نام استان چهارمحال و بختياري تغيير مي كند

charmahalنماينده مردم اردل، فارسان، كيار و كوهرنگ در مجلس شوراي اسلامي گفت: از آنجا كه در تغيير نام استان از قبل در دستور كار نمايندگان قبلي بود، اما به دلايلي به نتيجه نرسيد، بنده در حال حاضر به دنبال اين كار هستم. در مجموع هويت استان بايد همانند هويت كشور از وحدت كامل برخوردار باشد و يكي از فلسفه هاي قطعي براي تغيير نام استان ايجاد اتحاد است. دليل بعدي تغيير نام استان طولاني بودن آن است.

نورالله حيدري در گفتگو با خبرنگار آژانس خبري بختياري (ايبنا نيوز) با اشاره به دلايل اصلي اين تغيير اظهار داشت: تفكيك چهارمحال «و» بختياري بين استان شكاف ايجاد مي كند و از آنجا كه استان كوچك است و اين واقعيت وجود دارد كه بختياري ها و چهارمحالي ها هستند اين نامگذاري استان را دو شقه كرده است.

حيدري در ادامه افزود: در مجموع هويت استان بايد همانند هويت كشور از وحدت كامل برخوردار باشد و يكي از فلسفه هاي قطعي براي تغيير نام استان ايجاد اتحاد است.

به گفته وي، دليل بعدي تغيير نام استان طولاني بودن آن است كه در محاورات و گفتگوها معمولاً يك بخش و بيشتر قسمت اول آن گفته مي شود و كلمه بختياري سهواً حذف و باعث مي شود كه مقصد اصلي از آن حاصل نشود و برخي نيز در گفتگوها چهارمحال و بختيار مي گويند و يا در مكاتبات مي نويسند استان «چ و ب» كه در اصل استان چوب خوانده مي شود بنابراين به نتيجه اي براي تغيير آن رسيده ايم.

حيدري تصريح كرد: من مبدع ايده تغيير نام استان نيستم و اين حركت از قبل شروع شده است پس همان هدف قبلي را دنبال خواهيم كرد و معلوم نيست كه چه نتيجه اي از اين حركت حاصل شود.

حيدري در مورد واكنش مردم استان نسبت به اين تغيير اظهار داشت: قطعاً در بدو امر براي انجام اين كار مواجه با واكنش بختياريها و غير بختياريها خواهيم بود، اما بنده فعلاً به اين امر ورود پيدا كرده ام، مذاكره مي كنم و جرقه ي اوليه كار را نيز در شوراي فرهنگ عمومي استان زده ام.

وي رد خصوص چگونگي تغيير نام استان يادآور شد: براي تغيير نام استان در ابتدا نياز به فرهنگ سازي است تا با مقاومتها مواجه نشويم و پله اول اين كار قبول اكثريت مردم در تغيير نام است و هرگاه از اين مرحله گذر كرديم مي توان با ارائه فراخوان و يا نظرسنجي اقدام به انتخاب نام مورد نظر كرد.

نماينده مردم اردل، فارسان، كيار و كوهرنگ در مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: در نامگذاري ملاكها و محورهايي از قبيل ميراث فرهنگي، زيبايي ها و طبيعت گردشگري، قوميت، تاريخ اقوام و زيبا و مختصر بودن نام انتخابي مد نظر قرار خواهد گرفت.

نورالله حيدري افزود: به هر كدام از اين ملاكها ضريبي بر اساس اينكه چه چيزي بيشتر بايد در اين استان روشن و پر رنگ باشد طبق يك پژوهش منطقي داده مي شود تا با رعايت اصول، نامي مناسب انتخاب شود.

