جاده هاي لرستان، قتلگاه مسافران

جاده سيمره-كيانوش رستمي، حشمت‌اله آزادبخت: آيا جاده‌هاي لرستان كه سياه شده‌ي همان راه‌هاي (مالرو) عهد باستان‌اند و در زمان خود چارپايان و گاري‌هاي گاه‌گداري را به مقصد رسانده‌اند، امروز تحمل عبور اين همه ماشين سنگين و سبك بر پشت لاغر تا شده‌ي خود را دارند؟…كاييدي نماينده‌ي مردم پل‌دختر:« همه‌ي جاده‌هاي لرستان در حال حاضر قتلگاه مسافران هستند.»

سيمره-كيانوش رستمي، حشمت‌اله آزادبخت: – شهردار خرم‌آباد به همراه خانواده‌اش… -برخورد يك دستگاه اتوبوس با … هشت كشته و … -در اثر برخورد … كشته شدند. پژواك اين دست تيترها بارها از سمت تأسف رسانه‌هاي مختلف شيشه‌هاي دلهره‌ها را لرزانده و دود آه از چاه دل‌ها برآورده‌ است. اما ناچار، باز كفن هراس پوشيده و پا در ركاب جاده، اين ارابه‌ي بي‌برگشت نهاده‌ايم. آيا جاده‌هاي لرستان كه سياه شده‌ي همان راه‌هاي (مالرو) عهد باستان‌اند و در زمان خود چارپايان و گاري‌هاي گاه‌گداري را به مقصد رسانده‌اند، امروز تحمل عبور اين همه ماشين سنگين و سبك بر پشت لاغر تا شده‌ي خود را دارند؟ بر اساس كميته‌ي اصلاح رفتار راهنمايي و رانندگي، در هر بيست و پنج دقيقه يك نفر در جاده‌هاي كشور بر اثر تصادف جان خود را از دست مي‌دهد و بر اساس آمار پزشكي قانوني كشور، در سال گذشته ۲۳ هزار و ۳۶۲ نفر انسان در تصادفات كشته شدند. آيا جاده‌هايي كه براي رساندن به مقصد، زير پاي مسافران، موذيانه دراز كشيده‌اند بايد تنها در دو ماه (فروردين و ارديبهشت امسال) ۸۷ نفر لرستاني را به دره‌هاي مرگش بفرستند و چشم شوقِ به راهِ نوعروسان و پدران و مادران و كودكاني را بر تكه تكه‌ي عزيزانشان به زخم بنشانند؟ مگر كساني كه مسؤول پيگيري و رسيدگي بهبود حال جاده‌هاي لرستان هستند، خود از جاهاي ديگري عبور مي‌كنند؟ مگر نه اين‌كه لرستان به سبب موقعيت ويژه‌ي جغرافيايي‌اش تنها گلوگاه ارتباط خوزستان با غرب و مركز و شمال و آسان‌ترين مسير اتصال شرق به غرب است؟ اما متأسفانه تاريخ چندين ساله‌ي راه نشان مي‌دهد كه اين گلوگاه، همواره كشتارگاهي بوده‌است بي‌رقيب و در كمين بوده‌است تا همواره سرخ بماند از خون خستگانِ بي‌گناهِ رهگذرش. مي‌گويند جاده الفباي آباداني و پيشرفت است و اگر راه‌هاي مواصلاتي مناسب وجود داشته باشد، به تبع آن دانشگاه، صنعت و … خواهد آمد. اما با اين جاده‌ها كه از تاريخشان بوي شيون برمي‌خيزد و هراس و دل‌تنگي، كدام كس حاضر مي‌شود سرمايه‌اش را از نجف‌آباد و اصفهان و … با آزاد راه‌هاي استانداردشان، بردارند و در حلق تنگ اين قتلگاه دراز بريزد؟ «اگر در همه‌ي دنيا جاده‌ها شريان‌هاي حياتي‌اند در اين‌جا، شريان‌هاي حيات مردم را مي‌گيرند.» جاده‌هايي كه ديرزماني‌ست كه دست بر سينه نهاده و پيش ارباب مرگ كمر خم كرده‌اند. «جاده‌هاي مناطق كوهستاني جنوب و غرب كشور چون مارهاي سهمگين از دوش ضحاك تپه‌ها و گردنه‌هاي كوه‌ها به چپ و راست خزيده‌اند و هر لحظه از خون قربانيان خاموش خود سير مي‌شوند. اژدهاي هزار چنگ هزار دستي كه در هر نقطه‌اش جاني بر كف دارد و در كمين كم‌ترين غفلت ما نشسته است.» اما كو همتي كه فرياد مسؤولي را برانگيزد و چاره‌اي ساز شود. البته نبايد خطاهاي انساني كه ناشي از بي‌توجهي رانندگان به قوانين راهنمايي و رانندگي است را از نظر دور داشت و اين مورد از ديگر عوامل حوادث خونين جاده‌هاي لرستان است. همان‌گونه كه در پي خواهد آمد سيمره از گلوي رسالتش بارها در شماره‌هاي مختلف، از اين درد ناله سر داده و تمام خودش را هوار كشيده است:

