اتصال خرم آباد به راه آهن، كليد توسعه لرستان

1_8804050075_L60076با احداث خط آهن در خرم آباد و اتصال آن به راه آهن سراسري ، مي توان مسير ريلي خرم آباد به پلدختر و راه آهن انديمشک به پلدختر را ايجاد کرد که استفاده از مسير ريلي دورود – خرم آباد و پلدختر – انديمشک ، خط دوم راه آهن سراسري را براي استان خوزستان ايجاد خواهد کرد که اين  امر رونق حمل و نقل را بدنبال خواهد داشت. رحيمي نسب نماينده خرم آباد:  درجلسه کارگروه توسعه و عمران استان 200 ميليارد ريال اعتبار براي تقويت و توسعه راه آهن استان به تصويب رسيد .   
به گزار ش واحد مركزي خبر برخي شهرستانهاي شرقي استان لرستان مانند دورود بواسطه قرار گرفتن در مسير خط آهن سراسري تهران – جنوب و دارا بودن ايستگاه از مزاياي خط آهن سراسري کشوري بهره مند شده اند . اما شهرستان خرم آباد بعنوان مرکز استان لرستان از داشتن خط آهن و اين امکان مهم ارتباطي و حمل و نقل بي بهره است .
افزايش جمعيت ، توسعه صنايع و رشد مراکز توليدي در مرکز استان لرستان و بدنبال آن افزايش
توان اقتصادي و صادراتي خرم آباد بيش از پيش ضرورت اتصال مرکز استان لرستان را به راه آهن آشکار کرده است .
نماينده مردم خرم آباد در مجلس شوراي اسلامي 15 مهر امسال بر ضرورت اتصال خرم آباد به
راه آهن سراسري تاکيد کرد . ملکشاهي راد گفت در اين زمينه مذاکرات زيادي با مسوولان و کارشناسان راه آهن کشور انجام شده و اهميت ايجاد اين مسير مورد تاييد قرار گرفته است و نمايندگان خرم آباد و پلدختر براي کسب مجوز ماده 32 اين مصوبه در تلاش هستند .
وي ابراز اميدواري کرد با تلاش نمايندگان و همت مسوولان و کارشناسان مجوز ماده 32 مبني
بر ايجاد راه آهن خرم آباد گرفته شود .

هنوز چند ماهي از اين صحبت ها نگذشته بود که با دستور رئيس جمهور در تاريخ 11 اسفند امسال جلسه کارگروه توسعه و عمران با حضور معاون اول رئيس جمهور و چهار وزير در استان لرستان تشکيل
شد و طرح راه آهن دورود – خرم آباد و پلدختر – انديمشک تصويب شد .
معاون اول رئيس جمهور هدف از تشکيل کار گروه عمران و توسعه استان را جبران عقب ماندگي ها
و کمبودهاي استان لرستان اعلام کرد و افزود اين شورا تنها در استانهاي لرستان ، کرمان و خوزستان
به دستور رئيس جمهور تشکيل شده است و اين بيانگر توجه دولت به استانهاي محروم بخصوص لرستان
است .
جلسه اول اين کارگروه با حضور استاندار ، نماينده ولي فقيه و نمايندگان مردم لرستان در مجلس شوراي اسلامي در تهران و دومين جلسه با حضور معاون اول رئيس جمهور ، وزراي بهداشت ، راه و ترابري ،جهاد کشاورزي و نيرو و معاونان وزراي صنايع و معادن ، رفاه و امور اقتصادي و دارايي تشکيل
شد .
صابري گفت کارگروه توسعه و عمران لرستان 50 مصوبه با اعتباري افزون بر 2 هزار ميليارد ريال
داشت که موجب ايجاد 120 هزار شغل جديد در لرستان مي شود .
رضا رحيمي نسب نماينده مردم خرم آباد در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به مصوبات اين جلسه
به ايجاد راه آهن دورود – خرم آباد و پلدختر – انديمشک اشاره کرد و گفت درجلسه کارگروه توسعه
و عمران استان 200 ميليارد ريال اعتبار براي تقويت و توسعه راه آهن استان به تصويب رسيد .
با احداث خط آهن در خرم آباد و اتصال آن به راه آهن سراسري ، مي توان مسير ريلي خرم آباد به پلدختر و راه آهن انديمشک به پلدختر را ايجاد کرد که استفاده از مسير ريلي دورود – خرم آباد و پلدختر – انديمشک ، خط دوم راه آهن سراسري را براي استان خوزستان ايجاد خواهد کرد که اين
امر رونق حمل و نقل را بدنبال خواهد داشت .
عباس رضايي مدير کل راه و ترابري استان لرستان نيز با اشاره به اهميت راه آهن در توسعه اقتصادي منطقه گفت ايجاد راه آهن در شهر خرم آباد موجب توسعه مرکز استان خواهد شد و با ايجاد آن امکان صادرات توانمنديهاي استان و وصل شدن به مرزهاي جنوبي کشور افزايش خواهد يافت و اين امکان مي تواند در توسعه صادرات غير نفتي لرستان موثر باشد .
از طرفي با ايجاد خط ريلي در شهرهاي خرم آباد و پلدختر که در مسير خط سراسري راه آهن قرار
دارد ، علاوه بر کاهش 30 تا 40 درصدي ترافيک جاده اي ، تصادفات جاده اي نيز کاهش خواهد
يافت که آن نيز رونق گردشگري و مبادلات اقتصادي را در پي خواهد داشت .
با اتخاذ اين تصميم مهم در جلسه دوم کارگروه توسعه و عمران لرستان در 11 اسفند امسال ، گام مهمي
در مسير توسعه و تحول استان لرستان برداشته مي شود و با تصويب و تخصيص بودجه عمليات اجرايي
آن هر چه سريعتر آغاز مي شود .