48 دیدگاه برای «نام استان چهارمحال و بختياري تغيير مي كند»

  1. در استان لرستان هم زمزمه هئی برای تغیر نا م بدون اشاره به قومیت هست
    اگر بختیاریها اصالت مدار هستید نام استانتان را لرستان مرکزی بگذارید تا این بحثها در لرستان هم ÷ایان یابد امیدواریم لرستان جنوبی هم ÷ا بگیرد واصولا اینگونه نامگذاری در رژیم پهلوی برای فراموش شدن هویت قوم لر بوده است

  2. با نظر اقا ارمان شديدا موافقم.بايد باسرعت هر چه تمام تر به سمت اتحاد و پيشرفت قوم لر بريم .بايد لر بودن رو براي همه افتخار كنيم.بايد به جايي برسيم كه استانها براي منظور كردن نام لرستان و واژه ي لر در نام استانهايشان باهم رقابت و تلاش كنند.اين شدنيست.و لازمه ي اون هم اينه كه اول از خودمون شروع كنيم.اين خيلي مهمه كه اول بايد از خودمون شروع كنيم (در تمام زمينه ها )حتي در زمينه ي ايستادن پشت چراغ قرمز و رعايت اصول اوليه ي زندگي شهري وشهروندي.

  3. به اميد روزي كه لرستان شمالي و جنوبي و غربي و شرقي داشته باشيم.نه اينكه بياييم بحث جدا شدن رو مطرح كنيم.جدايي واستقلال هيچ دردي رو دوا نميكنه.

  4. به نام آنکه هستی نام از او یافت فلک جنبش ،زمین آرام از او یافت
    با اهدای سلام وادب خدمت همه هم استانیهای عزیز
    چون زنده ایم شرمنده ایم
    یه روز عده ای به خاطر همین چیزایی که ما الان اونا رو مسخره میگیریم رفتند و جان دادند. حالا ما رو سر حرفای عامفریبانه به جون هم میخوان بندازن . من به عنوان یه لرستانی و یک لرزاده افتخار میکنم که هر جا باشم بتونم واسه هم استانیهای گلم کاری بکنم . نگران نباشید گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی. به فکر دادن یه جواب مسخره واسه این حرفا هم نیفتید . چون ما این راه رو سالهاست که رفتیم . در همین سالهای کمی که از عمرم گذشته خوشحالم که بگم تجربیاتم به اندازه یه آدم کارکشته ارزشمنده . پتروشیمی هم الحمدلله داره راه میفته. بودجه رو که در اختیار پیمانکار قرار دادن و اونم مصر شده که از بچه های این استان که دارای تخصص لازم هستن استفاده کنه. نساجی رو هم باید دست به دست هم بدیم که بلای پارسیلون سرش نیاد. ما به اندازه ی کافی سرمایه تو استان داریم که نذاریم این اتفاقات بیفته . بزرگترین سرمایه هم نیروی جوونی من و شما و تجربیات بزرگان ماست . فقط این وسط باید تعامل نمایندگان و مردم بیشتر بشه . ما بخواهیم میتونیم . من این فعل رو بسیار زیبا صرف کردم . با آرزوی سر افرازی لرستان عزیز .

  5. پيشنهاد آرمان بسيار برازنده است.موفق باشيد.

  6. غيره ممكنه ،جناب اقاي حيدري روزي كه بالباس وزين بختياري به منطقه مشايخ امديد براي جلب ارا؛ مردم شعارهاي ديگه اي ميداديد واز اينجور حرفها نميزديد اين تغير سياست صد در صدي شما چه معني ميده همه ميدونن كه چهارمحال تشكيل شده از لار(لر) كيار(كلارياكوه لر) ميزدج(ايذ دج ،دج به معني قله)وگندمان به،مركزيت،بروجن(اوره،جست،منطقه،اي،درلردگان) نتيجه اينكه،بوميان،چهارمحال تمامآازقوم،لرميباشند،وخلاصه ازشمال غرب استان، غرب، جنوب غرب، جنوب،وجنوب شرق استان را سكونتگاه ايل بختياري يكي از ايلات قوم بزرگ لر ميباشد،نهايتآ (لرستان

  7. سلام به همه
    من خودم لرم از قوم بختیاری
    فکر میکنم آقای حیدری باید به دنبال تغییر نام شهرکرد باشه چراکه توی استان هیچ کرد بومی وجود نداره که بخاد شهر کرد نام بگیره و این خودش یکی از اصول حذف کردن لر است. ضمن اینکه منم با نظر کیانوش موافقم البته با اون قسمتیش که میگه ما باید با هم همدل و همکار باشیم برای بلند کردن اسم لر.ولی کیانوش اگه ما خودمون این جور مشکلات رو اینقدر بزرگ کنیم دیگه وای به حال بقیه. ضمن اینکه تغییر نام استان یه کار ضروریه که فکر کنم تنها اقدام مفید اقای حیدری باشه. البته باید دید چه نامی رو میخوان پیدا کنن که با فرهنگ لر واستان لر نشین(اکثریت) چهارمحال و بختیاری مطابقت کنه . به امید اعتلای نام ایران بزرگ و همه ی قومیت ها مخصوصا لر

