دانشکده داروسازی لرستان از حرف تا عمل

در حال حاضر کارخانجات داروسازی اکسیر بروجرد به عنوان تنها تولید کننده انسولین و گاما ایمونکس در کشور به عنوان فعالترین کارخانه داروسازی در حوزه صادرات دارویی کشور محسوب می شود… مطابق آمار گمرک لرستان در طول 9 ماه نخست سالجاری بیشترین صادرات استان به لحاظ ارزش دلاری مربوط به داروهای انسانی و دامی بوده است… سالهاست بحث ایجاد دانشکده داروسازی در استان لرستان مطرح است اما ایجاد این دانشکده تنها در حد حرف باقی مانده است    

 

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، با توجه به فعالیت کارخانجات بزرگ داروسازی در استان لرستان اعم از داروهای گیاهی، انسانی و دامی یکی از مطالباتی که از سوی متولیان امر و مردم در این حوزه همواره مطرح بوده ضرورت ایجاد دانشکده داروسازی در لرستان است.

این موضوع تاجایی پیش رفت که بارها برخی از نمایندگان استان لرستان از توافق با وزیر بهداشت و درمان برای ایجاد این دانشکده در لرستان سخن گفتند.

با این اوصاف همچنان به نظر می رسد ایجاد دانشکده داروسازی در استان لرستان به عنوان یکی از قطب های تولید دارو در کشور بیشتر در حد وعده باقی مانده و هنوز گام عملیاتی در این زمینه برداشته نشده است.

برای ایجاد دانشکده داروسازی تنها قول دادن کافی نیست

این در حالیست که معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان معتقد است آنچه تاکنون از ایجاد دانشکده داروسازی در لرستان مطرح شده بیشتر در حد حرف بوده است.

علیرضا آذرگون در سخنانی با اشاره به روند ایجاد دانشکده دارو سازی در این استان اظهار داشت: برای ایجاد دانشکده دارو سازی در لرستان تنها قول دادن کافی نیست.

وی با تاکید بر اینکه برای ایجاد دانشکده دارو سازی در لرستان باید زیرساختها و پایه های مناسب ایجاد شود، خاطر نشان کرد: این در حالی است که برای ایجاد این دانشکده در لرستان 12 سال تنها صحبت شده است.

12 سال حرف برای ایجاد دانشکده داروسازی لرستان!

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان با بیان اینکه در 12 سال اخیر صحبت های فراوانی برای ایجاد دانشکده دارو سازی در لرستان زده شده است عنوان کرد: صحبت های زده شده در زمینه ایجاد دانشکده داروسازی باید جنبه عملیاتی پیدا کند

وی با تاکید بر اینکه باید پیش شرط های لازم در این حوزه برای احداث این دانشکده فراهم شود، افزود: موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ایجاد دانشکده دارو سازی در لرستان ضروری است.

آذرگون با اشاره به دیگر مراحل اجرایی احداث این دانشکده در لرستان، یادآور شد: همچنین برای ایجاد این دانشکده در استان باید متخصص های لازم در این حوزه نیز جذب شوند.

رقابت 5 استان برای ایجاد دانشکده داروسازی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان با اشاره به رقابت پنج استان دیگر برای ایجاد دانشکده دارو سازی در آنها خاطر نشان کرد: استانی که به از لحاظ علمی و زیرساختی شایستگی لازم را داشته باشد دانشکده دارو سازی در آن ایجاد می شود.

آذرگون با اشاره به اقدامات صورت گرفته دانشگاه علوم پزشکی لرستان در زمینه ایجاد دانشکده دارو سازی در این استان عنوان کرد: این دانشگاه در راستای ایجاد این دانشکده دارو سازی اقدام به فراخوان برای جذب متخصص دستیاری دارو سازی در استان کرده است.

عضو کمیسیون بهداشت: توافق با وزیر برای احداث دانشکده داروسازی در لرستان

این سخنان معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان در حالی مطرح می شود که پیش از این نماینده مردم پلدختر در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از توافق با وزیر بهداشت و درمان برای احداث این دانشکده در لرستان خبر داده بود.