Advertisements

24 دیدگاه برای «اتصال خرم آباد به راه آهن، كليد توسعه لرستان»

  1. خداروشــکر؛ بلاخره بعد از این همه سال، کلید توسعه لرستان پیدا شد!!!!!

  2. جناب خدایی
    ضمن تشکر از دلسوزی های فراوان شما شعری یادم آمد :
    گفت شیخا خوب ورد آورده ای – لیک سوراخ دعا گم کرده ای !!!!!!
    ما مردم شهرستان ازنا ، ( از طرف خودم میگویم ) آرزوی توسعه شهر خرم آباد و سرسبزی آنرا داریم زیرا میدانیم اگر خرم آباد پیشرفت کند ، لااقل ته مانده های بودجه به شهر ازنا میرسد و ازنایی ها هم از این رهگذر دلی تازه میکنند!!!!!! ضمن ادب و احترامی که به خرم آبادی های عزیز دارم عرض میکنم توسعه خرم آباد توسعه ما هم است و این شهر باید از تمامی امکانات بهره مند شود و بحمد الله مردم آن لایق آن هم هستند . ولی باید عرض کنم راه آهن مانند جاده شوسه نیست که بتوان با هر شیبی آنرا احداث کرد . تمامی محاسبات بنده درست از آب در می آید ولی هر وقت کوههای پی در پی و سر به فلک کشیده خرم اباد را میبینم که مایه افتخار هرخرم ابادی است ، محاسباتم را به هم میریزد و چرتم را پاره میکند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    هر وقت برای حذف یک گردنه ده سال وقت نیاز باشد فکر کنم نوادگان و نبیرگان و ندیدگان ما چشن مفصلی برای افتتاح این پروژه در زمان دولت رستم دستان خواهند گرفت !!!!!!!!!!!!!!!!

  3. اگر بنده سوار قطار مسافربری ازنا – خرم آباد شدم و از گردنه ها و پل هایی که توف توفی ساخته شده اند به سلامت عبور کردم و به خرم آباد رسیدم واقعا باور میکنم این پنین طرحی ساخته شده است . [ اصولا شما هم این چنین طرحی را نباید باور کنید تا ساخته شود . در ضمن بنده هم چند طرح دارم . طرح حذف تمامی کوههای شهرستان ازنا از جمله اشترانکوه 4150 متری و تسطیح آنان و احداث مجتمع های گلخانه ای !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!] باور میکنید ؟؟؟؟؟

  4. آقای خدایی عزیز
    به خدا شما را دوست دارم . زیرا اینچنین خبرهای طنز را منعکس میکنید :
    50 مصوبه با اعتباری بالغ بر 2000 میلیارد ریال ( دویست میلیارد تومان !!!!!) و ایجاد 120 هزار شغل !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    با اینچنین حجم سرمایه گزاری ، بنده و اقوام و پدربزرگ متوفی بنده که هیچ ، فکر کنم عشایر و قبایل و طوایف و ایل ئ تبارهای لرستانی همه به سر کار خواهند رفت !!!!!!!!!!!!! امیدوارم این دروغ راست باشد !!!!!!!!!!!!!!!

