سرزمين خودي نام‌هاي ناخودي

عباس ميرهاشمي: به راستي وقتي يک ترک نام کوه «سهند» يا يک کرد نام کوه «شاهو» را بر فرزندش مي‌گذارد و افتخار هم مي‌کند چرا من لُـر نام زيباي «تاراز»، «دنا»، «کيالان»، «شيرز»، «هيردار» و «پايار» را با افتخار بر کودکم نمي‌نهم؟ چرا من از «سي‌ناز» و «مي‌ناز» و «تيام» و «گلاره» و «تي‌ناز» و … براي ناميدن دخترم استفاده نمي‌کنم؟… چرا در لرستان با اين همه رجال تاريخ‌ساز (مثل کريم‌خان زند، علي‌مردان‌خان فيلي، سرداراسعد، هوشنگ اعظمي، ميرنوروز، ملاپريشان و … نام يكي بر خيابانهاي شهرم نيست     

 ———————-

به نام نامي دوست –که هر چه دارم از اوست
به سر دروازه‌ي هستي نوشتيم  …..  غم بي‌هم‌زباني کشت ما را

 

 با اينکه اهل خرم‌آبادم ولي تا سال گذشته نمي‌دانستم دو شهرک به نام‌هاي سپاهان و آذربايجان در شهرم وجود دارد! سال گذشته به طور اتفاقي نامه‌اي دست کسي ديدم که آدرس شهرک آذربايجان خرم آباد روي آن نوشته بود و وقتي با تعجب علت اين نام را از نامه‌دار پرسيدم آدرس شهرک سپاهان را هم داد و بر تعجبم افزود!

 

شايد همين تعجب من براي آن فرد هم تعجب‌ساز شد و به همين خاطر علت تعجب مرا پرسيد که من پاسخ دادم: آخر در خرم‌آباد و لرستان با اين همه رجال تاريخ‌ساز (مثل کريم‌خان زند، علي‌مردان‌خان فيلي، سرداراسعد، هوشنگ اعظمي، ميرنوروز، ملاپريشان و …) و اين همه سابقه‌ی تاريخي (شهر خايدالو، غارهاي شگفت‌انگيز کوگان، گرارجنه، دوشه، ميرملاس، کلماکره و قلعه‌هاي فلک‌الافلاک چمشک، گوشه، ميش‌وند و…) و اين همه مناظر شگفت‌انگيز طبيعي (اسپيکو، دنا، کيالان، اشترانکو، بيشه، شوي، گرين، زردکوه، گهر، تاف و …) آيا قحطی نام بوده که بايد بروند و نام سپاهان و آذربايجان برکوي و برزن ما بگذارند؟

 

فرد ياد شده مرا به عصبيت و عقب‌ماندگی متهم کرد اما وقتي از وي پرسيدم که چرا در آذربايجان يا اصفهان خيابان يا محله‌اي به نام لرستان وجود ندارد جوابي نداشت و با بي‌ميلي سکوت کرد. پس از اين اتفاق تصميم گرفتم روي نام‌گذاري خيابان‌ها و مراکز مختلف و سوپرمارکت‌ها و تعميرگاه‌ها دقت بيشتري کنم! در کمال تاسف طي يک تحقيق متوجه شدم که در تمام لرستان يک خيابان يا ميدان به نام لرستان وجود ندارد! (درحالي‌که مثلاً در شهر تبريز ده‌ها ميدان خيابان و مرکز به نام آذربايجان وجود دارد. در بيشتر شهرهاي کردستان نيز بلوارهاي اصلي بنام کردستان يا يکي ازمشاهير کرد نامگذاري شده است. درگيلان اصفهان و خيلي جاهاي ديگرهم وضع به همين منوال است).

 

نکته تاسف بار ديگر اينکه بيشتر تعميرگاه‌ها، رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها و …نيز به نام‌هايي چون اصفهان، پارس، آذربايجان، خوزستان و … مزين شده و در حاليکه صاحبان صنوف لر هستند نامي از لرستان و مشاهير لر به چشم نمي‌خورد!!! درشهر خودم- خرم‌آباد- خيابان مهمي به نام ستارخان وجود دارد و درهمان‌حال هيچ‌کس نمي‌داند يا نمي‌خواهد بداند که سردار دلاور و ميهن‌دوستي بوده به نام سردار اسعد بختياري که در جريان مشروطه به همراه سواران غيور لر بختياري تهران را فتح کرده و مهمترين نقش را در سقوط استبداد خائنان وطن‌فروش قاجارداشته !!!

 

از بحث نام اماکن و خيابان‌ها با کوله‌باري ازتاسف و اندوه بيرون زدم و به نام افراد لر زبان خيره شدم که اين خيرگي افسوس مرا صد چندان کرد: در لرستان (باتمام وسعتش) نام‌هاي فراوان فارسي و حتی جديداً ترکي (مثل سولماز، تايماز، آيلار، ايلين، آيدين، آیناز، الناز) توجهم راجلب کرد در حالي‌که غم غربت نام‌هاي لري به غم‌هاي قبلي‌ام افزوده شد، براستي وقتي يک ترک نام کوه سهند يا يک کرد نام کوه شاهو را بر فرزندش مي‌گذارد و افتخار هم مي‌کند چرا من لر نام زيباي «تاراز»، «دنا»، «کيالان»، «شيرز»، «هيردار» و «پايار» را با افتخار بر کودکم نمي‌نهم؟؟؟ چرا من از «سي‌ناز» و «مي‌ناز» و «تيام» و «گلاره» و «تي‌ناز»   و … براي ناميدن دخترم استفاده نمي‌کنم؟

 

وقتي اين مقوله را هم رها کردم و به زبان مادري رسيدم دلم به يک باره شکست و زانوي غم بغل کردم و براي بی‌هم‌زباني‌ام بسي گريستم، با کودکي که اصرار داشت فارسي آنهم با لهجه غليظ تهراني سخن بگويد همدم شدم و از او خواستم به زبان مادري‌اش –لري- سخن بگويد اما در کمال تعجب و تاسف با معصوميت کودکانه جواب داد: پدر و مادرش قول داده‌اند در صورتي‌که لري حرف نزند برايش دوچرخه مي‌خرند!!! وا اسفا ازاين قوم ! وا مصيبتا بر اين مردم!

