دو دلیل برای احداث راه آهن دورود – خرم آباد – اندیمشک

1_8804050075_L60076سعید معتمدی، وبلاگ چمسنگر؛… عمر مفید راه اهن تهران-جنوب تمام شده(عمر مفید 50 سال ذکر شده است .زمان اتمام راه آهن سال 1317 است). مرمت وتعمیر در منطقه کوهستانی وصعب العبور لرستان بسیار پرهزینه تر ازاحداث بکاپ آن است… در همان سالها طرح دوخطه کردن در دستور کار قرار گرفت که طرح پایلوت آن بین دو ایستگاه چمسنگر وسپیددشت شروع شد و به علت برخورد با کوههای صعب العبور در ایستگاههای تنگ 5 و تنگ 7 اصلا قابل اجرا نبود… همه شاهراههای استراتژیک کشور یک راه ،پشتیبان (بکاپ) در مواقع لزوم و برای خروج از بن بست  دارند    

 چندین بار است که در مورد  راه آهن خرم آباد -دورود مطالبی در روزنامه ها وسایت ها نوشته شده است و انواع اظهار نظرها در این مورد کم نداشته ایم و در زمان اقای حسنوند نماینده ی سابق خرم آباد در هر جلسه ویا جایی که حاضر میشد نامه مصوب شده مطالعه راه آهن لرستان(خرم اباد -دورود) را از مجلس و وزارت راه وترابری را جهت اثبات حرفهایشان نشان میدادند و اعلام نموند که ماهها انرژی مضاعفی برای مصوب نمودن این مصوبه در مجلس و وزارت خانه ها صرف نموده اند ……..

اما مطلبی هم هست که یک نمونه اش جنگ تحمیلی ونیاز حیاتی برای ارتباط شمال -جنوب کشور  از طریق راه آهن را به صرفه تر و ضروری تر می رساند و مشخص شد که راه اهن لرستان (حالا درهر منطقه ای) برای اتصال این زنجیر واجب الوجوب است ونیاز حیاتی کشور است . این تز و برنامه هم در زمان قبل از انقلاب بوده که مسیر آن از دورود-خرم اباد-دزفول مشخص کار مطالعاتی روی آن تا حدودی انجام شده بود واستاندار لرستان در قبل از انقلاب  که بعدها وزیر راه وترابری هم شد خود پیگیر اتصال خرم آباد -دورود و دزفول شده بود وحتی زمین ایستگاه راه آهن خرم آباد در منطقه ماسور خرم آباد خریداری کرده بود و در زمان استانداری اش درخواست به وزارت راه وترابری ان زمان ارسال می نمود و در زمان صدارتش به وزارت راه وترابری برای این منظور دستور داده بود ……!!

یک ؛دلیل منطقی  اینکه همه شاهراههای حساس واستراتژیک کشور یک راه ،پشتیبان (بکاپ) در مواقع لزوم (مواقع بحرانی برای خروج از بن بست!)  دارند ولی راه آهن لرستان از این موضوع بی بهره بوده است که که انهدام تنها پایه پل داخل رودخانه ایستگاه تله زنگ در منطقه راه آهن لرستان توسط هواپیماهای عراقی موید این مطلب است و تعمیر وهزینه های تعمیر و مرمت وراه اندازی دوباره آن در آن زمان خودش داستان شده بود وماهها طول کشید! و نیاز کشور به راه جایگزینی در آن زمان بیش از همه وقت احساس میشد..

ما که شاید بیشتر از همه راه آهنی باشیم !!( خانه امان تا راه هن کمتر از 17متر فاصله دارد !) این معضل ومشکل را با تمام وجود حس کردیم در ان زمان روزانه چندین قطار از شمال به جنوب وبرعکس برای امداد رسانی وحمل نیرو وادوات سنگین جنگ از ایستگاه ما می گذشتند و در زمان تخریب پل این معضل ومشکل برای مدتها باقی ماند وهنوز بعد از حدود بیست سال قطار از روی پل تله زنگ با سرعت ۶ کیلومتر طی طریق می نماید . ولی اگر  بهانه ها ودلایل واهی را کنار بگذاریم باید بپذیریم احداث راه اهن دورود-خرم اباد و اندیمشک شاهراه حیاتی است و پشتیبانی مطمئنی برای راه آهن سراسری شمال -جنوب است !

دوم ؛اینکه اگر بپذیریم عمر مفید راه اهن شمال -جنوب طی شده است(عمر مفید 50 سال ذکر شده است .زمان اتمام راه آهن  1317یا1313 بوده است) هزینه مرمت وتعمیر دوباره آن آنهم در منطقه کوهستانی وصعب العبور لرستان بسیار پرهزینه تر ازاحداث بکاپ آن است .ضمنا در همان سالها طرح دوخطه کردن راه اهن لرستان در دستور کار قرار گرفت که طرح پایلوت آن بین دو ایستگاه چمسنگر وسپیددشت شروع شد وچون بین این دوایستگاه تا حدودی دو خطه کردن نسبت به ایستگاههای تنگ ۵و تنگ ٧ ومازو کشور و … ساده تر بنظر میرسید بعد ازمدتی کار بر روی مناطق کمتر کوهستانی وصرف هزینه های بسیار طرح با شکست روبرو شد ؛ ودر دیگر ایستگاهها مثل تنگ ۵ وتنگ ٧  و کشور و…با آن کوههای صعب العبور اصلا قابل اجرا نبود !!

دیگر اینکه اگر این همه سوانح واز خط خارج شدن ها وزمانهای طولانی برای عبور یک قطار برای گذر قطار روبریی و مسدود شدن راه آهن را در طول سالیان اخیر در نظر بگیریم تا حدودی به کنه ماجرا پی خواهیم برد که واقعا عمر مفیدش سر آمده و باید به فکر راه جایگزین بود و مسئولین منصوب شده  ومنتخبین مردم باید سعی نمایند بهترین نظر و ایده را برای احداث این خط در نظر بگیرند و از بهانه گیری و دلایل واهی وهزینه و… بپرهیزند .

حال با توجه به منطقی بودن احداث راه آهن دورود -خرم آباد -اندیمشک وطرح های تحقیقاتی ومطالعاتی انجام شده ونیاز کشور به راه آهن شمال -جنوب بنظر میرسد نمایندگان استان واستاندار ودیگر مسئولین استانی برای عملیاتی شدن این طرح عظیم وپروژه حیاتی همه دست بدست هم داده ودر سفرهای استانی رئیس جمهور مانند احداث راه اهن خراسان جنوبی (بیرجند) اعتبار ویژه برای عملیاتی شدن ان درخواست نمایند .که این مهم ،یکی از مطالبات مردم منطقه  از منتخبینشان هست .

Advertisements

6 دیدگاه برای «دو دلیل برای احداث راه آهن دورود – خرم آباد – اندیمشک»

  1. درود،
    به نظرم استدلال شما چندان منطقی نیست. مثلا چرا خط موجود که کوتاهترین مسیر است بازسازی و توسعه داده نشود؟ و یا برای اطمینان بیشترو بکاپ، خط آهنی از شیراز به اهواز نرود؟ عمر مفید هم دیگر از آن حرفهاست! آیا باید مثلا جاده خرم آباد به اندیمشک را چون عمر مفیدش تمام شده بست و راه جدیدی گشود؟ یا اینکه عقل حکم می کند که راه موجود را تعمیر و نگه داری کرد؟

  2. ادامه…
    من با گسترش راه آهن و از جمله خط دورود – خرم آباد – اندیمشک مخالف نیستم اما بهتر است اولویت به طرحهایی داده شود که مشارکت چند شهر و استان را داشته باشد. مثلا چه بهتر است که به جای دورود – خرم آباد – اندیمشک به مسیر دورود – خرم آباد – ایلام فکر کنید تا منطقه محروم ایلام هم از این راه به شبکه سراسری بپیوندد. همچنین در صورت ساخت راه آهن دورود – بروجرد – ملایر می توان به مسیر جدید بروجرد- خرم آباد – اندیمشک توجه کرد که باعث اتصال شمال غرب به جنوب غرب کشور می شود و خواسته خرم آبادی های عزیز را هم برآورده می کند و مطمئنا حمایت شهرها و مناطق دیگر را هم به همراه خواهد داشت.

