حکایت استاندار محترم و راه آهن اجنبی لرستان!

استاندار جدید لرستان در محافل مختلف سؤال می‌کند اگر شما جای استاندار بودید چه کار می‌کردید؟ پاسخ می‌دهیم، خدا آن روز را نیارد که ما را بر دیگی حاکم کنند که سال‌هاست کفگیر به ته آن رسیده‌است… به احترام نظرخواهی‌اش تنها در مورد یکی از بیاناتشان نظر خود را اعلام می‌کنیم‌ وگر‌نه ما کجا و تعیین خط‌مشی برای استاندار کجا. وی گفته است: “توسعه‌ی راه‌آهن  به لرستان توجیه اقتصادی ندارد‌”؟… احتمالاً همان‌طور که استاندار جدید به این کشف تازه دست یافته‌اند استاندار قبلی هم باور کرده بود که سدسازی توجیه اقتصادی ندارد. قبل از او هم دیگری خیال می‌کرد پتروشیمی توجیه اقتصادی ندارد‌. به همین خاطر است که نه سد مهمی داریم نه صنعت و نه راه آهنی!      

———————————————————————————–

هفته نامه سیمره، کرم تیموری:
حبیب الله دهمرده، استاندار جدید لرستان در محافل مختلف سؤال می‌کند اگر شما جای استاندار بودید چه کار می‌کردید؟ پاسخ می‌دهیم، خدا آن روز را نیارد که ما را بر دیگی حاکم کنند که سال‌هاست کفگیر به ته آن رسیده‌است اما چون این احتمال را می‌دهیم که استاندار واقعاً به دنبال اصل مدیریتی”‌یک بهترین راه” می‌گردد و می‌خواهد مدیریتش را با چانه‌زنی از پایین به بالا پیش ببرد به احترام نظرخواهی‌اش تنها در مورد یکی از بیاناتشان نظر خود را اعلام می‌کنیم‌ وگر‌نه ما کجا و تعیین خط‌مشی برای استاندار کجا. وی گفته است: “توسعه‌ی راه‌آهن  به لرستان توجیه اقتصادی ندارد‌”؟

 ضمن تقدیر و سپاس فراوان از تلاش‌های این مقام عالی که ‌جهت توسعه‌ی لرستان تلاش می‌کند پروژه‌ی راه‌آهن را در نطفه‌‌ خفه نماید عرض می‌کنیم این گفته نظر هر کارشناس یا سیاست‌مداری که هست ما هم با نظر ایشان موافق هستیم! با مهاجرت‌های سال‌های اخیر که ‌لرستان از سکنه خالی شده‌است، راه‌آهن باید برای کدام مسافر توسعه پیدا کند؟ یا همان اهالی که روزی از هر وجب خاک کشت‌های متنوعی داشتند اکنون سال‌هاست از مقصد مهاجرت فقط برای حفظ مالکیت به‌صورت سفارشی چند کیسه جو می‌پاشند و اغلب برداشتی هم ندارند و صنایع قدیمی‌تر هم بدون جایگزین تعطیل شده‌اند پس تولیدی هم وجود ندارد. نه مسافری نه محصولی و نه تولیدی راستی راه‌آهن برای چیست؟ خنده‌دار است یک روز به بهانه نبودن صنایع، توسعه‌ی راه‌آهن توجیه ندارد، روزی دیگر به بهانه‌ی نبودن راه‌آهن ایجاد صنایع توجیه ندارند!