 

مگر چنين مردمي که خود حرمت خويش ندارند بايد از بي‌حرمتي بيگانگان تعجب کنند؟ مگر قومي که خود خويشتن را ذليل مي‌خواهد انتظار دارد ديگران بزرگش بشمارند؟ مگر قومي که در شهر خويش با نام خود بيگانه شده مي‌تواند ادعا کند که در پايتخت کشورش خيابان و ميداني به نامش کنند؟ کاري که براي آذربايجان و کردستان و خوزستان و … کرده‌اند.

 

مگر چه بر سر ما آمده که از هرچه بوي خودي مي‌دهد بيزار گشته و به دام هر آنچه که بوي غريبي و عدم اصالت و بيگانگي مي‌دهد افتاده‌ايم؟ مگر پدران و مادران ما چه گناهی کرده‌اند که چنين چوب حراج بر داشته‌هاي فرهنگي و تاريخي آنان زده‌ايم؟ مگر زبان لري -يا به قول خود باختگان دگر فريفته «لهجه» لري – چه جرمي مرتکب شده که بايد نابودشود؟

 

باري اينها ذره‌اي از کوه اندوهي بود که امروز بيگانه پرستي اين قوم بر شانه من گذاشته و اميد راسخ دارم که به زودي صبح دولت قوم من هم بدمد و با تکيه بر اصالت ديرين خود «آريوبرزن»‌ها و باباطاهرها و ميرنوروزها و هرمزان‌ها و عليمردان‌خان‌هاي ديگري بيافريند و در اين وانفساي جنگ قلم و رسانه همه چيز را به بيگانه نبازد….

 

عباس ميرهاشمي- خرم‌آباد لرستان
منبع : سايت لور      http://www.loor.ir/News.asp?nid=2300&ln=fa

39 دیدگاه برای «سرزمين خودي نام‌هاي ناخودي»

  1. خوب نمی دونم چرا تازگی این اتفاق ها می افتد ولی شما ها که توی استان لر ستان زندگی میکنید باید جلوی این کار ها رو بگیرید

  2. سلام عالي بود. اي واي بر ما اي واي بر ما اي واي بر ما
    قبول دارم كاملا هر چي مي كشيم از بي آكاهي خودمونه . دارن منابع استان عزيزمونو مي برن اي مردم آب هامونو بردن خاك مونو بردن مسخره امونم مي كنن هي مردم لرستان مكه خوابيد؟ ه-ت از ازنا

  3. ابتداباید بپذیرم که لرستان سرزمین یکپارچه فرهنگی یا قومی می باشدویا هریک فرهنگ خاص منطقه خودشان را دارنداستانی که لرستان نام نهادندچیزی نیست جز بروجردیهاوبختیاریهاولک وحتی ترکهاوهر یک بافرهنگ خودشان ومردم لرویا(خایدالو)که درست تر می باشددرخرم آباد وپیرامون آن سکنی دارندواژه لر پس ازصفویه برکتب تاریخی امده است وپیش از ان هیج نامی از ان نیامده است درمجموع لر نه زبان مستقلی می باشد ونه قومی خاص مانند کرد ویا آذری دوست عزیزاقای هاشمی نام های دنا شیرز وهیردارنام های پارسی پیش ازاسلام می باشدکه آن زمان هم در همه ایران نام می نهادندوخاص لر نمی باشد آن زمان می توانید خود را قوم بنامید که مردم (خایدالو)به نام خانوادگی خود افتخار کنند مانند آذرها یا کردها نه آن که نام خانوادگی خودرا عوض کنند وبعداز آن بوق لر بودن بر سر زنند بهتر است رفتار و کردارمان مانندگفتارمان باشد .با آرزوی سربلندی ایرما

  4. متشكرم ومتاسفم كه حق با شماست.ما داريم همه چيزمون رو ازدست ميديم. داريم رو به نابودي ميريم اگه همين جوري پيش بره ديگه نه زبان لري وجودخواهد داشت ونه اصلا كسي خودشو لر ميدونه. ولي ما ميتونيم. وظيفه ما روشن فكراست كه تغيير ايجاد كنيم ما بايد اين فرهنگ زيبا رو جا بندازيم كه با فرزندانمان لري صحبت كنيم ونام لري به انها نهيم بايد شرايطي ايجاد كنيم كه به لر بودنمون افتخار كنيم نه اين كه از ترس اينكه يه ترك مارو مسخره كنه خودمون رو فارس معرفي كنيم!من با خودم عهد كرده ام كه تا اخرين قطره خونم در راه اعتلاي لر گام بردارم وميدانم كم نيستند كساني كه فكر مثل من دارند واميدوار به اينم كه اينده ازان ماست.توده مردم عادي بي تقصيرند واوني كه به فرزندش قول ميده كه اگه فارسي صحبت كنه براش دوچرخه ميخره اصلا نميدونه داره چكار ميكنه.چون نا اگاهه اين قشر فهميده وبا سواد جامعه است كه تو اين جريان نقش اصلي رو بازي ميكنه ما ميتونيم.اگه من با لباس لري بيام بيرون شما هم بياين بيرون شك نكنيد كه در مدت كمي خيلي ها رو با لباس لر ميبينيم اين وظيفه خود من و شماست مردم عادي كارشون پيروي از نظر من وشماست.

