مطالبه 70 ساله؛ انتقال اداره كل راه آهن لرستان از خوزستان به لرستان!

1_8804050075_L60076راه آهن استان لرستان پس از گذشت 70 سال از زمان تاسیس آن در شهرستان اندیمشک استان خوزستان مستقر است انتقال اين اداره كل به لرستان همواره مطالبه جدی مردم لرستان از دولت بوده است. در حال حاضر حدود 195 کیلومتر راه آهن در خاک لرستان قرار دارد که از این مقدار قریب به 105 کیلومتر یعنی تعداد 7 ایستگاه (از ایستگاه دورود تا تنگ پنج منطقه پاپی) تحت مدیریت اندیمشک است و 90 کیلومتر یعنی تعداد 6 ایستگاه (از دورود تا ایستگاه نورآباد) تحت مدیریت اراک قرار دارد.   

این در حالی است که هم اکنون هیچ مرکز مدیریتی راه آهن در محدوده استان لرستان قرار ندارد و تمام منافع راه آهن لرستان میان دو اداره کل اراک و اندیمشک تقسیم شده است!

بلاتکلیفی راه آهن لرستان در میان اراک و خوزستان!

قرار گرفتن مرکز راه آهن لرستان در استان خوزستان و شهر اندیمشک نه تنها لرستان را از منافع آن بی بهره کرده است بلکه موجب اعتراضهای مردم این استان به این امر شده است که در نهایت هیئت دولت در دور دوم سفر به لرستان مصوب کرد که اداره کل راه آهن مستقل برای لرستان احداث شود.

این در حالی است که در حال حاضر تنها یک تابلو در ابتدای خیابان راه آهن دورود نصب شده است و روی آن نوشته شده است اداره کل راه آهن لرستان! اما از این اداره کل هیچ خبری نیست.

در این میان استاندار لرستان در یکی از جلسات کارگروه مصوبات دور دوم سفر از ارسال نامه ای از سوی راه آهن لرستان به تهران خبر داد که پیش از سفر دوم هیئت دولت عنوان کرده بودند که لرستان نیازی به اداره کل راه آهن ندارد و اصرارهای موجود در این زمینه تنها از سوی استاندار لرستان است! در حالیکه استقرار اداره کل راه آهن در این استان یکی از مطالبات دیرین مردم بوده است.

مردم استان لرستان و به ویژه مردم شهرستان دورود در نامه های پی در پی به مقامات خواستار ایجاد اداره کل راه آهن در شهرستان دورود به عنوان مرکز ثقل حمل و نقل ریلی کشور شدند که در نهایت با اجرایی شدن مصوبه هیئت دولت زمینه تحقق این مطالبه 70 ساله باید تسریع شود.

نصب تنها یک تابلو برای اداره کل راه آهن لرستان!/ یک راه آهن و دو زوجه!

نماینده مردم دورود و ازنا عصر یکشنبه در جلسه کارگروه توسعه و برنامه ریزی استان در محل استانداری لرستان عنوان کرد: تنها کاری که تاکنون برای ایجاد اداره کل راه آهن در لرستان صورت گرفته انتقال تابلو اداره کل راه آهن به دورود بوده است.

عزت الله دهقان با اشاره به برخی تمهیدات اتخاذ شده برای رفع مشکل موجود، افزود: در حال حاضر مدیر کل راه آهن لرستان سه روز در هفته را در اندیمشک و سه روز دیگر را در دورود به سر می برد.

وی به شوخی عنوان کرد: این روند مانند این است که مدیر کل راه آهن لرستان با داشتن دو زوجه به طور مدام در حال رفت و آمد بین دورود و اندیمشک است!!

این در حالی است که پیش از این نماینده مردم دورود و ازنا از انتقال اداره کل راه آهن لرستان به شهرستان دورود خبر داده و گفته بود: با تاکید دولت و پیگیری نمایندگان، هیئت مدیره راه آهن کشور به اتفاق آرا تصویب کردند که اداره کل راه آهن لرستان از اندیشمک خوزستان پس از 70 سال به شهرستان دورود منتقل شود.

برای آگاهی از روند پیگیری مصوبه دور دوم سفر هیئت دولت در مورد راه آهن لرستان به سراغ سید حسین صابری استاندار لرستان رفتیم.

دورود مرکز ثقل حمل و نقل ریلی کشور/ سمج ترین فرد برای انتقال اداره کل راه آهن به لرستان هستم

استاندار لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر در خرم آباد، گفت: با توجه به طرح توسعه راه آهن مطابق مصوبات دور اول و دوم سفر هیئت دولت طرف سالهای آینده ایستگاه عملیاتی دورود پر حجم تر و گسترده تر خواهد شد که ما پیشنهاد کردیم برای تغذیه همه محورها ایستگاه فعلی به خارج از شهر منتقل و اداره کل راه آهن در جوار آن احداث شود.

سید حسین صابری ادامه داد: با توجه به این امر جلسه ای را طی چند روز آینده با وزیر راه و معاون وزیر و مدیر عامل راه آهن کشور برای طرح موضوع و پیگیری مصوبه هیئت دولت خواهیم داشت.