علی کائیدی ایجاد دانشکده داروسازی را یکی از مطالبات جدی در این حوزه ارزیابی کرد و یادآور شد: در حال حاضر این استان توانایی تامین 75 درصد هیئت علمی مورد نیاز برای راه اندازی دانشکده داروسازی را دارد.

این در حالیست که هم اکنون کارخانجات دارویی اکسیر و داملران که از جمله واحدهای تولیدی برتر در زمینه تولید دارو در کشور به شمار می روند در استان لرستان فعالیت دارند. همچنین با توجه به صدور چهار مجوز جدید در زمینه احداث کارخانجات داروسازی در استان لرستان، این استان در حال تبدیل شدن به یکی از مهم ترین قطب های تولید داروی کشور است.

ایجاد دانشکده داروسازی در لرستان توجیه کافی دارد

معاون برنامه ریزی استانداری لرستان در این رابطه با اشاره به پیگیریهای لازم برای احداث دانشکده داروسازی در این استان، یادآور شد: موضوع احداث این دانشکده در استان لرستان هم در دور اول سفر هیئت دولت و هم در دور دوم سفر مورد طرح قرار گرفته است.

محمد رضا ملکی راد خاطر نشان کرد: در صورتیکه عملیات اجرایی چهار کارخانه داروسازی صدور مجوز شده آغاز شود توجیه کافی برای احداث دانشکده داروسازی در این استان خواهیم داشت.

این سخنان در حالی مطرح می شود که در حال حاضر کارخانجات داروسازی اکسیر بروجرد به عنوان تنها تولید کننده انسولین و گاما ایمونکس در کشور به عنوان فعالترین کارخانه داروسازی در حوزه صادرات دارویی کشور و لرستان محسوب می شود. از سوی دیگر کارخانه داروسازی داملران بروجرد نیز به عنوان فعالترین کارخانه داروسازی در حوزه تولید داروهای حیوانی در سطح کشور مطرح است.

همچنین مطابق آمار اعلام شده از سوی گمرک استان لرستان در طول 9 ماه نخست سالجاری بیشترین صادرات استان لرستان به لحاظ ارزش دلاری مربوط به داروهای انسانی و دامی بوده است.

به هر حال به نظر می رسد با توجه به ظرفیت های بالقوه موجود در استان لرستان به لحاظ فعالیت کارخانجات دارویی به عنوان یکی از بسترهای ایجاد دانشکده داروسازی باید وعده های مسئولان در راستای تحقق این مطالبه دیرین رنگ عملیاتی به خود بگیرد و گام های جدی تری در این زمینه برداشته شود.

32 دیدگاه برای «دانشکده داروسازی لرستان از حرف تا عمل»

  1. بامید ایجاد دانشگده داروسازی ایت الله کمالوند خرم اباد در اینده نزدیک

  2. همشهری با توجه به وجود دو شرکت داروسازی بزرگ در بروجرد؛فکر کنم حق اونا باشه که دانشکده داروسازی رو داشته باشن…..(بدون تعصب قضاوت کنیم….!)

  3. بر سر دانشکده داروسازی همان خواهد آمد که بر سر پتروشیمی آمد. اصرار بیش از اندازه بر تاسیس این دانشکده در مرکز استان – در حالی که چنانچه در این نوشته هم گفته اید بروجرد پتانسیل بهتری دارد – باعث خواهد شد که این دانشکده از اراک سر در آورد!

    دانشگده داروسازی ایت الله کمالوند ….. عجب اسم با مسمایی!

  4. azizam baharvand .mage to khoram abad karkhone daroszi hast ke daneshkade ro to onja bezanan ye chiz gofti dar hade olampik
    borujerd eftekhar lorestane age borujerd nabod shoma be chi bayad deletono khosh mikardid bishtare saderate lorestan male borujerde

  5. جهت اطلاع!!!!دانشکده داروسازی بروجرد جزئ مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت به لرستان می باشد.خواهشمندم اگر واقعا به دنبال ایجاد نفاق در استان نیستید از این مصوبه که برای استان لرستان توسط هیئت دولت وبا توجه به ظرفیتهای موجود در استان مصوب شده را به چالش نکشید .در غیر این صورت خوانندگان محترم خود در مورد دامن زنندگان به نفاق قضاوت خواهند کرد!!!