ادامه از صفحه‌ي ۱ جاده‌هاي سرد (شماره‌ي ۵۷ -۳۰/۹/۸۵)، جاده‌هاي مرگ (شماره‌ي ۴۷- ۲۷/۴/۸۵)، اژدهاي هزار چنگ هزار دست(شماره‌ي ۵۸- ۱۴/۱۰/۸۵)، تمامي جاده‌هاي اصلي لرستان اتوبان مي‌شوند(شماره‌ي ۷۶- ۸/۷/۸۶)، جاده‌هاي هول‌انگيز(شماره‌ي ۷۶- ۸/۷/۸۶). اميد است روزي جاده‌ها آن‌قدر بي‌آزار و گشاده‌رو شوند كه ديگر شاهد ادامه‌ي اين دست تيترها در جاده‌هاي پريشاني نباشيم. ولي متأسفانه هنوز پلكي آشفته نگرديده و هنوز خرد شدن مكرر استخوان‌هاي فرزندان اين ديار زير دندان‌هاي جاده- اين اژدهاي هزار چنگ- را غمگين نشسته‌ايم… دكتر كاييدي نماينده‌ي پل‌دختر: همه‌‌ي جاده‌هاي لرستان قتلگاه هستند نماينده‌ي مردم پل‌دختر در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با سيمره اظهار داشت:« همه‌ي جاده‌هاي لرستان در حال حاضر قتلگاه مسافران هستند.» دكتر كاييدي در ادامه افزود:«چهار محور اصلي بروجرد – خرم‌آباد، كوهدشت – خرم‌آباد، نورآباد – خرم‌آباد و پل‌دختر – خرم‌آباد جز طرح‌هاي ملي هستند و رديف ملي به اين‌ها اختصاص داده شده‌است.» نماينده‌ي پل‌دختر گفت:«با تلاش و همت نمايندگان لرستان بودجه‌ي اين طرح‌ها قطع نمي‌شود و انتظار مي‌رود ظرف ۵، ۶ سال ديگر به بهره‌برداري برسند.» وي تصريح كرد:«تا بسترهاي مناسبي چون راه زميني، ريلي و هوايي را فراهم نكنيم لرستان توسعه نمي‌يابد.» دكتر كاييدي گفت:«بايد كاري بكنيم كه در كارگروه توسعه لرستان به بودجه و رديفي كه براي طرح‌هاي فوق در نظر گرفته شده‌است شتاب‌ و سرعت بيش‌تري داده شود.» او اضافه كرد:«دو طرح كوهدشت- خرم‌آباد و بروجرد‌-خرم‌آباد جز مصوبات دور اول سفر رئيس‌جمهور به لرستان بوده و طرح‌هاي پل‌دختر-خرم‌آباد و نورآباد-خرم‌آباد در دور دوم اضافه شده‌اند.» نماينده‌ي مردم پل‌دختر با اشاره به حادثه‌خيز بودن گردنه‌ي ده‌ليگ(دهليز) ميان‌كوه پل‌دختر گفت:«به همراه مهندس اسعدي معاون اقتصادي وزير، براي حل مشكل اين محور و دسترسي راحت مردم پل‌دختر به آزادراه از اين گردنه بازديد و قول مساعد دادند اين خواسته جامه‌ي عمل بپوشد.» دكتر كاييدي در بخش‌ ديگري از سخنان خود افزود:«لرستان ۳۰ سال است كه عقب نگه داشته شده‌است و تا راه‌آهن از آن عبور نكند، رشد نخواهد كرد.» او گفت:«راه‌آهني كه از دورود مي‌گذرد تأثير چنداني بر اقتصاد و توسعه‌‌ لرستان ندارد.» نماينده پل‌دختر افزود:«به همراه ملكشاهي‌راد و رحيمي‌نسب نمايندگان خرم‌آباد طرح راه‌آهن دورود-خرم‌آباد و بالعكس را قبول نكرديم و خواستار آن بوديم كه اين خط ريلي به جنوب لرستان و نهايتاً به انديمشك وصل شود.» دكتر كاييدي در پايان اظهار داشت:«نمايندگان لرستان با هم‌دلي و وحدت كامل در پي توسعه‌ي كل لرستان هستند. هيچ جاي لرستان براي ما فرق ندارد بنابراين تلاش ما اين است كه لرستان به دست توسعه، عمران و آباداني سوق داده‌شود.» او هم‌چنين از كارگروه توسعه‌ي استان لرستان انتقاد كرد و افزود:« در حالي كه ما تا كنون يك جلسه برگزار كرديم اما كارگروه توسعه‌ي قم هفت جلسه را برگزار كرده‌است.» تا سال ۱۳۹۱ جاده‌ي خرم‌آباد- كوهدشت به بهره‌برداري مي‌رسد