توقف مصوبه توسعه راه آهن لرستان در ایستگاه مطالعه

در جلسه اول کارگروه توسعه لرستان که در تهران به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد مقرر شد سه طرح ریلی ازنا – اصفهان، دورود – بروجرد و دورود – خرم آباد در لایحه بودجه سال 89 منظور و این پروژه ها سال آینده(89) عملیاتی شود. با تصویب ایجاد این پروژه ها در مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت، کارگروه توسعه لرستان و وعده های وزیر راه، نمایندگان مجلس و استاندار قبلی لرستان، مردم امیدوارانه منتظر کلنگ زنی این پروژه مهم بودند تا اینکه استاندار لرستان با ریختن آب پاکی بر روی دست مردم و رسانه ها گفت:     

—————————————————————

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، سالهاست بحث توسعه شبکه ریلی در استان لرستان و اتصال مرکز این استان به شبکه سراسری راه آهن مطرح است تا اینکه با تصویب ایجاد این پروژه ها در مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت، کارگروه توسعه لرستان و وعده های وزیر راه، نمایندگان مجلس و استاندار قبلی لرستان، مردم امیدوارانه منتظر کلنگ زنی این پروژه مهم در سال جاری بودند تا اینکه استاندار لرستان با ریختن آب پاکی بر روی دست مردم و رسانه ها گفت: کسی که قول انجام این پروژه را داده است قول منطقی نداده است چرا که من پرونده های مربوط به این پروژه را درآورده ام و متوجه شده ام که بارها این خط آهن در کمیسیون ماده 32 رد شده است.

این صحبت استاندار لرستان با واکنش های متعددی از سوی نمایندگان استان مواجه شد تا در اولین اظهار نظر محمد رضا ملکشاهی راد نماینده مردم خرم آباد به طرح برخی مباحث بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه احداث راه آهن دورود – خرم آباد دارای مصوبه هیئت دولت است، گفت: آنچه که استاندار لرستان در زمینه اخذ ماده 32 راه آهن مرکز لرستان و عدم توجیه اقتصادی این طرح مطرح کرده مربوط به دو سال پیش بوده است.

ملکشاهی راد ادامه داد: در آن زمان تنها بحث ایجاد راه آهن دورود – خرم آباد مطرح بود که این پروژه توجیه اقتصادی نداشت و برای رفع این مشکل طرح توسعه راه آهن دورود – خرم آباد – پلدختر- اندیمشک به عنوان شاهراه ارتباطی شمال به جنوب کشور مطرح شد که این مسیر مورد استقبال وزارت راه قرار گرفت.

وی یادآور شد: با این اوصاف و پیگیریهای انجام شده وزیر راه و ترابری مجاب شد که در لایحه بودجه سال 89 این پروژه به مجلس آورده شود که در نهایت با حمایت نمایندگان این طرح به تصویب نهایی مجلس نیز رسید.

بحث در زمینه راه آهن لرستان و اتصال مرکز استان به خط آهن سراسری در سفر وزیر راه که برای افتتاح آزاد راه به خرم آباد آمده بود کشیده شد تا خبرنگاران از وی راجع به وعده اش در مورد کلنگ زنی پروژه ریلی دورود – خرم آباد – اندیمشک و زمان تحقق این وعده وزیر سوال کنند.

حمید رضا بهبهانی در این رابطه بازهم با تکرار حرفهای قبلی خود ابراز امیدواری کرد که کلنگ پروژه ریلی دورود – خرم آباد – اندیمشک در سال جاری به زمین زده شود.

وی که در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی لرستان سخن می گفت در این زمینه اظهار داشت: پروژه راه آهن دورود – خرم آباد در انتظار اخذ مجوز از کمیسیون ماده 32 است و پس از کسب مجوز از معاونت راهبردی ریاست جمهوری امید می رود کلنگ آغاز عملیات اجرایی این پروژه در سال جاری به زمین زده شود.

با این اوصاف کلنگ راه آهن لرستان حداکثر باید ظرف ماههای باقی مانده از سال 89 به زمین زده شود تا همه شائبه ها در این زمینه که در اذهان مردم ایجاد شده است پاک شود.

و اما در حال حاضر بزرگترین مشکلی که به نظر می رسد بر سر راه اخذ مجوز ماده 32 راه آهن لرستان وجود دارد برخی اظهارات در مورد عدم توجیه اقتصادی این پروژه است در حالیکه نایب رئیس کمیسون عمران مجلس معتقد است که این پروژه دارای پشتوانه مطالعاتی چندین ساله است.

محمد رضا ملکشاهی راد در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد در سخنانی با اشاره به وضعیت ایجاد راه آهن خرم آباد اظهار داشت: مطالعات ایجاد راه آهن در استان لرستان در سال 1357 انجام شده است.

وی با بیان اینکه از سال 57 تاکنون در این زمینه اقدام خاصی انجام نشده است، خاطر نشان کرد: با وجود گذشت بیش از 30 سال هنوز توفیقاتی در این زمینه حاصل نشده است.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مستندات این موضوع وجود دارد، یادآور شد: از سوی دیگر مطابق برنامه چهام توسعه باید همه مراکز استانهای کشور به راه آهن متصل شند در حالیکه هنوز با کمال تاسف دولت درمورد استان لرستان به وظیفه خود عمل نکرده است.

وی با بیان اینکه ایجاد راه آهن درود- خرم آباد- پلدختر- اندیمشک جزء مصوبات سفر دوم هیئت دولت به لرستان است، یادآور شد: همچنین برای مطالعه و اجرای این راه آهن در قانون بودجه سال 89 نیز اعتبارات در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: همچنین مطالعه و احداث راه آهن دورود – بروجرد ، بروجرد – ملایر، ازنا- الیگودرز- اصفهان نیز در قانون بودجه سال 89 مصوب شده است که این امر از ضرورت اجرایی شدن این پروژه ها حکایت دارد.

ملکشاهی راد عنوان کرد: برای دریافت اعتبارات ملی در زمینه ایجاد راه آهن دورود – خرم آباد – پلدختر – اندیمشک مطالعات فنی، زیست محیطی، توجیه اقتصادی و توجیه اجتماعی آن صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برای اتصال استانهای اهواز و اصفهان باید راه آهن درود – خرم آباد- اندیمشک و دورود – ازنا – اصفهان ایجاد شود بیان داشت: ایجاد این راه آهن در لرستان یک قانون است که باید هر چه سریعتر اجرا شود.

ملکشاهی راد با بیان اینکه طی نشستی که با وزیر راه داشته ایم وزیر راه را متقاعد کرده ایم که این مسیر راه آهن لرستان مسیر مطلوبی است، خاطر نشان کرد: با توجه به پیگیریهای مجمع نمایندگان استان راه آهن درود- خرم آباد- پلدختر – اندیمشک به طور حتم مجوز ماده 32 را دریافت خواهد کرد.

به گزارش مهر، توسعه شبکه ریلی لرستان علاوه بر تصویب در سفر دور دوم هیئت دولت و بودجه سال 89 در مصوبات کارگروه توسعه لرستان هم مورد تاکید قرار گرفته است تا این کارگروه در حوزه وزارت راه جانمایی احداث راه آهن دورود – خرم آباد به سمت جنوب و دورود – بروجرد به سمت غرب و ازنا – اصفهان را با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال تصویب کند.

این در حالیست که حتی در جلسه اول کارگروه توسعه لرستان که در تهران به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد مقرر شد برخی مصوبات اساسی و زیرساختی سفرهای هیئت دولت از جمله چهارخطه شدن محورهای استان و سه طرح ریلی ازنا – اصفهان، دورود – بروجرد و دورود – خرم آباد در لایحه بودجه سال 89 منظور و این پروژه ها سال آینده(89) عملیاتی شود.

با این اوصاف حال که این پروژه که دارای مصوبه های مختلف از هیئت دولت و مجلس است به نظر می رسد تردیدها در زمینه اجرای این پروژه های مهم و اساسی که لرستان را به لحاظ شبکه ریلی از بن بست خارج می کند قابل توجیه نیست.

به هر حال امید می رود با توجه به موقعیت خرم آباد در مسیر شمال به جنوب کشور و ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی در این استان باید هر چه سریعتر با نگاه ویژه دولت توسعه شبکه ریلی این استان به عنوان مطالبه مردم لرستان در دستور کار قرار گیرد.

……………………………………..

فاطمه حسینی

Advertisements

11 دیدگاه برای «توقف مصوبه توسعه راه آهن لرستان در ایستگاه مطالعه»

  1. با سلام. مصلحت کشور مهم تر از مصلحت یک منطقه در کشور هست. اگر کشیدن خطوط ریلی از نظر کارشناسی مرقون به صرفه نباشد اصرار نمایندگان محترم و رسانه های استان جایز نیست.در امور علمی گرفتن روزه ی شک دار مناسب نیست. عدالت یعنی پایبندی به آموزه های علمی و کارشناسی. شتابزده و احساسی نباید عمل کرد.نیاز نیست هر چیزی سایر استانها دارند ما هم داشته باشیم.ما باید متناسب با مزیت های نسبی استان خودمان ثروتمند شویم.

