اشتغال 4 هزار نفر و كاهش چشمگیر تصادفات با احداث آزاد‌راه خرم‌آباد- پل‌زال

مدیركل‌ راه و ‌ترابری استان لرستان با اشاره به مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی احداث آزاد‌راه خرم‌آباد – پل زال به اشتغال چهار هزار نفر در زمان اجرای این پروژه اشاره كرد و گفت: شركت آزاد‌راه خرم‌آباد – پل‌ زال در عملیات نگهداری این آزاد‌راه نیز از نیرو‌های بومی استفاده خواهد كرد. این آزادراه در 27 مهرماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد دارای‌ 104 كیلومتر طول است؛ طول مسیر فعلی خرم‌آباد تا پل زال 168 كیلومتر است یعنی با احداث این آزادراه فاصله خرم‌آباد تا پل زال 64 كیلومتر كاهش می‌یابد؛            

تین نیوز: مدیركل‌ راه و ‌ترابری استان لرستان با اشاره به مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی احداث آزاد‌راه خرم‌آباد – پل زال به اشتغال چهار هزار نفر در زمان اجرای این پروژه اشاره كرد و گفت: شركت آزاد‌راه خرم‌آباد – پل‌ زال در عملیات نگهداری این آزاد‌راه نیز از نیرو‌های بومی استفاده خواهد كرد.
آزاد راه خرم‌ آباد- پل زال قسمتی از محور سراسری تهران- بندرامام خمینی(ره) است.
فاصله‌ تهران تا بندرامام خمینی حدود 970 كیلومتر است كه 805 كیلومتر آن آزادراه و بزرگراه ساخته شده و یا در دست احداث است؛ مسیر دو خطه باقی مانده دراین محور قطعه خرم آباد – پل زال به طول حدود 165 كیلومتر بود كه پس از احدات آزاد‌راه خرم آباد- پل زال فاصله خرم‌آباد تا پل‌ زال به حدود 105 كیلومتر كاهش می‌یابد، بنابراین با احداث این آزادراه مسافت تهران تا بندر امام خمینی حدود 60 كیلومتر كوتاه‌تر خواهد شد.
احداث آزادراه خرم آباد- پل زال تأثیر به‌سزایی در بهره‌‌برداری از ظرفیت كامل بندر امام خمینی (ره) به عنوان بزرگ‌ترین بندر در شمال خلیج فارس و نیز توسعه آینده این بندر دارد و با تكمیل محور بندر امام خمینی(ره)- تهران- بندر انزلی و مسیر تهران- تبریز- بازرگان كوتاه‌ترین مسیر زمینی بین خلیج فارس و دریای خزر، كوتاه‌ترین مسیر زمینی بین بندر امام خمینی و كشورهای سواحل غربی و شرقی دریای خزر و همچنین كوتاه‌ترین مسیر زمینی بین بندر امام خمینی و كشور تركیه ایجاد خواهد شد.