  5. سلام به آقای خدایی عزیز
    از اطلاعات مفید که در لرنا می گذارید و مردم را آگاه می سازید صمیمانه تشکر می کنم. در ضمن باید به استحضار شما برسانم که تغییراتی در وبلاگم ایجاد کردم و همچنین دو شعر جدید گفته ام که خوشحال می شوم نظر شما را در این مورد بدانم . اگر می توانید مرا از نظرتان آگاه سازید.
    http://www.shahrokh-and-love.blogfa.com

  6. جناب اقای ایرماباسلام…اولاانطورکه من مطالعه کردم کلمه لوروبلاداللورازقرن سوم واردکتب شده نه ازدوره ی صفویه.شاداین مدعااینکه حکومت اتابکان لرقرنهاپیش ازصفویه شروع شدوباهمین نام هم حکومت کرد.امااینکه گفتیدلرستان شامل اقوام مختلف بافرهنگهای جداست یاازنااگاهی شماست یاازهمان توطیه گریهاییست که من معتقدم بوسیله بیگانگان یاخودیهای بیگانه پرست درلرستان رواج داده میشودتالرهاراازاصالتشان بیگانه کند.جناب ایرمامن ازشماسوال میکنم ایالهجه اصفهانی ومشهدی فرق نمی کند؟اگرمیکندچراهردورافارس می خوانند؟ایاشمابه عنوان فارس میتوانیدلهجه سمنانی رابفهمید؟پس چرافارسیش میخوانید؟شماکه دم ازیکتایی کردوترک میزنیدهیچ میدانید که دربین کردهاکرمانج وسورانی 5درصدحرف هم رانمی فهمندواورامی راهیچکس نمیفهمد؟پس چرادرانجاتفاوت لهجه امری پذیرفته است ولی دراینجابقول شماباعث میشودکه شمالررافقط اطراف خرم ابادبدانید؟اینکه گفته ایداین نامهاهم پارسیست درنوع خودجالبست:مفرغهای لرستان میگویندکه قبل ازاریاییهااینجاتمدن بوده انچاشمابه عنوان هخامنشی میشناسیدهم بدون شک لباس وزبانش لری بوده این راازکتیبه های تخت جمشیدهم میتوان دریافت بااینحال چراشمااصرارداریدمارافارس کنید؟اگرراست میگوییدماپارسی اصیلیم چرابینمان تفرقه ایجادمی کنید؟ایافکرنمی کنیدهمین کارهاترک وکردراچنین برضدشمامصمم کرده؟

  7. باسلام همه ایران سرای من است.دوست عزیز آقای هاشمی اولا که همه ما در همین انتقال نظراتمان داریم به فارسی می نویسیم وبه فارسی حرف می زنیم!!!ثانیا مراقب باشید که به دامان تجزیه طلبان میهنمان ایران که جدیدا در لرستان (وسابقا در کردستان وآذربایجان وسیستان وبلوچستان وخوزستان و…)به اسم انواع سایتهای به ظاهر دلسوزفعالیت می کنند نیفتید.ثالثامسلئله مهم امروز ما نه نام خیابان وکوچه و…است(که البته در جای خودش جای تامل وبحث دارد)بلکه مسئله گرفتن اعتبارات وامکانات برای منطقه خودمان از دولت مرکزی است وهمچنین خواسته گماردن افراد با تجربه وکا آزموده ودلسوز بر مناسب اجرایی است تا شاهد لرستانی آباد در کنار بقیه مناطق کشور عزیزمان ایران باشیم.

  8. جناب لطفي سلام.قصد بي ادبي ندارم ولي جنابعالي يا كلا حرف هاي اقاي مير هاشمي رو بر عكس گرفتيد يا اينكه مخاطبتون ايرما است نه ميرهاشمي چون جناب ايرما است كه گرايش به تجزيه طلبي دارند.اينكه مادر انتقال نظراتمون فارسي مينويسيم به دوعلت است اولا زبان رسمي كشور است ثانيا ممكنه مثلا بنده لكي يا بختياري متوجه نشوم به قول ميرهاشمي مانند كرمانج و سوراني كه5درصد حرف هم راهم نميفهمند.در مورد نظرتون درباره نام خيابان و كوچه و…بايد بگم خيلي ساده ايد.وقتي ما حتي نميتونيم يه اسم بومي روي مكان ها مون بذاريم چه جوري ميتونيم افراد دلسوز بر مناسب اجرايي بذاريم واعتبارات وامكانات بگيريم؟درمورد اين هم كه ميگيد همه ايران سراي من است يعني لرستان واستان هاي ديگه براتون فرقي نميكنه لرستاني كه با همه منابعي كه داره اينجوري عقب نگهش داشتن ورتبه يك بيكاري و مهاجرت وهزار بد بختي ديگه رو داره.زنده باد ميرهاشمي ها.

  9. سلام مجدد خدمت بینندگان عزیز و موکلین بزرگوار
    تکلیف بنده چیه که هم باید فارسی بنویسم تا رای بیارم . بگم لرم تا رای بیارم.بگم بروجردی هارو دوس دارم تا رای بیارم.بگم بختیاری ها گل نازن تا رای بیارم . خوب فعلا ما کاندیدیم و شما موکل.بعد که رفتم مجلس اول حال این نماینده ی بروجرد رو میگیرم چه جوری؟؟؟
    اینجوری !!!
    یعنی میشینم گوشه ی گود (ببخشید مجلس)آخه یه کم شبیه زور خونه س.
    از نظر مرشدی و مردونگی و لوطی گری و بزرگتر کوچکتر و غیره نمی گم ها.
    از نظر یه چیزای دیگه عرض میکنم.
    خوب چه کار میکنم. ؟ هر وقت اونا گفتن استاندار بمونه من میگم نمونه.
    هر وقت گفتن نمونه من بازم میگم بمونه و هر وقت من گفتم بمونه . چی؟ اونا نگن بمونه.
    ولی من نفهمیدم دوهزار سال پیش که نه مجلس بوده نه استاندار بوده و نه خرم آباد و نه بروجرد تکلیف مردم چی بوده .و آیا دوهزار سال پیش برای مردم دوهزار سال پیش آیا تاریخ دوهزار سال پیش داشتن یا نه . اگه نداشتن اون بد بختا راجع به چی با هم دیگه دعوا میکردن.
    اصلا وقتی که زبان نبوده مردم به بچه هاشون لری حرف میزدن یا فارسی؟؟؟
    تازه اینا که چیزی نیست همسایه ی ما دیروز سر بچه ش داد میزد .نری رو پشت بوم میافتی ورزلیکسه.شما باشین به جای من از کاندیداتوری استعفا نمیدین.