  8. اقای حیدری شما به نظرمن یه شخص بیسواد هستی برای اینکه به جای اینکه مشکلات استان و شهر ت را حل کنی میری دنبال حاشیه اخه این طرح تو یعنی نفاق جنگ و……

  9. درود دوستان. افتخار ميكنم كه بختياري و شهركردي هستم. ولي دوستان به فكر ايران بزرگ باشيد. ما در طول تاريخ هميشه در حفاظت از كيان ايران پيشگام بوده اييم. اينك در برخي از مرزهاي ايران عزيز خطراتي هست. مثلا روسها به همراه برخي ديگر درياي مازندران ما را تقسيم ميكنند. غيرت ايراني و بويژه شرف بختياري و لر نبايد چنين اجازه اي بدهد. اگر همه سر و تن به كشتن دهيم از آن به كه كشور به دشمن دهيم پاينده ايران

  10. بجای انکه بفکر مردم چهارمحال باشید بفکر اسمش هستین از لردگان

  11. سلام برتمام بختیاریهای سراسر دنیا من با نظر رضا موافقم وقتی میگن بچه کجایی می گوییم شهرکرد میگن کردی ودوم همین الان خیلی ها استان مارا نمی شناسند ما را بنام لرستان می شناسند حال اینکه اقایان بخواهند اسم استان را عوض کنند چه می شود و نباید نام بختیاری را کنار گذاشت چون بی هویت خواهیم شد

  12. باسلام بههمتباران لر!
    به نظرمن باید4محال حذف یوبختیاری بماند.بختیاری پاره تن لرستانست.اگربختیاری حذف شودزمینه براازهم پاشیدن قوم لرایجادمیشودحتااگرحذفشودبقول کیانوش بیرانوندبایدنامش رالرستان مرکزی یالرستانک(لرستان کوچکتر)بگذارند

    زنده بادلرستان

  13. آقا من سوالی داشتم
    شهرکرد که لر نیستدن
    استان چهار محال و بختیاری لر و ترک و فارس داره
    ولی شهرکردی ها و بروجن ی ها و فرخ شهری ها که لر نیستند
    فارس هستند

  14. به علت بزرگ بودن قوم بختیاری این قوم به داشتن سرزمین واحد ونام معرف ان هحتیاج دارد. ولی بهتر است اقوام دیگر هم مد نظر گرفته شوند.

  15. ستان چهار محال و بختیاری لر و ترک و فارس داره!!!شهرکردی ها لر نیستند

  16. با سلام ما در شهرکرد کرد هم نداریم پس بد نیست اسم شهرکردم عوض کنید با …
    پشت تریبون حرف زدن راحت است بیاید عمل کنیم

  17. درود بر ایل ÷ر اوازه بختیاری.تنها نامی که در خور استان است نام بلند اوازه بختیاری است.در خطاب به نماینده غیر مردمی باید گفت بهتر است به فکر حل مشکلات اساسی استان باشد

  18. من فكر مي كنم اقاي حيدري هنوز هويت بختياري و چهار محالي را نمي داند لازم هست بگويم محال اربعه شامل لار و كيار و ميزدج و گندمان مي باشد _ لار از سروشجان شروع تا سودجان _ كيار از دستناء شروع تا زوردگان _ ميزدج از جونقان شروع تا كوهرنگ كه كوهرنگ جدا شده و تابيرگان و باباحيدر _ گندمان هم از چغاخور شروع تا دوراهان —- پس بروجن تا شهركرد در كدام محال قرار دارند تا داعيع دار چهار محال باشند از طرفي هويت چهار محال بختياري است پس اين حق متعلق به بختياري است نه اقاي حيدري كه نماينده بختياري ها بگويد چهار محالي ها متاسفانه هويت سياسي يك منطقه را بنام هويت يك تاريخ مي سازند و اين يك اشتباه است خدا با بختياري هست

  19. سلام.
    یکی از دوستان گفته بود چهارمحال و بختیاری لر و ترک و فارس داره!!!! و شهرکردی ها که لر نستن!!!! لر نیستن پس چی هستن؟! حتما به قول خودشون فارس هستن یا شاید هم کرد!!!!!!!!!!!!!!!!
    این هم نتیجه ی تبلیغات و تفکرات ضد لر هست که از زمان قاجار شروع شده و هنوز هم ادامه داره.

