ديدار 9 دقيقه اي من با صابري، استاندار لرستان

دکتر نور الله مریدی:    …اينجانب: حال شما خوب است؟ استاندار: با حال من چكار داري مگر براي احوالپرسي آمده اي آقا؟ كارت را بگو! اينجانب: آقا رفتار شما مرا هول كرد. استاندار: مگر رفتار من چطور است؟ اينجانب: البته در مورد خصوصيات رفتاري شما آشنايي دارم .استاندار: نه آقا من فحش نمي دهم… اينجانب: آقا شمامطبوعات محلي را مطالعه مي فرمائيد؟ استاندار: من با مطبوعات و مقالات كاري ندارم و اصلاً نگاه هم نمي كنم.. اينجانب: ولي آقا به نظر من خيلي مهم است… استاندار: مطبوعات استان كوچكترين مقبوليت و تاثيري بين مردم ندارند  

متن كامل

آقاي س تماس مي گيرند: آقا فردا ساعت سين به مدت ده دقيقه مي توانيد با جناب استاندار ديدار نمائيد ! انتظار نداشتم ! فردا ، ملاقات ، تخيل و تصور ! با خود مي گويم ده دقيقه چه بگويم كه جان كلام باشد ؟ برنده و سوزنده ، تا زنده و سازنده ! يادم مي آيد كه يازده سال پيش نامه اي براي آقاي سيد حسن رسولي استاندار وقت نوشتم كه به تمام و كمال در هفته نامه وزين بامداد لرستان به چاپ رسيد . شاه كلام اين نامه را اين جمله قرار دادم : آقاي استاندار ! مانه به جناح سياسي مي انديشيم و نه به باند و فرقه و نه به طايفه و ايل و قبيله ! بلكه ما به خاك مي انديشيم ما به مردم مي انديشيم ! به مردمي كه نيازمند حاصل اين خاكند !؟
آري از همين نامه شروع مي كنم و بالاخره كلام را به اين جا مي كشانم كه آقاي استاندار ! عمران جان تمدن است اما اصالت با فرهنگ است .
زمان موعود فرا رسيد ،به سالن انتظار آقاي استاندار كه فقط صندلي براي پنج نفر دارد وارد می شوم و سلام می كنم . صندلي ها پر است . ناچار بر مي گردم و كنار فرد راهنمايي كه محل كارش در يك راهرو 9 مترمربعي قرار گرفته است مي نشينم و او سري به علامت خوشامدگويي تكان مي دهد و من هم با لبخندي از او تشكر مي كنم . يك نفر از اتاق دست راستي بيرون آمد و با توجه به خروج دو نفر از اطاق استاندار از من خواست كه در اتاق انتظار منتظر بمانم وارد شدم و در صندلي نزديك ميز آقاي ا نشستم . يك آقاي مدير كل كه مي گفتند پشت گرمي دارد پيش استاندار بود و خروج د یر هنگام او اربابان رجوع را معترض كرده بود . بالاخره مدير كل جوان با محاسن غير آنكاد بعد از 40 دقيقه اتاق استاندار را ترك كرد . يك آقا و خانم كه بعد از من آمده بودند كمي بي طاقتي مي كردند . در اين فرصت من و آقاي آ كلي در مورد وضعيت فرهنگي جامعه و نقش مطبوعات در معرفي و پيشبرد فرهنگ عمومي صحبت كرديم . بالاخره نفر قبل از من به ديدار استاندار رفت ولي تا نوبت به اين جانب رسيد استاندار اعلام استراحت كرده و از دفتر خود بيرون رفت ساعت از وعده ديدار يكي به جلو رفته و بي قراريهاي اربابان رجوع بيشتر شده بود . يك نفر كه گويا مسئول دفتر استاندار بود به داخل رفت و مدتي ماند بعد از 20 دقيقه آقاي س بشارت داد كه آقاي استاندار برگشت و به من اجازه ورود داده شد . درست در محل درب ورودي همان آقاي رئيس دفتر فرمودند آقا فقط پنج دقيقه ! و من گفتم فقط پنج دقيقه؟ و وارد شدم آقاي استاندار روي صندلي پشت ميز خود نشسته و پنجه در پنجه داده و آرنجهايش روي ميز بود . سلام كردم بي آنكه تغيير وضعيت دهد.