  10. اين نظر به دليل توهين به برخي شهرها حذف شد

    لرنا: دوست گرامي نويسنده مقاله فوق آقاي ميرهاشمي اگر چه به گفته خودش ساكن خرم آباد است و از زادگاهش مثال آورده است اما در باره قوم لر و هويت لري بحث كرده است. و به هيچ كس و هيچ منطقه اي از مناطق لرنشين توهين نكرده است. فلسه سايت لرنا هم حمايت از فرهنگ و نام لر و پيشرفت مردم لرستان است . لطفا به مردم هيچ شهري و هيچ قومي مخصوصا قوم لر توهين نفرماييد آن هم در لرنا!

  11. با عرض سلام متاسفانه درمورد شخصيتهاي لر اطلاع رساني نميشود ايا ميدانيد جمعيت زيادي از لرها به همين شهرهاي فارس نشين مهاجرت كرده اند مثل اصفهان شيراز تهران اهواز باور كنيد در اصفهان شايد چهل درصد انها اصفهاني اصيل هستند همينطور شيراز اهواز و تهران ايا ميدانيد بختياري ها حاكم اصفهان و كرمان و يزد بودند ايا ميدانيد گچساران لر نشين روزي يك ميليون بشكه نفت توليد ميكنه ايا ميدانيد بيشتر خوزستاني ها لر هستند ايا ميدانيد قيصر امين پور لر بود ايا ميدانيد لرهاي خارج از كشور با تعصب تر هستند

  12. جناب آرین سلام درست فهمیدید !!من با اتحادی که منظور آقای عباس میر هاشمی(کل اسم ایشان عربی است!!؟؟)وبه تجزیه ایران می انجامد مخالفم وبا هر نظری که به تجزیه استانی به این حد غیر یکپارچه (به قول آقای ایرما»لرستان چیزی نیست جز بروجردیهاوبختیاریهاولک وحتی ترکهاوهر یک بافرهنگ خودشان ومردم لرویا(خایدالو)که درست تر می باشددرخرم آباد وپیرامون آن سکنی دارند»)موافق می باشم.درثانی باید به عرض برسانم که مردم امروزه به قول شما»اگه من با لباس لري بيام بيرون شما هم بياين بيرون شك نكنيد كه در مدت كمي خيلي ها رو با لباس لر ميبينيم اين وظيفه خود من و شماست مردم عادي كارشون پيروي از نظر من وشماست.»مردم کارشان پیروی از شما ومن نیست بلکه با فکر وتعقل راه خودشان را پیدا می کنندوفرهنگ هر قومی به لباسش نیست بلکه به طرز برخورد وگفتار وکردارش می باشد؟؟.در مورد اسامی خيابان و كوچه ها در همین اواخر می خواستند نام بزرگراه پل زال به خرمآباد را به نام یک لرستانی نام کذاری کنند که کلی نظرات مخالف از همین استان داده شد ونهایتا یک نام غیر لرستانی بر آن خواهند نهاد؟؟!!

  13. سلام
    اشاره به نام یه نفر شده توی خبر.
    نویسنده احتمالا جوونن و سفر رییس وقت مجلس به خرم آباد و اعتراض عشایر رو به یاد ندارن.
    آقا بذار یه دوزار کاسبی کنیم.
    به جان شماها که نه به جان خودم اگر میخواین پیشرفت کنه این استان اگه نیاز بود اسمشم بذاریم عم قزی دور کلاش قرمزی هاچین و واچین یه پاتو ورچین.
    من که خودمم نمیدونم

  14. جناب لطفی مجددا سلام.شما درنظر اولتون گفتید:مراقب باشید که به دامان تجزیه طلبان میهنمان ایران که جدیدا در لرستان به اسم انواع سایت های به ظاهر دلسوز فعالیت میکنند نیوفتید.بعد گفتید که با هر نظری که به تجزیه استان بیانجامد موافقید!!!!ومخالف نظراتی که به تجزیه ایران بیانجامد هستید.سوال من از شما اینه که اصلا حرف های میر هاشمی چه ربطی به تجزیه کشور داره؟کل شهرهای ایران گرایش به گذاشتن اسم بومی روی اماکنشون دارن ودلیلتون در مورد اینکه میگید»استانی به این حدغیر یکپارچه» چیه؟به جرات میتونم بهتون بگم لرستان یکپارچه ترین استان کشوره ودر هر استانی ترک لر فارس وانواع زبان ها وجود داره.در ضمن یکی از مظاهر فرهنگ هر قومی لباس ان قومه ومن برای مثال فقط به لباس اشاره کردم ودر مورداینکه میگید مردم خودشون با فکر وتعقل راهشون رو پیدا میکنن بهتره باز تر قضیه رو نگاه کنید وببینید چند نفر از مردم ما دنبال پیدا کردن راهشون هستند!وظیفه منی که جزء قشر روشنفکر جامعه میباشمه که راه رو نشون بدم لباس لری بپوشم وبافرزندم لری صحبت کنم تا بقیه هم با فرزندشون لری صحبت کنند ولری لباس بپوشند.هیچ کس هم مخالف نام بومی برا بزرگراه خرم اباد-پل زال نبود مشکل اینجا بود که میخواستند نام یکی از شهدای بروجردی رو بر روی ان بذارن در صورتی که این قضیه هیچ ربطی به بروجرد نداشت وباید اسم یکی از شهدای پلدختر را برروی اون بذارن وبروجرده که همش ساز مخالف میزنه.