این گزارش حاكی است فاصله‌ ابتدای مسیر آزادراه از شهرستان خرم‌آباد حدود 20 كیلومتر و فاصله انتهای قطعه از شهر اندیمشك واقع در استان خوزستان حدود 60 كیلومتر است؛ این آزادراه از مناطق سخت كوه‌های زاگرس عبور می‌كند و حالت وتر نیم‌دایره‌‌ی راه فعلی را دارد.‌
به عقیده مجریان طرح با احداث این آزادراه زمان سفر در این قطعه نسبت به زمان سفر در راه موجود به كمتر از نصف كاهش می‌یابد؛ با بهر‌ه‌برداری از این آزادراه رفت و آمد وسایل نقلیه از تهران به استان خوزستان و بالعكس تسهیل می‌شود و ایمنی رفت و آمد وسایل نقلیه جاده‌ای ارتقا می‌یابد.
‌طول مسیر آزادراه خرم‌آباد- پل زال 104 كیلومتر، سرعت متوسط طرح 90 كیلومتر در ساعت، تعداد پل‌ها 14 پل بزرگ و 220 پل كوچك است.
همچنین طول تونل‌های آزادراه 24 هزار و 992 متر در مسیر رفت و برگشت است؛ تاریخ شروع عملیات اجرایی آزادراه یكم دی‌ماه سال 84 و مدت اجرای پروژه و قرارداد 50 ماه ذكر شده است مبلغ قرارداد مذكور دو هزار و 772 میلیارد ریال است.
این آزادراه دارای دو باند رفت و دو باند برگشت و 28 تونل در مسیرهای رفت و برگشت است كه یكی از تونل‌ها در مسیر برگشت به طول 7.5 كیلومتر 3 بانده است.
وزیر راه و ترابری چندی پیش خبر از افتتاح زود‌تر از موعد مقرر این آزاد‌راه در تاریخ 27 مهر‌ماه سال جاری داد و مشكلات و موانع پیش‌روی احداث این آزاد‌راه را در حد ‌آزاد‌راه تهران- شمال عنوان كرد.
بنابراین گزارش مزایای اقتصادی – اجتماعی احداث این آزاد‌راه به عنوان پروژه‌ای ملی برای كشور و خطه سرسبز لرستان، ما را بر آن داشت تا به سراغ مدیركل راه ‌و ترابری استان لرستان برویم و از وی در این‌باره بیشتر جویا شویم.
با عباس رضایی كه چندی پیش در رابطه با افتتاح آزادراه خرم‌آباد- پل زال به تهران سفر كرده بود، درباره این آزاد‌راه به گفت‌وگو پرداختیم.مشروح این گفت‌و‌گو به شرح زیر است:
آزاد‌راه خرم‌آباد- پل‌ زال یكی از معدود پروژه‌های وزارت راه و ترابری است كه با وجود سختی كار و صعب‌العبور بودن مسیر، زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری رسید؛ قطعأ طبق گفته وزیر راه و ترابری این آزاد‌راه در حد آزاد‌راه تهران- شمال است و همانند این آزاد‌راه مشكلات و موانع توپوگرافی زیادی پیش‌روی فعالیت‌های اجرایی احداث آن بود؛ ابتدا توضیحاتی در مورد كلیات این آزاد‌راه و مشخصات فنی آن ارائه دهید.

رضایی: آزادراه خرم‌آبادـ پل زال كه بنا به گفته وزیر راه و ترابری در 27 مهرماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد دارای‌ 104 كیلومتر طول است؛ طول مسیر فعلی خرم‌آباد تا پل زال 168 كیلومتر است یعنی با احداث این آزادراه فاصله خرم‌آباد تا پل زال 64 كیلومتر كاهش می‌یابد؛ ارتفاع این پروژه از سطح دریا در نقطه صفر (خرم‌آباد) یك هزار و 200 متر است كه در كیلومتر 22 به یك هزار و 756 متر افزایش می‌یابد و در پایان مسیر ارتفاع از سمت دریا 330 متر است یعنی در طول 104 كیلومتر مسیر آزادراه، تفاوت ارتفاع زیادی وجود دارد كه همین امر نشان‌دهنده فعالیت‌های طاقت‌فرسای مجریان پروژه در تكمیل مسیر است در حالی كه هم‌اكنون حداكثر شیب در طول مسیر این آزاد‌راه برابر با استاندارد آزادراه‌ها یعنی شش درصد، است.
‌عرض آزادراه خرم‌آبادـ پل زال 26.10 متر است؛ این آزادراه دارای چهار باند سوار‌ه رو (دو باند رفت و دو باند برگشت) است كه در هر دو طرف شش متر(هر طرف سه متر) به منظور توقف اضطراری در نظر گرفته شده است و پس از آن شانه جاده و حاشیه ایمنی ایجاد شده همچنین در وسط این آزادراه نیوجرسی (جداكننده) نصب شده است.
در سربالایی‌ها و شیب‌های تند در راستای كاهش ترافیك و افزایش ایمنی سیر، سه لاین طراحی شده است كه در برخی تونل‌های شیب‌دار این مسیر نیز سه باند احداث شده است؛ ‌این آزادراه دارای 25 كیلومتر تونل است.
آزاد‌راه مذكور حدود 800 متر گالری دارد كه این گالری‌ها برای جلوگیری از ریزش خاك و سنگ به سمت جاده از سوی كوه احداث شده است؛ همچنین دو تقاطع غیر هم سطح در ابتدا و انتهای مسیر احداث شده است؛ در این آزادراه 23 دستگاه پل بزرگ وجود دارد.

