروز به دنبال دامن زدن به اختلافات قومیتی است. اگر در این زمینه پا فراتر گذاشته شود مردم واکنش نشان خواهند داد.  

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، قنادیان عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان لرستان در سخنانی با اشاره به برخی شائبه ها در زمینه تمسخر قومیت ها در صدا و سیما، اظهار داشت: با وجود اینکه در کشور ما قومیتهای مختلفی وجود دارد ولی ما ملتی یکپارچه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ما در هیچ برهه تاریخی واگرایی قومیتی نداشته ایم، بیان داشت: این امر به خاطر دین اسلام است چرا که فصل مشترک همه ایرانیان مکتب حیات بخش اسلام است.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور تصریح کرد: این سازمان به عنوان یکی از دستگاههای تخصصی در حوزه هنر هر چیزی را که باعث شود همگرایی به واگرایی تبدیل شود را مطلوب نمی داند.

قنادیان با بیان اینکه بخشی از این مسائل در جامعه از حد دارد عبور می کند، افزود: دشمن امروز به دنبال دامن زدن به اختلافات قومیتی در ایران است.

وی با تاکید بر اینکه توجه به لهجه های بومی تا حد محدود در رسانه ها به ویژه صدا و سیما قابل قبول است، خاطر نشان کرد: اگر در این زمینه پا فراتر گذاشته شود مردم واکنش نشان خواهند داد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور با اشاره به تاکیدات و فتوای رهبر معظم انقلاب در زمینه عدم توهین به قومیت ها و لهجه های موجود در کشور، افزود: این موضوع دارای حرمت شرعی است.

قنادیان با اشاره به تمسخر برخی لهجه های مختلف اقوام ایرانی در صدا و سیما، عنوان کرد: قوم لر در مجموعه ملت ایران حرکت منصفانه و معقولی داشته است.

وی تصریح کرد: گروههای عشایری و غیرعشایری این قوم در دفاع از مرزها و آرمانهای نظام و انقلاب به وفور زحمات زیادی را کشیده اند بنابراین به نظر می رسد ما نباید به سمتی حرکت کنیم که شانیت قوم لر زیر سوال برود.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور با تاکید بر اینکه رسانه ها از جمله صدا و سیما نباید به سمتی حرکت کنند که شخصیت اقوام زیر سوال برود، تصریح کرد: از طرف دیگر نباید به گونه ای عمل کرد که هویت ملی نیز مورد خدشه واقع شود.

وی تصریح کرد: در برخورد با قومیت ها باید نقطه تعادلی در نظر گرفته شود تا نه این موضوع واکنش های مردم را در پی داشته باشد و نه دشمنان از وضعیت به وجود آمده سوء استفاده کنند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه استان لرستان در حوزه فرهنگی و هنری یک استان غنی است، یادآور شد: منابع فرهنگی هنری این استان بکر است و باید این ظرفیت های منحصر به فرد کشف شود.

قنادیان با اشاره به هنرهای بومی لرستان، افزود: موسیقی لرستان، موسیقی زندگی، کار و حیات است و روح حماسی در این موسیقی جریان دارد.

وی از موسیقی لرستان به عنوان گنج فرهنگی این استان یاد کرد و گفت: این ظرفیت می تواند فرهنگ ملی را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور با تاکید بر اینکه توجه به موسیقی لرستان دست نخورده باقی مانده است، بر ضرورت پیش بینی راهکارهایی به منظور معرفی هر چه بیشتر این هنر بومی تاکید کرد.

16 دیدگاه برای «رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور: تمسخر قوم لر در صدا و سیما خواست دشمنان»

  1. به نظر من هیچ توهینی نشده . این شخصیت خیلی مثبت و دوست داشتنیه. اگر کسی با گویش یا لهجه خاصی صحبت کنه شأنیتش زیر سوأل رفته؟
    در ضمن خاطرنشان کنم که اصلا بروجردی صحبت نمی کنه و این گویش لری با لهجه ملایریه. به جای این تعصبات بی مورد انرژیتون رو صرف معرفیه درست قومیت لر کنید. و با پیشرفت و رسوندن استان به جاهای خوب خودتون رو ثابت کنید .