  15. اقای لطفی باسلام…اینقدرنظرشمابااقای ایراما(که احتمالن ایران ماست)شبیه است که انسان شک میکند!!!امامن ازشماسوال دارم کجای حرفهای من تجزیه طلبانه است؟اینکه انسان خواستارحفظ هویتش باشدایا تجزیه طلبیست؟واینکه شمابامهارت خاصی سعی داریدلررابه خرم ابادمحدودکنیدبازهم واقعن برای من وامثال من زجراوررودرداوراست من ازشماسوال دارم ایامنظورتان ازلری همانست که درخرم ابادصحبت میشود؟اگرحتامنظورتان همین زبانست بازهم محدودبه خرم ابادنیست ودرگستره وسیعی ازخرم ابادکوهدشت دورودبروجرددهلران اندیمشک شوش دزفول پلدختردره شهربدره و…صحبت میشود!!!سوال دیگرمن اینکه چطورشمالری خرم ابادوبروجردوبختیاری رابااین تفاوتهای کم جدامیدانیدولی درمقیاس بزرگ اختلاف لهجه همان بروجردخودتان رابافارسی انهم تهرانیش نمی بینیدومیگوییدهردویکی هستند؟درضمن ایکاش مسوولان لرناتوهینهای امثال ایرماراچاپ میکردندتاهمه بدانندمردم مظلوم لرکه همیشه سپربلای این مرزوبوم بوده اندچگونه بخاطردرخواست جزیی ترین وابتدایی ترین حقوق خودمورداهانت قرارمیگیرند….ضمنن دوستان منتقدیادشان رفت به مابگویندچرااختلاف لهجه درفارسی ترکی وکردی به هیچ وجه باعث جدایی ان اقوام نشدامادرلرستان حتمن بایدچنین فتوایی داده شود؟ازهمین نوشته های اقای لطفی استفاده کنم وسوالی بپرسم:چطورایشان درلرستان که همه ی مردمش –بجزان یک روستای ترک چمن سلطان که ایشان به هرعلت ازان چشم پوشی نکرده-دارای فرهنگ وتاریخ وزبان مشترک یادست کم شبیه اند-حکم به تجزیه میدهندامادرهمان حال درکشورکثیرالاقوام ایران که بسیاری ازانهازبان هم رانمی فهمندوبسیاری دیگرهم مذهب یاحتاهمدین نیستنداگرکسی دم اززبان خودبزندازطرف ایشان محکوم به تجزیه طلبی میشود؟اقای لطفی ماهمه لرهستیم بوده ایم وخواهیم بودامادربسیاری ازاستانهااقوام مختلف مثل ترک وکرد(اذربایجان غربی)ترکمن ومازنی(گلستان)عرب ولروفارس(خوزستان)کردولر(کرمانشاه)درکنارهم زندگی میکنندامانمیدانم چطوراست شمافقط به فکرتجزیه لرستان افتاده ایدوباذکاوت فهمیده ایدکه لرستان چیزی نیست جزفرهنگهاوزبانهای مختلف؟

  16. ضمنن نفهمیدم منظورتان ازاینکه کل اسم من عربیست چیست؟ایااسم شما:احمدلطفی پارسی اصیلست؟

  17. باسلام
    یکی از پادشاهان فقید آلمان که روحیه دموکراسی ومردم سالاری این فرد زبان زد خاص وعام است روزی سوار بر اسب از خیابانی رد می شد.به ناگاه چشمش به اعلامیه بر روی دیوار افتاد که در آن پادشاه رافردی ستم گر وزورگو محکوم کرده بود پس ازخواندن اعلامیه که بر روی بالای دیوار بود ذستور داد که اعلامیه را پایین تر بیاورند تا مردمی که پیاده از آنجاعبور می کنند راحتر بتوانند اعلامیه رابخوانند.همرانش باتعجب دلیل این کار عجیب را از او پرسیدن واوگفت اگرمن واقعا فردی هستم که درآن اعلامیه گفتن واقعا مستحق سرنگونی واز بین رفتن هستم واگر هم کذب ودروغ باشد این اعلامیه سهل است اگر همه در ودیوار شهر هم اعلامیه بزنند هیج تاثیری نخواهد گذاشت چون حقیقت چیز دیگری است .
    من واقعا نمی خواستم دراین باره نظری بنویسم اماچون حقیقت وارونه شد ودیگران برداشت نادرستی کردند.گلایه دارم بنده در دیدگاهم به هیج شهر وشخص خاصی توهین نکردم واگر هم انتقادی داشتم در راستای نظری بود که داشتم.وبه همان اندازه وشاید بیشتر از پتانسیل های موجود درآن شهر تمجید کردم که زمینه های رشد هم دارد که متاسفانه استفاده نمی کنند واگر هم مقایسه بین شهری کردم مقایسه مردم آنها نبود بلکه بافت و ساختار دو شهر بودکه متاسفانه توهین تلقی شد هر ساختاری یک سری معایب ومحاسن دارد واگر همه ما روحیه انتقادپذیری داشته باشیم می توانیم بارفع معایب وتقویت محاسن زندکی سالم تری داشته باشیم به امید آن روز ایرما

  18. زنده باد قوم لر
    بنده زادگاهم شهرستان نهاوند هستش که جز استان همدان می باشد ولی افتخار میکنم که لر هستم و مردم شهرم لری صحبت میکنند.

