مديركل: اصلا بحث انتقال اداره كل راه آهن از انديمشك به لرستان مطرح نيست

قطارمهندس عبدالکریم درویش زاده مدیر کل راه آهن لرستان: اصلا بحث انتقال اداره كل راه آهن از انديمشك به دورود وجود ندارد و اداره کل فعلی با نام جدید پیشنهادی » اداره کل جنوب غرب» در انديمشك به فعالیت خود ادامه خواهد داد.. ساخت ایستگاه جدید دورود ، به پیمانکار واگذار شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد .    

منبع: وبلاگ اخبار خوزستان http://abc14.blogfa.com/post-374.aspx

مهندس عبدالکریم درویش زاده مدیر کل راه آهن لرستان به همت تمامی کارکنان و پرسنل خود توانسته است با تلاشی شبانه روزی و خستگی ناپذیر گام مهمی در جهت شکوفایی و رونق اقتصاد کشور در بخش حمل و نقل ریلی بردارند.ایشان با دارا بودن تحصیلات عالی دانشگاهی (مهندسی عمران و فوق لیسانس مدیریت دولتی)با پیشینه ای درخشان و کسب تجربیات فراوان همچون : مدیریت کارخانه تراورس بتنی اندیمشک،معاون مدیر کل نگهداری خطوط راه آهن درشرکت تراورس،مدیر کل راه آهن لرستان و…همواره در تلاش است با بکارگیری تمامی امکانات و توانمندی های موجود به این مهم دست یابد.مشاهده اینهمه تلاش ،تعصب ، تعهد ، شجاعت و احساس مسؤلیت در مجموعه اداره کل راه آهن لرستان ما را بر آن داشت تا ضمن انجام مصاحبه ای با مهندس درویش زاده مدیر کل محترم راه آهن لرستان شما را بیش از پیش با ایشان و مجموعه پر تلاشش آشنا نماییم.

* آقای مهندس برای شروع،لطفا اداره کل راه آهن لرستان را معرفی کنید.-
 اداره كل راه آهن لرستان يكي از مناطق بسيار با اهميت شبكه راه آهن سراسري ايران به شمار  ميرود .مسير اداره كل راه آهن لرستان در محور سراسري تهران ـ  جنوب  به طول 215  كيلو متر  خط اصلي در دو استان  لرستان و خوزستان واقع گرديده است. اين اداره كل داراي دو ايستگاه  تشكيلاتي دورود و انديمشك و 13 ايستگاه بين راهي  مي باشد.

اين محور به واسطه عبور از رشته كوههاي زاگرس داراي 133 دهنه تونل و گالري به طول 58 كيلومتر و نيز  به دليل مجاورت با رودخانه هاي سزار ،  دز و بالارود و مسيل هاي منتهي به آنها داراي 4800 متر آبرو و پل هاي عظيم مي باشد . مجموع اين خصوصيات موجب شده است كه  مسير راه آهن لرستان از پارامترهايي مسير فوق از نوادر راه آهن هاي كوهستاني دنيا است.

ساختمان اين بخش از مسير به هنگام احداث راه آهن سراسري شمال به جنوب از سال 1306 آغاز و در دي ماه سال 1308 ايستگاه  انديمشك  كه در آن زمان  صالح‌آباد  ناميده مي شد  افتتاح گرديد.  عمليات احداث مسير  تا دورود  تا سال 1312 متوقف  ماند و سر انجام در سال 1312 كار احداث بقيه مسير  تا سال 1317 به اتمام رسبده و مورد بهره برداري قرار گرفت خطوط  ناحيه راه آهن لرستان درابتداي ساخت راه آهن جزء  ناحيه  جنوب محسوب مي شد  اما در اواخر  سال 1324 و پس  از خروج متقفين از اين  مناطق اين محور : 1- به علت كوهستاني  بودن  منطقه 2 – خطراتي كه هميشه خط آهن را از نظر حوادث  غير مترقبه از قبيل ريزش كوه ، سيلاب ها و سوانحي كه اتفاق  مي افتاد 3-  لزوم مديريت  اينگونه حوادث از ناحيه  جنوب  منفك شده و راه آْهن لرستان از ايستگاههاي دورود تا انديمشك  تشكيل شد . از آنجا كه اين بخش از خط آهن از منطقه كوهستاني لرستان عبور مي كرد بدون در نظر گرفتن  تقسيمات جغرافيايي  و كشوري به نام ناحيه راه آهن لرستان ناميده شد.

ايستگاه انديمشك از نوع  ايستگاههاي تشكيلاتي است و مركز اداره  كل راه آهن لرستان محسوب مي شود . شهرستان انديمشك شمالي ترين شهر استان خوزستان است كه در طرفين  آن ايستگاههاي دو كوهه و سبزآب  قرار دارد . شهرستان انديمشك به واسطه وجود راه آهن ، رشد اقتصادي  و مناسبي داشته و از شهرهاي  با رشد اقتصادي خوب  در استان خوزستان محسوب مي شود. 