گفت : سلام و ادامه داد فوري حرفت را بزن و برو كه مردم پشت در معطلند !
و من بدون آنكه اجازه بگيرم رفتم و روي صندلي چسبيده به ميز استاندار نشستم .
اين جانب : حال شما خوب است ؟
استاندار : با حال من چكار داري مگر براي احوالپرسي آمده اي آقا؟ كارت را بگو !
البته بنده اصلاً به روي خود نياوردم و دست پاچه هم نشدم اما در قبال رفتار غير متعارف او خود را دست پاچه نشان دادم .
اين جانب : آقا من ، ستاد، احمدي ن‍ژاد ، گلايه ، وضعيت ، مديريت ، حمايت و …
ايشان كه از سخنان مبهم من نتوانست چيزي بفهمد كمي از حالت تعجيل خارج شد.
استاندار : اول خودتان را معرفي كنيد ! از كدام دستگاه هستيد بعد بگوئيد چه مي خواهيد !
اين جانب : آقا رفتار شما مرا هول كرد ( البته بنده هول نبودم )
استاندار : مگر رفتار من چطور است ؟
اين جانب : البته در مورد خصوصيات رفتاري شما آشنايي دارم .
استاندار : نه آقا من فحش نمي دهم !
اينجانب: بله بنده م در كار بهداشتي درماني بوده و در كار قلم و مطبوعات و رسانه نيز هستم .
استاندار : كار درماني چه ربطي به قلم و مطبوعات و رسانه دارد ؟ شما بايد فقط كار خودتان را انجام دهيد !
اين جانب : ذوقي است كه خدا داده است !
استاندار : حالا بفرمائيد براي چي اين جا تشريف فرما شديد ؟
من كه تمام برنامه ام به هم ريخته بود و مجال طرح موضوع را ازدست داده بودم .
اينجانب : آقا آمدم كه از شما براي صرف شام همراه خانواده دعوت كنم ! تشريف مي آوريد ؟
استاندار : قطعا” جواب بنده نه است ! من به مهماني هيچ لرستاني نرفته و نخواهم رفت .
اين جانب :” بله درست است !
بلافاصله يك صفحه مقاله را به او نشان مي دهم و مي پرسم .
اين جانب : آقا شمامطبوعات محلي را مطالعه مي فرمائيد ؟
استاندار : من با مطبوعات و مقالات كاري ندارم و اصلاً نگاه هم نمي كنم كه كسي چي مي نويسد !
اين جانب : ولي آقا به نظر من خيلي مهم است . من در جريان زحمات شبانه روزي شما هستم شما واقعاً داريد كار مي كنيد بعضي از مطبوعات خورده مي گيرند و نوشته اند شما شاهرگ سراب كيو را زده ايد حتي بنده هم كه دفاع كردم جواب خوبي نخواندم !
آقاي استاندار دستهايش را كامل از روي ميز برداشت . به صندلي خود تكيه داد و …
استاندار: مطبوعات استان كوچكترين مقبوليت و تاثيري بين مردم ندارند مردم آنها را قبول ندارند و اگر مردم به حرف انها گوش مي كردند من الان اين جا نبودم و مرا با …. از اين استان اخراج مي كردند، خيالتان راحت ، ما نگران نيستيم و هيچ مشكلي نيست !
اين جانب : عمران فرهنگ در پي دارد و فرهنگ عمران مي آورد . من مي خواستيم
پس از مقدمه و معرفي خود به شما پيشنهاد كنم كه پي گير فرهنگ جامعه هم باشيد كه عمران كافي نيست و اصالت با فرهنگ است .
استاندار : درست است، در اين زمينه هم بي كار ننشسته ايم در چند شهرستان خانه فرهنگ ساخته ايم و سپرده ايم به نخبگان!
اين جانب : شوراي فرهنگ عمومي چكار مي كند ؟
استاندار : كار شوراي فرهنگ عمومي ستادي است و خانه فرهنگ در صف است . جلساتي برقرار مي شود و نتيجه اعلام مي شود .
استاندار : هرگز! بنده رئيس شورا هستم ! شما بايد مراجعه كنيد به دبيرخانه شورا كه دبير آن مدير كل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي است .
اين جانب : با همه اين وجود بنده از شما به خاطر خدماتتان تشكر مي كنم .
استاندار : خيلي ممنون !
اين جانب : بنده به حق الناس حساسم چون فرموديد مردم معطلند خداحافظي مي كنم .
از جايم بلند شدم كه آقاي استاندار هم از جايشان بلند و به من نزديك شد
استاندار : خدا خيرتون بده ، بنده را ببخشيد كه به خاطر سرماخوردگي نمي توانم به شما دست بدهم .
در حالتي كه نسبتاً بلند مي خنديدم از ايشان جدا و بيرون آمدم و همه از من بخاطر وقت كمي كه در ديدار صرف كردم تشكر كردند