  19. خنده دار ترین چیز اینه که بازی برادران لک از تفاوت ساختار لکی با لری آگهی ندارند … یک ویژگی گرامر زبان «اراگتیو» است که در بازی از زبان ها مثل «باسکی» وجود دارد … به این معنی در فارسی «آب خوردم» در لکی «اوم هوارد» میبنیم که ما شناسه (م) را به اسم میچسبانیم نه به فعل بر خلاف لری و فارسی …ممکن است فارسی بر تغییر لغات ما اثرگذاشته باشد ولی ساختار حفظ میشود … «اراگتیو» در لهجه های «سورانی» «هورامی» و «کورمانی» هم دیده میشود …در زبان شناسی ساختار مهم است نه لغات …فرانسه و انگلیسی ۶۰% لغاتشون ریشه «نورمن» دارند ولی ساختا شون فرق میکنه و به همین دلیل دو زبان جدا هستند …دوستان اینجا سخن از اختلاف اقوام نیست بلکه تفاوت زبان است چرا لر های عزیز ناراحت میشوند

  20. آقای میر هاشمی سلام اولا بدینوسیله بهاطلاع شما وهمه خوانندگان ونظر دهندگان محترم وعزیز میرسانم که من نظراتم را با نام ونام خانوادگی شناسنامه ایی خودم می دهم واصولا هیچ اعتقادی به فحش وتوهین به هچ کس وهیچ شهری را ندارم.زیراما در درجه اول انسانیم وبعد از آن هموطن ودلیلی ندارد که مباحث منطقی را رها کنیم وبه ناسزا گویی بیفتیم.ثانیادر مورد اسامی من که با اسم خودم مشکلی ندارم آقای هاشمی پیشنهاد می کنم شما به عنوان بانی این امر خیر ابتدا تشریف ببرید ثبت احوال ویک نام ونام فامیل لری برای خودتان انتخاب کنیدوسپس ” مردم عادي !!!كارشون پيروي از نظر من وشماست ٍثالثا جان کلام اینکه به استانهای مجاور خود بنگرید !!وبدانیدمسایلی مانند لر بودن یا نبودن ونام لری داشتن یا نداشتن مسئله لرستان نیست !!مسئله این است که در ایران به تبعیت از فکر ونظر دوره رضاخانی(درست یا غلط آن را رفتار وکردارما ثابت می کند)لرستان به عنوان سرگردنه بگیر ودزد وغارتگرو…معرفی شده است ودرست است که در روبرو به ما سلحشور ونجیب!(این یکی دیگر نوبر است)وغیورو…می گویند ولی سر تقسیم اعتبارت وامکانات که میرسد باز ما همان لرهای چند خط بالا هستیم. سوال دیگرمن اینکه چطورشمالری خرم ابادوبروجردوبختیاری رابااین تفاوتهای کم جدامیدانیدولی درمقیاس بزرگ اختلاف لهجه همان بروجردخودتان رابافارسی انهم تهرانیش نمی بینیدومیگوییدهردویکی هستند”بروجردی همیشه بروجردی است وبا تهرانی اصلا مشترکاتی ندارد

  21. جناب لطفي «مردم عادي كارشون پيروي از نظر من و شماست».اين جمله رو بنده گفتم نه ميرهاشمي ودر نظر قبليم براتون دليلم رو توضيح دارم پيشنهاد ميكنم يه بار ديگه بخونين.سر تقسيم اعتبارات وامكانات هم مشكل ما اين لقب هايي كه شما به لرستان داديد(سرگردنه بگيرودزد وغارتگرو…!)نيست مشكل چيز ديگه ست.

  22. آقای هاشمی از حمایت از فرهنگ و زبان و میراث لرستان به عنوان یکی از پایه های سترگ فرهنگ و تمدن ایران زمین و اینکه چانچه به حفظ و حراست از آن اقدام نکنیم کلیت فرهنگ ملی ایران نیز که فرهنگ لری یکی از اصلی ترین پایه های آن است آسیب جدی وارد خواهد شد .
    فراموش نکنیم که این ایراد بجاست چه که بسیاری از هم استانها اعم از تجار بازرگانان صنعت گران صاحبان حرف و نیز ورزشکاران وحتی نخبگان علمی و فرهنگی واجتمائی و نیز برخی از دانش آموختگان لر نسبت به حفظ و حراست از فرهنگ بومی و محلی کم توجهی کرده و از میراث غنی آن در معرفی و پاسداشت ارزش های فرهنگ لری که بدان بسیار وامدارند کم بهره میبرند.
    بوده است افرادی که از معرفی خود به عنوان لر در جوامع دیگر ابا دارند و دانش و توانمندیهای خود را به پای دیگرهموطنان غیر لر نوشته اند و بدین طریق راه ناصواب پیموده اند.

  23. اقای manماباساختارزبان خودمان اشناییم.اقای میرهاشمی هم نگفتنداختلاف زبانی وجودنداردبلکه منظورشان اینست که زبان تنهاشاخص شناسایی یک قوم نیست.درست هم گفتندشمامثلاگفتیدلکی وسورانی شبیه هستندچون مثلامفعول رابه فعل میچسبانندخب سوال من ازشمااینست پس زبان مردم ایلام وکرمانشاه راکه چنین نیست -یعنی مثل همان لری وفارسیست بقول شما-چراشماکردی میخوانید؟ضمنن اینکه کارسختی نیست برویدارومیه انجاهم کرمانج هست هم کردببینید5درصدحرف هم رامیفهمند!!!ضمنن امثال میرهاشمی ومن دشمنی باکردنداریم وکردرابرادرخودمیدانیم بحث مابحثهویت لریست که اگربه ان هویت برگردیم بجای دوری ازکردحتانزدیکش شده ایم ونبایدشماموضعگیری بفرماییدالبته اگربه اتحادلروکرداعتقادداشته باشید/!!!