*از زمان خدمت حضرتعالی در جایگاه مدیریت  اداره کل راه آهن لرستان ، چه پروژه های انجام گرفته است ؟
-از سال 84 که به عنوان مدیر کل راه آهن لرستان در خدمت همکاران راه آهنی شروع به کار نمودم با توجه به شرایط خاصی که لرستان داشت پروژه های مختلفی در بخش های خط و ابنیه ، ساختمان و تاسیسات به تناسب اعتبارات واگذار شده در طی 4 سال ، بیش از 100 پروژه در زمینه ساختمان و تاسیسات و 82 پروژه در زمینه خط و ابنیه اجرا شده است . هر کدام از این پروژه ها به لحاظ اهمیتی که دارند باعث کاهش سوانح راه آهن شده اند.

از مهم ترین پروژه ها در بخش ساختمان و تاسیسات می توان به بازسازی ایستگاهها ی طول خط ، احداث و بازسازی مساجد ، سکوهای مسافری ، ساخت ساختمان جرثقیل کایرو ، پل عابر پیاده در دورود و اندیمشک ، دیوارهای حریم ایستگاهها ، روشنایی ایستگاههای اندیمشک ، دورود و ایستگاههای طول خط و همچنین توسعه و ایجاد فضای سبز اشاره نمود.در بخش خط و ابنیه ، بازسازی گار مانوری اندیمشک با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد تومان و بازسازی خطوط 9 ایستگاه که در جهت کاهش سوانح بسیار موثر بوده که با موفقیت صورت گرفته اند.

همچنین ساخت زیرگذر در ایستگاه سپید دشت با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی 40 درصد در حال انجام می باشد .از پروژه های مهم دیگر می توان به پل تله زنگ اشاره کرد که این پروژه از اهمیت خاصی برخوردار است . این پل با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی 30 درصد (خود پل) و راههای دسترسی 95 درصد مراحل تکمیلی خود را می گذراند . با ساخت این پل علاوه بر ایجاد امنیت بیشتر ، تقلیل سرعت موجود که باعث ایجاد تاخیر در سیر حرکت قطارها می گردد نیز برطرف خواهد شد و پیش بینی می شود ظرف یکسال و نیم آینده به بهره برداری برسد . ساخت ایستگاه جدید دورود ، که به پیمانکار واگذار شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد .

ساخت مسجد ، سالن انتظار ، سرویس های بهداشتی و سکوی ایستگاه بیشه که عملیات اجرائی آن شروع شده و با توجه به اینکه ایستگاه بیشه از ایستگاههای تفریحی می باشد و گردشگران زیادی ( مخصوصا در تابستان ) به این ایستگاه مراجعه می کنند نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است .

ساخت ایستگاه جدیدی در منطقه دو آب به عنوان ایستگاه تنگ پنج .به منظور حمل و نقل مصالح و امکانات مورد نیاز  ساخت سد بختیاری که تنها راه دسترسی رساندن مصالح ، امکانات و تجهیزات برای سد بختیاری ، راه آهن است لذا عملیات اجرائی ساخت این ایستگاه توسط سد بختیاری و با همکاری تنگاتنگ راه آهن لرستان در حال انجام می باشد .

 *آیا از همکاری و تعامل سایر ادارت با راه آهن لرستان راضی هستید ؟  
-همکاری ادارات شهرستان اندیمشک با راه آهن و همچنین راه آهن با ادارات بسیار خوب است ، خصوصا همکاری نماینده محترم مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار ، شهرداری و اداره برق چه در گذشته و چه در حال بسیار خوب و مطلوب بوده و نهایت رضایت را داریم . از جمله همکاریهای راه آهن با ادارات شهرستان می توان به واگذاری حدود 22 هکتار از اراضی راه آهن ( منطقه درزین خانه قدیم ) به شهرداری اندیمشک و همچنین شرکت فعالانه راه آهن در برگزاری مراسمات مذهبی و فرهنگی اشاره کرد . آسفالت خیابانهای راه آهن ، ایجاد فضای سبز ، روشنایی بلوار راه آهن و… نیز از جمله اقداماتی هستند که ادارات با راه آهن لرستان مساعدت لازم را به عمل آورده اند که جای تقدیر و تشکر دارد .