  3. دوست عزیز اگر بدانی که هزینه بازسازی ان کمتر از راه اندازی یک خط جدید نخواهد شد مطلبی به گزاف نگفته ام و تا حدودی هم برآورد شده است و اینکه خط راه اهن الیگودرز -اصفهان در راستای همین اتصال به خرم اباد وسپس به غرب کشور بوده واین سالها پیش مطالعه وپیشنهاد داده شده است !! شیراز -اهواز هم بایستی در این شبکه ریلی باشند اما تکلیف راه اهن شما به جنوب همباید روشن شود ! و سری به راه آهن لرستان بزن تا متوجه عمر مفید بشوی ! اگر کمی دقت کنی از کیکی که شما مصرف می کنی ولباس و خوراک وساختمانی که در ان زندگی میکنی همه عمر مفیدی !! دارند و در این نکته باید بیشتذ دقت کنی و دلایل این نکته که عمر مفید راه آهن لرستان بسر رسیده را می توانی تحقیق کنی !شما می بایست کل راه اهن لرستان تا اندیمشک را مجددا خاک برداری سپس دوباره زیرکوبی ودوباره ومجددا راه اندازی کنی واین وقت و هزینه و دیگر اینکه برای چند سال مسیر جایگزین میخواهد

  4. ادم خوبه اول نقشه را نگاه کنه بعد حرف بزنه راه اهن تا امروز ازشمال کشور تا همدان وملایر پیش رفته و از جنوب از درود تا اهواز وشهرهای جنوبی پیش رفته از بخش مرکز تا اراک کشیده شده و امروز طرح بر ان است که این خط اتصال پیدا کنه وتنها چاره ان این است که این خط از بروجرد بگزرد نه انکه بروجرد تافته جدا بافته است بلکه بر سر شاهراه قرار گرفته راه اهن درود ان زمان به خاطر راه مناسب به جنوبی که پالایشگاه داشت و برای ایران ان زمان صرفه اقتصادی داشت لطف کنید صرفه اقتصادی درود خرم اباد را بیان کنید شاید من اشتباه می کنم

  5. همشهری عزیز، پویا
    متاسفانه به نظر می رسد کسانی به هر دلیل می خواهند به نوعی بروجرد را دور بزنند و آن را از مسیر راههای اصلی کشور دور سازند. من هم مانند شما هرچه فکر می کنم علل کافی برای اتصال خرم آباد به دورود را پیدا نمی کنم. البته تنها امتیاز مثبت این طرح این است که راه آهن در دورود موجود است.

    اتصال خرم آباد به راه آهن دورود فقط وقتی توجیه دارد که تا اصفهان برود و گرنه نه برای مسافرت به تهران و نه خوزستان مورد استقبال قرار نخواهد گرفت به دلیل طولانی شدن مسیر. به همین دلیل است که مسئولان خرم آباد به دنبال مسیر دوم راه آهن هستند که مستقیما از خرم آباد به اندیمشک برود.

    متاسفانه به دلیل بخشی نگری و عدم توجه به سایر مناطق، هیچکدام از این دو طرح منطقی و توجیه پذیر به نظر نمی رسد. در عوض اگر مسولان دو شهر بروجرد و خرم آباد طرح راه آهن اراک (توره) – بروجرد – چغلوندی – خرم آباد را ارائه دهند قطعا بسیار توجیه پذیرتر و منطقی تر خواهد بود و پشتوانه مردم و نمایندگان هر دو شهر را در بر خواهد داشت.

    در مورد جاده هم تلاشهایی به همین صورت شد که مسیر خرم آباد – دورود – ازنا – شازند – اراک جایگزین مسیر فعلی خرم آباد – بروجرد – اراک گردد که خوشبختانه تا کنون این طرح ناکام مانده است و بروجرد همچنان اهمیت ارتباطی خود را حفظ کرده است.

  6. رااهن درود خرم اباداندیمشک بسیار توجیه اقتصادی دارد وبااین کار محورجنوب پایدار وایمن می شود

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.