  24. دوستان مقاله بعدی من ترفندهای لرستیزان نام داردکه اگردوستان لورصلاح بدانندچندروزاینده چاپ خواهدشد….درانجابه اهداف تجزیه لروازبین بردن هویت لری پرداخته ام….به هرحال همه -چه پارسیستها چه همتبارهای پارسی پرست-بدانندماتجزیه طلب نیستیم ولی حقوقمان رامیخواهیم درست مثل برادران ترک اذری وکرد.این نه خلاف شرع وقران است نه قانون….مازبانی که ازدل زاگرس باستانی زاییده وفرهنگی که قرون واعصارراکاویده دوست داریم مادوست داریم اسم فرزندانمان لری باشد مادوست داریم تلویزیون ورادیومان لری باشدمادوست داریم وازه سازی لری داشته باشیم مادوست داریم به عنوان یک هویت قومی شناخته شویم ….ایااینهاگناه است؟؟؟؟؟؟؟ایااینهاتجزیه طلبیست؟؟؟؟

  25. باسلام آقای هاشمی عزیز
    ما می تونیم خودمان را عوض کنیم واین هرچند کارخیلی سختی وهمه کس از عهده آن بر نمی آید ولی شدنی ما نمی توانیم زمان را تغیر دهیم ویامتوقف کنیم گذشت زمان همه چیز را دگرگون میکند چه ما دوست داشته باشیم یا نه.ماباید خود را در جامعه که زندگی می کنیم هماهنگ کنیم زیرا جامعه میل به کمال وآینده دارد ودوست دارد خود را به روز کند تابتواند درجامعه های بزرگتر پر رنگ ترباشد وخلاقیت ونوآوری خود را به دیگران القانماید.به زبان ساده تر ممکن است در دوران کودکی من وشما بازی های می کردیم که امروزه شاید بچه ها امروز بازی نمی کنند وبازی های دیگری دارند.بنده چند سالی در شهر شما دانشجو وهم خدمت مقدس سربازی را درآنجا انجام داده ام وخیلی از دوستان صمیمی من همشهرهای شما هستند انگار شما زیاد به دور ور خودتوجه ندارید نسل جدیدی که در شهر شما زندگی می کنند بیشتر دوست دارند به زبان فارسی صحبت کنند حتی قدیمی ترها میل دارند فرزندان و نوه هایشان فازسی صحبت کنند.خیلی از اهالی این دیارنام فامیل خود را به هر دلیلی عوض می کنند که دلیلش هم خودت بهتر می دانی مثلا نام سگوند که دراین دیار معانی اصیل ونجبب دارد ودر زبان فارسی معنی دیگر .از این مورد می باشد باسپاس ایرما

  26. برای دیدن متنی با همین درون مایه در پایه ی ملی به نشانی hamoon-e-satarvan.blogfa.com سری بزنید . نوشته ای از پدر انیمیشن ایران استاد زرین کلک

  27. سلام خدمت ايرما منظورتون از اينكه بايد خودمان را عوض كنيم وجامعه دوست دارد خود را به روز كند وبايد خود را با ان هماهنگ كنيم چيه؟؟؟اينكه به فرض مثال چون بچه ها ديگر بازي هاي قديمي رو انجام نميدن نبايد اسم لري روي اماكن گذاشت وبايد فرهنگمون رو فراموش كنيم؟؟اگه نسل جديد دوست داره فارسي صحبت كنه ويابه فرض سگوند اسم فاميلش رو عوض ميكنه دليلش نااگاهي از فرهنگ لريه.درضمن اينها مشكلاتيه كه در تمام شهرهاي غير فارس زبان ايران وجود داره.

  28. سلام
    من بعنوان یه خرم آبادی با نظر ایرما کامله موافقم الان بچه های زیر 20سال تو خرم آباد که لری حرف میزنن خیلی کمه و به نظر من اصلا اشکال نداره که ما فارسی حرف میزنیم چون فارسی زبان رسمی ایرانه و ایرانیت مهمتر از قومیته و هیچ قومییتی بر دیگری برتری نداره من به همه اقوام ایرنی احترام میزارم حتی ترکمن و عرب که در اقلیت هستن
    به امید روزی که همه مردم ایران یکزبان و یکدل باشند

  29. اقای سیناشک ندارم که شماخرم ابادی نیستید.شک ندارم که شمابه ارزویتان که یکزبانی مردم ایران هستندنمیرسیدچون بفرض که مالرهافرهنگ واصالتمان راقربانی کنیم ترک وعرب وکرداین کاررانخواهندکرداین رامطمین باشید.ضمنن اگرشمابقول خودتان لرهستیدولری راچنین راحت فروخته ایدحتمن فارسی رابه بهای اندکترقربانی عربی وانگلیسی خواهیدکردچون کسی که به هویت اصلی خودپایبندنیست هویت های قرضی برایش بسیاربی اعتبارتروارزانترخواهندبود

  30. مالار همان دوغ مشهورت میخاستی اسم فارسی بذاری

  31. با سلام آقای بیرانوند من پدربزرگم تو محله ی پشت بازار متولد شده یعنی زمانی که خرم آباد به چند محله محدود میشد ما اینجا بودیم تا به الان
    در ضمن تو که اینقد تعصب اصلیتتو میکشی بگو چرا شما بیرانوند ها با اینکه لک هستید تو خرم آباد لری حرف میزنید؟ آیا تفاوت لکی و لری بیشتر از لری و فارسی نیست؟
    زنده باد خرم ابادیای اصیل که پیشرفت رو تو عمل میبینن نه لهجه ی حرف زدن

  32. سلام
    آقایون و خانمی محترم – موکلین گرامی
    بنده چون پس از ورود به مجلس دیگه نماینده همه ملت خوام بود .با اجازه ی لرستانی های عزیز و لر زبانان و هم زبانان خودم .اگر به کسی بر نیمخوره.(رییس ستاد میفرمان از رای هاتون کم میشه) ((یعنی از رای های من ))- ولی بنده عرض میکنم .:::نگاه بنده از زاویه ای دیگر به حفظ زبان است در لرستان .نه زبان لری بلکه زبان فارسی!!!!!!
    خانواده های محتر – موکلین عزیز – خواهش میکنم با فارسی حرف زدن با بچه های دلبندتان زبان زیبای فارسی را خراب نکنید- به جان خودم این بلغوریاتی که به بچه ها یاد میدید فارسی نیست .لری دوبله شده است. حتی صدا سیماهم در بخش لری – کولاک کرده.
    پس هم برای زبان لری که داره از بین میره ناراحت باشیم و هم برای زبان فارسی که تخریب میشه.— لطفا در این باب هم قلم فرسایی بفرمایید

