زلزله آزبست دورود ، تاكنون 67 نفر كشته برجاي گذاشته است

زلزله آزبست شهرستنان دورود تلفات بيشتري از زلزله 6.1 ريشتري سال 85 اين شهرستان به جاي گذاشته است:  67 کارگر کارخانه فارسيت دورود در اثر ابتلا به سرطان آزبستود جان باخته اند.  از آمار تلفات و بيماري مردم شهر رقمي در دست نيست. مسئولين هنوز اقدامي جدي ننموده اند. ظاهرا تنها كاري كه به ذهنشان رسيده است تعطيلي كارخانه و قطع نان صدها خانواده است در حاليكه در همه جاي دنيا به جاي تعطيلي كارخانه ها نوع سوخت را تغيير داده اند. 

 دود هشت سال پیش یعنی سال 1380 وقتی از سمت ازنا به ورودی شهر دورود نزدیک می شدیم تنها چیزی که چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کرد آسمان تیره ی شهر بود. اما این تیره گی از ابر ها نبود بلکه از حجم عظیم گرد و غبار کارخانه ی سیمان بود.گردشگران و حتی مسافرانی که از شهر عبورمی کردند معتقد بودند که ریه های مردم دورود با گرد سیمان آب بندی شده است!!!
همه نگران سلامتی مردم بودند اما کسی از زمین لرزه های سال های 85 و86 خبر نداشت حتی کسی از امار 67 نفری تلفات کارکنان کارخانه ی فارسیت در اثر کار در محیط آلوده به آزبست به کام مرگ رفتند،خبری نداشت!
مسولین سیمان دورود که زیر فشار محیط زیست و مردم قرار داشتند به فکر کاهش آلودگی این مجموعه افتادند.بالا خره با حمایت سایر مسولین و پیگیری مردم و تلاشهای مسولین سیمان دورود در طی چند سال مجتمع سیمان دورود به چند الکترو فیلتر عظیم تجهیز شد که نتیجه ی این کار این شد که مردم شهر پس از سالها توانستند آسمان آبی را در فراز شهر خود ببینند .اما در این میان مردم و کارکنان فاریست دورود که اطلاع چندانی از خطرات مرگبار آزبست نداشتند کاری به کار فعالیت های کارخانه فارسیت نداشتند.

(البته نا گفته نماند اکثر کارکنان فاریست از اثرات آزبست کمابیش مطلع بودند ،اما آمار حدودا 30 درصد بیکاری که در شهر و استان موج میزد باعث می شد تا هیچگاه فاریست درود کمبود نیروی کاری نداشته باشد و مردم بیگناه با وجود این که جان خود را در خطر می دیدند برای این که شرمنده ی خانواده های خود نشوند به کام مرگ می رفتند.)
فاریست درود در طی چندین سال فعالیت تنها کاری که در راه کاهش آلودگی انجام داده این بود که فاظلاب های سمی و سرطان زا ی خود را به جای آنکه در دامنه ی پارک جنگلی شهر به رودخانه بریزد آنها را به چند صد متر پایینتر و در حومه شهر انتقال داد اما باز هم این فاظلاب ها وارد رودخانه تیره می شود.

اين در حالي است كه اكثر كشور هاي دنيا حتي هنگامي كه مواد جايگزين براي آزبست كشف نشده بود استفاده از آزبست را ممنوع كرده بودند،چه برسد به الان كه موادي جايگزين براي آزبست كشف شده است!
براستي چرا هنوز فارسيت دورود به استفاده از آزبست براي توليد محصولات خود ادامه ميدهد و سوال مهمتر اينكه چرا ما سكوت كرده ايم؟

چند هفته پيش وقتي خبر مرگ 67نفر ازكاركنان فارسيت دورود را در اثر ابتلا به آزبست را در پايگاه خبري لرنا مطالعه كردم بغض سنگيني گلويم را فرا گرفته بود و به اين مي انديشيدم که حتی زلزله ۶.۱ریشتری هم این همه تلفات در شهر ما به جای نگذاشت .
حال كه لرستان آماج محروميت هاو دوروغ ها و وعده و وعید ها قرار دارد ،حال كه از مسئولين كشوري كسي به فكر مردم لرستان نيست چرا خودمان هيچ اقدامي نميكنيم؟

مسئولين محترم شهر دورود واستان لرستان شما كه همواره خود را از جنس مردم ميدانيد چرا امروز سكوت كرده ايد چرا هيچكدام پاسخگو نيستيد؟
آيا وقت آن نرسيده كه چشم هاي خود را به روي واقعيت باز كنيد؟؟؟

بی تردید تمامی وبسایت های لرستان که این مطلب یا مطالب مشابه را درج کرده اند مشتاقانه منتظر پاسخ مسئولین شهر و استان هستند.

منبع:
مسعود امیریان ، وبلاگ دورود پایتخت طبیعت ایران  http://2roud4u.blogfa.com/

مطالب مرتبط در اين زمينه

67 کارگر کارخانه فارسيت دورود در اثر ابتلا به سرطان آزبستود جان باخته اند

فراخوان وبلاگهاي لرستان براي دفاع از مردم دورود در مقابل آزبست

كارخانه فارسيت دورود استفاده از آزبست را متوقف کند

کارخانه فارسیت دورود و گاز سمی آزبست

4 دیدگاه برای «زلزله آزبست دورود ، تاكنون 67 نفر كشته برجاي گذاشته است»

  1. لطفا ما رو از نظرات خودتون بهره مند كنيد
    منتظرهمه شما هم استاني هاي عزيز هستم در وبلاگ
    دورود پايتخت طبيعت ايران

  2. اقا کو گوش شنوا، اگر خدای نکرده همه مردم هم تلف بشن بازم کک اینا نمی گزه؟؟؟؟؟

بیان دیدگاه