  20. این تغییر نام ها برای از بین بردن نام لر و فرهنگ لر هست فزقی نمی کنه لر کوچک یا لر بزرگ باشد.
    ایلام که از قدیم لرستان پشتکوه نام داشت در تقسیم بندی ها به لرستان غربی تغییر نکرد و ایلام شد.
    تا چند وقت دیگه بروجرد و چند شهر دیگه از لرستان و همدان به یه استان تبدیل می شه و ظاهرا قرار نیست نامی از لر روی آن باشد(مثلا لرستان شرقی). ممکنه خوزستان هم به دو استان تبدیل شود و به احتمال زیاد به لرستان جنوبی تبدیل نمی شود.
    هدف نابودی اسم لر وفرهنگ لر هست.

  21. سلام من با pars7 موافق هستم نظر من در مورد اسم ان به عنوان یک هم استانی ؛استان دنا است که بسیار برازنده و مناسب است و به موقعیت جغرافی هم نیز مربوط است.

  22. اینکه بعضی از دوستان به فکر تغییر نام شهر کرد هستند دلیل این است که دشمن در تبلیغات خود موفق بوده وتوانسته تفرقه بیاندازد . دوستان مگر نمی دانید که لری یکی از شاخه های زبان کردی است که خود به زیر شاخه هایی تقسیم شده و یکی از آنها بختیاری است.نام شهر کرد از قدیم بر روی این شهر بوده و حتی زمانیکه یک ده نیز بوده آنرا دهکرد می خوانده اند . پس علت این که این نام را برآن گذاشته اند چیست؟

  23. جناب آقای اتابک و سایرین
    من خودم اهل شهرکرد هستم مردم بومی شهرکرد لر نیستند چیز عجیبی هم نیست علاوه بر این مردم شهرکیان و بن و سامان که اظراف شهرکرد هستند ترک هستند
    در چهار محال و بختیاری لر های عزیز ساکن «فارسان» هستند و «لردگان»!
    تشخیص هویت مردم «شهرستان شهر کرد و بروجن » رو بگذارین به عهده خود ساکنین و فعلی و اجدادشون

  24. با سلام ما ترک هستیم و ساکن چهار محال وبختیاری من نیز با تغییر نام استان موافق هستم اما نه با این نام که در نظر گرفته اید لطفا این مسئله را به نظر خواهی بگذارید شاید نام مناسبی بیابید. متشکرم

  25. سلام به نظر من اسم شهرکرد رو تغییر بدهید بهتره هر وقت میگی شهرکرد باید 1 ساعت توضیح بدی کرد نیستی و تو استان کردستان زندگی نمیکنی تازه بعد از کلی توضیح با نگاه عاقل اندر سفیه بعضی ها روبرو میشی که فکر میکنن کردی ولی خجالت میکشی اعتراف کنی

  26. با سلام
    نام استان «کوهستان» برازنده مردم غیور چهارمحال و بخیاری است.

  27. لرستان بختیاری. اسم بختیاری حتما باید باشه. درود بر لرستان بزرگ از ایلام تا دیلم

  28. از ازمنه ی دور چهارمحال جدا از بخیاری بوده وهست وهمیشه از مناطق اصفهان بوده در شناخت سرزمین چهارمحال آقای نیکزاد جلد 1 وقرارداد 1257 چهارمحلی ها ورودبختیاری ها ممنوع بوده تا در زمان ناصرالدین شاه خائن به دلیل حمایت افرادی مریض احوال چون حسین قلی خان ایل….و ….خانی برعلیه فرزند خود ظل السطان …این افراد میدان می یابند..
    همین فردی که این حضرات افتخار می کنند (حسینقلی پدر سردار اسعدبه پسر عموی نوجوانخود که 12 سال بیشتر نداشته وبه اتفاق خانواده خودش میهمان خانواده عموزادگان خود بوده به وسیله قلم تراش (در حالی که به ایشان پناه برده بوده گردنش بریده می شود(کتا بضرغام السلطنه نوشته شاکری بروجنی.واقوام….

