آزادراه خرم آباد – پل زال در ایستگاه افتتاح

  پروژه آزاد راه خرم آباد – پل زال به عنوان یکی از پروژه های مهم و اساسی کشور که عملیات اجرایی آن به همت بخش خصوصی انجام شده است در ایستگاه افتتاح قرار دارد. بنابر برخی اظهارنظرهای غیررسمی پیش بینی می شود این پروژه تا اواخر مهرماه با حضور رئیس جمهور احمدی نژاد به بهره برداری برسد. پروژه احداث آزادراه خرم آباد – پل زال به طول 104 کیلومتر تاکنون حدود 99 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است        

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، در این رهگذر بنابر برخی اظهارنظرهای غیررسمی پیش بینی می شود این پروژه با حضور رئیس جمهور نیز به بهره برداری برسد.

عباس رضایی مدیر کل راه و ترابری استان لرستان بعد از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در سخنانی اظهار داشت: پروژه احداث آزادراه خرم آباد – پل زال به طول 104 کیلومتر تاکنون حدود 99 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه برای این پروژه تاکنون اعتباری بالغ بر هفت هزار و 300 میلیارد ریال برای این پروژه صرف شده است، اظهار داشت: احداث آزاد راه خرم آباد – پل زال که یکی از مهمترین طرحهای راهسازی کشور به شمار می رود از دی ماه سال 84 آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه در حال حاضر بیش از 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عنوان کرد: انتظار می رود این پروژه مهم تا اواخر مهرماه سال جاری به بهره برداری برسد.

کاهش 60 کیلومتری شاهراه ارتباطی شمال به جنوب

مدیر کل راه و ترابری استان لرستان با اشاره به اینکه برآورد کل اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل این پروژه حدود هفت هزار و 500 میلیارد ریال است، تصریح کرد: این آزادراه علاوه بر اینکه مسافت 165 کیلومتری خرم آباد تا پل زال را حدود 60 کیلومتر کاهش می دهد، موجب کاهش چشمگیر سوانح رانندگی، صرفه جویی در مصرف سوخت و همچنین کاهش زمان سفر در طول مسیر خواهد شد.

عکس تزئینی است

رضایی افزود: آزادراه خرم آباد – پل زال به صورت چهار خطه و با عرضی در حدود 26 متر در دست ساخت است که با احداث یک دستگاه تقاطع غیر همسطح در فاصله 18 کیلومتری جنوب غربی شهرستان خرم آباد آغاز شده و با ساخت یک دستگاه تقاطع غیر همسطح در 3.5 کیلومتری روستای پل زال واقع در حدود 60 کیلومتری شهرستان اندیمشک خاتمه می یابد.

وی یادآور شد: در طول مسیر این آزاد راه تعداد 14 دستگاه تونل دوقلو به طول 25 کیلومتر و تعداد 28 دستگاه پل بزرگ به صورت رفت و برگشت به طول 2.6 کیلومتر وجود دارد.

مدیر کل راه و ترابری استان لرستان یادآور شد: آزاد راه خرم آباد – پل زال قسمتی از بزرگراه آسیایی محسوب می شود که موجب تسریع و تسهیل در ارتباط بین نواحی شمالی و مرکزی کشور با مناطق جنوبی به ویژه بندر امام خمینی می شود.

رضایی تصریح کرد: با توجه به عبور جاده فعلی خرم آباد – پل دختر – پل زال از مناطق کوهستانی و پر پیچ و خم و وجود نقاط پر حادثه فراوان در طول این محور، احداث آزادراه خرم آباد – پل زال نقش مهمی در کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن خواهد داشت چراکه این آزادراه با مشخصات استاندارد و به صورت باندهای رفت و برگشت جدا از هم طراحی شده و احتمال وقوع سوانح رانندگی در آن حداقل خواهد بود.

