زیرگذر بروجرد و ترافیکی که گره گشایی نشد / هدر رفت اعتبار میلیاردی!

پروژه زیرگذر شهر بروجرد یکی از پروژه هایی بود که به رغم هشدار کارشناسان ساخته شد تا گره ترافیکی را باز کند اما امروز خود به گره ترفیکی این شهر تبدیل شده است. داستان زیر گذر بروجرد از آنجا شروع شد که میدان رازان در قسمت مرکزی شهر که چهار خیابان شهدا، صفا، آزادی و سعدی را به یکدیگر وصل می کرد و… معاون استاندار لرستان و فرماندار شهرستان بروجرد: پروژه هیچ مشکلی از ترافیک شهر رفع نکرد

به گزارش خبرنگار مهر در شهرستان بروجرد، پروژه احداث زیرگذر بروجرد در سال 86 آغاز شد و از همان روز این سئوال مطرح شده که آیا طراحی این پروژه چند میلیاردی از طرف دست اندرکاران اجرایی آن مورد بررسی قرار گرفته بود و آیا بر روی ابعاد هندسی، فنی و اجرایی ساخت این پروژه عظیم که می خواست گره ترافیک شهری را سامان بخشد کار مطالعاتی انجام شده بود؟

داستان زیر گذر بروجرد از آنجا شروع شد که میدان رازان در قسمت مرکزی شهر که چهار خیابان شهدا، صفا، آزادی و سعدی را به یکدیگر وصل می کرد و مسیر ترافیک بزرگ حاصله از این چهار خیابان به گره ترافیکی کوری در مرکز بروجرد تبدیل شده بود که این امر متولیان وقت را برای رفع آن به چاره اندیشی وادار کرد.

اما آیا چاره اندیشی صورت گرفته که منجر به احداث زیرگذر بروجرد شد موجب رفع گره ترافیکی موجود شد یا خیر؟

طبق شواهد عینی آنچه اکنون دیده می شود این است که این پروژه نه تنها سبب رفع گره ترافیکی نشد بلکه موجب ایجاد مشکلاتی چون کم عرض شدن خیابانهای شهدا و آزادی در مسیر ورودی و خروجی پل و در نهایت برای تردد اتوبوسهای طویل بین شهری و خودروهای تاکسیرانی به معضلی بزرگ تبدیل شد و شاید تنها رهاورد این پروژه را بتوان ترافیک حاصل شده دانست که رانندگان برای رهایی از انتظار کشیدن دقایق طولانی پشت ماشین جلوی خود با تمام توان بوق خود را می فشارند و باعث آلودگی صوتی و آزار شهروندان می شوند.

از طرف دیگر به دلیل مرکزی بودن میدان رازان که قطب اصلی در مسیر مردم شهر و روستاست و با وجود بازار بزرگ بروجرد در این نقطه از شهر به جز تعداد انگشت شماری خودرو کسی از پل زیرگذر استفاده نمی کند.

زیرگذر بروجرد گره خاموش ترافیکی/ انتقادهای کارشناسان از احداث این زیرگذر

معاون استاندار لرستان و فرماندار شهرستان بروجرد در گفتگو با خبرنگار مهر معتقد است که پل زیرگذر شهر بروجرد به گره ای خاموش در رفع مشکل ترافیک این شهر تبدیل شده است.

محمدعلی توحیدی با تشریح مراحل ساخت این زیرگذر عنوان کرد: زیرگذر بروجرد در اواخر سال 86 و طبق نظرات سیاسی شهردار وقت در وسط خیابان شهر زده شد که هدف از ایجاد این پروژه ظاهرا رفع گره ترافیکی مرکز شهر یعنی حومه میدان رازان بود.

وی با اشاره به چگونگی ساخت زیر گذرعنوان کرد: بر اساس قانون شهرداریها این پروژه میلیاردی مصوب و پس از گذشت 16 ماه به بهره برداری رسید.

معاون استاندار لرستان و فرماندار شهرستان بروجرد به برخی مشکلات احداث این پروژه اشاره و تصریح کرد: در طول ساخت پروژه مسائل و مشکلاتی پدید آمد که بر اثر آن انگشت همه رسانه ها و مطبوعات محلی به طرف عواقب حین ساخت آن، نشانه رفت و این پروژه مورد نقد و بررسی کارشناسان مختلف قرار گرفت.

زیرگذر بروجرد، قبرستان عظیم سیمان!/در خصوص این پروژه هیچگونه ترافیک سنجی انجام نگرفت

توحیدی با تاکید بر عواقب این پروژه غیرکارشناسی، افزود: در نهایت پل زیرگذر بروجرد به قبرستان عظیم سیمان که حتی سیمان لرستان هم جوابگوی تامین آن نبود، تبدیل شد.

وی ادامه داد: این پروژه با آینده ای مبهم که آیا ساخت آن به پایان می رسد یا نه نیمه کاره باقی ماند همچون غولی ترسناک به اذهان عمومی چنگ می انداخت تا سرانجام این پروژه عظیم در تیر ماه سال87 با شور و هیجان وصف ناپذیری از سوی مسئولان استانی افتتاح شد.