نقل است در زمان احداث راه‌آهن سراسری عصر رضاخان‌، حاکم محلی لرستان با ساخت راه‌آهن در این استان مخالف بود، وی حتی حاضر بود برای پیمان‌کار خارجی خدمات تدارکاتی و امنیت لازم را مهیا کند به شرط آن‌که راه‌آهن از لرستان عبور نکند یا حداقل در این ولایت ایستگاهی نداشته باشد! گویی هنوز هم مسؤولان به این شرط وفادارند که تا امروز اداره‌کل راه‌آهن لرستان در خوزستان(اندیمشک) قرار دارد! البته ظاهراً توجیه و تدبیر آن حاکم ترس از لشکر‌کشی حکومت مرکزی با استفاده از قطار و سرکوب وغارت مردم لرستان بود که در آن زمان تقریباً یک ایالت نافرمان و خود‌مختار به حساب می‌آمد. حال که به گفته‌ی منابع رسمی، لرستان از استان‌های امن کشور محسوب می‌شود توجیه دیگری برای نداشتن و نخواستن دست و پا می‌شود‌! و کسی هم به روی خودش نمی‌آورد که انگار این مردم هم سهمی از بودجه‌های ملی دارند.

گذشته از منابع و معادن عظیم صادراتی هنوز در حافظه اخبار موجود است که چند سال پیش شهر محروم کوهدشت مقام اول پرداخت مالیات را کسب کرده بود مالیات‌های بودجه‌سازی که به بهانه‌ی توجیه اقتصادی فرهنگی و اجتماعی نا کجا‌آبادها را آبا‌د اما لرستان و مرکز آن خرم‌آباد را خره‌آباد (گِل‌آباد‌) کرده‌اند!

احتمالاً همان‌طور که استاندار جدید به این کشف تازه دست یافته‌اند استاندار قبلی هم باور کرده بود که سدسازی توجیه اقتصادی ندارد. قبل از او هم دیگری خیال می‌کرد پتروشیمی توجیه اقتصادی ندارد‌. به همین خاطر است که نه سد مهمی داریم نه صنعت و نه راه آهنی! اما چون هیچ کدام این والیان نوین نگفته‌اند که ما ‌چگونه باید سهم خود را از بودجه‌های ملی برداشت نماییم و از طرفی همه‌ی آن‌ها خود را پذیرای پیشنهاد و انتقاد می‌دانند به دلیل این‌که ممکن است نقد برازنده را برانداز فرض کنند هیچ مقامی را شایسته نقد ندانسته و با احترام فراوان تنها پیشنهاد می‌کنم برای اجرای عدالت کارگروهی مجهز به خورجین و زنبیل تشکیل و سهم لرستان از بودجه ملی در آن ریخته تا منزل به منزل سهم این مردم را به آن‌ها تحویل بدهند‌. اما چون سال‌هاست این مردم و حتا سمندرهای خالدار و شیرکدارهای گژدارش به دلیل نداشتن توجیه اقامت کوچ کرده‌اند لازم است کارگروه موصوف سراسر دنیا را بگردند مثلاً کوچه کوچه شهرهای ایران را گشته و همین که یکی از اتباع لر را دیدند سهمش از بودجه‌ی راه آهن را نقداً به او تحویل دهند. هم‌چنین به‌دلیل قاچاق سمندر‌های لرستانی و سنجاب‌ها به اروپا تمام اروپا را بگردند تا بودجه‌ی حفاظت از محیط‌زیست را در قفس حیوانات به آن‌ها پرداخت نمایند. می‌توان به این طریق سهم پرندگان شکاری لرستان را هم در کشورهای عربی به آن‌ها پرداخت نمود‌.

