«خرم آباد – پل زال» سخت ترين قطعه پروژه آزادراه خليج فارس

آزادراه آزادراه خليج فارس كشورهاي آسياي ميانه را به خليج فارس متصل مي كند اين آزاد راه را از طريق لرستان به خوزستان و خليج هميشه فارس متصل مي شود. سخت ترين قطعه پروژه راهسازي كشور قطعه 106 كيلومتري «پل زال – خرم آباد»  است كه علاوه بر كوتاه تر شدن 60 كيلومتر از مسير فعلي(انديمشك – پل دختر – خرم آباد) و كاهش آمار تصادفات و تلفات جاني، موجب صرفه جوي سالانه 8 ميليارد دلار در مصرف سوخت مي شود. جالب توجه اينكه 23 كيلومتر از مسير اين قطعه در قالب 15 تونل ساخته خواهد شد!

تفاوت هاي آزادراه و بزرگراه

بزرگراه يك راه با دو يا چند باند در هر جهت حركت است كه طبق نقشه قبلي احداث شده و يا  ممكن است با تعريض يك جاده ساخته شود.

اگر بزرگراه علاوه بر تعدد باندهاي رفت و برگشت داراي ويژگي ها و استانداردهاي آزاد راه باشد آنگاه مي توان آن را آزادراه ناميد.

آزادراه براي سرعت بالا و حجم خودروي زياد طراحي مي شود و جز خودروهاي مشخص شده هيچ وسيله، فرد پياده و يا حيواني حق ورود به آن را ندارد. دسترسي به آزادراه با كنترل كامل صورت مي پذيرد؛ يعني اينكه اولاً صاحبان املاك مجاور آزادراه قانوناً حق دسترسي به آن را ندارند و نمي توانند املاكشان را با احداث راه به آزادراه متصل نمايند و طرفين آزادراه بايستي به طور كامل حصار كشي (فلزي، توري، بتوني و…) شود. ثانياً ترافيك در آزادراه ها بصورت جريان آزاد است يعني تمام ترافيك متقاطع بايستي به صورت غير همسطح باشد و هيچ تقاطع و ترافيكي در خط مستقيم آزاد راه نبايد باعث كاهش سرعت رانندگان شود كه  براي اين منظور لازم است تا تونل ها و پلهاي متعددي در مسير احداث شود.

آزاد راه خليج فارس (تهران – بندر امام)

مطالعات طرح احداث آزادراه بندر امام به تهران كه عمليات اجرايي آن پيش از انقلاب(در قالب بزرگراه) در چند نقطه ازجمله شوشتر آغاز شده بود و با بروز جنگ تحميلي متوقف شد، پس از گذشت سالها مجدداً در دهه 70 آغاز شد و تاكنون قطعاتي از آن به مرحله اجرا و بهره برداري رسيده.

اولين قطعه آن «بندر امام – اهواز» به طول 90 كيلومتر احداث و در سال 86 به بهره برداري رسيده است.

قطعه مهم ديگر اين آزاد راه «پل زال – خرم آباد» است كه عمليات آن از سال 80 آغاز شده و قرار است تا پايان سال 88 به بهره برداري برسد. طول اين قطعه كه سخت ترين پروژه راهسازي كشور است و با سرمايه گزاري پانصد ميليون توماني در دست انجام است 106 كيلومتر بوده و علاوه بر كوتاه تر شدن 60 كيلومتر از مسير فعلي(انديمشك – پل دختر – خرم آباد) و كاهش آمار تصادفات و تلفات جاني، موجب صرفه جوي سالانه 8 ميليارد دلار در مصرف سوخت مي شود. جالب توجه اينكه 23 كيلومتر از مسير اين قطعه در قالب 15 تونل ساخته خواهد شد!

قطعه ديگر اين آزادراه در خوزستان پل زال – انديمشك – اهواز است.

طبق مطالعات اوليه، دو مسير پيشنهادي براي قطعه انديمشك – اهواز وجود دارد كه يكي از غرب رودخانه دز و ديگري از شرق آن است.

در مسير پيشهادي اول فقط شهرستان شوش از مزاياي عبور آزادراه بهره مند خواهد شد؛ در حالي كه با احداث آزاد راه در مسير پيشنهادي دوم، شهرهاي دزفول، شوشتر، ملاثاني و ويس بطور مستقيم و شهرستانهاي گتوند، لالي، مسجدسليمان، انديكا و هفتگل بصورت غير مستقيم از مزاياي دسترسي به آزادراه سراسري «تهران – بندر امام» بهره مند شده و موجب رونق اين مناطق مستعد و افزايش رغبت سرمايه گزاران و كاهش ريسك سرمايه گزاري در جهت استفاده از منابع بالقوه اين مناطق پرجمعيت خواهد شد. همچنين مسير پيشنهادي شرقي به دليل فاصله بيشتر تا مرز عراق از لحاظ امنيتي مطمئن تر است و مصالح مورد نياز براي اجراي پروژه نيز  به سهولت قابل دسترسي است.

اختلافات خوزستاني ها بر سر مسير اين آزادراه

اعلام آغاز مطالعات احداث قطعه «انديمشك – شوش – اهواز» در سال گذشته اعتراضات مردم شهرستان هاي دزفول و شوشتر را در پي داشت كه با پيگيري و ورايزني مسئولين دلسوز اين شهرستانها با وزير راه مقرر گرديد آزادراه در اين محدوده طبق آنچه كه پيش از انقلاب درحال اجرا بود از دزفول و شوشتر عبور كند.