*آقای مهندس مهم ترین دغدغه این روزهای شما چیست؟
-فاصله بین دورود و اندیمشک به گونه ای است که باید از منطقه کوهستانی با داشتن بیش از 400 قوس با شعاع زیر 300 متر و حجم ترافیکی بالا گذر نمود ، عدم دسترسی به راه شوسه در واقع جوابگوی حجم ترافیک بار و مسافر موجود نمی باشد . علاوه بر آن با توجه به شرایط خاص منطقه ، روسازی خط موجود ، نیاز به بازسازی با تراورس های بتونی و ریل سنگین R60 دارد . با توجه به اینکه این مهم از دغدغه های اساسی ما میباشد لذا با رایزنی هایی که با مدیر عامل محترم راه آهن به عمل آمده مقدمات کار بازسازی فراهم گردیده و انشاءا… در آینده نزدیک عملیات بازسازی 30 KM خط بین ایستگاههای تنگ هفت به کشور و تنگ هفت به تنگ پنج عملیات اجرائی آن آغاز خواهد شد . انجام این امر در جهت افزایش ایمنی سیر  حرکت قطارها از اهمیت بسزایی برخواردار است . در خصوص این هزینه ها لازم به توضیح است که بازسازی هر کیلومتر خط هزینه ای بالغ بر 5 میلیارد ریال در پی خواهد داشت که به لحاظ اجرائی با توجه به اینکه خط در حال بهره برداری است دارای مشکلات خاصی است ، منطقه راه آهن لرستان نیز با شرایط خاصی که دارد از سوانح خیز ترین مناطق راه آهن بوده و همواره به عنوان دغدغه مهم مسؤلین مطرح بوده است .

*آقای درویش زاده اخیرا در خصوص جابجایی اداره کل لرستان به دورود زمزمه هایی شنیده ایم،آیا این امر صحت دارد؟
– اداره کل راه آهن لرستان بنا به مصوبه دولت در ایستگاه دورود ایجاد خواهد شد . اصلا بحث انتقال وجود ندارد و اداره کل فعلی با نام جدید پیشنهادی » اداره کل جنوب غرب،اداره کل شمال خوزستان» به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

*سوانح راه آهن این منطقه در مقایسه با سنوات گذشته چه میزان کاهش داشته است ؟
– منطقه راه آهن لرستان با توجه به اینکه یکی از سانحه خیزترین مناطق راه آهن بوده، همواره به عنوان یکی از بزرگترین دغدغه های مسوولین کشور مطرح بوده است .بنده در ابتدای خدمت خود در ناحیه راه آهن لرستان نقاط سانحه خیز منطقه را شناسایی و به ترتیب اولویت نسبت به رفع خطرات و مشکلات نقاط سانحه خیز اقدام نمودیم به طوریکه در پایان سال 87 نسبت به سال83 حدود 50درصد کاهش سوانح را در پی داشته است.این رقم کاهش سوانح در طول خدمات رسانی راه آهن لرستان بی سابقه بوده است. بازسازی نقاط سانحه خیز،تغییرات طرح هندسی این نقاط ، آموزش مستمر نیروی انسانی،بازدیدهای مستمر و منظم و کنترل و نظارت طول خط ،تعمیر ، بازسازی و نگهداری به موقع از خطوط راه آهن از جمله علت های عمده کاهش سوانح در ناحیه راه آهن لرستان بوده است.

حرف آخر

– هرآنچه که در راه آهن لرستان در دوران خدمت این جانب انجام شده ، مرهون زحمات عزیزان راه آهنی و پشتیبانی و همراهی مسئولان محترم اندیمشک به خصوص نماینده پر تلاش و دلسوز شهرستان می باشد  که جا دارد از ایشان ، فرماندار ، شهردار و همه عزیزانی که دلسوزانه جهت خدمت به مردم اندیمشک گام برمی دارند نهایت قدردانی را داشته باشم . همچنین از استاندار لرستان ، فرماندار شهرستان دورود ، نمایندگان خرم آباد و  نماینده دورود  نیز کمال سپاس و تشکر را می نمایم .

تشکر ویژه ای هم از مردم شریف منطقه دارم و از آنان می خواهم که مشکلات خود را در حیطه کاری راه آهن  به ما و همکاران منعکس نمایند .

Advertisements

1 دیدگاه برای «مديركل: اصلا بحث انتقال اداره كل راه آهن از انديمشك به لرستان مطرح نيست»

  1. سلام
    بنده هم به عنوان یک شهروند اندیمشکی هم موافق انتقال اداره ی کل راه آهن لرستان به درود هستم چون هم به نوعی موجب آبادی و توسعه ی شهرهای مستعد نظیر دورود میشود هم فکر نکنم بودن ادراه ی مل راه آهن لرستان در شهری از خوزستان زیبنده باشد
    اما انصافا نگذارید اندیمشک از یک راهآ]ن قوی محروم بشه و خدایی نکرده همین جنوب غرب یا هرچیز دیگه هم از اندیمشک بره چون شاید همین اداره ی کل لرستان کم برای اندیشک نفع نداشته حالا اگر این مدیر کلی از اندیمشک بره دیگه هیچ!

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.