    نسیم لرستان:
    متاسفانه در صدا و سیما همواره از شخصیتهای لر در نقشهای منفی استفاده می کنند. اما هرگاه بازیگری که اصالتا لر هم هست در نقش مثبت بازی می کند، هویت او مخفی نگهداشته می شود و باید فارسی تکلم کند. مثلا در همین سریال فاصله ها، خانم فاطمه گودرزی که همبازی یاور است و در نقش مثبت ظاهر می شود، لر است اما لر بودن او را پنهان می کنند. انگار لر بودن به معنای بی سواد بودن و آلوده بودن به همه صفات پلید مثل نامردی و کثیفی است

  2. اقای ناشناس اون تیکه ای که سعید بهش گفت دیوید بکام رو دوست من خواننده کرده و اونم قبول کرد به نظرت این توهین به لرها نیست

  3. من هم نمیدونم چه توهینی شده مگه خودت صحبت کردن با لهجه لری رو اهانت بدونی
    ولی هیچ احساس توهینی به منه غیر لر نمیده
    شما دیگه مصل ترکا نشین تا یه چیزی بشه میگن توهین کردین

  4. na tohin nist chon lahjehaye digar ham dar besyari az seryalha matrah mishan.masalan abdarchi keh tork hast va khaili ham shokhi bahash mikonand. ya lahjaye mashhadi keh khaili in naghshha ro bazi mikonan.
    chera ma lorha inghad be in chiza gir midim tazeh in naghsh lahjaye vrogerdi hast, be ma cheh.
    akharesh ham begam keh bikhodi ghyafaye hamdeli ba vrogerdiha ro nagirin keh aslan behetoon nemyad

  5. سلام
    به نظر بنده بیشترین توهین به فارسا شده!!! همین مهران که منفی ترین نقش فیلم رو داره – ساسان که هم بیبیبب بازه هم خالی بنده و هم کلاه بردار- اون دختره بیتا که هم ببییب و همچنین ببیببیببیب .من تعجب می کنم که چرا این همه میلیون فارس توی مملکن هست چرا اعتراض نمی کنن؟؟واقعا توهین یعنی چی ؟ ایا در تمام استانهای لرنشین دیدید بکهام رو میشناسن . یه پسر ساده ی شهرستانی که برای ساده ترین شغل وارد تهران شده چرا باید متخصص و زبان شناس و فوتبال شناس و گول نخور و … باشه .؟ اگه اینجوری باشه اتفاقا باید تعجب کرد.
    مثال یاور مثال هزاران جوان شهرستانیه که متاسفانه توی تهران مسخره میشن و کاملا واقعیه.شعر شهریار که الا تهرانیا انصاف می کن — تویی یا من .دقیقا منطبق با رفتار سعید با یاوره.
    اگه پخش سریال قطع بشه دیگه حل میشه موضوع؟ در ضمن اجازه بدین قسمتهای بعدی پخش بشه .من ندید می گم عاقبت یاور از سعید بهتر خواهد شد.

  6. نا شناس جان سلام
    کسی روی نوع خاص لهجه بحثی نداره مهم تمسخر اونه!!
    در ضمن تو خودت کجایی هستی که لهجه شیرین و شوخ طبع بروجردی را با سایر همدسته هاش اشتباه می کنی؟
    شاید از سایر مناطق لرستانی که هنوز گویش زیبا و بی تکلف بروجردی- این گویش هزاران ادیب و فرزانه و مرجع تقلید- را نشنیده ای!!

  7. شاید وجه تفاوت و مرزبندی لهجه بروجردی با متشابهات خود ( ملایری- نهاوندی- کنگاوری و …) زیاد نباشد ولی برای متکلمانش به راحتی محسوس است. البته تفاوت میان بروجردی و نهاوندی شهری بسیار کم است ولی تعدای اصطلاح مثل :
    » شیه» به معنای » شده» که درباقی حالات به صورت » بیه» و » بیده یا شده» به کار می رود و تعدادی اصطلاح منحصر به فرد و از همه مهمتر روانی و شوخ طبعی این لهجه، بروجردی بودن آنرا نمایان می کند.
    البته این تفاوت میان بروجردی- نهاوندی و ملایری برای سایر لرزبانان کمتر قابلیت شناسایی دارد .چه برسد به سایر هموطنان.