اما متاسفانه هر از چند گاهي شايعه تغيير مسير اين آزاد راه و يا جعل عنوان بزرگراه براي آن به گوش مي رسد كه مردم انقلابي و مسئولان دلسوز اين شهرستان ها را نگران كرده و به اعتراض وا مي دارد.

اجراي قطعه «انديمشك – اهواز» آزادراه خليج فارس از مسير پيشنهادي شرقي مورد درخواست و پافشاري مردم شهرستانهاي شمال شرقي خوزستان بوده و هست كه انتظار مي رود مسئولين وزارت راه به وعده ه اي كه داده اند عمل كرده و هرچه سريعتر نسبت به تكميل مطالعات و آغاز احداث آن مبادرت ورزند.

منبع: سايت خبري شوشترنامه

Advertisements

10 دیدگاه برای ««خرم آباد – پل زال» سخت ترين قطعه پروژه آزادراه خليج فارس»

  1. دوهزار مهندس كشاورزي بيكار در استان لرستان وجود دارد!!!!
    و همچنان دشت های زر خیز لرستان تشنه آب !!!
    و آب های لرستان با کمک طرح های گوناگون و نفوذ مسئولین استانهای همجوار و غیر همجوار
    در حال تاراج شدن است.

  2. احداث آزادراه خرم آباد-پل زال يك آرزوي ديرينه ملي به ويژه در بين مردم خوزستان و لرستان است-به همه دست اندركاران ،مهندسان وكارگران اين پروژه خسته نباشيد مي گوييم.به اميد افتتاح هرچه سريعتر اين پروژه

  3. ما مردم قوم لر با نجابت و بزرگ منشی خاص اقوام ایرانی الاصل همه تفکرات و کردارهای دیگران را هم مانند خود بدون غرض و خالصانه میبینیم. مثلا در همین مورد آزاد راه مشاهده میشود ، این سایت که از محدود رسانه های قوم لر است بدون در نظر نظر گرفتن رابطه مردم مرکز شهری مانند دزفول با مردم لر ساکن این شهرستان و ایجاد تبعیضات بسیار و تو هین های شرو آور توسط مسئولین شهر دزفول به قوم اصیل لر ، از گذر این آزاد راه از دزفول طرفداری میشود !!! این در حالی است که آنها (دزفولی ها) صرفا به خودشان فکر میکنند و گذر آزاد راه تنها موضع آنان را در تعاملات سیاسی اجتماعی استان خوزستان ( با اکثریت لر و عرب) تقویت میبخشد.
    جای آن دارد با دقت بیشتر موضع گیری کنید گذر آراد راه از مسیر اندیمشک _شوش به سود قوم لر است.

    پايگاه خبري لرنا:
    منبع اين مطلب سايت شوشترنامه( http://shushtarnews.ir/news/?n=4755 ) است و لرنا فقط عين مطلب را منعكس كرده است و موضع خاصي در قبال اينكه اين آزادراه از چه مسيري بگذرد ندارد

  4. در ایران همه مردم از یک پیکرند و اجرای این ازاد راه از سمت دزفول بیشتر به سود قوم لر است چون تقریبا 40 در صد مردم دزفول و شوشتر لر هستند وبا هم هیچ مشکلی ندارند و مردم مسجد سلیمان و… . حالا حذف شوش بهتر است یا حذف دزفول و… در ضمن تقریبا 40 در صد مسولین دزفول از قوم سرافراز لر هستند و هیچ مشکلی ندارند اگر شماها بذارین..
    زنده باد ایران

  5. بابا چی شد پس سال ۸۹ هم که داره تموم میشه بی برنامگی تا کی آخه

  6. آزاد راه خرم آباد_ پل زال مهمترين پروژه راه سازي در غرب ايران محسوب ميشود و همچنانكه همه ميدانيم مهمترين مولفه توسعه ايجاد راههاي دسترسي آسان و كم هزينه تر براي بازارهاي كا و كالا ميباشد.
    از اينروي آغاز به كار آزاد راه مزبور بي نظيرترين فرصت و امكان توسعه استان لرستان را در زمينه هاي فرهنگي اقتصادي و حتي سياسي با از انزوا درآمدن استان لرستان به سبب حل مشكل دسترسي به استانهاي مهم كه با كوتاهتر شده راه (ايجاد راه ترانزيت كشوري كريدور شمال _جنوب بوجود آمده) را فراهم خواهد نمود.

  7. چه خوب دیگه تردد ماشین از جاده پلدختر خیلی کم میشه واین پلدختریهای گران فروش حال میکنن.

  8. با تشکر از زحمات تمام مهندسین: مهندس هاشمزاده- مهندس فریبرز- مهندس مصری-مهندس علاالدینی…

  9. سلام
    ضمن تشکر از مهندسین و کلیه دست اندر کاران طرح مذکور حالا که ایشان (0اقای مهندس هاشم زاده) لقب پدر راه ایران گرفته از ایشان درخواست میشود نسبت به انتقال اب از کرانه خزر به شهرهای کویری هم کمک کنه طرش هم بامن امیدوارم ساقی کوثر دستش بگیره
    والله اب از راه واجب تره سید محمد هادی رضوی09171310152

  10. با توجه به عوارض 5000 تومانی بزرگراه خرم اباد پل زال حساب کنید در صورت افتتاح بخش های بعدی این ازاد راه مردم چقدر باید هزینه کنند؟

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.