معاون استاندار لرستان و فرماندار شهرستان بروجرد با تاکید بر اینکه این پروژه هیچ مشکلی از ترافیک شهر رفع نکرد، خاطرنشان کرد: به علت نداشتن اطلاعات کافی در مورد رفع گره ترافیک ساخت این گونه پروژه های بیهوده عوامل دیگری را درگیر خود می کند.

توحیدی یادآور شد: متولیان امر می بایست ترافیک سنجی لازم را بر مبنای اطلاعات فنی و مهندسی انجام دهند و پس از آن تصمیم به ساخت بگیرند که متاسفانه در خصوص پل زیرگذر بروجرد هیچگونه ترافیک سنجی انجام نگرفته است.

غیر مطالعاتی بودن پروژه بدیهی است

وی در پاسخ به سئوال مهر در مورد مطالعاتی بودن یا نبودن این پروژه، تصریح کرد: غیر مطالعاتی بودن پروژه امری بدیهی است و وجود ترافیک در میدان رازان شاهدی بر این مدعاست.

معاون استاندار لرستان و فرماندار شهرستان بروجرد خاطر نشان کرد: چه خوب بود اعتبار چند میلیاردی این پروژه در اموری دیگر چون اشتغال زایی، تولیدات صنعتی،کشاورزی و دامی و ارتقاء اقتصاد هزینه می شد که در این صورت رضایتمندی مردم را نیز به دنبال داشت.

به هر حال زیرگذر بروجرد در حال حاضر با خودنمایی در مرکز این شهر نه تنها مشکلی را رفع نکرده بلکه مشکلی به ترافیک موجود هم افزوده است که امید می رود با این تجربه در سایر پروژه های مد نظر در آینده بیشتر به مطالعات و کار کارشناسی توجه شود. 

پروژه زیرگذر شهر بروجرد یکی از پروژه هایی بود که به رغم هشدار کارشناسان ساخته شد تا گره ترافیکی را باز کند اما امروز خود به گره ترفیکی این شهر تبدیل شده است. داستان زیر گذر بروجرد از آنجا شروع شد که میدان رازان در قسمت مرکزی شهر که چهار خیابان شهدا، صفا، آزادی و سعدی را به یکدیگر وصل می کرد و… معاون استاندار لرستان و فرماندار شهرستان بروجرد: پروژه هیچ مشکلی از ترافیک شهر رفع نکرد

 

Advertisements

7 دیدگاه برای «زیرگذر بروجرد و ترافیکی که گره گشایی نشد / هدر رفت اعتبار میلیاردی!»

  1. با سلام همه ما می دانیم که طرح واجرای این زیزر گذر همزمان با طرحهای زیر گذر خرمآباد وبا عجله وغیر کارشناسی صورت گرفته است که این خود باعث خطا شده است .چه بسا اگر بودجه ساخت این زیر گذر صرف طرح بزرگ کردن میدان رازان که بیش از بیست سال است!!!!!! به حرکت لاک پشتی خود ادامه می دهد می شد خیلی مثمر ثمرتر می بود ولی متاسفانه اینگونه نشد وبا مصاحبه معاون محترم استاندار معلوم شد که تصمیم گیری در باره اینگونه طرحها برای بروجرد ودیگر نقاط لرستان بدون مشورت با مسئولین محلی وشناخت کمبودها واولویت های هر منطقه انجام می گیرد .که این کار علاوه بر ایجاد معضلاتی به نام زیر گذر وغیره… باعث هدر رفتن اعتبارات ناچیزی می شود که هر از چند گاهی به بروجرد اختصاص می یابدوهمه اینها به مدیریت ضعیف استان لرستان برمی گردد.به امید روزی که از این مدیریت ضعیف نجات یابیم…انشا الله.

  2. دوست عزيز بهتر است دقت فرموده و مطالب نسبتا واقعي خود را با اشتباهات غير حرفه اي نابود نكنيد.
    شما حتما به بروجرد آمده اين و نماي ميدان رازان ( قيام ) را از نزديك ديده ايد.
    كجاي اين تصوير خيالي مربوط به بروجرد و زيرگذر آن است و در كجاي اين ميدان چنين تابلوهاي تيليغاتي وجود دارد و اينچنين بلوك هاي زرد رنگي در وسط آنست و پهناي آن هم بسيار تابلو تر از قبل.از همه تابلو تر نماي ساختمان هايي است كه اصولا اجازه چنين تراكمي در بروجرد يافت نمي شود و بازهم آن رشته كوه خنده دار كه نه تنها درميدان قيام كه در كل بروجرد وجود ندارد.
    اين قبول كه زير گذر ميدان رازان بروجرد كارشناسي نبوده ولي دليلي بر نشر تصاوير خيالي نمي شود.
    ممنون

