خانه > لرستان, مطالب برگزيده, کوهدشت, بخش اقتصادی > کوهدشت – مهران – عراق: مناسب ترین مسیر برای اتصال شهرهای مرکزی ایران به عتبات عالیات

کوهدشت – مهران – عراق: مناسب ترین مسیر برای اتصال شهرهای مرکزی ایران به عتبات عالیات

21/08/2010

 با ملاحظه نقشه راه­های کشور مشاهده می­کنیم لرستان با وجود قرار داشتن در موقعیتی مناسب، از نظر داشتن راه­های مواصلاتی مناسب منطقه فقیری به شمار می­رود. همچنین استان ایلام در حالی که می تواند بهترین مسیر برای اتصال شهرهای مرکزی کشور (کرمان، یزد، اصفهان و..) به کشور عراق (عتبات عالیات) باشد اما فعالیتی برای بالفعل ساختن این پتانسیل ندارد. شايسته است نمایندگان دو استان در صدد رفع این مشکل برآیند و با همکاری هم بزرگراه یزد – اصفهان – خرم آباد – کوهدشت- مهران را کلید بزنند.   

———————————————-

 عیسی قائدرحمتی

 با ملاحظه نقشه راه­های کشور مشاهده می­کنیم لرستان با وجود قرار داشتن در موقعیتی مناسب، از نظر داشتن راه­های مواصلاتی مناسب منطقه فقیری به شمار می­رود. همچنین استان ایلام در حالی که می تواند بهترین مسیر برای اتصال شهرهای مرکزی کشور (کرمان، یزد، اصفهان و..) به کشور عراق (عتبات عالیات) باشد اما فعالیتی برای بالفعل ساختن این پتانسیل ندارد.

بخشهاي مقاله:

 1-محور بین المللی تهران – خوزستان

2-ارتباط جاده ای استان ایلام و لرستان

3-محور بین المللی یزد – مهران

4-فوائد بزرگراه کوهدشت – مهران – عراق

 

 

 1-محور بین المللی تهران – خوزستان

         محور بین المللی تهران – جنوب که از خرم آباد می گذرد و یکی از محورهای مهم کشور میباشد سالیان سال غفلت شده است، به طوری که این محور فقط در قسمت لرستان بسیار مشکل ساز و خراب بود. چندین سال پیش را به یاد می­آوریم که وقتی از تهران به سمت بنادر جنوبی خوزستان حرکت می کردیم، از تهران تا اراک جاده بسیار خوب و پهن (در حد بزرگراه ) بود اما از اراک به بعد – که در ابتدای لرستان قرار می گرفت و بدتر در خود لرستان این جاده بسیار باریک و پر پیچ و خم، می­شد و سطح آن پراز چاله و چوله بود و هر لحظه این جاده گرفتار راه بندان و ترافیک سنگین می­بود.

وقتی یکی از مهمترین راه های مواصلاتی – که نه تنها برای لرستان بلکه برای سراسر کشور این قدر مهم است – این چنین به ورطه غفلت و بی اهمیتی کشیده شده، دیگر از سایر راه ها، مثل جاده خرم آباد به کوهدشت و از کوهدشت به مهران (که هنوز وجود ندارد) چه انتظاری باید داشت.

بحمدالله جاده بروجرد به خرم آباد امروزه به صورت نیمه بزرگراه در حد سه خطه شدن در آمده که اگر چه نسبت به زمان یاد شده یک حالت رویایی داشته و به قول ما لرهای لک «خدا و خرماست «اما انتظارات با توجه به اهمیت موضوع –که سهم خیلی زیادی از انتقال کالا از این شریان می گذرد باید بسیار از این بیشتر باشد.

انشاءالله این جاده در آینده ای نزدیک – که یکی از شاهراه های اصلی کشور است و پایتخت را به بنادر جنوبی وصل میکند– در محدوده لرستان بسیار غنی­تر ، وسیع­تر و با کیفیت تر از گذشته باشد. به طوری که حداقل چهار خطه یا شش خطه باشد. ما امیدواریم این مطالبه حقه لرستان در آینده ای نزدیک براورده گردد.

و اما خبر خوشحال کننده و مسرت بخش مربوط به بزرگراه شدن جاده خرم آباد به پل تنگ پا علم یا پل زال است که بخش مهمی از محور بین المللی جنوب می باشد. امروزه هم وقتی از جاده بسیار باریک و پر پیچ و خم معمولان – پل زال عبور می کنیم آنچنان اعصاب راننده ها در هم میشود که آرزو میکنند هر چه سریعتر این پروژه به بهره برداری برسد.