‌این برنامه‌ای بلند‌مدت برای جذب و توزیع عادلانه بودجه‌ی ملی بود که احتمالاً مسؤولان خواهان آن هستند. حال برنامه‌ای کوتاه مدت هم برای آن دسته از شما  مسؤولان دارم که تنها می‌خواهید با افتتاح مکانی پز سیاسی بدهید و تا سال‌ها چوب منتی بر سر مردم داشته باشید. شما عزیزان می‌توانید به‌جای شعارهای از مد افتاده و هندوانه‌گونه‌ی ‌سلحشور‌، مهمان‌نواز‌، جان برکف و قهرمان در هر شهر لرستان خواسته سالیان دور مردم را با هیاهوی فراوان و بدون کمترین التماس به مقام‌های مافوق برآورده کنید‌. مثلاً اکنون که تمام دنیا فهمیده‌اند صنعت سینما به‌دلیل ظهور سی‌دی، فلش وکپی از رونق افتاده و سینماها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند، تجهیزات فرسوده و روی دست مالک باد کرده کلان شهرها را خریده و بعد هر کدام از آن‌ها را با حضور انبوه خبرنگاران و نواختن ساز و دهل در یک شهر لرستان راه‌اندازی و افتتاح نمایید و در مراسم افتتاحیه هم بگویید تنها ما توانستیم با پیگیری‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی پس از سی سال خواسته‌ی به حق مردم را برآورده ‌نماییم! باور کنید مثل توپ صدا می‌کند. و تا دو سال هم از کارشکنی و لیاقت نداشتن مسؤولان قبلی بگویید بعد از دو سال یا شما هم  یک مسؤول قبلی هستید که میراثتان سوژه‌ی پی‌گیری خبرنگاران و نقد مسؤولان بعدی خواهد شد یا به مقامی عالی‌تر رسیده‌اید که در این صورت کسی جرئت سؤال کردن و حرف زدن از شما را ندارد! و اصطلاحاً ‌خرتان از پل گذشته و مردم هم بعد از بدرقه خر شما افسارکش خر دیگران می‌شوند!

Advertisements

16 دیدگاه برای «حکایت استاندار محترم و راه آهن اجنبی لرستان!»

  1. جناب اقای استاندار در تعیین مدیران جدید هم کشفیات جدیدی دارد که قابل تامل است

  2. استاندار محترم دم از توجيه اقتصادي نزنيد اين بيت المال كه توسط استانهايي كه افراد با نفوذ در سطح كلان مملكت دارند دارد به يغما مي رود بگذاريد يك ذره كوچك هم به استان لرستان برسد . اين رفتار شما نشان مي دهد كه شما هيچگونه دلبستگي به لرستان و مردم آن نداريد .
    آقاي استاندار رحيمي نسب ، كائيدي و مقدسي كه تا حالا هيچگونه اقدام مفيدي براي حوزه انتخابيه خود انجام نداده اند وفقط حرف مي زنند با متهم كردن ديگران به اعمال نفوذ در سيستم مديريتي استان سعي مي كنند كه آنها را از شما دور نگه دارند و خودشان از اين آب گل آلود ماهي بگيرند شما بايد از ظرفيت و توان بالاي 6 نماينده ديگر بهره ببريد تا موفق باشيد و گرنه هيچ گونه سودي از اين 3 نماينده ضعيف به شما و استان نمي رسد

  3. ما از جناب دهمرده طبق سوابق قبلی ایشان انتظار بیشتری داریم.

  4. آقایان به قول خودمان (سنگ بزرگ نشانه نزدن است !)شما اول راه آهن آماده دورود را مرکزیتش را از خوزستان (اندیمشک)به دورود بیاورید که مصوبه رئیس جمهورمحترم است .
    راه آهن خرم آباد پیش کش!

  5. استاندار ما بهترین بنده خداست و شاگرد اول خداوند در کلاس و ما تنبلهای ته کلاسیم اگر استاندار در کرمان و سیستان و بلوچستان کار کرد برای این بود که آنان همشهری و از جنس او بودند نه ما که نه تنها از جنس او نیستیم بلکه شاگرد آخر این کلاسیم و معلم این کلاس یعنی خداوند با ما قهر کرده کاری کرده برای مراکز استان بوده نه بقیه شهرهای آن منطقه

  6. به نام خدا

    بنده بروجردى هستم ومدتهاست كه كارمند راه اهن شهرستان دورودم

    دونكته هست كه مدتهاست درباره راه اهن لرستان لازمه ابراز كنم ومتاسفانه تريبونى نبوده كه بشه ازطريقش با همشهريها وهم استانيها اين مطالب رودرميون بزارم وامشب قسمت شد اينجا بيانش كنم

    اولا درباره اينكه مركزيت راه اهن لرستان توى انديمشكه ومابقى ماجراهاش وعلت ودلايلى كه مديريت راه اهن لرستان به دورودانتقال نميابه خيلى حرفها دارم كه درموردش بيان كنم