  6. تاحالاسابقه نداشته داشکده داروسازی دریک شهروداشگاه علوم پزشکی درشهردیگرباشدوهمه داشکده های داروسازی درمراکزاستانهاووابسته به داشگاه علوم پزشکی هستند.این دریک شهرکارخانه داروسازی باشدهم دلیل موجهی نیست چه اینکه اصولاهمین کارخانه هم بابودجه مردم همین لرستان ساخته وبعدااسمشان تغییریافت.البته قطعا»نمایندههای محترم بروجرداین توان رادارندکه به عنوان اولین شهرخرق عادت نموده وداشکده داروسازی راازمرکزمحروم وموردهجمه ی استان ببرندواگراین کارراهم نکنندحتما»جلوی ساختش درلرستان رامیگیرند.درست مثل راه اهن دورودخرم ابادپتروشیمی و…

    لرنا:
    با پوزش از اینکه وارد بحث شما شدیم
    جناب اقای دیرکوندی عزیز، در هیچ کجای قانون نوشته نشده که دانشکده داروسازی و یا دانشگاه علوم پزشکی حتما باید در مرکز استان باشد. مثلا اداره کل راه آهن لرستان می تواند به جای اندیمشک در دورود باشد. دانشکده داروسازی هم می تواند در بروجرد و هم در خرم آباد باشد. در ضمن اتهاماتی مثل جلوگیری برخی نمایندگان از راه آهن دورود خرم آباد و … هم از تخیلات شما منشا می گیرد.

  7. ای کاش به جای این دانشکده یک کارخانه داروسازی یا هر کارخانه دیگری در این استان زده می شد. اما حالا که دانشکده مورد توجه قرار گرفته است خوب است تعصبات بیهوده را ملاک قرار ندهیم. واقعا غیر از بروجرد جای دیگری شایستگی لازم برای چنین مرکزی را ندارد.

    از اول هم قرار بود برخی از دانشکده های دانشگاه لرستان در بروجرد و شاید شهرهای دیگر استان ساخته شوند اما متاسفانه با خلف وعده، این شهر تا دو دهه پس از آن بی دانشگاه (دولتی) ماند.

  8. اقاي لرنااگرهم درجايي ننوشتندولي يک حقيقت است که داشکده هاثي داروسازي ايران همه درکناردانشگاههاي علوم پزشکي ومرکز استانند.ايارواست که بنام لرستان همه چيزبه بروجردبرودانوقت ادعاي جدايي هم بکنند؟؟؟؟حتمن قبول داري که کارخانه داروسازي اکسيربابودجه همين مردم محروم وبانام لرستان ساخته شد!ضمنن بلافاصله پس ازطرح راه اهن خرم اباددرودبروجردذي واردمعرکه شدوان راه اهن کلاازلرستان رفت وازملايرسردراورد.اصلامن نميدانم چرابروجردا/4خرم اباداست اما2نماينده داردوامکاناتش چندبرابرخرمابادست وباهمين امکانات زيادي امثال مجتبي به مافخرميفروشندودرجاي ديگرطي تناقضات اشکارميگويندخرم ابادحق بروجردراخورده.نماينده انهاحتاتحمل اينکه پس از30سال3زيرگذردرخرمابادبسازندنداشت وبه استاندارگفت توشهردارخرمابادي…..

  9. خرم اباد دو کارخانه داروسازی در حال ساخت دارد اگر بنا باشد یک شهر به خاطر داشتن یک کارخانه سایر امکانات مکمل ان را با خود ببرد پس باید همه برویم اصفهان و تهران !
    دانشگاه علوم پزشکی لرستان سالهاست که ارتقا پیدا نکرده و این دانشکده بنا بر صحبتهای دکتر کاییدی نماینده محترم پلدختر باید در مرکز استان بوده چرا که هم امکانات ترددی اساتید مهیا میباشد و هم قابلیت هضم چنین طرح بزرگی را دارا میباشد
    اما در خصوص نام این دانشکده میتوان گفت که با نام یک روحانی بومی منطقه هم سنخیت دارد و هم میتواند سراغاز ساخت یک دانشگاه علوم دارویی در خرم اباد گردد
    امید است نمایندگان مردم خرم اباد در شروع بکار این دانشکده اهتمام لازم را بعمل اورده تا این مرکز استان که در حال تبدیل شدن به یک کلانشهر میباشد به حقوق خود بیش از پیش نزدیکتر گردد
    لرستان تشتنه نگاه من وتوست لرستانی!!!