به هر صورت این قسمت از بزرگراه های استان بخشی از مهمترین راه های مواصلاتی کشور است

ضمنا برای اینکه شهر پل دختر هم بتواند از این بزرگراه استفاده کند خوب است جاده ی روستای دهلیج به روستای زیر زرین چقا و از آنجا به پل دختر ترمیم و اصلاح شده و به بزرگراه مبدل گردد.

     2-ارتباط جاده ای استان ایلام و لرستان

         متاسفانه ارتباط جاده ای شهر های لرستان با استان ایلام بسیار ضعیف و در حد هیچ می باشد. با توجه به اینکه استان ایلام و لرستان بیشترین مرز را با هم دارند اما در طول این مرز طولانی هیچ راه مناسب و با کیفیتی (به غیر از جاده کوتاه پل دختر – دره شهر ) بین شهرهای لرستان و ایلام وجود ندارد.

در مقایسه با ارتباط جاده ای لرستان با دیگر استان­های همسایه (همدان، خوزستان، اصفهان و حتی کرمانشاه) استان­های لرستان و ایلام اساسا همسایه شمرده نمی­شوند چرا که راه ارتباطی مستقیم ندارند.

         به زبان ساده تر شهرهای دهلران، آبدانان، مهران، بدره، پهله، ایوان، چوار  و حتی مرکز استان ایلام ارتباط جاده ای راحت و نسبتا مستقیمی با شهرهای همسایه در لرستان مثل کوهدشت، که بیشترین مرز را با ایلام دارد)  را ندارد. متاسفانه این ارتباط در یک مسیر طولانی دور زدن به استان کرمانشاه یا استان خوزستان میسر می شود.

         شهرهای جنوبی استان ایلام –که میتوانند ارتباط راحتتری با لرستان داشته باشند – با بی توجهی و به خاطر عدم وجود جاده های مناسب تا حدودی با شهرهای لرستان قطع رابطه شده اند . به عنوان مثال جاده ی دهلران – موری موری – آبدانان با آنکه در یک مسیر تخت و هموار می باشد اما سطح جاده بسیار خراب و پر از چاله و چوله است این جاده حتی فاقد هر گونه تابلوهای راهنمایی و رانندگی است.

         یا در مورد جاده دره شهر – آبدانان با آنکه فاصله ی مستقیم این دو شهر با هم بسیار کم است اما عملا جاده ی دره شهر – آبدانان آنچنان کوهستانی با شیب زیاد و پیچ های خطرناک و سختی راه گردنه می باشد که بیشتر رانندگان ترجیح می دهند از آن استفاده نکنند .

         با این اوصاف حداقل باید ارتباط جاده ای مناسبی بین مراکز استانهای ایلام و لرستان وجود داشته باشد که متاسفانه در طول سالیان متمادی همواره از جاده ی خرم آباد – کوهدشت – درب گنبد – سرابله به ایوان و در نهایت به ایلام استفاده می شد که ضمن طولانی بودن مسافت به خاطر پیچ های زیاد و دور زدن های بیهوده و همچنین عدم کیفیت سطح جاده و … عملا ارتباط مرکز لرستان با ایلام تا حد زیادی قطع بوده است.

         به تازه گی جاده مستقیمی از کوهدشت به ایلام از راه گراب به گرخوشاب عبدی به لومار در شرف احداث است اما این جاده مشکلات بسیاری در بر دارد و در شان منطقه نیست.

         استان ایلام یک سرزمین کوهستانی است و رشته کوههای آن به موازات هم  و در راستای مرز لرستان با ایلام کشیده شده اند این رشته کوه­های موازی در گذشته یک موهبت الهی برای زندگی عشایری لرهای لک – که بیشتر در نیمه ی شمالی لرستان ساکن هستند – محسوب می شد به این صورت که دامهای عشایر لر با عبور از این سلسله کوه­ها به مراتع تازه بالای کوه­های ایلام می­رسیدند اما امروزه که زندگی عشایری چه در پیش کوه و چه در پشت­کوه بسیار کمرنگ شده و ارتباطات با جاده و ماشین مانوس شده این رشته کوهها هم درد سر آفرین شده اند و مانند سدهایی پشت سر هم مانع از ارتباط ساده و راحت بین شهرهای لرستان با استان ایلام شده اند که باید با آنها مقابله کرد و با حفر تونلهای متعدد در عرض این رشته کوهها کوهدشت را به شهرهای ایلام از جمله مهران وصل کنیم این راه –که انتظار می رود به صورت بزرگراه باشد– پیامدهای فرهنگی و منافع اقتصادی زیادی برای دو استان ایلام و لرستان – مخصوصا برای شهرهای جنوبی ایلام – در بر خواهد داشت.          