    ودوما درباره واقعيت راه اهن بروجرد يا خرم اباد وجزئياتش

    توى هردومساله يك اشتراك وجود داره واون اينه كه مثلا مردم فكرميكنن توى بروجرد خط را اهن ردبشه ويه قطاربياد وبره كارتمومه

    عارضم كه زهى خيال باطل

    بروجرد توى نقشه راه اهن يك ايستكاه تشكيلاتى نيست اونى كه قراره راه بيفته اولا توى يكى ازروستاهاى حوالى بروجرده ويك ايستكاهى درحد ايستكاه قارون يا بيشه يا مثلا رودك

    ثانيا هيج قطارمسافرى سراسرى ازين خط ردنميشه ونخواهدشد
    قطارهاى مسافرى مبدا مقصدى ازتهران به جنوب وبالعكس نيازى به عبوراز بروجرد يا خرم اباد ندارند

    قطارهاى بارى هم سودى به حال مردم ندارند

    مديريت راه اهن لرستان هم درصورتيكه از انديمشك به دورود انتقال بيابه همه مناصبش از طريق انديمشك وتحت نفوذ نماينده انديمشك اقاىى حسنوند توزيع ميشه

    راه اهن يكى ازمافيايى ترين شركتهاس
    همشهرياى بروجردى من هم دلشون رو به شعارهاى امثال اقايان مقدسى وبروجردى خوش نفرمايند
    وقتى خوددورود با اين ايستكاه فعالش يك خط كور محسوب ميشه توى نقشه سراسرى راه اهن وتاثيرات منفيش روى شهر هزاربرابر بيشترازمنافعشه واقعا از نادانيه كه بخواهيم تصوركنيم يك ايستكاه فرعى وجانبى ونالازم مثل بروجردياخرم اباد ميتونه باعث ترقى اين شهرهابشه

    ازخامى ماست اينكه فكركنيم مركزراه اهن از انديمشك به دورودبيا لرستان فلان ميشه وبهمان

    عزيزان من الان يك اقا كه توى يخجال سازى كارميكرده بنابه سفارش از بالا فرستادن توى دورود با حكم كارشناس توى جايى كه فقط باتجربه ميشه كاركرد داره مديريت ميكنه اون وقت شما تصورفرمودين دورود ميشه مركزراه اهن لرستان وفلان ميشه وبهمان؟

    اصلا راه اهن يه نوع شركتيه كه خيلى به مكانهايى كه ازش ردميشه كارنداره وسودى نميرسونه
    يه حالت مبدا مقصدى داره

    الان دورود سهميه ش ازبليط قطارهاى مسافرى درحد يه مينى بوس هم نيست

    خلاصه كسى سؤالى داشت درخدمتم

    واقعا لرستان خيلى عقبه
    اين شعارهاى توخالى ومردم زودباورش هم اوضاعشوبدتربدترخواهندكرد
    والسلام

  7. همشهري استاندار قبلي( اقاي صابري ) يعني آقاي رفسنجاني- اكبرو ، هم زماني كه رئيس جمهور بود يكبار به لرستان آمد ، دانشجوهاي لرستاني از او سوال كردند كه چرا دولت شما براي لرستان كاري نمي كند و مثل بقيه استانها در لرستان نيز براي ايجاد كارخانه و صنعت و … سرمايه گذاري نمي كند. اقاي هاشمي رفسنجاني فرمودند: لرستان و گيلان قطب كشاورزي و دامداري كشور است و ما نمي خواهيم اينجا صنعتي شود . و سياست ما اين است كه بايد اين دو استان غير صنعتي بماند. البته همان زمان نيز براي كشاورزي و دامداري لرستان نيز كاري نكردند . فقط آقاي هاشمي ايده انتقال آب از لرستان(قمرود) به فلات مركزي ايران را مطرح كردند(سال 71-72)

  8. سوال از شاهد:1-چرا نبايد لرستان مبدا يامقصد راه آهن باشد؟ 2- آيا فكر ميكنيد هركس ميگويد راه آهن از لرستان بگذرد فقط بوق وسر وصداي آن را ميخواهند يا ايستگاهي با قطارهاي به قول شما باري يا مسافري ؟

