راه آهن اراك -ملاير – همدان -كرمانشاه -عراق، چشم انتظار تخصيص بودجه

saeed-sorush-seymare.jpgپروژه‌ي راه‌آهن غرب کشور از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است که تکمیل آن برکات فراوان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و … برای کشورمان، خصوصاً استان‌های غربی دارد، ولی با وجود این اهمیت، متأسفانه از زمان شروع آن تاکنون، هیچ سالی اعتباری متناسب با این اهمیت به راه آهن غرب اختصاص نیافته‌است.  

 مطالعات راه‌آهن غرب که با احداث آن ارتباط ریلی کشورمان با عراق و دیگر کشورها برقرار می‌شود به سال‌ها قبل و شروع احداث آن به سال ۱۳۸۰ برمی‌گردد و اکنون با گذشت هشت سال از آن زمان هنوز این پروژه استراتژیک پیشرفت قابل توجهی ندارد. راه‌آهن غرب را می‌توان به نوعی یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم غرب و خصوصاً استان کرمانشاه نیز نامید، به‌گونه‌ای که پیش از سفر اول رئیس‌جمهور و هیئت دولت به این استان، این خواسته بارها از سوی نمایندگان وقت استان تکرار شد و در جلسه استانی نیز مصوبه” افزایش اعتبار پروژه راه‌آهن غرب کشور در لایحه متمم بودجه سال ۸۵ و لایحه بودجه سال ۸۶ به هر میزان که قابل افزایش باشد” به تصویب رسید و این مصوبه بارقه‌ای از امید در دل مردم این دیار ایجاد کرد و منتظر تسریع در اجرا این پروژه بودند، ولی نه در متمم برای این پروژه اعتباری لحاظ شد و نه در بودجه ۸۶ اعتباری متناسب و مناسب. پس از آن نیز استاندار وقت و دیگر مسؤولین استان در مصاحبه‌های گوناگون از این مصوبه به عنوان مصوبه‌ای یاد می‌کردند که انتظار آن‌ها را برآورد نکرده‌است. در سفر مهندس رحمتی وزیر وقت راه و ترابری به استان کرمانشاه نیز وی پایان سال ۱۳۸۹ را برای اتمام راه‌آهن غرب – تا کرمانشاه – اعلام کرد، اما اکنون با قاطعیت می‌توان گفت این وعده عملی نخواهد شد. به گزارش ايسنا: این مصوبه در سفر دوم رئيس‌جمهور به استان بار دیگر مورد تأکید قرار گرفت و این بار پایان سال ۱۳۹۰ به عنوان سال پایانی برای اتمام راه‌آهن غرب کشور تا کرمانشاه ذکر شد و پیرو آن اعتبار به نسبت بهتری در بودجه سال ۱۳۸۸ برای این پروژه لحاظ گرديد. دکتر بهبهانی وزیر راه نیز در سفری که در ابتدای دوران وزارتش به استان کرمانشاه داشت قول داد روند اجرا راه‌آهن غرب سرعت بگیرد و مصوبه دولت عملی شود. آن‌چه مشخص است این‌که کمبود اعتبار مهم‌ترین و شاید تنها دلیل کندی اجرا این پروژه است، به‌طوی که به گفته‌ي مطاعی مدیرکل راه و ترابری استان کرمانشاه از شروع احداث این پروژه تا پایان سال ۱۳۸۷ در مجموع ۱۱۲ میلیارد تومان اعتبار به راه‌آهن غرب کشور اختصاص یافته که برابر با ۱۵ درصد اعتبارات مورد نیاز این پروژه استراتژیک است. مطاعی اعتبار راه‌آهن غرب در سال ۱۳۸۸ را نیز ۶۲ میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌گوید این رقم بیش از نصف اعتبار در نظر گرفته شده برای راه‌آهن غرب در طول هشت سال گذشته می‌باشد. وی می‌گوید:«هم‌اکنون در تمام طول مسیر ۲۶۷ کیلومتری راه‌آهن غرب، از اراک (ایستگاه سمنگان) تا ایستگاه کرمانشاه وضعیت اجرایی این پروژه مسیر مشخص شده‌است.» نمایندگان استان نیز روند اجرا این پروژه را نامطلوب می‌دانند و معتقدند این روند