* هزینه اجرای پروژه چه میزان بود؟ ظاهرأ این پروژه با همكاری بخش خصوصی اجرا شده است.
رضایی: هزینه كل اجرای پروژه 750 میلیارد تومان بود، این آزادراه تنها پروژه‌ای است كه عملیات نصب روشنایی تونل‌های آزادراه همزمان با عملیات اجرایی آن در حال انجام است.
نیمی از هزینه اجرای این پروژه توسط بخش خصوصی تأمین شده است و بازگشت اصل سرمایه و سود طی مطالعات انجام شده از طریق دریافت عوارض آزاد‌راهی در طول مدت زمان مشخص است.
با توجه به اهمیت پروژه حجم عملیات آزادراه در خاك‌برداری 42 میلیون مترمكعب، در خاك‌ریزی 10 میلیون مترمكعب بود و به میزان یك میلیون و 170 هزار تن آسفالت‌ریزی صورت گرفته است.

* در خصوص مزایای ترانزیتی و افزایش حمل بار كشور به دنبال احداث آزاد‌راه خرم‌آباد – پل زال به عنوان یكی از قطعات محور تهران – بندر ‌امام خمینی (ره) كه یكی از مسیر‌های استراتژیك حمل كالای كشور است، توضیحاتی را ارائه دهید.
رضایی: براساس مطالعات انجام شده برای اجرای آزاد‌راه خرم‌آباد- پل زال، حدود 42 الی 45 درصد تخلیه و بارگیری كالاهای غیرنفتی از بندر امام خمینی(ره) صورت می‌گیرد؛ با بهره‌برداری از این آزادراه میزان تخلیه و بارگیری و انتقال كالا آسان‌تر شده و افزایش بسزایی می‌یابد.
‌یكی از ویژگی‌های آزادراه مذكور این است كه كوتاه‌ترین فاصله را بین خلیج‌فارس و پایتخت ایران و نیز به سمت شمال كشور و حتی كشورهای اروپایی ایجاد می‌كند؛ در حال حاضر مسیر بندر عباس‌ تا تهران حدود یك هزار و 500 كیلومتر است در صورتی كه فاصله بندر امام خمینی(ره) تا تهران با احتساب آزادراه خرم آباد ـ پل زال حدود 850 كیلومتر است یعنی با بهره‌برداری از آزاد‌راه مذكور عملأ فاصله‌ای كمتر در انتقال كالا از خلیج فارس به تهران و شمال به وجود آمده است بنابراین كشتی‌ها در راستای تسریع و افزایش تخلیه و بارگیری خود، بیشتر متمایل می‌شوند این عملیات را در بندر امام خمینی(ره) انجام دهند.

* یكی از مزایای احداث این آزاد‌راه كاهش 64 كیلومتری مسیر تهران تا بندر امام است؛ قطعأ با كاهش مسیر میزان مصرف سوخت نیز كاهش می‌یابد؛ همچنین كاهش ترافیك نیز یكی دیگر از مزایای احداث آزاد‌راه‌ها است و همه این عوامل قطعأ موجب كاهش هزینه انتقال كالا می‌شود؛ به نظر شما استقبال صاحبان كالا و كامیون‌داران برای استفاده از این مسیر چگونه خواهد بود؟
رضایی: كاهش مصرف سوخت،‌ كاهش زمان سیر و كاهش هزینه انتقال و بارگیری در استفاده از مسیر بندر امام خمینی(ره)ـ تهران‌ تأثیر بسزایی دارد كه این امر موجب استقبال صاحبان كالا از جابه‌‌جایی بار خود در این مسیر و آزادراه خرم‌آبادـ پل زال دارد.
‌یكی از نعمت‌هایی كه این پروژه برای منطقه لرستان دارد، ایجاد فضای خاص تجاری و افزایش بهره‌مندی مردم منطقه است كه در این‌باره می‌توان گفت در مسأله تملك اراضی برخی قطعات آزادراه، ارزیابی زمین‌های مردم به نحوی صورت گرفت كه اغلب اهالی منطقه صاحب اراضی، از میزان مبالغ دریافتی خود راضی بودند؛ در موضوع ارزیابی اراضی سر راه آزاد‌راه، كماكان در حال پرداخت وجوه نقدی به افراد محلی صاحب اراضی هستیم.