خرم آباد – اندیمشک و جاده ای به نام «جاده مرگ»

مدیر کل راه و ترابری استان لرستان پیش از این در گفتگویی با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر جاده خرم آباد – اندیمشک یکی از پر خطرترین جاده های استان لرستان است، بیان داشت: جاده فعلی خرم آباد اندیمشک دارای 210 کیلومتر طول است.

رضایی ادامه داد: جاده کنونی بسیار صعب العبور است به طوریکه رانندگان ماشینهای سنگین از این مسیر به عنوان «جاده مرگ» یاد می کنند.

مدیر کل راه و ترابری استان لرستان با بیان اینکه برای عبور از گردنه های این مسیر باید مسافت طولانی را پشت سر ماشین های سنگین حرکت کرد و مجالی برای سبقت گرفتن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با بررسیهای انجام شده در صورت رعایت تمام مقررات راهنمایی رانندگی مسیر یاد شده با وسیله سبک 3.5 ساعت و با وسیله نقلیه سنگین حدود پنج ساعت طول می کشد.

رضایی ادامه داد: در راستای رهایی از وضعیت فعلی این جاده به عنوان مسیر ترانزیتی تهران – جنوب کار احداث آزاد راه خرم آباد – پل زال آغاز و در حال حاضر در حال بهره برداری است.

عکس ترئینی است

رضایی با اشاره به وضعیت اجرای این پروژه در میان سلسله جبال زاگرس، گفت: این جاده در واقع به طور کامل رشته کوههای زاگرس را شکافت داده و در مسیر آن بیش از 14 دستگاه تونل رفت و برگشت تعبیه شده است.

وی با بیان اینکه همه این پروژه به همت یک سرمایه گذار بخش خصوصی انجام شده است، یادآور شد: قرارداد این پروژه به صورت 50 درصد بخش خصوصی و 50 درصد سهم وزارت راه منعقد شده است.

مزایای اقتصادی احداث آزاد راه خرم آباد – پل زال

وی با اشاره به مزایای اقتصادی این آزادراه مهم گفت: در حال حاضر عمده تخلیه بارها و صادرات و واردات ما در بندرعباس انجام می شود که این بندر تا تهران حدود یک هزار و 400 کیلومتر فاصله دارد.

مدیر کل راه و ترابری استان لرستان ادامه داد: در صورت ادامه این آزاد راه از پل زال تا اندیمشک و ادامه آن تا بندر امام خمینی میزان فاصله و صرفه جویی در هزینه، زمان و سوخت موجب تحول چشمگیری در زمینه حمل و نقل و صادرات و واردات خواهد شد.

رضایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 42 درصد صادرات نفتی و غیرنفتی از بنادر جنوبی انتقال می یابد که در صورتیکه آزاد راه خرم آباد – پل زال و ادامه آن در استان خوزستان به بهره برداری برسد این میزان به حدود 70 درصد خواهد رسید.

Advertisements

6 دیدگاه برای «آزادراه خرم آباد – پل زال در ایستگاه افتتاح»

  1. آخه برای یه طرح چند بار باید تاریخ افتتاح بزنن از سال 88 قراره آزادراه رو افتتاح کنید