وی یادآور شد: برای اینکه از نظر افکار عمومی عملا اداره کل راه آهن لرستان را تثبیت کنیم از مدیر کل راه آهن لرستان که در حال حاضر در اندیمشک مستقر است خواسته ایم که سه روز از هفته را حداقل در دورود مستقر شود تا کم کم هم از نظر مجوزهای نیروی انسانی و احداث ساختان راه آهن و جابجایی آن اقدامات بعدی اتخاذ شود.

استاندار لرستان با اشاره به نامه نگاریهای مسئولان اداره کل راه آهن لرستان مبنی بر اینکه نیازی به جابجایی اداره کل نیست، خاطر نشان کرد: این اقدام قبل از سفر دوم هیئت دولت صورت گرفت که خوشبختانه دولت در سفر دوم خود به لرستان به این نتیجه رسید که باید اداره کل راه آهن لرستان به صورت مستقل در شهرستان دورود ایجاد شود.

صابری ابراز امیدواری کرد: ظرف دو سال آینده به مرور با احداث ساختمان و کسب مجوزهای لازم مصوبه انتقال اداره کل راه آهن لرستان به شهرستان دورود به طور کامل عملیاتی شود.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای این مصوبه تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت و سمج ترین فرد در این مورد است، یادآور شد: با توجه به اینکه لرستان و شهرستان دورود به عنوان مرکز ثقل حمل و نقل ریلی کشور مطرح است ما پیگیری های لازم را در این زمینه تا حصول نتیجه ادامه خواهیم داد.

به گزارش مهر،هم اکنون 13 ایستگاه راه آهن در لرستان قرار دارد اما اداره کل راه آهن لرستان از ابتدای احداث راه آهن در استان خوزستان مستقر شده است.

به هر حال با توجه به حساسیت مردم لرستان برای انتقال اداره کل راه آهن لرستان از اندیمشک به دورود ضروری است پیگیریهای نماینده مردم دورود و ازنا و استاندار لرستان با دیگر مسئولان استان در راستای تسریع در اجرای مصوبه هیئت دولت همراه شود.

Advertisements

14 دیدگاه برای «مطالبه 70 ساله؛ انتقال اداره كل راه آهن لرستان از خوزستان به لرستان!»

  1. مطمئن باشيد باتوجه به مصوبه‌اي كه خرم‌آبادي‌ها در مورد راه‌آهن گرفتند هرگز اين اداره كل به دورود نخواهد آمد. آين حق خرم‌آباد است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(البته عين اين جمله را از زبان همين استاندار شنيديم)

  2. از تلاشهای پایگاه خبری لرنا در زمینه تحقق مطالبه 70 ساله مردم تشکر می کنم

  3. همه میدونن که این اداره کل حق مرکز استانه .این یک اشتباه محضه که بعد از هفتاد سال تازه بره درود .حتما بعد از هفناد سال هم میاد خرم اباد .بهترین کار اینه که اداره کلش بیاد خرم اباد و بعد در هر شهرستانی که راه اهنم داره یک شعبه داشته باشه.مثل تمام اداره ها که اداره کلشون مرکز استانه و اداره های کوچکتر در شهرستانها

    لرنا:
    دوست گرامي انتقال اداره كل راه آهن لرستان به خرم آباد حتي در آينده هم غير ممكن است
    حتي اگر بروجرد و خرم آباد و ساير شهرها هم به راه آهن متصل شوند باز هم مركزيت با دورود و يا ازنا خواهد بود.
    غير ممكن است اداره كل راة اهن لرستان از خرم آباد بتواند بر سير خطوط و انجام امور نظارت كند
    اصلا كي گفته كه حتما بايد اداره كلها حتما بايد در خرم آباد باشند؟!

  4. به من بگید کدوم اداره کل در کدوم استان در مرکز استانش نیست.واقعا نمیدونم.میخوام اگه همچین چیزی هست بدونم.

  5. دوست گرامي كيانوش خان سري به استان مازندران بزنيد:
    دانشگاه مازندران در بابلسر و دو دانشكده آن در ساري است.
    اداره كل مخابرات مازندران در بابل است
    دو اداره كل منابع طبيعي مازندران در ساري و نوشهر قرار دارد
    در كرمان نيز دو اداره كل منابع طبيعي در شهرهاي جيرفت و كرمان قرار دارد
    در استان تهران چندين اداره كل در كرج قرار دارد.
    در استان سيستان و بلوچستان هم در چابهار و هم در زابل چندين اداره كل قرار دارد.
    در همين استان دو اداره كل آب و فاضلاب در شهرهاي بروجـــرد و خرم‌آباد قرار دارد.
    از همه جالب‌تر اداره كل راه‌آهن لرستان در استاني ديگر قرار دارد.
    پس مي‌بيني اداره كل خارج از مراكز فرضي زيادند. چشمت را خوب باز كن تا ببيني.
    در ضمن خرم‌آباد مركزيتش به شدت زير سؤال است چراكه هيچ‌كدام از شاخص‌هاي مراكز استان را ندارد. فقط شانس داشتند. اصولاً مركزيت لباسي گشادي است كه برازنده‌ي شهري مثل خرم‌آباد نيست…