  2. سلام
    این نکته بر ای همه مردم لرستان ثابت شده که نمایند گان لرستان فقط …/ چقدر اقای ملکشاهی راد /رحیمی نسب وکا ئیدی به تصویب راه اهن دورود /خرم اباد /پلد ختر سر مردم شیره مالیدند /ولی بدانند / رسوا خودشون هستند /
    این مصوبه فقط یکی از ان وهده های تو خالی است / دهکده المپیک به کجا کشید / نیرو گاه 2هزار مگاواتی / سیمان خرم اباد / پالایش گاه پلد ختر / سد معشوره / صنایع دفاعی بنی هاشم دورد/

  3. آقاي ملكشاهي راد تمام نيروي خود را براي احداث راه آهن خرم آباد بكار گرفته و با رايزني هايي كه انجام داده و قول هاي مساعدي كه معاون راهبردي رئيس جمهور و بهبهاني وزير راه داده اند انشاءالله به زودي ماده 32 احداث راه آهن دورود به خرم آباد اخذ خواهد شد.

  4. بزودي ماده 32 اخذ مي شود و گفته هاي آقاي ملكشاهي راد به واقعيت مي پيونددو در آينده نزديك صداي سوت قطار در خرم آباد به صدا درخواهد آمد

  5. نمي دانم چرا افرادي مثل آقاي شرفي اينقدر به فكر مكصلحت كشورند در صورتي كه استان ما اينقدر از نظر توسعه عقب افتاده. با بودن امثال شرفي مصلحت نيست لرستان توسعه پيدا كند . و به موسوي بگم كه راه آهن به زودي عمليات اجرايي آن آغاز مي شود/ سيمان در حال استخدام نيرو است / ديگر پروژه ها هم كمي ديرتر ولي اجرا خواهند شد . موسوي جان اگر در 8 سال دوران به اصطلاح سازندگي و در 8 سال دوران فقط شعار خاتمي هم اينقدر كه در اين چند سال براي لرستان كاري مي كردند الان وضع بسيار خوبي در كشور داشتيم . در بحث راهها ، در بحث سدها ، راه اندازي كارخانه هاي تعطيل شده دوران خاتمي ، راه داندازي صنايع بزرگ مانند پتروشيمي و عمران و توسعه شهر خرم آباد رشد قابل ملاحظه اي داشته ايم نيمدانم چرا در دوران قبل از احمدي نژاد عرضه ساخت يك زيرگذر را هم نداشتند . شايد كوريد و اصلا نمي بينيد

  6. ایستگاه مطالعه که در زمان نمایندگی فتح اله حسنوند انجام شده وقاعدتا می بایست سوت ان را ملکشاهی راد به صدا در اوردورقص انرا رحیمی نسب اجراء نماید

  7. آقاي شرفي سلام!
    گويا از درون ايران بي خبري كه از مصلحت کشور و مصلحت منطقه حرف مي زني. مصلحت كدام است!؟ كار كارشناسي كو!؟ عدالت كدام است!؟ پایبندی به آموزه های علمی و کارشناسی ديگر چه صيغه اي است آن هم در ايران در دولت فعلي!
    برادر من هر استاني زور بزند و زور داشته باشد مي تواند بخشي از بودجه و توسعه ي نيم بند را به خود اختصاص دهد و الا غير!
    نگاه كارشناسي بدون توجه به واقعيت هاي تلخ، برابر با نگاه غيركارشناسي بدون توجه به تئوري هاي علمي است.
    اگر دولت ها به لرستان نرسيده اند نه به دلايل كارشناسي بلكه به دليل سكوت وضعف لرستان و نخبگانش بوده.

  8. جناب شرفی ودوستان عزیز من چندین بار است که در این مورد و راه اهن خرم اباد -دورود مطالب وب لاگ را خوانده ام و کامنت ها را دیده ام وشاید بیشتر از همه شما هم راه اهنی باشم !! خانه امان تا راه هن 17 کمتر هم متر فاصله دارد ! ولی اگر از بهانه ها ودلایل واهی را کنار بگذاریم باید بپذیریم احداث راه اهن دورود-خرم اباد و اندیمشک شاهراه حیاتی است اگر شما بیاد داشته باشید زمان جنگ که راهن سراسری دچار مشکل شد (پل تله زنگ) امدادرسانی وجابجایی به اهواز ومناطق جنگی چگونه انجام شد ؟ با چه وسیله وچه هزینه ای ؟؟
    ادامه در وب سایت ایستگاه راه اهن چمسنگر :http://chamsangar.persianblog.ir/

  9. جناب شرفی ودوستان عزیز من چندین بار است که در این مورد و راه اهن خرم اباد -دورود مطالب وب لاگ را خوانده ام و کامنت ها را دیده ام وشاید بیشتر از همه شما هم راه اهنی باشم !! خانه امان تا راه هن 17 کمتر هم متر فاصله دارد ! ولی اگر از بهانه ها ودلایل واهی را کنار بگذاریم باید بپذیریم احداث راه اهن دورود-خرم اباد و اندیمشک شاهراه حیاتی است اگر شما بیاد داشته باشید زمان جنگ که راهن سراسری دچار مشکل شد (پل تله زنگ) امدادرسانی وجابجایی به اهواز ومناطق جنگی چگونه انجام شد ؟ با چه وسیله وچه هزینه ای ؟؟

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.