  • به قلم جناب آقاي دكتر نوراله مريدي
  • اين مطلب در هفته نامه تبلور انديشه منتشر شده است
11 دیدگاه برای «ديدار 9 دقيقه اي من با صابري، استاندار لرستان»

  1. اگر ميخواهيد وضع مردم لرستان را ببينيد برنامه طنز بودجه را از تلويزيون سراسري پخش كنيد

  2. متن وشكل واقعه جالب و درس آموز(جهت انبساط درون ) ميباشد .
    اما اينجانب با مطالعه اين مطلب جالب ديدم ديدگاه خودم را در مورد خدمات آقاي استاندار بيان كنم .
    آقاي استاندارشهردار خوبي براي خرم اباد است اما به نظر ميرسد در ساير مناطق استان عنايت كامل را ندارد . مثلاٌ با نگاهي به سازه پل جديد التاٌسيس پلدختر ( پس از 5 سال انتظارمردم ) مشاهده ميگردد كه ديدگاهي در تنگناي عدم كارشناسي صحيح بر اين پل حاكم بوده . كه با وجود قرار گرفتن درامتداد خياباني كه عرض آن 24 متر بوده و مركز ثقل ترافيك شهر محسوب ميگردد اين پل با پهنايي نامتناسب با عرض و موقعيت خيابان بنا گرديده و آيندگان و رهگذران نسلهاي بعد اي كاشهاي فراوان ( كاش عرض پل به اندازه عرض خيابان و …..بود.)بر زبان خواهند آورد .
    با اين وجود از زحمات استادارد محترم و تمامي كساني كه با تفكر و يا با عمل خدمتي به مردم ارائه مينمايند تشكرمينمائيم . و ديگر آنكه اميدواريم كه در انجام كارها بخصوص كارهاي عمراني كه براي نسلها باقي خواهند ماند با انبساط فكر و آينده نگري بيشتر تصميم گيري شود .

  3. آخه برادر من ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

  4. انصافا دكتر مريدي قدرت توصيف خوبي دارن …

    راستي خدا رو شكر آب درياچه پر شد ، به نظرم بهتره پيش داوري نكنيم…

  5. جناب كارشناس پلدختري ميشه بگيد ايشون در طول خدمتش چه كار مثبتي برا خرم اباد انجام دادند؟فقط نگيد زير گذر و روگذر زده كه اين رو هم بودجشو يونسكو بخاطر ثبت قلعه داده.روچه حسابي اين حرف رو ميزنيد!!!!شما تا حالا اومديد خيابون 17شهريور خرم اباد؟ميدونستيد هيچ شهري در ايران به اندازه خرم اباد مشكل نداره؟لطفا …..كارشناس 38ساله!!!!

  6. با سلام به همه دوستان عزيز. همونطور كه در اين سايت گفته شده يكي از نخبه هاي لرستان رو به عنوان استاندار همدان منصوب كردند. جالب اينجاست كه ايشان چند ماه پيش به براي استانداري لرستان هم مطرح شدند ولي متاسفانه همدانيها از ما زرنگ تر بودند….

  7. البته اگر آقای پیریایی استاندار لرستان می شدند .می گفتیم ف…
    قحطالرجال شده این همه متخصص خرم آبادی .رفتن یه کوهدشتی رو آوردن اینجا
    اگه بروجردی استاندار بشه میگیم …ر
    وروگردی هم تونه استانداری بکه
    اگه خرم آبادی استاندار بشه میگیم ….
    یه عاموزا یارو کا که یه سال با خاله زاده ی محمود قالی دزد رفتن بالا ی حموم والی کفترای رضی کچل رو دزدیدن
    اگر الیگودرزی استاندار بشه می گیم …ر
    خاک د سر مو الیگوزدرزی ها هم سرس دراوردن
    القصه آقا همینو بچسبین که چارتا پل و زیر گذرو تکمیل کنه گورشو گم کنه

  8. آقای خدایی
    از شما متشکرم که به نشریات و مقالات اهمیت میدهید . همین نشان از فرهنگ بالای اجتماعی شما دارد. متشکر

  9. چقدر مبهم و ضعیف!
    نقاط ضعف علمی، رفتاری و مدیریتی جناب استاندار خیلی جدیتر از چیزی است که شما توصیف فرموده اید.
    به نظر حقیر آقای دکتر مریدی بهتره به امور بهداشت و درمان بیشتر بپردازند تا امور فرهنگی.
    استاندار کنونی بلایی است آسمانی بر مردم لرستان همین.

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.