  5. آقای خدایی عزیز
    جسارت نباشد ها !!! شما را میبوسم و هرچه این خبر را میخوانم بیشتر به مسوولان میخندم . اصلا کامنت نگزارم بهتر است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. سلام جناب آقای خدایی سال نو رو به شما و تیم پرتلاشتون تبریک میگم
    مردم لرستان یه خسته نباشید به شما بدهکارن

  7. جناب آقای خدایی بنده سال جدید رو به شما و تیم زحمتکشتون تبریک عرض می کنم به امید لرستانی سر بلند و پلدختری آباد

  8. سلام
    یعنی واقعا کلید پیدا شده
    هوراااااااااااااااااااااا

  9. سلام
    عید بر عاشقان مبارک
    این تعطیلات عید ما نبودیم خلاصه هر کی هر چی دلش خواسته ریخته رو دایره .کامنت پر کردن الکی. اقای دیدی شما چه کاره ای؟؟؟ نگهبان بیمارستانی ؟ میرفتی عید دیدنی یه جایی تو طبیعت و …
    القصه ما بعد از انصراف از کاندیداتوری مجلس اومدیم تو خط شورای شهر…
    نکات جالب انگیزناک این کارو بار ما. تغییر استراتژیک اعضای ستاد و ترکیب اوناست . باور کنین شورای شهر تا امروز که در خدمت شما هستم خیلی کلاسش بالاتر از نمایندگی مجلسه.
    این قطار اون قطار نیست که!!!
    عزیزان این قطاری که قراره از خرم آباد رد بشه قطار توسعه و سازندگی و اصلاحات و مهرورزی است
    من بعنوان رییس اینده ی شورای شهر و یا شهردار عرض میکنم.
    تعجب میکنم نویسندگان محترم دارن در مورد ریل و خط آهن بحث میکنن.
    200 میلیارد ریال یعنی 20 میلیارد تومان یا به زبان عامیانه عامیانه 20 میلیون دلار.
    توی دهات ما با این پول 10 تا زیر گذر میسازن از نوع بتنی – خاکی با ارتفاع متوسط به پایین.
    احتمالا توی این مسیر 90 کیلومتری زیر گذر و پل نمیخوان اجرا کنن. ولی به شما اعلام کنم 20 برابر این پول رو فقط باید بدیم خدمت روستاییان شریف کنار مسیر جاده سراسری
    برای لرستان عزیز به خاطر حماسه سازی های 100 سال پیش .یک بودجه ی ویژه ی ویژه محاسبه کنین .کم نیارین آخر سر.

  10. آقای کاندید شورای شهر سلام !!!!
    الحق و الانصاف که با این آمار و اطلاعاتی که دادید و درباره پل و زیرگذر بحث کردید حتما رای می آورید . اولین نفر هم خودم به شما رای می دهم . احسنت این جمله آخری از آن لافهایی بود که هر کس که از مادرش قهر کرده و قصد کاندید شدن و به شورا و مجلس رفتن را دارد [ جسارتا منظورم شما نیستید ، شما کارتان را بلدید] بر زبان می آورد و هر چی که به چشمش میرید بر نوک علم کرده و فریاد ساختن و مهرورزی سر میدهد !!!! نمونه آن رئیس رئیسان کل […] اینجاش را یواش نوشتم !!!! نمونه اش فرد ذکر شده هستند که اطلاعیه ای صادر کرده و زمین و زمان را به هم دوخته که این کار را کردیم و آن کار را کردیم و …. خلاصه این اصلاعیه مانند آش شله قلم کار از کاشت عدس و لوبیا گرفته تا تولید سنگ و قابلمه و …. در آن موجود است . فقط یک چیز در آن وجود ندارد که آن یک جو راستگویی و صداقت است !!!!!!!!!!!!!!!!!

  11. حماسه سازی منور چپاول گری های نیاکان ما در قطاع الطریقیه نه اون حماسه سازی ها که باهاش رای جمع میکنن عزیز.تنها نقطه ی کره خاکی و شاید هم کهکشانها متاسفانه منطقه ی فوق الاستراتزیکی خودمونه (چون ال تعریف گذاشتم با اجازه ی ادیبان محترم ژ رو هم به ز تبدیل کردم).فیلم برره یادتونه .برای اعتراض میزدن شیشه های خونه خودشونو میشکستن. کاش مجری پروژه ی آزادراه پل زال میتونست یه کمی از مشکلات اجرا رو بصورت تلویزیونی توضیح میدادن. از ماست که بر ماست.