  29. بوميانى در اين سرزمين زندگى مى‏كرده اند كه در سالهاى متمادى با اقوام مهاجر اختلاط و آميزش پيدا كرده و تركيبى از تيره‏ها و نژادهاى مختلف را بوجود آورده بودند. بنابراين خلاف آنچه در ابتداى امرتصور مى‏شود، قبايل و طوايفى كه تحت عنوان » بختيارى » ناميده مى‏شود، از قوم واحدى نبوده و در ميان آنان مردمانى از اقوام ترك، لُر، ايرانى )فارسى زبان( ارمنى، عرب و… وجود دارند.××× 1 چهارمحال و بختيارى در عهد افشاريه نوشته قاسم فتاحى ص 29 ×××

  30. درتثبيت قدرت در دربارقاجار، بد گمانى ناصر الدين شاه ومظفر الدين شاه نسبت به ظل السلطان حامى خانواده محمد رضاخان وبرقرارى رابطه بين خوانين بختيارى با حكومت مركزى در تهران و اشتباهات حاكم چهارمحال منجر به حاكميت يافتن ايلبيگى در چهارمحال همزمان با ايلخانى در قسمت بختيارى شد. از اين هنگام هركدام از فرزندان حسين قلى خان ايل خانى و برادرش رضاقلى خان ايل بيگى در يكى از روستاهاى ناحيه‏ى چهارمحال با احداث كاخ و قلعه‏هاى مختلف به فعاليّت سياسى، اجتماعى و اقتصادى مستقل روى آوردند كه نتيجه‏ى آن سهام دار شدن ايشان در منافع شركت تجارتى برادران لينچ و نفت براى آنان بودو

  31. سلام
    هشیار باشید تا بیشتر به هویت مان حمله نکنند

  32. اسم استان بدك نيست هرچند در حين صحبت كردن يه كم به بختياري ها ظلم شده و كلمه ي بختياري فاكتور گرفته ميشه. اما بهتره اسم شهركرد عوض بشه………من شديدا با الهام موافقم و چون ساكن تهران هستم و با نگاههاي عاقل اندر سفيه زيادي مواجه شدم مجبور شدم خودمو اصفهاني معرفي كنم

  33. به نظر من خیلی مهم نیست که اصلیت هر قوم به کجا بر می گرده ولی بدون اطلاعات هم نباید نظر داد. در نظرات قبلی نوشته شده که بختباری بخشی از کرد بوده ولی من جایی خوندم که لر و بختیاری که جزئی از ان است، حتی قبل از آرایایی ها توی ایران بودند و این نظریه با بررسی و مقایسه ی جمجمه ی سر این قوم با مابقی اقوام مانند کرد، ترک و ….داده شده است. نمیشه گفت این نظر کاملاً درسته ولی از دوستان خواهش می کنم شنیده هاشون را با قطعیت اظهار نکنند.

  34. مردم استان یا بختیاری اند یا این قدر با اونا وصلت کرده اند که دیگه خودشونو لر میدونن
    اسم هر مکانی با توجه به مردمانه گذشته وتعدادشونه مثلا در شهر ما همه ترکها هم لری بلداند وفرهنگشون بختیاریه شهرکردهم برید طوایف اصیلشو ببینید (استکی،صفرپور نافیان و..)همه بختیاری اند ضمن اینکه 50%شهر مهاجر اطراف که همه لر اند

  35. من کیاری هستم و دانشجوی تهرانم.روی سخنم با اوناست که این ایده های بیخود را میدن ومردمو به جون همدیگه میندازن.شما به جای اینکه لاف اتحاد را بدید به این فکر کنید که اگه بخواهید تغییر بدید حداقل تا زمان قطعی شدن وتغییر نام اتحاد معنی نداره.اینو ازتوی این نظرات هم میشه برداشت کرد. جای جای ایران را که نگاه کنید شهر و روستاهایی را می بینید که اسمشون را حتی چند دیقه هم نمیتونید حفظ کنید پس آیا دنیا به پایان میرسه اگه تغییر ندید؟!!!!!