  10. قطعاامکانات بایدبه طورعادلانه پخش شودمتاسفانه امکانات لرستان بعضادرجاهایی هزینه میشوندکه اصلاادعای غیرلرستانی بودن میکنندوهمین باعث عقب ماندگی مرکزاستان وشهرهایی چون پلدختردرودکوهدشت الیگودرزو…شده است

  11. بچه های خرم اباد چرا نمی خاید یه کم منطقی فکر کنید خودتون هم خوب میدونید چند تا کارخونه تو خرم اباد زدن همشون تعطیل شدن مثل پارسیلون یخچالسازی و … باز بروجرد ابرویه لرستان رو ذاره حفظ میکنه البته …

  12. باسلام خدمت همه.اینکه برای تاسیس یک دانشکده در یک شهر باید حتما کارخونش رو هم داشته باشن منطقی نیست.تاسیس دانشکده داروسازی در خرم اباد به دلایلی از جمله موقعیت مرکزی ان شاخص دسترسی بهینه صرفه جویی های ناشی از مقیاس همچنین جمعیت بیشتر کارایی بیشتری داره(بی تعصب میگم).درصورتی که این دانشکده در خرم اباد باشه دانشجویانی با رتبه بهتر رو جذب میکنه وبدون شک کیفیت اون رو بالاتر میبره چون دانشجوها بیشتر خواهان دانشگاهی در مرکز استانند که دلایل منطقی خودش رو داره.

  13. دانشجوی گرامی برنامه ریزی شهری

    مسلما کسی نگفت تنها به دلیل داشتن کارخانه داروسازی این دانشکده باید در بروجرد افتتاح شود هرچند دلیل منطقی و معقولی است.

    در مورد شاخص های شهری مثل صرفه جویی ناشی از مقیاس، دسترسی بهینه و …. با کدام استدلال می گوئید همه چیز باید در خرم آباد باشد.

    در مورد استقبال دانشجویان هم با شما کاملا مخالفم. صرف اینکه شهری مرکز استان است ملاک انتخاب دانشگاه نیست. ضمنا کیفیت دانشگاه آزاد بروجرد و خرم آباد و نیز پیام نور که هر دو دارند را مقایسه کنید و بعد بدون تعصب قضاوت کنید.

    مساله اصلی در اینجاست که در سفر استانی قبلی این طرح برای احداث در بروجرد مصوب شده است اما حالا نماینده پلدختر آش داغ تر از کاسه شده و می گوید این دانشکده برود خرم آباد! واقعا پشت این سخنان مقاصد کارشناسی است و یا سیاسی؟

  14. جودکی جان من به کسی توهین نکردم فقط حقیقتو گفتم بهتره منطقی فکر کنی در ضمن من با نظر پهلوان کاملا موافقم این دانشکده به جز بروجرد تو جای دیگه زده بشه با شکست مواجه میشه هر کس غیر منطقی در مورد شهر من صحبت کنه جوابشو میدم حالا میخواد ملایر باشه یا نهاوندیا پلدختر!!!