    لرنا:
    تصاويرو متن اين خبر از خبرگزاري مهر منتشر شده اند و لرنا فقط عين اين خبر را بدون تغيير در متن يا عكس منتشر نموده است

  3. به نظر من اين مقاله به طور كامل غير كارشناسي است و از روي تنگ نظري نوشته شده چون زيرگذر بروجرد ترافيك ميدان قيام(رازان) تا 50درصد كاهش داده به شما پيشنهاد ميكنم نديده نظر ندهيد در ضمن وقتي بيش از 70درصد پروژه زيرگذر بروجرد انجام شده بود در مركز لرستان به فكر زيرگذر افتادند تا از قافله زيرگذر و كلان شهر شدن عقب نمانند. زيرگذر بروجرد ساخته شد و تمام شد ولي در مركز استان تمام پروژه هاي زيرگذري با بنبست مواجه شدند. يكيشون كه به كوه رسيد يكي به چشمه آب رسيد وديگري شايد به چاه نفت هم برسد.نه زيرگذر ها بلكه تمام پروژه هايي كه در مركز استان لرستان است بايد 500 خان رستم را رد كنند تا به امام برسن اگر آخرش بودجه اي مانده باشد

  4. سلام
    بنده شخصااز زیر گذر بروجرد رد شدم . البته برای آشنایی با فضاهای شهری لرستان و انتخاب نوع حل مسایل ترافیکی با عنایت ویژه به نکات فرهنگی هر شهرستان.البته وقتی کاندید مجلس بودم رفتم توالتهای مجلس رو شناسایی کردم!!ببینید و بشنوید عزیزان داغدار.
    زیر گذر در بعضی جاها فقط و فقط برای پایین آوردن ارتفاع تردد وسائل نقلیه و خصوصا در نزدیکی آثار تاریخی و فرهنگی احداث میشه.آخه بروجرد چرا؟؟؟یعنی چرا در بروجرد؟؟؟
    طبق نظرات بالا ما بعنوان یکی از مسئولین شورای آینده شهر بالاخره متوجه نشدیم مشکل حل شده یا نه ؟ ولی اونروز که ما رد شدیم بغلش تنگ بود. یعنی قسمت سمت چپ از عقب. اگه طراحی این زیر گذر رو میدادن عمه ملوک(خیاط سر کوچه ی ما)فکر کنم یه جورایی دامن و سر آستینشو بهتر رفو میکرد.
    پل های هوایی :اولا محدودیت ترافیکی حین عملیات ساختمانی نداره . دوما عمده ی عملیات در کارگاهها انجام میشه و فقط مرحله نصب میاد سر کار . سوما و مهمترین قسمت :
    اصلا به من چه مربوطه که بیام تو کار بروجرد و سایر شهرها دخالت کنم.

  5. با سلام . بعنوان یک شهروند بروجردی معتقدم که ترافیک شهر ما از خیابان صفا به شهدا و بر عکس می باشد و اگر طرح زیر گذر یا پل هوایی را در این دو خیابان اجرا می کردند بسیار نتیجه بخش بود .
    این زیر گذر اشتباه بود و تعداد اندکی خودرو از آن عبور می کنند و در کل خود تبدیل به مشکل شده است .
    در مورد خبر گذاری مهر هم این عکس ها متعلق به زیر گذر بروجرد نیست و شمابعنوان خبر گزاری لرنا نباید استفاده می کردید .

  6. تا میتوانید زیر گذر بزنید بزنید بزنید زیر گذز بدون کارشناسی بزنید

  7. با تشکر از نظرات شما دوستان پروژ زیرگزربروجرد یکی از دلایل بد نامی ان این است که بعضی از بازاریان عزیز فکر می کنند که خرابی اقتصاد در ان منطقه وجود این زیر گذر است و با وجود اوردن یک کلاغ 40 کلاغ مساله را بزرگ می کنند بنده به عنوان کارشناس عمران نظرم این است که می توان از این زیر گذر ورودی و خروجی دیگری ساخت که به ترافیک کمک کند اما در مورد میدان رازان که چرا بزرگتر نشده باید بگم بزرگی ان دردی دوا نمی کند و تنها راه حل ان انتقال جمعیت به مناطق دیگر (ساختمان پزشکان دارو خانه و برخی بانکهاو پاساژها)مثلا شهرک اندیشه که می تواند پزیرای خوب این طرح باشد و نیز به شهرک نشینان خدمات اقتصادی بهتری تعلق می گیرد در سالهای گذشته این طرح ازمایش شد و نمونی ان بازارچه نیلوفر را می شود ب ان اشاره کرد که جمعیت را از شهدا به تختی کشاند البته طرحهای دیگری چون بازار مر وارید در کنار مخابرات تختی بود که به دلیل بی کفایتی مسعولین تا فوندانسیون بیشتر پیش نرفت این بازارچه 6طبقه ان زمان صرفه خوبی داشت و بزرگترین بازار غرب ایران بود ان وقت مسعولین می روند در میدان رازان پاساژمی سازند ان وقت می گویند جگونه بار ترافیکی را کم کنیم

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.