  9. به نام خدا
    حكايت كار در لرستان مثل همين آزاد را ه( توسط بخش خصوص درمنطقه محروم وپرو‍ه هاي 100دولتي در تهران – اصفهان قم – و ….) با عوارض هنگفت (سر گردنه ) با مبلغ 5تا 20هزار تومان و ايمني نبون بزرگراه .
    در تاريخ 89/8/6 با سواري از بزرگراه ساخته شده توسط بخش خصوصي عبور كردم ساعت 6 عصر يكدستگاه سواري 206 داخل تونل با ديواره برخورد كرده بود ، اين تازه خلوتي بزرگراه است تا ….

  10. سلام واقعا»برای من جای سئوال دارد که استاندار محترم از مردم می پرسند که اگر جای استاندار بودند چکار برای استان می کردند. مگر جناب آقای دهمرده در مراسم معارفه شما نماینده محترم ولی فقیه فرمودندکه ایشان بجای صدمرد کار میکنند و جای تامل در این سئوال جناب آقای استاندار وجود دارد امیدوارم که این سئوال یک سئوال کارشناسی شده باشد

  11. درجواب اون خواهريا برادرناشناس

    ١ من عرض نكردم كه لرستان «نبايد» ! مبدا ومقصد راه اهن بشه
    الان دورود جزء لرستانه راه اهن هم داره
    ولى شما از شكل بهره بردارى راه اهن اطلاع ندارى
    از قطار بارى جوازمستقيم اطلاع ندارى
    فكرميكنى صرف ردشدن قطاراز مثلا خرم اباد باعث ميشه قطارمسافرى وبارى ازش ردبشه وبارومسافر ازلرستان ببره

    البته الان يك حالت خاص بوجوداومد با سفرجناب اقاى احمدى نزاد

    اونم اينه كه صحبتى مبنى بر اين بودكه مسير قديمى انديمشك دورود كلا از ميون برداشته بشه وبيخيالش بشن و مسيرجديد انديمشك خرم اباد دورود راه بيفته ومسيركوتاهتربشه
    كه خب خوبه وبالحاظ كردن جنبه هاى مثبت ومنفيش جمعا كارعاليى هست
    اما ميمونه اون دردسرهاى اصلى
    يكى اينكه باندمديران انديمشكى اعمال نفوذميكنند وازاونجا متصديان ومديران لرستانى ايستكاه جديد انتخاب ميشه
    يا اينكه فوجى از عناصرغيرمتخصص از همون خرم اباد ويخجال سازى وداملران وامثالهم به زور وسفارش ميان توى راه اهن وخرابش ميكنن

    بدبختى اصلى اينه كه خرم ابادهمش شده اعمال نفوذ از جنبه نظامى بودن و سفارشات سردارها و سرهنكها و…

    اقا بيخيال

  12. بزارید دهمرده قطار سواریش را بکنه خدا را چه دیدی شاید در مواقع بیکاری فکری هم به حال راه آهن لرستان هم کرد

  13. از قديم و نديم گفته‌اند خلايق هر چه لايق و ما لايق اين استانداريم لايق … و لايق اين زندگي.

  14. مهرابیان :ما از جناب دهمرده طبق سوابق قبلی ایشان انتظار بیشتری داریم.

    ناشناس :سوال از شاهد:1-چرا نبايد لرستان مبدا يامقصد راه آهن باشد؟ 2- آيا فكر ميكنيد هركس ميگويد راه آهن از لرستان بگذرد فقط بوق وسر وصداي آن را ميخواهند يا ايستگاهي با قطارهاي به قول شما باري يا مسافري ؟

    نازلي :از قديم و نديم گفته‌اند خلايق هر چه لايق و ما لايق اين استانداريم لايق … و لايق اين زندگي.

    نازلي :از قديم و نديم گفته‌اند خلايق هر چه لايق و ما لايق اين استانداريم لايق … و لايق اين زندگي.