* یكی از مزایای احداث هر آزاد‌راه كاهش تلفات جانی ناشی از حوادث رانندگی است؛ آزاد‌راه به عنوان یكی از ایمن‌ترین مسیر‌ها شناخته شده است و قطعأ در صورت رعایت قوانین و مقررات، میزان حوادث رانندگی در آن بسیار كم است؛ درباره میزان كاهش تلفات رانندگی در آزاد‌راه خرم‌آباد- پل زال نسبت به محور فعلی خرم‌آباد – پل زال توضیح دهید.
رضایی: مسیر فعلی خرم‌آباد تا پل زال و اندیمشك از محورهای پرحادثه استان‌های لرستان و استان خوزستان است؛ در محور فعلی تنگاهایی وجود دارد بدین ترتیب كه یك طرف جاده رودخانه و طرف دیگر آن كوهستانی است و نمی‌توان عملیات عمرانی و تعریض و بهینه‌سازی در آن انجام داد؛ اغلب تصادفات رانندگی و بیشتر تلفات حاصل از تصادفات جاده‌ای استان لرستان در محور خرم‌آباد تا پل دختر و پل زال صورت می‌گیرد كه قطعأ با بهره‌برداری از آزادراه خرم‌آبادـ پل زال، تلفات حوادث رانندگی به حداقل خود كاهش می‌یابد.

* یكی از مزایایی كه احداث این آزاد‌راه برای استان لرستان داشت، اشتغال‌زایی و به‌كار‌گیری نیروها در اجرای عملیات ساخت این مسیر بود، همچنین پس از آن در راستای فعالیت‌های نگهداری آزاد‌راه و ایجاد مراكز رفاهی بین راهی، اشتغال‌زایی مناسبی صورت می‌گیرد، در این‌باره نیز توضیحاتی را ارائه دهید.
رضایی: از آغاز عملیات اجرایی پروژه تاكنون در برخی مقاطع پیك میزان جذب نیرو در شركت سازنده تا چهار هزار نفر بوده است كه این امر نشان از اشتغال‌زایی مناسب در زمان انجام پروژه داشت.
‌پس از بهره‌برداری این آزادراه علاوه بر ایجاد جاذبه‌های توریستی و گردشگری، قطعأ اشتغال‌زایی مناسبی ایجاد خواهد داشت؛ این آزاد‌‌راه هم‌چنین در زمان بهره‌برداری نیازمند نگهداری و عوامل پشتیبانی و از این قبیل است كه این عوامل توسط شركت آزادراه خرم‌آبادـ پل زال قطعأ از طریق نیروهای بومی تأمین می‌شود.

* یكی از مزایای احداث این آزاد‌راه طبق برآورد كارشناسان كاهش تولید سالانه 500 میلیون تن آلاینده زیست محیطی به دلیل كاهش ترافیك و كاهش مسیر، نسبت به محور فعلی است؛ نظر شما در این خصوص چیست؟
رضایی: با توجه به كاهش فاصله 64 كیلومتری تهران تا بندر امام خمینی(ره) به علت احداث آزادراه خرم‌آباد ـ پل زال و به دنبال آن كاهش مصرف سوخت، در بحث تولید آلاینده‌های زیست محیطی كاهش بسزایی صورت می‌گیرد زیرا ‌هم‌اكنون در مسیر خرم‌آباد به سمت پل دختر و پل زال به دلیل وجود برخی محدودیت‌های سرعت و شیب‌ها و فراز‌های تند، تولید وافر آلاینده‌های زیست محیطی در اطراف این مسیر كاملا مشهود است در صورتی كه در یك آزادراه چنین محدودیت‌‌های ترافیكی و به دنبال آن تولید چنین آلاینده‌هایی وجود ندارد، بنابراین احداث این آزادراه در حفاظت از محیط زیست بكر و سرسبز استان لرستان و منطقه مؤثر است.

Advertisements