دشتهای تشنه پلدختر در کنار رودخانه خروشان کشکان

سالانه 12.5 میلیارد متر مکعب آب از استان لرستان خارج می شود.(از این مقدار حدود دو میلیارد متر مکعب آب از روخانه کشکان از کنار پلدختر عبور می کند) عدم مهار آبها در استان لرستان به چالشی جدی در این استان تبدیل شده به طوریکه دشتهای حاصلخیز پلدختر در کنار ساحل رودخانه خروشان کشکان در بی آبی دست و پا می زنند. شهرستان پلدختر در مرز استان لرستان و خوزستان یکی از پر آب ترین شهرستانهای لرستان است که بستر رودخانه خروشان کشکان در آن جای گرفته و با وجود اینکه هر ساله از سیلابهای متعددی خسارت می بیند ولی با مشکل آب شرب و کشاورزی مواجه است       

به گزارش خبرنگار مهر در شهرستان پلدختر، فرماندار شهرستان پلدختر از عدم مهار آبها در این شهرستان به عنوان موضوعی فراموش شده یاد کرد و خواستار پیگیری مسئولان در این زمینه شد.

فریدون رشیدی در جلسه شورای کشاورزی این شهرستان از عدم توجه به خاک و آب در این شهرستان انتقاد کرد و گفت: آب و خاک در این شهرستان به فراموشی سپرده شده است.

وی بر ضرورت همکاری مسئولان در این زمینه تاکید و ابراز امیدواری کرد که با پیگیری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این زمینه، در آینده شاهد توسعه و مهار آبهای سطحی در شهرستان باشیم.

فرماندار پلدختر افزود: مهار آبهای سطحی می تواند موجب توسعه کشاورزی در این شهرستان شود.

رشیدی یادآور شد: پلدختر با وجود کمبود امکانات، زمینهای زراعی مستعدی دارد و شرایط با وجود محدودیتها برای توسعه کشاورزی فراهم است.

13.5 میلیارد مترمکعب آب از لرستان خارج می شود

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه به مشکل و چالش مهار آبهای سطحی در استان و شهرستان پلدختر اشاره کرد و گفت: سالانه 13/5 میلیارد متر مکعب آب استان لرستان از این شهرستان هدر و هرز می رود که باید برای مهار این آبها فکر اساسی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به جلسه روزهای نخست شهریور ماه جاری با وزیر کشاورزی اشاره کرد و افزود: در این جلسه با چند طرح کشاورزی در شهرستان پلدختر موافقت شد که با اجرایی شدن آنها بخشی از مشکل بیکاری در این شهرستان مرتفع می شود.

کائیدی خاطرنشان کرد: ایستگاه پمپاژ آمیران کوشکی، چم شهران، چم گز و جلگه خلج برای آبیاری کشاورزی مطالعه شده است.

وی یادآور شد: همچنین در این راستا مطالعه چند سد در امور آب شهرستان در دستور کار قرار گرفته است که با اجرایی شدن آنها تحولی در منطقه ایجاد خواهد شد.

خروج سالانه 360 میلیون مترمکعب آب از کشکان

این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان لرستان از وجود 325 کیلومتر رودخانه در شهرستان پلدختر خبر داد و یادآور شد: 360 میلیون مترمکعب آب از طریق این رودخانه ها به ویژه از طریق رودخانه کشکان خارج می شود.

حقی آبی کمبود تاسیسات ذخیره آب، کمبود اعتبارات استانی و نبود سرمایه گذار در زمینه آب و خاک را از مهم ترین چالشهای حوزه آب و خاک در سطح استان و به ویژه شهرستان پلدختر برشمرد و خواستار تعامل مسئولان در راستای رفع این مشکلات شد.

عمده اراضی کشاورزی پلدختر دیم است

روند خروج آبهای لرستان از شهرستان پلدختر در حالیست که عمده مزارع این شهرستان در حال حاضر به صورت دیم کشت می شود.

فرماندار پلدختر در این رابطه در سخنانی با تاکید بر اینکه قابلیتهای موجود در این شهرستان می تواند نرخ بیکاری پلدختر را به صفر برساند، خاطرنشان کرد: اما عدم مهار آبهای جاری و نبود سد در این شهرستان مانع از بهره مندی کافی از آبهای فراوان پلدختر شده است.

رشیدی یادآور شد: در حال حاضر میزان زمینهای کشاورزی شهرستان پلدختر بیش از 54 هزار هکتار است که تنها 13 هزار هکتار از این اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه سال گذشته خسارات سنگینی در اثر خشکسالی به بخش کشاورزی پلدختر وارد شده، بیان کرد: امید می رود با توجه ویژه مسئولان متولی بخش آب و خاک مشکلات موجود در این زمینه در پلدختر حل شود.

33 درصد از آب خروجی لرستان از حوزه کشکان خارج می شود

شهرستان پلدختر در مرز استان لرستان و خوزستان یکی از پر آب ترین شهرستانهای لرستان است که بستر رودخانه خروشان کشکان در آن جای گرفته و با وجود اینکه هر ساله از سیلابهای متعددی خسارت می بیند ولی با مشکل آب شرب و کشاورزی مواجه است.

این شهرستان دارای آب و هوای معتدل در زمستان و گرم در تابستان است. جاده سراسری تهران به خوزستان از این منطقه می‌گذرد و رودخانه دائمی کشکان نیز از دره‌های تنگ «کوههای زاگرس» منطقه عبور می کند و کار بیشتر مردم منطقه کشاورزی است.

سالانه 12.5 میلیارد متر مکعب آب از استان لرستان خارج می شود که 63 درصد از این میزان آب از حوزه کارون بزرگ و به طور عمده رودخانه دز و مابقی از حوزه کرخه خارج می شود و در پشت سدهای دز، کرخه و کارون در استان خوزستان جمع می شود.

این در حالیست که از میزان آب خارج شده از استان لرستان در حوزه کرخه 66 درصد از سیمره تخلیه و 33 درصد باقی مانده از حوزه کشکان خارج می شود.

عدم مهار آبها در استان لرستان موجب چالش جدی در حوزه صنعت، کشاورزی و آب شرب در یکی از پر آب ترین استانهای کشور است که در این راستا مطالعات و اجرایی شدن چندین سد در دستور کار قرار گرفته که امید می رود به زودی با بهره برداری از این سدها بخشی از مشکلات این استان مرتفع شود.

بیان دیدگاه