مسير راه آهن دورود – انديمشك از نگاه عكاس آذربايجاني

mg_7765981 دو قطار محلی از دورود حرکت می‎کند که یکی تا سپیددشت و دیگری تا اندیشمک رفت و برگشت می‎کند. در این مسیر قطار از پرتگاه‎هایی گذر می‎کند که چشم اندازهای بسیار زیبایی برای عکاسی می‎آفریند. ولی، نبود جاده‎ی منطقه و با وجود رودخانه‎ی بزرگ کنار راه آهن به دشواری می‎توان این چشم‎اندازهای زیبا را عکاسی کرد.   

mg_6922706

خلیل غلامی

با پیشنهاد حسین فاطمی و پشتیبانی روابط عمومی رجا- تهران قطار لرستان را با شوق تمام به همراه علی حق‎دوست آغاز کردیم. شباهت راه آهن آذربایجان با لرستان در این است که هر دو کوهستانی‎اند. اما تفاوت عمده‎شان نبود جاده‎ی کنار راه آهن است. لرستان یک مسیر خطی دارد که راه آهن اراک را به خوزستان پیوند می‎زند.

 

ویژگی‎های قطار این منطقه تراکم رفت و آمد مسافران است. به سبب نبود جاده‎ی بین شهرستان دورود (دو- رود) و اندیمشک، قطار سهم سنگینی از رفت و آمد مردم را بر عهده گرفته است. دو قطار محلی از دورود حرکت می‎کند که یکی تا سپیددشت و دیگری تا اندیشمک رفت و برگشت می‎کند. در این مسیر قطار از پرتگاه‎هایی گذر می‎کند که چشم اندازهای بسیار زیبایی برای عکاسی می‎آفریند. ولی، نبود جاده‎ی منطقه و با وجود رودخانه‎ی بزرگ کنار راه آهن به دشواری می‎توان این چشم‎اندازهای زیبا را عکاسی کرد.

 

گاه قطار بر دامنه‎ای کوهی حرکت می‎کند که از میان صخره‎ای سهمگین می‎گذرد. خزنده‎ای که بر فراز رودخانه‎ی پر آب از تونلی خارج شده و بر تونلی دیگر می‎خزد. قطار که از میان زمین‎های کشاورزی و روستایی می‎گذرد به صدای آشنایی برای مردم بدل شده است. و مردم که با قطار انس بسته‎اند تا ماشین به انگیزه و کارهای متفاوتی هر روزه این مسیر را طی می‎کنند. و راه بانانی که روزمره‎ی زندگی‎شان چفت و بست کردن پیچ‎های ریل است. و جوانان دانش آموخته که از گرمی به خنکی تونل‎ها می‎خزند.

بیشه یکی از زیباترین ایستگاه‎های راه آهن است. و آبشار بلند نزدیک آن حاکی از پر آب بودن منطقه است. روستای کوچک و تر و تمیزی نیز در کنار خود جای داده است.

 مردم برای حمل بارهای خود نیز نیازمند قطاراند. از جمله بارهای آنان گوسفند و گاو است که با همین قطار همراه می‎شوند. به طور میانگین از هر 5 کیلومتر یک تونل بر مسیر قطار نشسته است. و برد آن‎ها گاه تا 5/2 کیلومتر می‎رسد. ایستگاه سپیدشت (سه پیچ دشت) قطار سه پیچ می‎خورد که یکی از زیر شهر و دیگری بر دل کوه به اندازه‎ی 180 درجه می‎چرخد تا ارتفاع را با ملایمت به سر کند. با این دو راه‎بان که در حال کنترل پیچ ریل‎ها بودند همراه شدیم. تقریبا اطلاعات خوبی از مردم و راه آهن منطقه به دست آوردیم. کارمندانی که کار می‎کنند از روحیه‎ی شادتری برخوردارند.

 

مفهوم قطار در این جا بیش‎تر از دیگر نقاط کشور جا افتاده است. به نظر می‎رسد مردم مسیر دورود- اندیشمک هر لحظه در حال جابه‎جایی‎اند. و البته نبود جاده در این مسیر قطار وظیفه‎ی زیادی بر عهده گرفته است. و نسبت به این تراکم چندان امکاناتی فراهم نشده است. آن چه در زمان‎های پیش از این فراهم شده است هم چنان مورد بهره برداری قرار می‎گیرد. ایستگاه‎ها امکانات مسافری کمی دارد. با این همه مردم چاره‎ی دیگری ندارند. اندیشه‎ی این که بهتر از این می‎توان بهره‎برداری کرد، هرگز در مردم به وجود نمی‎آید.

مسافرت با قطار برای برخی جوانان یک دل مشغولی خوبی شده است. در چهره‎ی آنان هیچ اعتراضی دیده نمی‎شود. وضع موجود به سبب تکرار و بی‎هیچ نوآوری به رضایت‎مندی عمومی تبدیل شده است. به گونه‎ای با مشکلات کنار می‎آیند. مأموران پلیس از ما می‎خواستند که مشکلی برای مسافران بین واگن‎ها ایجاد نکنیم. تعدادی از مسافران در بین واگن‎های باری قرار می‎گرفتند. شاید دلیل‎اش مسافرت مجانی باشد. غالبا مأموران راه آهن ما را از عکاسی این گروه دور می‎کردند و مردم نیز از دید دوربین فرار می‎کردند.

متن كامل را در وبلاگ زير بخوانيد:
http://tabrizfoto.blogfa.com/post-101.aspx

Advertisements

5 دیدگاه برای «مسير راه آهن دورود – انديمشك از نگاه عكاس آذربايجاني»

  1. سلام از تلاشهای شما در معرفی این استان محروم و بی کس وکار متشکریم

  2. با سلام
    سپاس گزارم از بازتاب گزارش ام از قطار لرستان در این سایت. من و دوستم حقدوست در چهار روز اقامت در آن مسیر باز نتوانستیم آن چه شایسته ی راه آهن لرستان است نشان دهیم. امیدوارم دوباره با آشنایی بیش تر این مسیر را عکاسی کنیم. از همکاری همه ی مردمان و کارمندان راه آهن لرستان و آقای روح نواز (روابط عمومی رجا) سپاس گزارم.

  3. سلام.لطفا از مردم روستایی وغذاهای محلی اندیمشک عکس بگذارید-باتشکرراضیه -تهران

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.