به هیچ‌وجه مناسب پروژه‌ای با این اهمیت نیست. دکتر جهانب‌خش امینی نماینده کرمانشاه در مجلس در این خصوص می‌گوید:«متأسفانه طی سال‌های گذشته با وجود قول‌هایی که مسؤولین دولت و وزارت راه و ترابری داده بودند اعتبار مناسبی به این پروژه اختصاص نیافت و به همین دلیل شاهدیم که راه‌آهن غرب از تحرک کافی برخوردار نبوده، البته امسال اعتبار بهتری برای این پروژه لحاظ کردند.» امینی با اشاره به قول مسؤولین وزارت راه مبنی بر اتمام این پروژه تا سال ۱۳۹۰، می گوید: انتظار ما این است در لایحه بودجه سال آینده حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه آهن غرب در نظر گرفته شود. دکتر حشمت‌اله فلاحت‌پیشه نماینده‌ي اسلام‌آبادغرب و دالاهو نیز می‌گوید:« در سفر دوم هیئت دولت رسما اعلام شد که راه‌آهن غرب باید تا سال ۱۳۹۰ به کرمانشاه و تا سال ۱۳۹۲ به خسروی برسد و مردم اکنون منتظر تحقق این موضوع هستند.» فلاحت‌پیشه با بیان این‌که امسال راه‌آهن غرب پیشرفت نسبتاً مناسبی داشته، ولی هنوز تأمین‌کننده خواست استان نیست، می‌افزاید:«اگر قرار است راه‌آهن غرب تا سال ۱۳۹۰ به کرمانشاه برسد در بودجه سال آینده باید حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان به آن اختصاص یابد.» وی هم‌چنین خواستار تسریع در شروع فاز بعدی این پروژه یعنی از کرمانشاه تا خسروی می‌شود و می‌گوید:«با بهانه دادن این قسمت از پروژه به سرمایه‌گذار خارجی، شاهد دو سال تأخیر در شروع این بخش از کار هستیم که امیدوارم این روند پایان یابد و سال آینده این بخش از پروژه راه‌آهن غرب هم شروع شود.» قطعاً درخصوص اهمیت راه‌آهن غرب بین مسؤولین کشور هم تردیدی وجود ندارد، اما مشخص نیست با وجود تأکید بر توسعه‌ي خطوط ریلی، چرا در بودجه‌های سنواتی رقمی مناسب برای این پروژه استراتژیک لحاظ نمی‌شود تا کشورهر چه زودتر از مزایای آن منتفع شود. با این وجود باز چشم به لایحه بودجه سال ۱۳۸۹ که قرار است به زودی به مجلس تقدیم شود داریم تا شاید این بار دولت‌مردان به فراخور این اهمیت، برای راه‌آهن غرب اعتبار بگذارند و شاهد نباشیم وعده اتمام این پروژه در موعد تعیین شده باز به تأخیر بیفتد.

منبع: سيمره  http://www.seymare.com/?p=1118

Advertisements

5 دیدگاه برای «راه آهن اراك -ملاير – همدان -كرمانشاه -عراق، چشم انتظار تخصيص بودجه»

  1. درود

    از اينکه يکي از بينندگان وبلاگ زيباي شما هستم بسيار خوشحالم و اميدوارم هميشه موفق و پيروز باشيد.

    شاد شاد شاد باشيد

    به ما هم سر بزنيد ، منتظرم … … … … … Kangavar.Tk

    بدرود

    *********************************************

    راستي اگر مي خواهيد در طي اين چند روز هزاران بيننده از وبلاگ شما ديدن کنند يه روش جالب و ساده و تضميني سراغ دارم ، جدي ميگم
    به آدرس http://kangavareiha.blogfa.com/page/61.aspx رفته و ببينيد با چه روش جالبي و به راحتي مي توانيد وبلاگ خود را به هزاران بيننده معرفي کنيد
    امتحان کن ، ضرر نمي کني ، منم اول فکر نمي کردم که جدي باشه ، بيا و نگاه آمار وبلاگم کن …

  2. سلام
    چرا ایستگاهی که برای نهاوند می خوان بزنن اینقدر از نهاوند دوره
    فیروزان

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.