  36. ما لرها اندازه اقلیت بلوچ 2 میلیون نفری , ترکمنها هم غیرت نداریم. آذریها در سال 85 به خاطر یه کاریکاتور چه جنجالی به پا کردند ولی متاسفانه فرهنگ غنی ما لرها را دیر زمانی که اماج حملات نژاد پرستانه قرار داده اند، نفت و منابع آبی مان کویر ها را آباد میکند، جوانهایمان بیکار و به بیگاری در سایر مناطق مهاجرت میکنند، جوک واسمون درست میکنند، کجایند کی لهراسبها و بزرگان بختیاری…

  37. اينقدري كه روي اين استان كوچك كه اكثريت لر هستند مانور ميدهند ترك و فارس دارند در مورد ساير استانهاي ديگر اينجوري نيست به خدا قسم اصفهان پر از لره اما بالهجه فارسي به خدا شهرهاي شاهين شهر و فولادشهر و بهارستان و خمين شهر و نجف آباد و سميرم و گلپايگان و خوانسار و فريدن و فريدون شهر و چادگان پر از لره
    ٢ـ استان فارس
    شهر شيراز پر از لرهاي دشمن زياري و ممسني است
    شهرستانهاي ممسني و رستم و سپيدان و كازرون و بخش كامفيروز مرودشت و بخش سده اقليد و خيلي روستاهاي ديگه

  38. در استان تهران
    شهر تهران تركيبي ازتمام اقوام است كه لرها نيز در آنجا زيادند در شهرستان ورامين لرهاي تبعيدي زيادي در صد الي دويست سال گذشته از لرستان به ورامين آمده اند فاميلي هايي مثل هداوند و شيركوند و خيلي هاي ديگه دارند در استان گيلان در مرز بين قزوين و گيلان شهري است كه جمعيت زيادي از آن را لرهاي تبعيدي از لرستان تشكيل ميدهد دراستان قزوين جمعيت خيلي زيادي را لرهاي چگيني تشكيل ميدهند در استان مركزي لرهايي هم در اراك و هم خمين و شازند هستند در استان همدان شهرملاير و نهاوند و تويسركان لرند

  39. اگر ميخواهيد كه بختياري ها استانو رو سرتون خراب نكنن بجز اسم بختياري به اسم ديگري فكر نكنيد

  40. با درود

    یه موضوعی رو خارج از بحث خدمت دوستان عرض کنم شاید مفید باشه:
    فارس چیست؟ لر چیست؟
    در نوشته های بالا متوحه عدم آشنایی برخی عزیزان با تاریخ شدم
    فارس = پارس = پرشیا= PERSIA = PARSIA
    میدونیم که تاریخ یونان و روم به دلیل قدمت و قدرت از تاریخ مکتوب عرب بسیار مستند تر است.
    بطور معمول و منطقی لر یا لهر بر گرفته از اسم لهراسب است. تاریخ مکتوب اتابکان لر به دوران مغول بر میگردد- اتابکان لر در ایذه-
    در این چند صد سال لر همان لر بوده پس تا صدها سال قبل هم همین بوده
    میدانیم درگذشته در بختیاری (بدون اهانت به اقوام دیگر) ازدواج با اعراب زشت وموهن بوده است. پس در گویش خود کمتر از لغات عربی به عاریت گرفته است.
    منطقه ای بنام (( پره شه)) میان مسجد سلیمان و ایذه(در تصویر هوایی ) را اکثر بختیاریهای قدیمی تر حتما می شناسند
    الان به این موضوع که پارسوماش و آنزان همان مسجد سلیمان بوده شکی نیست
    موضوع برای گفتن زیاده
    سرتون رو درد نیارم: (( پره شه)) همان پرشیا است که رومی ها بهتر از ما انرا نگه داشته اند و ما به دلیل هجوم تازیان اونو از دست دادیم
    نتیجه: بختیاریها و بقیه لر ها همان اصیل ترین فارس ها هستندو
    برای اثبات موضوع به سایت های
    http://www.aariaboom.com
    http://www.persian-language.org/iran_culture/bastan5.asp
    http://anthropology.ir/node/869
    http://parsology.blogfa.com/page/235.aspx
    http://naftsefid.persianblog.ir/post/7

