فاز دوم مطالعات راه آهن ازنا – اليگودرز – اصفهان به پايان رسيد

1548_2377 به گزارش ايبنانيوز مسير راه آهن ازنا –  اليگودرز – اصفهان  با اندكي تغيير در مطالعات اوليه در حال پيگيري است؛ به اين نحو كه شهرستان اليگودرز موقتاً از نقشه حذف و راه‌آهن مستقيماً از شهرستان ازنا به سمت اصفهان طراحي شد و مطالعات مرحله دوم آن رو به اتمام است و در حال ورود به فاز احداث مي باشد.

متن كامل

در حال حاضر اتصال ريلي خوزستان به تهران از يك مسير كه هم آسيب پذير است و هم ظرفيت محدودي دارد، صورت مي گيرد و قبل از انقلاب اسلامی طرح راه آهن بختیاری برای بالا بردن ضریب امنیتی این خط ریلی در نظر گرفته شده بود.

به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنا نیوز)، شبكه ريلي راه آهن ايران شبكه‌اي ستاره‌اي است؛ عملاً همه خط ‌ها به تهران ختم مي‌شود و خطوط ريلي مستقلاً به همديگر اتصال ندارند. اين مسئله تا حد زيادي ضريب امنيت خطوط ريلي ايران را پايين مي‌آورد، يعني اگر خط ريلي در يك نقطه به دلايلي از جمله سوانح و حوادث طبيعي و مسائل امنيتي و نظامي قطع شود، ممكن است بخش قابل توجه اي از خطوط ريلي كشور از مسير خارج شود.  

احداث خطوط شطرنجي يكي از راه‌هاي رفع اين معضل در راه‌آهن ايران است. اگر خطوط ريلي موجود را با يك كمربند ريلي به همديگر وصل كنيم، مي‌توانيم در بحرانها و يا در مواقعي مانند تعطيلات نوروزي كه محدوديت و يا تراكم بيش از حد در برخي مسيرها وجود دارد، سرويس دهي مناسبي را از شبکه ريلي كشور انتظار داشته باشيم. 

با توجه به مباحث مطرح شده، احداث خطوط شطرنجي در مسير ريلي خوزستان – تهران حائز اهميت است؛ در اين مورد دو مسير پيش بيني شده بود. مسير اول خط اتصال اصفهان به اهواز موسوم به راه‌آهن بختياري است كه از شهرهاي رامهرمز، ايذه، دهدز، ناغان، بلداجي، فرخ‌شهر و فولادشهر مي گذرد. مسير دومي كه براي بالابردن امنيت خط ريلي موجود قبل از انقلاب مطرح بود مسير ريلي اليگودرز به اصفهان مي باشد.

در حال حاضر مسير اليگودرز – اصفهان كه اولويت كمتري نسبت به مسير اول دارد به دليل وجود نقاط اشتراك با راه‌آهن موجود و كوهستاني نبودن مسير، با اندكي تغيير در مطالعات اوليه در حال پيگيري است؛ به اين نحو كه شهرستان اليگودرز موقتاً از نقشه حذف و راه‌آهن مستقيماً از شهرستان ازنا به سمت اصفهان طراحي شد و مطالعات مرحله دوم آن رو به اتمام است و در حال ورود به فاز احداث مي باشد.

پروژه راه‌آهن بختياري كه حدود 40 سال پيش مطرح و قبل از انقلاب اسلامي مطالعات مقدماتي و مرحله اول آن انجام شد، هيچ نقطه مشتركي با شبكه ريلي موجود ندارد از طرفي قطع كردن كوههاي زاگرس به دليل اينكه كوههاي جواني هستند، بسيار پرهزينه است و شايد اصلي ترين دليل عدم پيگيري و احداث مسير راه‌آهن بختياري در سالهاي بعد از انقلاب اسلامي، نبود اعتبار كافي براي پيگيري و احداث اين مسير بود.

توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي و شبکه های حمل و نقل ریلی و جاده ای از اصلی ترین شاخص‌هاي توسعه یافتگی يك منطقه مي باشد و تاثيرگذاري احداث راه‌آهن بختياري بر توسعه پايدار منطقه امري بسيار روشن و بديهي است.

هرچند با توجه به گذشت زمان و پيشرفت هاي علمي در زمينه طراحي و احداث خطوط ريلي، طرح راه‌آهن بختياري نياز به مطالعات و طراحي مجدد دارد اما در حال حاضر احداث خطوط ريلي جديد در كشور اين واقعيت را به خيال نزديك كرده است.

با توجه بهره برداري از خط ريلي اصفهان- شيراز و در دست احداث بودن اتصال اين مسير به عسلويه و بوشهر، نهايتا اگر خط ريلي بوشهر – اصفهان راه‌انداي و فعال شود احتمال پيگري و راه اندازي راه‌آهن ساحلي قوت خواهد گرفت. هرچند طرح راه آهن ساحلی چند سالی است که در دست مطالعه است و هنوز طرح کامل آن روی کاغذ نیامده است اما با توجه به پیگیری مسئولین منطقه ای، دور از ذهن نیست که در آینده نزدیک این طرح وارد فاز عملیاتی شود و اتصال بندر امام خمینی به بوشهر موجب مي شود راه‌آهن بختياري اهميت خود را از دست بدهد و به دست فراموشی سپرده شود و این امر به خودی خود ضرورت پیگیری جدی تر این موضوع توسط مدیران و نخبگان را روشن می سازد.

در همين زمينه مقاله ديگري در لرنا بخوانيد:

آيا 17 سال مطالعه براي راه آهن اصفهان-  دورود كافي نيست؟

Advertisements

9 دیدگاه برای «فاز دوم مطالعات راه آهن ازنا – اليگودرز – اصفهان به پايان رسيد»

  1. اگر اينطور هست كه شهرستان اليگودرز مسير رااهن حذف شده است بايد به مسئولين پرتوان اليگودر تبريك گفت و دعا نمود كه اين عزيزان از خواب خرگوشي بيدار شوند و اين شهرستان را كه يكي از مهمترين شهرستان هاي استان و كشور محسوب ميشود از بن بست اقتصادي و اجتماعي و بالطب فرهنگي و سياسي خارج نمود

  2. به افتخارات جمهوری اسلامی برگی زرینی افزوده شده وان تعویق پروژه

  3. الیگودرز اصلا نه جزءایران محسوب میشود ونه جزء لرستان از زمان رضاشاه گرفته تا امروز به همت مسئولين بی کفایت این شهر

  4. mohammad :
    اقای رحمانی نماینده دولتی مردم الیگودرز کمی کلا ه خودرا بالاتر بگذارد!!!!!!

  5. مسیر ریلی اصفهان مبارکه لردگان بهبهان بندردیلم نزدیک ترین و منطقی طرین مسیر برای دست یابی به خلیج فارس است که بایستی مورد مطالعه و توجه مسئولین قرار گیرد . ضمنا این مسیر به علت کوتاهی سابقه دیرینه تاریخی دارد.

  6. وقتی یه کسی مثل آقای نماینده از پشت میزهای مدرسه به مجلس راه پیدا میکنه بهتر از این نمیشه

  7. فریادگر حق سرت سلامت………….ولی خداوکیلی بیشتر ازاین هم در توان پر توانتتتتتتت نیست.!!!!!!
    من از روئیدن خار سر دیوار دانستم که ناکس کس نمی گردد بدین بالا نشینی ها
    زحمت چندین وچند ساله مسئولین شهر با توان پر توانت!!!! چه ناتمام ماند…….افسوس.

  8. ما مردمان شهر سنگ از این بی کفایتی وکیل شهرمان و مسئولین استانمان به ستوه آمدیم

  9. البته جاي تعجب نيست چون آقاي دهقان نماينده ازنا و اليگودرز هستند و قرار نيست يك شهر دو تا راه آهن داشته باشد

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.