3-محور بین المللی یزد – مهران

با اتصال کوهدشت به مهران یک محور دیگر به کشور اضافه خواهد شد این محور طولانی (یزد – مهران) شهرهای مرکزی ایران را به کشور عراق متصل می سازد و مورد استفاده استانهای یزد و اصفهان عمدتا برای زیارت عتبات عالیات می باشد هر چند که می توان بهره برداری اقتصادی در جهت انتقال کالا و منابع گردشگری هم از آن کرد.

بیشتر قسمتهای این محور طولانی مانند یزد تا داران (استان اصفهان) و یا در محدوده ی ازنا تا دورود و تا حدودی تا خرم آباد به صورت بزرگراه یا حداقل جاده چند خطه می­باشد. و اگر قسمت­های جامانده مثل از داران تا الیگودرز و یا اتصال کوهدشت به مهران انجام شود محور بسیار غنی ای پدید خواهد آمد.

شهرهای مرکزی کشور مثل یزد و اصفهان به صورت سنتی برای رسیدن به شهرهای شمال خوزستان از جاده اصفهان به دورود استفاده می کنند. و در دو راهی بروجرد –خرم آباد به محور تهران – خوزستان پیوسته و با عبور از خرم آباد به شهرهای شمال خوزستان می رسند.

پس بخش زیادی از محور یزد –خرم آباد– مهران قبلا مورد استفاده شهرهای مرکزی ایران بوده است بنابراین محور یزد– مهران نه تنها شهرهای مرکزی ایران را به استان ایلام و کشور عراق مربوط می سازد، بلکه در بعدی دیگر، ارتباط شهرهای مرکزی کشور با شمال خوزستان را تقویت می کند.

خرم آباد: نقطه تلاقی محورها

با ایجاد محور یزد – مهران، این محور در نقطه خرم آباد با محور تهران – خوزستان تلاقی خواهد داشت و با توجه به محور ارومیه – کردستان به سمت جنوب که باز از خرم آباد می گذرد می توان گفت در آینده ای نزدیک شهر خرم آباد میدان تلاقی محورهای عمده کشور خواهد شد.

البته محور ارومیه – کردستان به سمت جنوب می تواند در راهی دیگر از استان ایلام بگذرد که باز این موضوع به سود منطقه  است، به خصوص اگر ارتباط جاده­ای مناسبی میان خرم­آباد و ایلام باشد باز هم خرم اباد به عنوان نقطه تلاقی محورهای سراسری منتفع خواهد شد.

جاده ی کوهدشت به مهران و عراق، ضمن اینکه شریان اقتصادی و ترانزیتی کشور بوده، از سویی دیگر در جهت رساندن یک نفس دیگر به شهرهای مرکزی ایران می باشد. در بعدی دیگر از چند لحاظ به نفع استانهای ایلام و لرستان می باشد که در ذیل به آنها می پردازیم.

 

4-         دستاوردهای بزرگراه کوهدشت – مهران – عراق

 الف) تبدیل ایلام و مهران به دروازه عتبات عالیات

ب) از بن بست خارج شدن شهرهای مختلف استان­های ایلام و لرستان

ج)  ترانزیت استان ایلام

 الف) محور کوهدشت – مهران دروازه عتبات و عالیات:

با این همه کثرت زائر ایرانی برای زیارت عتبات عالیات در کشور عراق که زیارتگاههای متبرکه آن به بیش از سی مکان می رسد ، وجود چند گذرگاه برای رفتن به کشور عراق ضروری به نظر می آید . اگر چه گذرگاه شیب در خوزستان و خسروی در کرمانشاه وجود دارند اما با وجود تعداد کثیر زائر، که در بعضی ایام مانند ماه محرم و عید نوروز بشدت افزایش می یابند ایجاد یک گذرگاه دیگر مثل گذرگاه مهران در استان ایلام مناسب می باشد .