  41. سلام
    اقا من بعنوان یه بچهکه 50 ساله تهرانی شدن پدربزرگ مادربزرگش و متولد تهرانم با نظر آقایون موافقم.درسته من تهرانی شدم اما ما خونمون از همون فرهنگ میجوشه ریشه میگیره بهشم افتخار میکنیم.جدایی چیه.چرا باید یه جوری شده باشه کسایی که لرهستندرو به خودشون اجازه بدن مسخره کنن و یه مشت آدم خرفت و بی اصل ونسب بدونن.این از کجا می آید از انجا که ما لرا خودمون ارزش برا خودمون قایل نبودیم خودمونم تو ضایع کردن قوم مون پیشقراول شدیم.تجزیو تفکیک بدرد نمیخوره.سعی کنیم با یک پارچه کردن مون فرهنگ و اصلتمون و به همه نشون بدیم بدیم و بگیم لر ها شاید بطور قاطع بشه گفت اصیل ترین نژاد ایرانی هستند که باقی موندن.البته این به این معنی نیست ما هنوطنای دیگمونو دوس نداریم و اقوام دیگرو پایین تر از ریشه ی خودمون میدونیم.بلکه باید کاری کنیم که همه اقوام مساوی و برابر باشن نه کمتر یا بیشتر

    درود میفرستم به وطنم ایران وهمه اقوامش بلاخص موطن اجدادیم لرستان

  42. من هم مخالفم هم موافق.من از دانشجویان منطقه ی میانکوه هستم و در تهران ودانشگاه شهید بهشتی درس می خوانم.اقای حیدری امیدوارم اون موقعی که اومدین میانکوه رو یادت بیاد.تو مسجد و تو زمین فوتبال.خواستم بگم که هم میانکوه رو یادت بیاد و هم به وعده هاتون عمل کنین ودر کل به فکر دانشجویان ساکن تهران هم باشید.ممنون

  43. به نظر اینجانب بایداستان چهارمحال وبختیاری واحد تشکیل شود و از تفرقه جلوگیری شود.این بهترین راه است وسایر اقوام این استان مانند ترک هاوکردها بقیه از استان جدا شود چراکه این استان حقیقتا متعلق به قوم بختیاری میباشد و نه اقوام دیگر

  44. من متاسفم كه اينهمه به فكر عوض كردن نام استان هستيد به فكر تغيير نام شهركرد نيستيد
    به هركسي ميگيم بچه شهركرديم. سريع مي پرسه شما كرد هستيد؟
    واقعا متاسفم

  45. سلام آقا آرمان یعنی این استانهای لر نشین هیچ مشکلی ندارند که شما تمرکز خود و عده ای رو بر تغییر اسم استانها قرار داده اید؟

  46. باسلام خدمت همه برادران وخواهران لرخودم دربختیاری ولرستان عزیز.بنظرمن حساسیت برای این که نام استان مابایدهویت اصیل لری وبختیاری داشته باشدامری ضروریست.همینطورکه بایداسم پدرومادرواصالتمون واسمون مهم است.من اهل روستای پردنجان ازتوابع شهرستان فارسان بخش میزدج هستم وازایل زراسوند.بااینکه ۹۹درصدمردم مردم میزدج بختیارین امانام چهارمهال… باعث اختلاف بین ماوبختیاریهای شهرستان کوهرنگ شده!

  47. بنظرمن نام استان بایدعوض بشه!ازگذشته دوراین سرزمین متعلق به لربزرگ که همان بختیاریهاهستندبوده!بقیه اقوام ترک وفارس وگرجی بعدهابه اینجامهاجرت کردن وبه زراعت وباغداری و،،،زیرنظرخوانین بختیاری پرداختن ودراستان مهمان وساکن شدن.پس اسم استان مابایدریشه لری وبختیاری داشته باشد.استان بختیاری نام برازنده ای برای این استان میباشدیعقوب ازروستای پردنجان شهرستان فارسان میزدج بختیاری

بیان دیدگاه