مسؤول دفتر نماينده‌ي كوهدشت در مجلس شوراي اسلامي گفت:«رديف محور خرم‌‌آباد-كوهدشت از استاني به ملي تبديل شده‌است و اين موضوع با همت حاج آقا قبادي بوده‌است» مهندس شاهرخي اضافه كرد:«حجت‌الاسلام قبادي درباره‌ي اعتبار و رديف محور خرم‌‌آباد-كوهدشت با رئيس جمهوري گفت‌و‌گو و مذاكره كرده ولي اكنون فضا براي پيگيري مناسب نيست، چون رئيس جمهور سرگرم تشكيل كابينه است.» وي افزود:«انتظار مي‌رود تا سال ۱۳۹۱ جاده‌ي خرم‌‌آباد-كوهدشت به بهره‌برداري برسد.» شاهرخي هم‌چنين ادعاي پيمان‌كاران را مبني بر اين‌كه طلب خود را نگرفته‌اند، رد كرد. استاندار لرستان: در سفر دوم دولت مصوبات خوبي براي بخش راه داشتيم جناب استاندار اكثر جاده‌‌هاي لرستان نسبت به ديگر استان‌ها، كم عرض و حادثه‌خيز هستند، چه زماني لرستاني‌ها صاحب جاده‌هايي ايمن و استاندارد خواهند شد؟ اين‌كه جاده‌هاي لرستان اعم از روستايي و بين شهري نواقصي دارد هيچ شكي نيست. اما اين‌كه جاده‌هاي استان نسبت به جاده‌هاي ديگر استان‌ها كم‌عرض و حادثه‌خيز هستند قابل قبول نيست زيرا من خيلي جاده‌ها را ديده‌ام، بهترش را داريم، بدترش را هم داريم. شما مي دانيد كه جاده‌سازي آن هم در مناطق كوهستاني(كه اكثر مناطق استان كوهستاني است) بسيار پر هزينه است. يقيناً زمان و ميزان اعتبارات در سرعت عمل نقش دارد اگر اعتبار به طور كافي تأمين شود حداكثر در يك دوره‌ي ۴ ساله. اما وضعيت فعلي جاده‌ها خيلي ناايمن نيست. رانندگي‌ها غير استاندارد و غير ايمن است. سرعت‌هاي نابه‌جا، غير مطمئنه، سبقت‌هاي بي‌جا، سرعت غيرمجاز، عدم رعايت قوانين و اصول راهنمايي و رانندگي و غيره همگي رانندگي را ناايمن مي نمايد و احتمال خطر سوانح و تصادفات را افزايش مي‌دهد. جاده‌ي خرم‌آباد-كوهدشت يكي از ناامن‌ترين و حادثه‌خيزترين محورهاي مواصلاتي لرستان است(آمار كشته‌ها و مجروحان) گواه اين ادعاست، با توجه به اين‌كه جاده‌ها نقشي اساسي در توسعه و ترقي هر منطقه دارند، بفرماييد از پنج ميليارد توماني كه در سفر دوم هيئت محترم دولت به جاده‌هاي لرستان اختصاص داده‌شد چه‌قدر سهم اين جاده است؟ سفر دوم دولت مصوبات خوبي براي بخش راه داشتيم اما مصوبه مشخصي به نام ۵ ميليارد تومان نداشتيم مع‌هذا اعتبار بخش راه در شهرستان كوهدشت در سال‌جاري ۸۸ مبلغي حدود ۲ ميليارد و ۹۹۰ ميليون تومان است. اعتبار جاده‌ي خرم‌آباد-كوهدشت هم جمعاً يك ميليارد و ۱۵۰ ميليون تومان است كه ۴۰۰ ميليون تومان آن از اعتبارات شهرستان كوهدشت است و در حال حاضر در چند نقطه خرم‌‌آباد-كوهدشت كارگاه راه‌سازي فعال و كار در حال انجام است. بالاخره اين جاده كي چهار خطه مي‌شود و اكنون در چه مرحله‌اي است؟ پروژه‌ي چهار خطه جاده‌ي خرم‌‌آباد-كوهدشت در سه نقطه فعال است و از پيشرفت خوبي هم برخوردار مي‌باشد. زمان پايان آن بسته به ميزان اعتبارات دارد. يكي دو نفر از پيمان‌كاران اين جاده از نبود اعتبار و دريافت نكردن طلب خود گله داشتند، آن‌ها مي‌گويند اگر وضع به همين منوال باشد محل را ترك كرده و به كار ادامه نمي‌دهيم. شما چه برنامه و يا راه‌كاري براي حل اين مشكل داريد؟ آيا ادعاي پيمان‌كاران صحت دارد؟ ادعاي بعضي پيمان‌كاران صحت دارد. ما در تكاپوي حل مشكل هستيم. مديركل راه و ترابري لرستان: عمليات احداث چهار خطه خرم‌آباد ـ كوهدشت ۲۵ درصد پيشرفت فيزيكي دارد مديركل راه و ترابري لرستان گفت:«عمليات احداث چهارخطه خرم‌آباد ـ كوهدشت به طول۹۰ كيلومتر و با پيشرفت فيزيكي حدود ۲۵ درصد به طور فعال در استان لرستان ادامه دارد.» ‌عباس رضايي اظهار داشت:«عمليات احداث چهارخطه خرم‌آباد ـ‌ كوهدشت از سال ۸۵ آغاز شده و با صرف اعتباري بالغ بر۷۰ ميليارد ريال، تا كنون حدود ۲۵ درصد پيشرفت فيزيكي داشته‌است.» وي تصريح كرد:«اين پروژه كه يكي از مهم‌ترين طرح‌هاي راه‌سازي استان به شمار مي‌رود، در حال حاضر به‌ طور فعال ادامه دارد و بيش از۱۰ كيلومتر از آن زير‌سازي شده و عمليات آسفالت آن در دست اجراست.» ‌رضايي با اشاره به اين‌كه براي تكميل اين پروژه اعتباري بالغ بر۴۰۰ ميليارد ريال برآورد شده‌است، گفت:«اجراي پروژه چهارخطه خرم‌آباد ـ كوهدشت در زمينه‌ي تبديل محورهاي اصلي و پر‌تردد استان به چهارخطه در دست ساخت است و در صورت تكميل موجب افزايش ضريب ايمني تردد وسايل نقليه در مسير و كاهش سوانح رانندگي مي‌شود.» رضايي تصريح كرد:«در كيلومتر ۴۰ اين مسير، يك دستگاه پل بزرگ(پل كشكان‌) به‌ طول ۱۸۴ متر در دست ساخت است كه اين پل نيز با توجه به چهارخطه شدن محور خرم‌آباد ـ كوهدشت، به صورت باندهاي رفت و برگشت جدا از هم طراحي شده‌است.» يكي از پيمان‌كاران جاده‌ي خرم‌آباد-كوهدشت: هر بار شاهد حوادث ناگواري هستيم به عنوان يكي از پيمان‌كاران پروژه جاده‌ي خرم‌آباد- كوهدشت كه هر بار شاهد حوادث ناگواري هستيم و تا مدت‌ها نيز نمي‌توانيم فراموش كنيم خواهش مي‌كنم به خاطر رضاي خدا و حفظ امنيت جاني مردم هم كه شده كاري بكنيد حتي اگر انسان‌دوستانه به اين قضيه نگاه كنيم حيف است چرا كه ما اقشار ارزشمندي داشته و داريم كه حفظ جان آن‌ها وظيفه‌ي مسؤولان استان است. با وجود اين‌كه پيمان‌كاران قديمي در اين پروژه كار مي‌كنند اما با كمبود اعتبار مواجه هستند و اين در حالي است كه با نماينده‌ي مردم شهرستان كوهدشت و رئيس كميسيون قضايي صحبت كرده‌ايم و وي را در جريان رفع اين مشكل قرار داده‌ايم، ولي متأسفانه تا كنون هيچ كاري صورت نگرفته است. از مسؤولان خواهشمنديم كه خودشان بيايند و از نزديك مشكلات را ببينند و درصدد رفع آن‌ها بربيايند كه در صورت رسيدگي نكردن به اين مشكل پيمان‌كاران وسايل كار خود را جمع كرده و پروژه را نيمه‌كاره رها مي‌كنند

Advertisements

1 دیدگاه برای «جاده هاي لرستان، قتلگاه مسافران»

  1. سال‌ها رئیس مجلس بود
    سال‌ها ذی نفوذ بود و میلیاردی به اسم کمک به مردم از گردن کلفت‌ها باج سبیل می‌گرفت
    نمی‌توانست درصدی از خراج شکم و زیر شکم را صرف امور استانش کند ؟!؟
    شیخ این روزها یاوه گو !
    مرد باش و سانسور نکن
    به خدا حرف حق است
    منتشر کن تا لرهای غیور بدانند وقت انتخابات سنگ چه کسی را به سینه می‌زدید
    همین! مال هیچکس نیست!

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.