  2. جاده آزاد راه خرم آباد_ پل زال كه هم اكنون در فاز نهايي براي افتتاح قرار دارد مهمترين فرصت تاريخي براي از انزوا درآمدن استان لرستان را در دسترس قرار ميدهد.
    ترانزيت كالاو مسافر كريدور شمال -جنوب كه تاكنون از مسيرهاي ديگر صورت ميگرفت اكثرا به اين آزاد راه سرازير خواهند شد كه گذشته از بحث سرمايه گذاري در بخشهاي ساخت انبارهاي صنعتي مجهز به سيستمهاي گرمايشي سرمايشي براي آنها همچنين ايجاد پايانه هاي مسافري گردشگري با توجه به امكانات طبيعي و آب و هوائي فوق العاده استان لرستان نسبت به مناطق و استانهاي جنوبي ميتواند مهمترين پايانه براي مردم ساكن در استانهاي جنوبي و همچنين مسافران گردشگري اكوتوريسمي از شيخ نشينهاي عربي ساكن كرانه هاي جنوبي خليح هميشه فارس براي مسافرت در مناطق ييلاقي استان لرستان باشد كه بجاي مسافرت به مناطق شمالي تر كشور در استان لرستان بعنوان استان مقصد گردشگري توقف و عمده تقاضا براي گردشگري توريسمي تاريخي ( با توجه به ظرفيتهاي استاني و همچنين گردشگري اكو توريسم ) را متوجه اين منطقه نمايند .
    از اينرو سرمايه گذاران استان و همچنين نمايندگان و مقامات مسئول استاني ميبايست از اين فرصت پيش آمده نهايت استفاده را برده و با ايجاد زمينه هاي مساعد كاري و سرمايه گذاري و جلوگيري از اتلاف وقت نسبت به ايجاد و گسترش جذب سرمايه گذاران بخش صنعت و توريسم براي فعاليت در بخشهاي فوق الذكر اقدامات مقتضي را معمول دارند .

  3. سلام.
    از سایت خوبتون خوشم اومد، بهتون تبریک میگم.
    تو خط دوم مطلبتون به این نکته اشاره کردید که این بزرگراه کاملا کار بخش خصوصیه نه دولت !!!!!!!!!!!
    من نمیدونم این حرف از چه منبعی بدست آوردید ولی بد نیست بدونید که بار مالی این پروژه خیلی سنگینه و بدون کمک دولت نمیشه این پروژه انجام بگیره.دولت نصف بار مالی هزینه این پروژه رو تقبل کرده.این پروژه ای بود که قرار بود 20 سال پیش انجام بدن که نه از عهده دولت سازندگی برومد نه از عهده دولت به اصطلاح اصلاحات.چون اونا بنا نداشتن لرستان جز استاناشون حساب کنن و قرار بود که لرستان عقب افتاده بمونه.نمیدونم چرا شما ژورنالیستا فقط چیزای بد احمدی نژاد می بینید و به نکات مثبتش اشاره نمی کنید.مطمینا پیش وجدان خودتونم قبول دارید که احمدی نژاد برای استان ما بهترین رییس جمهور بوده. نمیگم عالی بوده ولی از بقیه رییس جمهور های ما بیشتر(خیلی بیشتر) به فکر استان ما بوده. موفق باشید

  4. جوانان پلدختر که بیکار میشوند کجا بروند.آیا کاری پیدا میشود. میشه جواب بدهید

  5. ضمن تشكر از زحمات همه كساني كه اين پرو‍ژه را طراحي و اجرا كردند از كارگر و مهندس و ناظر و مجري گرفته تا سرمايه گذار . در جواب آقا وحيد عرض كنم كه اين پروژه در دولت اصلاحات طراحي ، تصويب و اجرا شد و كليد خورد و دولت آقاي احمدي نژاد چاره اي جز ادامه پروژه را نداشت پس بايد به نوبه خود از دولت اصلاحات هم تشكر كرد از همه كساني كه تاپ تاپ قلبشان براي اين ملت است سپاسگزارم چه اصلاح طلب چه مخالف اصلاح !! اميدوارم مسولين سايت مردانگي كنند نظر بنده را روي صفحه براي بازدديد ديگران بگذارند انشاءالله

  6. جناب ناسناش طرح ها ی زیادی درزمان دولت اصالحات وسازندگی درلرستان تصویب یا کلنگ زنی شد ولی بگو کدامشان اجرایی شد ؟؟؟؟فقط بلد بودند کلنگ طرح را به زمین بزنند بعد دیگه هیچی !!!!!این طرح ازاد راه هم جناب خاتمی قولش به مردم داد ولی هیچ کاری نکرد ؟؟صد رحمت به اقای امدی نژاد که قول خاتمی را او اجرا کرد

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.