از این گذشته امیدواریم در آینده ای نزدیک بین کشور ایران و عراق مشکلات روادید و کاغذ بازی ها و دردسرهای بازدید روادید در مرز ایران و عراق برداشته شود در آن صورت زیارت اماکن متبرکه ی عراق مانند رفتن به یکی از شهرهای کشورمان، راحت و بی دردسر خواهد شد . و در آن زمان که به حتم مهیا خواهد شد، گذرگاه مهران بسیار مثمر ثمر خواهد بود .

بنابراین اگر بزرگراه خرم آباد به مهران احداث شود این بزرگراه فاصله شهرهای مرکزی کشور ( مثل اصفهان و یزد ) تا نجف و کربلا را کمتر خواهد کرد . و به این صورت بخشی از حجم زیاد زائر از این بزرگراه استفاده خواهند کرد.

 ب) از بن بست خارج شدن شهرهای مختلف استان­های ایلام و لرستان:

            شهرهای شمالی و غربی استان لرستان و همچنین شهرهای مرکزی و جنوبی استان ایلام در فقدان راههای مناسب مواصلاتی، تا حدی بسته به نظر می آیند. این راهها به علت کیفیت کم، دور بودن مسیرها در فقدان تونلها و دور زدن رشته کوههای طویل، بار خیلی کمی از ترددهای برون استانی و حتی درون استانی بر روی آنها می باشد. حال اگر بزرگراه خرم آباد به مهران احداث شود خرم آباد و شهرهای استان مثل کوهدشت و مهران، و سایر شهرهای هم جوار آنها با پیوستن به این بزرگراه، از حالت نیمه بن بست خارج می شوند و شریان عبور و مرور ترانزیتی و زیارتی در آنها به جریان می افتد. که از نظر اقتصادی و فرهنگی به سود کشور می باشد.

ج) ترانزیت استان ایلام:      

وقتی به نقشه ی کشور نگاه کنیم می بینیم تنها استانی که حداقل یک راه مواصلاتی طولانی از آن نمی گذرد ایلام است. این در حالی است که از میان بعضی استانها، بزرگراه و حتی آزاد راه گذشته است.

به عنوان مثال استان­های کرمانشاه و همدان، بزرگراه تهران به مرز خسروی را در اختیار دارند و یا استانهای مرکزی و لرستان بزرگراه تهران به جنوب را دارند و به همین ترتیب سایر استان­ها هر کدام به نحوی از این نعمت و توانایی بهرمند هستند. اما استان ایلام چه؟

بنابراین چه خوب است حداقل نمایندگان این استان در صدد رفع این مشکل برآیند و با همکاری هم انشاالله بزرگراه یزد – اصفهان – خرم آباد – کوهدشت- مهران را کلید بزنند. و به این ترتیب استان ایلام با این بزرگراه به شهرهای مرکزی ایران مثل اصفهان و یزد متصل خواهد شد.

            و همچنین این بزرگراه در اتصال به کشور عراق باعث رونق اقتصادی استان ایلام از طریق ترانزیت کالا در معاملات ایران و عراق قرار خواهد گرفت.

————————————————————————-

 

برای مشاهده نقشه کامل راههای ایران در اندازه خیلی بزرگ اینجا کلیک کنید
البته به علت حجم زیاد چند دقیقه ای طول خواهد کشید. یا روی لینک زیر نیز کلیک کنید

http://www.anobanini.ir/pic/map/iran-map/iran-map-02-l.jpg

About these ads
  1. 19/09/2010 در 5:30 ق.ظ.

    با عرض سلام واحترام
    خوشحال شدم از ديدن وبسايت شما و از اينكه براي نجات شهرستان كوهدشت پيشنهاد بزرگراه رو داده بوديد
    انصافا مردم لرستان مخصوصا كوهدشت نياز به همت عالي و غيرت مسئولين دلسوز دارد
    اميد وارم چشمي براي ديدن وگوشي براي شنيدن باشد
    بازهم ممنونم

  2. اميد
    03/10/2010 در 4:30 ب.ظ.

    خوب فكريه اما…..خودتون بهتر ميدونين

  3. میرهاشمی
    27/10/2010 در 11:33 ق.ظ.

    فکرخوبیست اگرعلا الدین بگذارد

  1. No trackbacks yet.
دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: