زبان مردم لرستان در مسیر فراموشی است

زبان لري رئیس سازمان میراث فرهنگی لرستان: متاسفانه در 3 سال اخیر (از سال 85 تا کنون) کارهای پژوهشی در استان لرستان به نوعی مورد غفلت قرار گرفته است. در حال حاضر هفت پژوهشکده مرتبط با میراث فرهنگی در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: متاسفانه این پژوهشکده ها هیچ پژوهشی در مورد زبان و گویش و آداب و سنن لرستان انجام نداده اند. زبان و گویش این استان در حال فراموشی است

خبرگزاری مهر: رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان گفت: در 3 سال اخیرکار پژوهش در سازمان میراث فرهنگی این استان مورد غفلت قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، محمد رحم دل روز یک شنبه در جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی در محل استانداری لرستان، اظهار داشت: از سال 67 که شاکله اصلی میراث فرهنگی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید پژوهش های گسترده ای را انجام داده است ولی متاسفانه از سال 85 تا کنون کارهای پژوهشی در استان لرستان به نوعی مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هفت پژوهشکده مرتبط با میراث فرهنگی در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: متاسفانه این پژوهشکده ها هیچ پژوهشی در مورد زبان و گویش استان و همچنین آداب و سنن لرستان انجام نداده اند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان با بیان اینکه این سازمان بیشتر پژوهش های خود را معطوف به ابعاد بین المللی کرده است، یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی از حوزه های استانی غفلت کرده است.

رحمدل یادآور شد: تاکنون مطالعات پایه 8 پژوهش در استان به این پژوهشکده ها داده شده است ولی متاسفانه هیچ پژوهشی در زمینه آداب و سنن و گویش های لرستان انجام نگرفته است.

وی با بیان اینکه بسیاری از پژوهش های لرستان به صورت نیمه تمام و ابتر باقی مانده است، عنوان کرد: ایجاد اطلس های مردم شناسی، آگاهی دادن به نسل جوان و ایجاد راهکارهای موثر در زمینه افق فرهنگی استان ضروری است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اینکه بعضی مطالعات پژوهشی در استان انجام شده است ولی متاسفانه در مرحله اجرا ابتر مانده است، خاطر نشان کرد: تنها راهی که می توان زمینه اجرای فعالیت های مرتبط با سیر تحول و شکل گیری اخلاق اجتماعی و آداب و سنن بومی در استان انجام شود توجه به میراث فرهنگی در استان است.

رحم دل با تاکبد بر تهیه اطلس مردم شناسی و زبان و گویش لرستان، خاطر نشان کرد: بحث مردم شناسی و زبان و گویش این استان سیر میرایی دارد.

وی با انتقاد از اینکه زبان و گویش این استان در حال فراموشی است، بر ضرورت مستند سازی زبان لری در کشور تاکید کرد

13 دیدگاه برای «زبان مردم لرستان در مسیر فراموشی است»

  1. واقعا متاسفم برای کسانی که به بچه هاشون فقط فارسی یاد میدن و زبان و لهجه ی زیبای لکی و لری رو فراموش کردن و حتی سخن گفتن به این زبان و لهجه رو ننگ میدونن سریعا انچنان واکنشی نشون میدن که بچه بار اول و اخرش باشه لری یا لکی صحبت میکنه .بعد همینها وقتی توی یه محفل میشینن و بحث پیشرفت استان میشه از همه دلخورتر و با سوادتر و با شعورتر از بقیه نشون میدن.لرهای عزیز بیایید به بچه هایمان لکی لری فارسی انگلیسی فرانسوی و ……….یاد بدهیم و هیچوقت خودمون رو فراموش نکنیم

  2. افرین لری زبانکهن زاگرس است حیفاست که جایش رابه زبانهای بیگانه بدهد.انهایی که بهمین راحتی لری راقربانی فارسی میکنندبدون شک فارسی راهم به تازی وانگلیسی میفروشند

  3. اگر کسی اصالت خود را بفروشد 2قرون هم ارزش ندارد

  4. با سلام و عرض اندوه و درد خانوادههای ضعیف تازه به دوران رسیده گرفتار فساد فرهنگی با مسولان بی عرضه و بی سوادو باندی اگر غیر این باشد نبایدثعجث کرد به قول سید طالب هاشمی افرین بر دزد

  5. ه ه ه
    يك حرف هم از مادر عروس همين اقا راستش را بگويد با بچه اش چگونه حرف مي زندۀ

  6. مه از سال 52 بوشرم برارم زونم تا گور از یاد نمورم دو هفته ÷یشم امیم ازنا درود اتفاقا هم درودیا شاکی بین هم ازنایا گتن شما بد30 سال هنی شهری نویته هره برارم یه شعر ام سیت موام تادونسوای بی بتی فقط درد ایما لریاباد اما حنکی ناشت چشمه او دیه اوی ناشت دل م چی هوا اوری گرته

  7. نشر و گسترش زبان مادري از مصاديق توجه به فرهنگ و تمدن افراد است.
    حمايت از تكلم به زبان مادري در عين احترام بي چون و چرا به فارسي – زبان مشترك همه ايرانيان- براي هر فردي نشانگر اعتماد به نفس و احساس هويت اوست.
    حالا فرقي نمي كند لري باشد يا لكي . كردي باشد يا تركي و عربي. همه و همه ايرانياني هستند كه فارسي را پاس داشته اند.
    لهجه ها هم شيريني و حلاوت خود را دارند . چه اشكال دارد بروجرديها با لهجه خود و بختياري ها با لهجه خود و لك ها با لهجه خود و سايرين با لهجه خود سخن بگويند. اينكه عده اي قجري در سالهاي نه چندان دور تهران را مقر حكومت خود قرار داده اند نمي تواند دليلي براي خجالت احتمالي ساير افرادي بشود كه سعي در تغيير لهجه خود دارند.
    ايرانيان بايد بدانند كه لهجه تهراني كه امروز متاسفانه لهجه معيار شده است به همان اندازه فارسي است كه لهجه اصفهاني و شيرازي و كرمانشاهي و بروجردي و كاشاني و گيلكي و جنوبي و….
    و فارسي همان قدر زبان ايرانيان است كه لري و كردي و تركي و عربي و لكي و …….

  8. متاسفانه این قضیه ناشی از عدم مطالعه و پایین بودن درک وشعور اجتماعی است.مشکل مردم این دیار کهن اساسی تر از این بحثها میباشد ،زمانی که انسان به بلوغ فکری ورفتار اجتماعی رسید آن زمان آن زمان پاره ای از این معضلات خود به خود از بین خواهند رفت .نگاهی بیاندازیم به شیوه زندگی مردم لرستان ،از میزان مطالعه در بین خانوارها،تعداد روزنامه ها ونشریات محلی،تعداد انجمن های فرهنگی اجتماعی و…هر زمان که مردم اندیشه ورزی را آموختند،خود به خود به مواردی همچون اصالت ،هویت و… نیز جایگاه وارزش خودشان را باز خواهند یافت،دوستان عزیز بیایید همگیمان در هر کسوت وجایگاهی که هستیم قدری حساستر نسبت به محیط پیرامونمان باشیم،از خانواده خود شروع کرده وفرهنگ مطالعه وتفکر را رواج دهیم آنوقت خواهیم دید که فرهنگی پویا و اصیل در لرستانمان خواهیم داشت.

  9. اي دله چته چني غم بيه بارت
    سلام بر همه مخلوقات خداي مهربان
    سلام به تماميت لر
    سلام به مردانگي و غيرت لر
    سلام به تاريخ پر افتخار لر

  10. مردم شناسی
    الشتر را بایستی یکی از مناطق مهم ناحیه‌ای دانست که بطور غیر رسمی به لکستان معروف است. بیشتر ساکنان این منطقه را لکها تشکیل می‌دهند. این منطقه دارای بزرگانی در شعر و ادب بوده‌است که بیشتر به زبان لکی شعر می‌سروده‌اند همچون ملا حقعلی (مهمترین شاعر شهر)از طایفه سیاهپوش که نوادگان این شاعر و عارف بزرگ غرب کشور الان حقیقی مقدم ها هستند وهمچنین ملاپریشان، ملا منوچهر، و ….

    ساکنان الشتر از طوایف لک هستند. لک های الشتر از نسل امرای حسنویه که از اکراد شهرزور بوده و به این منطقه مهاجرت کرده اند میباشند.امرای حسنویه نزدیک به هزار سال پیش در کرمانشاه، نهاوند، الشتر، هرسین تا قسمتی از کردستان عراق حکومت داشته اند و بعد از پاشیده شدن حکومتشان، شاهزادگان این سلسله در این شهر و شهرهای اطراف ماندگار شدند. به همین خاطر است که حمد الله مستوفی انرا جزءکردستان اورده است. ساختار اجتماعی این شهر به صورت قومی-قبیله‌ای می‌باشد.طایفه‌های حسنوند، کولیوند و یوسفوندو طایفه اهل فضل و علم سیاهپوش از ساکن این شهر می‌باشند. منطقه الشتر به خاطر طبیعت بکرش همیشه مورد توجه قرار می‌گرفته است بگونه‌ای که محل تفرج پادشاهان و امرا بوده است. کهمان این یادگار تاریخ گواه ان است این منطقه دارای درختان سر به فلک کشیده ی گردوست که قدمت انها به زمان ساسانی برمیگردد [درمنطقه کهمان]. خاندان پهلوی عمارت‌هایی برای تفریح و تفرج در این شهر ساختند که در حال حاضر این اماکن در اختیار سپاه پاسداران می‌باشد.(از کهمان در برخی منابع با نام (کی امان که به معنی امانگاه کی یعنی شاه)یاد شده است).

  11. الشتر شهری تاریخی با قدمت نسبتا زیاد است. به علت قرار گرفتن بر سر راههای باستانی اهمیت ویژه‌ای داشته‌است. حمدالله مستوفی آن را جزو سرزمین کردستان آورده‌است. کشف سنگهای قبور مربوط به سلسله محلی آل برسق در منطقه الشتر نشانگر نفوذ و استقرار این سلسه در این منطقه‌است. بیشتر اهمیت این منطقه مربوط به دوره اسلامی است.

  12. کردی شمالی (کرمانجی) سنجاری • جدیکانی • ارفی • بوتانی • بایزیدی • هکاری • سورچی • کرمانجی خراسانی (قوچانی، بیرجندی) • شکاکی • وانی • جەزیری • بادینانی

    کردی مرکزی (سورانی) مکریانی • پشدری • خوشناوی • اربیلی • گروسی • اردلانی • سلیمانیه‌ای • ورماوه‌ای • گرمیانی • کولیایی • کرکوکی • بنگردی • رواندزی • جافی

    کردی جنوبی (کلهری) کرمانشاهی • کلهری • سنجابی • لکی۱ • فیلی

بیان دیدگاه