احداث جاده در شول آباد الیگودرز به چه قیمتی؟

احداث جاده در منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان يکي از موارد عجيب و قابل تاملي است که مسؤولين استان بايد نسبت به اين موضوع توجه ويژه‌اي داشته باشند. اين روزها بحث احداث جاده دسترسي در منطقه شول آباد اليگودرز و عبور اين جاده آن هم از منطقه حفاظت شده اشترانکوه… احداث مسير جديد و ضرورت آن بر هيچ کس پوشيده نيست ولي به چه قيمتي ؟ از بين رفتن گونه‌هاي نادر جانوري و گياهي آن هم در منطقه‌اي حفاظت شده به نام اشترانکوه ؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه لرستان، لرستان يکي از استان‌هاي ممتاز و بکر از نظر طبيعت و محيط زيست به شمار مي‌آيد و بيشتر کارشناسان صاحب فن و زيست محيطي بر اين مدعا صحه مي گذارند .

لرستان به واسطه وضعيت توپوگرافي خاص داراي جاذبه‌هاي طبيعي قابل توجهي ازجمله آبشارها، تالاب‌ها، رودخانه‌هاي فصلي، دائمي و گونه‌هاي نادر جانوري و گياهي بوده که حفاظت و صيانت از آنها علاوه بر مردم بر عهده دستگاه‌هاي متولي است.

اشترانکوه ، سفيدکوه خرم آباد ، تالاب‌ها و .. از جمله مناطق تحت مديريت و به اصطلاح حفاظت شده لرستان به حساب مي‌آيند که اين روزها دستخوش حوادث و اتفاقات گوناگوني هستند.

اين روزها بحث احداث جاده دسترسي در منطقه شول آباد اليگودرز و عبور اين جاده آن هم از منطقه حفاظت شده اشترانکوه به سوژه داغ خبري و متاسفانه قابل تاملي تبديل شده است.

شول آباد يکي از مناطق شهرستان اليگودرز به شمار مي‌آيد که داراي گردنه‌هاي برف گير بوده و در زمستان تردد در آن بسيار سخت صورت مي گيرد و اين امر باعث شده که مسؤولان به فکر ايجاد مسيري جديد براي ساکنان منطقه باشند .

احداث مسير جديد و ضرورت آن بر هيچ کس پوشيده نيست ولي به چه قيمتي ؟ از بين رفتن گونه‌هاي نادر جانوري و گياهي آن هم در منطقه‌اي حفاظت شده به نام اشترانکوه ؟ چه کسي مي‌خواهد پاسخگوي از بين رفتن اين ثروت ملي شود ؟ آيا مسيري براي احداث آن درمنطقه‌اي به جز اشترانکوه وجود ندارد ؟

در اين خصوص يک از کارشناسان زيست محيطي به ايسنا مي‌گويد: احداث جاده در منطقه حفاظت شده اشترانکوه يعني نابودي سيماي طبيعي منطقه.

مجيد دريکوند ادامه مي‌دهد: با احداث اين جاده شاهد افزايش ميزان دسترسي جوامع انساني به محيط طبيعي خواهيم بود و به تبع آن تخريبات گسترده اکوسيستمي ، تخريب و کاهش تعدد و تنوع جانوري و گياهي ، انتقال زباله به طبيعت و … خواهيم بود .

وي مي‌افزايد: اين درحالي است که چند دهه است که حدود 90 هزار هکتار تحت عنوان منطقه حفاظت شده اشترانکوه در حال صيانت است اما با احداث جاده حريم امن حيات وحش و آرامش طبيعت برهم خواهد خورد.

اين کارشناس اظهار مي‌كند:مردم محلي و روستانشينان مجاور منطقه اقدام به امضاء طوماري در جهت اعتراض به احداث جاده كرده‌اند؛ اگر هدف اين پروژه ارائه خدمت به مردم محلي است که خود مردم خواهان پايان پذيرفتن اين فعاليت هستند و اگر نه متصديان امر به چه توجيهي، ادامه اين پروژه را بر اراده مردم مقدم‌تر مي‌دانند.

دريکوند تصريح مي‌كند: در جايي که به راحتي هرچه تمام بزرگترين تالاب استان لرستان (بلمک)خشک و تبديل به زمين زراعي نامرغوب مي‌شود چه جاي انتظار که اشترانکوه به تيغ جهل بولدوزرها قصابي نشود.

وي مي‌گويد: با توجه به تخريب گسترده ناشي از احداث جاده از جمله فرسايش خاک، بر هم خوردن تعادل اکولوژيک، تغيير سيماي طبيعي، آلودگي هوا، صوت، خاک و … مي‌توان با احداث اين جاده، مرگ دردآور اشترانکوه را پيش بيني کرد .

اين کارشناس مسائل زيست محيطي مي‌گويد: قاطعانه توقف پروژه را خواستار و از مراجع قضايي تقاضاي رسيدگي به اين ظلم آشکار به طبيعت لرستان را خواستاريم.

در خصوص احداث جاده مورد زرين اليگودرز در منطقه اشترانکوه، مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان با تاکيد بر اين که احداث جاده در منطقه حفاظت شده اشترانکوه امکان پذير نيست در گفت‌وگوي اختصاصي با ايسنا مي‌گويد: دهها گزينه ديگر براي احداث جاده در آن منطقه وجود دارد ولي مسير فعلي بدترين گزينه‌ و هزينه بر است و تخريب منطقه حفاظت شده را به دنبال دارد.

محمدحسين بازگير با بيان اين که احداث جاده مورد زرين باعث مي‌شود خيلي از روستاها از چرخه خارج شوند ، اظهار مي‌كند: طول اين مسير 26 کيلومتر بوده که قرار شده 19 کيلومتر آن در منطقه حفاظت شده اشترانکوه احداث شود.

وي با تاکيد بر اين موضوع که منطقه حفاظت شده تعريف داشته و مسؤولين نيز قانون را مي‌دانند که انجام پروژه‌ها نياز به مجوز زيست محيطي دارد، ادامه مي‌دهد: اشترانکوه از سال 48 جزو مناطق حفاظت شده به حساب مي‌آيد و مسؤولين بايد اين را بدانند؛ در مطالعات و بحث‌ها متاسفانه مناطق حفاظت شده به رسميت شناخته نمي‌شود.

اين مقام مسؤول با بيان اين که متاسفانه در بسياري موارد ارزيابي اثرات زيست محيطي جدي گرفته نمي‌شود، تصريح مي‌كند: عده‌اي با کج سليقگي و بدسليقگي ما را در مقابل دستگاه‌ها و برنامه‌ها قرار مي‌دهند و متاسفم که اين اتفاقات رخ مي‌دهد.

مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان با تاکيد بر اين که اميدواريم قانونمندي را به کارهايمان اضافه کنيم از توقف عمليات اجرايي جاده مورد زرين خبر مي‌دهد و مي‌گويد: 4 تا 5 اکيپ از سازمان براي بازرسي منطقه به لرستان آمده اند و نظر ما را تائيد مي کنند .

محمدحسين بازگير با بيان اين که دو پيشنهاد اساسي براي رفع اين مشکل وجود دارد ، اظهار مي‌كند: يکي از پيشنهادات اين است که هزينه برهم نيست، الحاق شول آباد به خرم آباد است ؛ فاصله کم و داشتن راه دسترسي بر اين پيشنهاد صحه مي گذارد.

بازگير مي‌افزايد: اصلاح جاده فعلي اليگودرز- شول آباد يکي ديگر از پيشنهادات ما است ؛ مسير و گردنه‌هاي برف گير بايد اصلاح شوندزيرا راهدارخانه در مسير احداث شده است.

وي با تاکيد بر اين موضوع که با احداث جاده جديد، منطقه اشترانکوه بطور جدي آسيب مي بيند ، يادآور شد: با احداث مسير جديد مورد زرين فرسايش بيشتر شده و بايد از بخشي از منطقه حفاظت شده اشترانکوه دل کنده و آن را رها کنيم.

محمدحسين بازگير مي‌گويد: تا زماني که در محيط زيست هستم ايجاد مسير در منطقه حفاظت شده مردود بوده و اعتقاد دارم هيچ طرفدار محيط زيستي به احداث جاده در اشترانکوه رضايت نمي دهد .

Advertisements

9 دیدگاه برای «احداث جاده در شول آباد الیگودرز به چه قیمتی؟»

  1. مسئولین محیط زیست استان تا به حال کجا بوده اند….چرا که تقریبا از مسیر مورد نظر که حدود هفتاد درصد آن در منطقه اشترانکوه میباشددر چند سال قبل اجرا گردیده وبه محیط زیست منطقه واز جمله خود دریاچه گهر آسیب رسانده و مسیری که در سال 89 قرار بوده که اجرا گردد خارج از منطقه اشترانکوه بوده ودر اصل از مسیر جاده احداثی مورزرین به تاپله که قبلا در منطقه حفاظت شده اجرا گردیده وهیچ مسئولی هم آنرا ندیده…..!؟منشعب گردیده واز دامنه کوه اشترانریز به گله چکان وسپس به چکان وشول آّباد وصل میگردد.مسئولین محیط زیست استان یا تا حالا در خواب بوده اند یا به خاطر پاره ای مسایل خود را به خواب زده بودند…..

  2. با متخلفين چرا برخورد نميشود مدير كل محيط زيست لرستان در خواب بوده كه اشترانكوه را نابود كرده ا ند

  3. همكنون بسياري از مردم شو لابادو سپيدشت اموراتشان در دورود است بهتر است با توجه به نزديكي دورود به سپيدشت وشولاباد اين مناطق به دورود ملحق شوند

  4. 17کیلومتر جاده اشترینان به بروجردکه ازسال 85شروع به کارشده تنها3کیلومترازآن مورد استفاده قرارگرفته درحالی که این جاده ترانزیتی ورودی به استان لرستان است ودربین اهالی منطقه شهراشترینان به جاده مرگ معروف میباشد0درحالی که اشترینان دارای2نماینده مقتدردرمجلس شورای اسلامی است .دکتربروجردی ودکتر مقدسی تنهاوقت انتخابات مردم اشترینان آنان رامیبینند

  5. الحاق شول آباد به درود ها ها ها : زمانی درود زیر نظر الیگودرز بود حالا گستاخ !

  6. hبا سلام و عرض خسته نباشی .متاسفانه چه در استان وچه در شهرستان الیگودرز کسی به محیط زیست اهمیت نمیدهند وقتی آبهای الیگودرز برای آبادنی استان قم و شهرهای بین راهی میبرند و کسی اعتراض نمیکند معلوم که این چیزها اهمیتی ندارند. آقای محمدحسين بازگير لطفا مشکل اساسی حل کنید راهکارهای غیر عقلانی ندهید آقای محترم.

  7. عزت جون آلودگی فرو آلیاژ کم بود فولاد هم اضافه شد آخه این صنایع آلاینده صنایع جهان سومی هستند اگه راست میگی واسه پتروشیمی و … تلاش کن

  8. من يك سوال دارم آيا تاكنون مدير كل محيط زيست در منطقه شول اباد حضور پيدا كرده اينچنين نظر ميده. فاصله شول اباد تا خرم اباد 160 كيلومتر است ولي تا اليگودر 70 كيلومتر متاسفم براي مديركلي كه حوزه استحفازي خودشو نميشناسه ونظر ميده ضمنا جاده قديم وجديد هردو از يك منطقه عبورميكنند وهيچ ضرري منطقه راتهديد نميكند چون اگر ضرري بود جاده قبلي ان را تهديد ميكرد پس نتيجه ميگيريم اينها برنامه از پيش تعن شده ايست تا براي مردم منطقه محروم شول آباد جاده هاي ساخته نشود وشولاباد همچنان محروم بماند طوماري جناب مدير كل ميفرمايند از دو روستا كه قبلا در مسير جاده قبلي زندگي ميكنند بوده و منطقه شولاباد داراي 350 روستا ميباشد

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.