  8. متاسفانه صدا و سیما سالهاست که سیاست فاشیستی دارد و همواره شاهد توهین به لرها و ترکها و کردها بوده ایم و ادامه نیز خواهد داشت

  9. کلا خدا شفاتون بده! چون لره آدم ساده هی هست پس به لجه لری توهین شده؟

  10. توهین در معنای لغت توهم انداختن در یقین چیزیست اما این توهم انگیز نیست بلکه یقین آور است ولی من ناراحت نیستم چون هیچ یک از بچه های بروجرد با این چنین شخصیتی بزرگ نشده اند پس آنانی که برآشفته اند بروجردی نیستند

  11. سلام
    منشا این اانتها و تمسخرها تهرانیهای خودپسندند تو سریال چهار دیواری هم همه دیدند که چطور آتیلاپسیانی بادلقک بازیهاش ملت ترک رو به تمسخر گرفته بود.شعری از استاد شهریار رو می نویسم که دلمون خنک بشه.
    تو ای بیمار نادانی(تهرانی) چه هذیان و هدر گفتی
    به رشتی کله ماهی خور به طوسی کله خر گفتی
    قمی را بد شمردی اصفهانی را بتر گفتی
    جوانمردان آذربایجان را ترک خر گفتی
    تو را آتش زدند و خود بر آن آتش زدی دامن
    الا تهرانیا انصاف میکن خر تویی یا من

  12. سلام به همه
    به نظر من اکه الان سکوت کنیم فردا باید منتظر توهینای دیگه باشیم همین بی خیالی ما بهعث شده که بهمون توهین کنن چرا جرات نمیکنن به کردا توهین کنن؟

  13. اصلا قصد ندارم،در اینجا… یه جنگ لفظی راه بندازم….حرف من اینه که: چرا استفاده از یک لهجه رو اینقدر حاشیه ساز میکنیم.چرا ایجاد حساسیت میکنیم.مگه در صدا و سیمای ما از لهجه های دیگه هم استفاده نمیشه؟که ما فریاد » وا…مصیبتا» سر دادیم.من 33 سالمه…و با وجودیکه میتونستم با رفتن از این استان شرایط بسیار مناسبی رو برای خودم فراهم کنم، ولی موندم و با تمام بی مهری ها برای پیشرفت این استان تلاش کردم.از پروژه های مهم در خرم آباد گرفته تا دیگر جاهای استان/.ولی دوست عزیز مشکل اینجاست که ما همش به داشتم؛داشتم گذشتمون مینازیم،ولی امروز حرفی برای گفتن نداریم.جوانان این استان وقتی میتونن به هویت و عزت نفسشون بنازن و با اعتماد به نفس زندگی کنند،که از لحاظ کار و معیشت به نوعی هویت اجتماعی رسیده باشند.نمیشه که با بیکاری و جیب خالی و هزار حسرت راه رفت و به هویت و عزت نفسمون نازید!!!!مگه جونای این استان چقدر فرصت دارن؟واقعا؛ چطور میشه این همه عمر و جونی بر باد رفته رو جبران کرد؟؟؟متاسفانه ما مردم لرستان خیلی وقته که فراموش شدیم، لهجه که جای خودشو داره.اگر هم واکنشی در این باره از صدا وسیما میبینیم، به خاطر احترام به مردم و فرهنگ این مرز و بوم نیست،متاسفانه به خاطر اینه که از مردم لرستان میترسن اونم… به خاطر لــر بودنشون و…../.تا لحظه ایکه استاد سقایی فوت نکرده بودن؛؛آیا یادی ازش میشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نه که نمیشد…!!! جون دوره اینجور خوندن -( منظورم نوای دایه دایه ست) – دیگه گذشته بود.این نوا تا وقتیکه جوانان لرستانی رو میتونست جلوی توپ و تانک ببره، ارزش داشت و نوای مردم غیور لرستان بود.ولی بعدش استانهای مثل اصفهان گل سرسبد شدن و از مزایای احداث انواع کارخانه ها و کارگاهها و اعتبارات دولتی و …. برخوردار شدند…پس دوست من اگر ما به این لهجه متعصب هستیم //// باید این سوال رو از خودمون بپرسیم که چرا تا حالا مدیران رده بالایکه به این استان اومدن؛ هیچ کدومشون از لرستان نبوده؟؟؟؟؟

  14. من به عنوان يك لر و لك زبان معتقدم كه توهين شده

بیان دیدگاه