  12. سلام یه نکته جالب بگم ولی میترسم امار موکلینم کم بشه .من این آمار اشتغال رو دوازده هزار نفر خونده بودم الان صدوبیست هزار تا رو متوجه شدم.کل بیکاران لرستان احتمالا زیر 80 هزار نفرن. البته خود این حقیر بعداز یه عمر عمله گی و بیش از بیست سال سابقه هنزم توی لیست بیکاران اداره کار ثبت نام شده حساب میشم. اگر 40 هزار شغل درست حسابی توی لرستان ایجاد بشه مشکل بیکاری حله. اولا با توسعه راه اهن خیلی از مشاغل کامیون داری و رانندگان سنگین شغلشونو از دست میدن . به قول ننه آقا گیرم ای دوروغا راست/. اما نابغه ها چه جوری 120 هزار شغل ایجاد میشه. به خدا ما مثه کردستان آشوب گر نیستیم. مثه سیستان بلوا نمیکنیم .مثه ترکمن ها ساز مخالف نمیزنیم. لرستان محکمترین پشتوانه ی نظام اسلامیه. نیازی نیست مارو گول بزنین.ما صداقت میخوایم.خوب پس قول بدین دیگه تو استانهای دور و ور اینهمه شغل ایجاد نکنین تا جذب توریست بیکار داشته باشیم. توریست ها رو بیاریم اینجا استخدام کنیم.بعد مثه عربا بشینیم اونا کار کنن.120 هزار شغل مستقیم !!!! اینا سرویس رفت و آمد میخوان و دیگه کلی دختر شوهر میکنن بعداز استخدام پسرها .و دیگه کلی پوشک بچه باید تولید بشه بعداز به دنیا اومدن بچه های این عروس و دومادا.120 هزار خونه باید ساخته بشه ،یعنی 300 هزارتا عمله و بنا.خودروسازها باید سه شیفت ماشین بسازن.لباس دیگه هیچی!! آقا طلا و جواهر برای خانما!!!حداقل این 120 هزار شاغل الکی الکی دو میلیون شغل غیرمستقیم از گوشه کنارش میزنه بیرون.زایشگاه !!!وای خدااااااااااا بانک . میدونین اگه پولاشونو بذارن تو بانک حداقل 100 تا شعبه جدیدباید دایر بشه.!!!!بقیه شو بعدا واسه تون میگم.

  13. كليد همه مشكلات لرستان دست مردم لرستان است.اگرطايفه بازي نباشد.اگر ما لرها خودمان را عقل كل حساب نكنيم. اگرما لرها به تفكر بها بدهيم نه به زور بازو. اگرفرهنگهاي زشت ايلي و طايفه اي راكناربگزاريم.اگر به جاي مديريت بومي مديريت كاردان در اولويت باشد.مشكل لرستان خود ما هستيم مقصر خودمانيم.لرستان به يك رستاخيز فرهنگي نياز دارد. تا از نظر فرهنگي درست نشويم هرگونه دارويي موقتي ميباشد.

  14. من بازهم میگم حق ماهاخیلی بیشترازاین چیزیه که دارن بهمون میدن پس به اینها قانع نشید

  15. درود بر شادان عزيز. من هم به اين (باور) رسيدم كه مشكل اصلي لرستان فرهنگيست يعني همان تنگ نظري -لجاجتهاي بي موردو ..

  16. اكنون كه سفر سوم دولت به لرستان انجام خواهد شد بپرسيد چرا در دانشگاه لرستان فقط دو رشته مهندسي وجود دارد اما در دانشگاه ايلام – ملاير و دزفول هر كدام هشت رشته مهندسي وجود دارد با آنكه قدمت آنها كمتر است.

  17. در لرســــتان كلنگ هاي زيادي به زمين زده شد اما اغلب به ثمر نرسيد بعد قول هاي زيادي داده شد اما اكثر آنها عملي نشد حالا هم مد شده مي گويند طرح هاي توسعه لرستان در حال مطالعه است .

  18. اگه یه موزه کلید میزدیم تو قلعه هم بد نبود ها!!!!!!!!!!

  19. واقعا خرم اباد از لحاظ ساختار شهری خیلی خوب و ابرومند شده امیدوارم هر چه زودتر راه اهن کشیده شود .چون به چشم خود دیدیم چه ازاد راه خوبی درست کردند .با تشکر حمید از خرم اباد

  20. ادم خوبه اول نقشه را نگاه کنه بعد حرف بزنه راه اهن تا امروز ازشمال کشور تا همدان وملایر پیش رفته و از جنوب از درود تا اهواز وشهرهای جنوبی پیش رفته از بخش مرکز تا اراک کشیده شده و امروز طرح بر ان است که این خط اتصال پیدا کنه وتنها چاره ان این است که این خط از بروجرد بگزرد نه انکه بروجرد تافته جدا بافته است بلکه بر سر شاهراه قرار گرفته راه اهن درود ان زمان به خاطر راه مناسب به جنوبی که پالایشگاه داشت و برای ایران ان زمان صرفه اقتصادی داشت لطف کنید صرفه اقتصادی درود خرم اباد را بیان کنید شاید من اشتباه می کنم

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.