  6. اقا بهمن عزيز من ادم منطقي هستم.ظاهرا حق با شماست.اما ما بايد نهايت تلاش خودمون رو بكنيم كه چند سال ديگه به دوباره كاري روي نياريم.چون خداي ناكرده شايد خرم اباد هم صاحب راه اهن بشه اون موقع باز بايد كلي رايزني بشه براي اومدن اداره كل به خرم اباد.در ضمن اقاي عزيززززززززززززززز فكر كنم بشه با لحن ملايمتر و با صعه ي صدر بيشتر جواب كسي رو بديد.درسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟يه چيز بگم تا يادم نرفته خرم اباد موقعيتش از همه ي شهرها براي مركز استان شدن بيشتر و بهتره.

  7. اقای بیرانوند تردیدی نیست که خرم اباد با ملا حظات سیاسی رژیم شاه خائن مرکز استان شده اگر امروز می خواستند مرکز استان انتخاب کنند مطمئنن خرم ابادو از اولویتها حذف می کردند با توجه به شرایط فعلی در ضمن لطفا چند تا ازاون موقعیتهای شاخصو که خرم اباد داره واسمون ذکر کنی ممنونیم؟؟؟

  8. خرم آباد را نه رژیم گذشته بلکه بدلیل ساختار طبیعی و جغرافیایی آن که با در نظر گرفتن گستره سرزمینی_جمعیتی که در مرکزی ترین نقطه رشته کوههای زاگرس دارای موقعیت استراتزیک_ژئوپلتیک میباشد بعنوان مرکز استان لرستان انتخاب شده است.(جغرافیای نظامی استان لرستان)

  9. خرم آباد در تاریخ 3000 ساله گذشته به این سو یعنی از شروع امپراطوری های ماد سپس هخامنشی سلوکی اشکانی ساسانی و در دوره های اسلامی همواره بعنوان مرکز استان لرستان انتخاب میشده است .
    از اینرو تنها برای برشمردن خرم آباد بعنوان مرکزیت استان لرستان نباید تنها به داده ها و اطلاعات کنونی و یا حتی تصمیمات حکومتی در دورانهای معاصر رجوع کرد بلکه میبایست از دلائل تاریخی بسیار دور گذشته آن نیز اگاهی یافت.

  10. نامهایی که در دورانهای تاریخی گذشته به خرم آباد اطلاق میشده است همواره در اسناد بجا مانده از این دوره ها به چشم میخورد.
    نامهایی چون خایدالو ( عیلامی ) ماسبذان ( هخامنشی ) شاهپورخواست ( ساسانی ) .. و در دوره های اسلامی (حسین اباد … تا خرم آباد ) ذکر شده که میتوان به آنها اشاره نمود.

  11. سلام .من از کشور ژاپن به سایت شما وارد شدم برای یک سفر چند ماهه رفته ام . من خوزستانی ام و لر هستم. تا حلا فکر میکردم این داستانهای اختلاف بین شهرها فقط به خوزستان بین دزفول و اهواز یا دزفول و اندیمشک مطرح است ولی با خواندن این نظرها فهمیدم ظاهرا شدت این حرف و حدیثها در لرستان بیشتر است . با این وصف فکر کنم اگه در استانهای دیگر هم جستجو کنم باز بیشتر میشه و وجود دارد ولی من در ژاپن که هستم هر جایی میرم یا پدیده نویی را می بینم همش به ایران فکر میکنم که ای کاش ما هم به این مرحله پیشرفت اینها برسیم . بیاییم همه با هم یک دیدگاه ملی داشته باشیم. دست به دست هم دهیم به مهر .میهن خویش راکنیم آباد .تازه ما با اندیمشکی ها خیلی دوستیم .

  12. دوستان همزبان اجازه بدهید؛ هرگاه عروس شدید آنگاه سر خود را جفت یا گل یا هر چیز دیگر بگیرید این یکم
    دوم؛ مستند به همین لرنیوز باید به اطلاع دولت کریمه رساند که انتقال اداره کل لرستان از اندیمشک به هر شهری از لرستان، محل اختلافات تازه خواهد شد لذا باید به این خرد هفتاد ساله احترام گذاشت تا ناگاه دست حماقت از آستین تعصب بیرون نزده و نکند کاری که … .
    سوم؛ کدام جاهلی نمی داند که بیش از نود و پنج درصد مردم شهرستان اندیمشک و کارکنان راه آهن لرستان لر هستند.
    چهارم؛ خانه ی شما از پای بست خراب است. و گره از کار فرو بسته شما لرهای استان لرستان جز با کار فرهنگی باز نمی شود.
    پنجم؛ محض اطلاعتان سیستم و روش مدیریت در راه آهن با ارگانهای دیگر مانند کشاورزی ، نیرو و … بسیار متفاوت است و از نظر فنی اینکه اداره کل راه اهن ناحیه ای بیش از صد متر با ایستگاه مرکزی (گار مانوری) آن فاصله داشته باشد غیر ممکن است.
    و… .

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.