  33. اقا سينا بنده نظرات قبليت رو هم ميخوندم(البته چند ماهي بود كه هيچ نظري ندادي)و احتمال ميدهم كه خرم ابادي هستيد ولي اي كاش اين جمله رو از زبان يه خرم ابادي نميشنيدم(اونم به قول خودتون يه خرمابادي اصيل) اخه دليلتون براي اين حرفتون چيه!!!چرا بايد فارسي صحبت كنيم.شايد چون ناگهاني وارد بحث شدي ناگهاني هم يه چيزي گفتي.اگه واقعا اصيل هستي اصالتت رو حفظ كن.اگه يه عده مثل ايرما دارن اين حرف رو ميزنن بدون هدفشون چيز ديگه ايه.

  34. بازم باید نشست وتاسف خورد به حال مردم لرستان که افرادی مانند اقایان لطفی، میرهاشمی و نمیدونم خانم یا آقای ایرما روشنفکرشان شده اند کسی ندونه فکر میکنه که دشمنیشون از با حمله مغول به ایران شروع شده. بابا بس کنید نمیخواد نظر بدید، نظراتتون واسه خودتون. با این همه ادعا باید اینو متوجه شده باشید که عصر ارتباطاته و دعوای حل نشدتونو همه روزه خیلیا تو سایت میبینن. من خودم لکم ولی هیچ وقت خودم را از لر ولرستان جدا ندیده ونمیبینم. متاسفانه این سایت محل دوئل شده یه بار الشتر را به قیام بر علیه نوراباد دعوت میکنن( رنج نامه اقای گودرزی) یه بار خرم اباد را بر علیه بروجرد میشورانن. به خدا رسالت شما تحصیل کرده ها خیلی بزرگتر از اینه که جواب یه مشت اراجیف شخصی با نام مستعار ایرما را بدید.

    پاسخ لرنا: دوست گرامي جناب مهرابيان از راهنمايي شما سپاسگذاريم. ولي بالاخره نگفتيد كه به نظر شما زبان و فرهنگ لري بايد از بين برود يا خير؟ و وظيفه ما چيست. آيا اگر مثل جنابعالي از كوره بدر رويم و صورت مسئله را پاك كنيم همه مشكلات حل خواهد شد.
    در ضمن مطلب رنجنامه الشتر اصلا در باره دعواي الشتر و نورآباد نيست و آقاي گودرزي درددل خود را درباره مشكلات اين منطقه در سيمره مطرح كرده است و ما هم منتشر كرديم. كار فرهنگي ظرافت و دقت و حوصله مي خواهد با عصباني شدن و از كوره در رفتن كه مشكلي حل نمي شود.

  35. باسلام آقای مهرابیان اولا من به سهم خودم اعلام می کنم که روشنفکر!!نیستم بلکه یک فرد عادی هستم که در «عصر ارتباطات»نظرات خودم را بدون جنگ ودعوا با کسی از هموطنان عزیزم اعلام می کنم وانتظار قبول آن را هم از طرف کسی ندارم ثانیا اشتباه فهمیده اید اصولا کسی که نظر می دهد قصد دعوا با کسی را ندارد اگر نظری در مورد مطالب نوشته شده به صورت منطقی دارید بسم الله وگرنه این گونه اظهار نظر کردن یعنی اینکه همه مردم به زعم شما لال شوند آن هم در «عصر ارتباطات»واین طرز تفکر شما مرا به یاد آن مثلی می اندازد که»اگر زور داشتی عقل سی چه نه ته!!!!!؟؟؟؟؟»

  36. دوست عزیر آقای میر هاشمی با اینکه کاملا با حرف های شما موافقم و این راغمی بزرگ برای مردم عزیز و مهربان سرزمین خوبم لرستان پر افتخار می دانم اما این مشکل بی هویتی و گم شدن فرهنگ فرا تر از شهر و دیار و استان ماست ما فرهنگ ایرانی را گم کرده ایم و مستعمره شده ایم و متاسفانه به این می بالیم ما همه چیز را از فرهنگ و هویت به اعراب باخته ایم با افتخار مسلمان شدیم و مفتخریم بابت دین کامل اسلام ولی با ذلت تمام مستعمره فرهنگ بی فرهنگی شدیم واصل و اساس فرهنگ ایرانی و افتخارات کورش کبیر و دیگر بزرگرانی از جمله کریم خان زند مورد تاکید حضرتعالی را گم کرده ایم . فرزندان ما هیچ نمی دانند از فرهنگ اعظیم ایران باستان که همپای روم و شاید بالاتر از آن بود. کتب ما خالی از فرهنگ شده، براین بی هویتی ملی باید گریست. نام لر ونام دیار لرستان و اسبیکو و افتخارات لر تا زمانی که لرستان باقی باقی می ماند و انشاء الله با مدد عزیزان دلسوز فرهنگی همچون شما و افراد آگاه به فرزندان این دیار که در آن زیست دارند منتقل می شود و هرگز نمی میرد، اما فرهنگ ایرانی بر باد رفته را باید جست و احیاء کرد در این خصوص باید تلاش شود و افراد فرهنگی بیدار شوند و همایش و….. برگزار کنند و صدای فرهنگ خود را بگوش جهانیان برسانند.

  37. سلام ارین نمیخواستم الان دوباره نظر بدم چون نظرامو قبلا گفتم و دلیلمم گفتم
    درسته من مدتی نظر نمیدادم چون این ترم واحدای زیادی داشتم ولی همیشه به لرنا سر میزدم ودر جریان اخبارش هستم و به قول تو یهو وارده بحث نمیشم

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.