    رضا از خرم آباد :بزارید دهمرده قطار سواریش را بکنه خدا را چه دیدی شاید در مواقع بیکاری فکری هم به حال راه آهن لرستان هم کرد

    شاهد :درجواب اون خواهريا برادرناشناس
    ١ من عرض نكردم كه لرستان “نبايد” ! مبدا ومقصد راه اهن بشهالان دورود جزء لرستانه راه اهن هم دارهولى شما از شكل بهره بردارى راه اهن اطلاع ندارىاز قطار بارى جوازمستقيم اطلاع ندارىفكرميكنى صرف ردشدن قطاراز مثلا خرم اباد باعث ميشه قطارمسافرى وبارى ازش ردبشه وبارومسافر ازلرستان ببره
    البته الان يك حالت خاص بوجوداومد با سفرجناب اقاى احمدى نزاد
    اونم اينه كه صحبتى مبنى بر اين بودكه مسير قديمى انديمشك دورود كلا از ميون برداشته بشه وبيخيالش بشن و مسيرجديد انديمشك خرم اباد دورود راه بيفته ومسيركوتاهتربشهكه خب خوبه وبالحاظ كردن جنبه هاى مثبت ومنفيش جمعا كارعاليى هستاما ميمونه اون دردسرهاى اصلىيكى اينكه باندمديران انديمشكى اعمال نفوذميكنند وازاونجا متصديان ومديران لرستانى ايستكاه جديد انتخاب ميشهيا اينكه فوجى از عناصرغيرمتخصص از همون خرم اباد ويخجال سازى وداملران وامثالهم به زور وسفارش ميان توى راه اهن وخرابش ميكنن
    بدبختى اصلى اينه كه خرم ابادهمش شده اعمال نفوذ از جنبه نظامى بودن و سفارشات سردارها و سرهنكها و…
    اقا بيخيال

    خرمی :سلام واقعا”برای من جای سئوال دارد که استاندار محترم از مردم می پرسند که اگر جای استاندار بودند چکار برای استان می کردند. مگر جناب آقای دهمرده در مراسم معارفه شما نماینده محترم ولی فقیه فرمودندکه ایشان بجای صدمرد کار میکنند و جای تامل در این سئوال جناب آقای استاندار وجود دارد امیدوارم که این سئوال یک سئوال کارشناسی شده باشد

    محمد :به نام خداحكايت كار در لرستان مثل همين آزاد را ه( توسط بخش خصوص درمنطقه محروم وپرو‍ه هاي 100دولتي در تهران – اصفهان قم – و ….) با عوارض هنگفت (سر گردنه ) با مبلغ 5تا 20هزار تومان و ايمني نبون بزرگراه .در تاريخ 89/8/6 با سواري از بزرگراه ساخته شده توسط بخش خصوصي عبور كردم ساعت 6 عصر يكدستگاه سواري 206 داخل تونل با ديواره برخورد كرده بود ، اين تازه خلوتي بزرگراه است تا ….

    نجفي :همشهري استاندار قبلي( اقاي صابري ) يعني آقاي رفسنجاني- اكبرو ، هم زماني كه رئيس جمهور بود يكبار به لرستان آمد ، دانشجوهاي لرستاني از او سوال كردند كه چرا دولت شما براي لرستان كاري نمي كند و مثل بقيه استانها در لرستان نيز براي ايجاد كارخانه و صنعت و … سرمايه گذاري نمي كند. اقاي هاشمي رفسنجاني فرمودند: لرستان و گيلان قطب كشاورزي و دامداري كشور است و ما نمي خواهيم اينجا صنعتي شود . و سياست ما اين است كه بايد اين دو استان غير صنعتي بماند. البته همان زمان نيز براي كشاورزي و دامداري لرستان نيز كاري نكردند . فقط آقاي هاشمي ايده انتقال آب از لرستان(قمرود) به فلات مركزي ايران را مطرح كردند(سال 71-72)

  15. همه دنیامیگن هر جایی که راه اهن بره پیشرفت میکنهه اما مثل اینکه استاندار لرستان خیلی از دنیا عقب

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.