  15. در طرح کالبد ملی& استان های کرمانشاه کردستان لرستان وایلام به عنوان یک حوزه جغرافیایی شناخته شده اند که در این میان کرمانشاه به عنوان پایتخت منطقه ای وخرم اباد به همراه سنندج و ایلام به عنوان مرکز منطقه ای سطح یک وسقز و بروجرد و الیگودرزواسلام ابادمراکز فرعی دارای اولویت یک شناخته شده اند.واین نشاندهنده اولویت بندی طرحها در این مناطق است.صرفه جویی های ناشی از مقیاس بدین صورت که وقتی دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده داروسازی در جوار هم باشند بسیاری ازهزینه ها پایین می ایدواز امکنات مشترک استفاده میکنند واز بودجه اختصاص یافته به نحوبهتری استفاده میشود واین مستقیما موجب افزایش کارایی میشود(کارایی=میزان تحقق یک طرح در مقایسه با هزینه ها).خرم اباد همچنین به علت موقعیت مکان مرکزی خودونقطه ارتباطی شمال کشور باجنوب کشور دسترسی بهینه نسبت به شهر های دیگر دارد وهمچنین متخصصان راحت تر به این شهر دسترسی دارند(فرود گاه…)ازلحاظ پذیرش دانشجوی برتر هم شکی نیست که همچین شهری نسبت به یک شهر حاشیه ای امتیازات بیشتری دارد.از دوستانی که در این کامنت نظر میدهند تقاضا دارم اگر دلیلی برای اینکه این دانشکده در بروجرد دارن توضیح بدن اگه نه که شعر ننویسن و خداروزیتون رو جای دیگه حواله کنه!به امید خرم ابادی سبز تر.

  16. اولا.اقای دانشجو من فکر نمیکنم شما دانشجو باشید البته از … انتظار از این بیشتر نیست که عین واقیعت رو به شعر تشبیح کنه دوما. این طرح به اصطلاح کالبد ملی شما منبع رو شما به ما معرفی کن ما هم بدونیم .سوما . این فرودگاه شما خودتم میدونی هفته 1 پرواز داره کلا تعطیله به نظر من شما باید بریت اول یه ترمینال درست کنید که ملت اواره نشن تو میدون شمشیر اباد !بعد بفکر دانشکده باشید. 4. از نظر دانشجو برو تحقیق کن ببین چند دانشجو در سطح عالی در دانشگا های معتبر تهران بروجردی هستن….

  17. اولش خوب حرف زدید اما آخرش به قول خودتون به شعر گویی روی آوردید. امروزه دیگر بحث استادهای پروازی خیلی کم رنگ شده و ماشالله آنقدر دکتر و استاد و دانشجو در همه جا جویای کار هستند که دیگر این بحث ها قدیمی شده است.

    اینقدر تاکید بر فرودگاه داشتن خرم آباد در این قضیه برای چیست؟ اگر قرار است دانشکده ای در خرم آباد زده شود و بعد با التماس استاد و دانشجوی پروازی آورده شود بهتر است در بروجرد زده شود که هم دانشجوی کافی دارد و هم مدرس و متخصص.

  18. جناب هقای مجتبی عین واقعیت یعنی چی؟اگه حق با شماست خوب شما هم دلایلتون رو بگید چرا حرف های کم ارزش میزنین!منابع بنده برا گفته هام:1-پویایی نظام شهری اصغر نظریان2-برنامه ریزی منطقه ای زیاری3-برنامه ریزی شهری شیعه4-برنامه ریزی ناحیه ای اسایش5تکنیکهای برنامه ریزی شهری زیاری6برنامه ریزی منطقه ای صرافی و…خوبه که حداقل ما این هفته ای یه پرواز رو هم داریم(به قول شما!).شما چی؟.ازلحاظ دانشجو هم من خودم چهار ساله دانشجوی دانشگاه تهرانم وبه قران قسم تاحالا فقط یه دونه … دیدم و همه لرستانی های این دانشگاه اکثرا کوهدشتی هستن بعد خرم ابادی.بازم میگم اگه دلیل برا اینکه این دانشکده تو … باشه دارین بگین وگرنه شعر ننویس.

  19. اقا مجتبی سلام
    گفتید بروید اول ترمینال درست کنید بعد سراغ ….
    دودلیل برای عقب افتادن لرستان عزیز که خرم اباد مرکز ثقل ان است عرض میکنم یکی اینکه اول انقلاب درگیر جنگ شد و از قافله صنعتی شدن جا ماند و کارخانجاتی که به اسم خرم اباد بود در جاهای دیگه مانند داروسازی لرستان که با خیانت بروجردیها به اکسیر تغییر نام داد و دوما مدیران غیر بومی نالایق که بعلت ترس از عشیره ای بودن استان اعلام میکردند ریسک سرمایه گذاری در استان بالاست
    دانشگاه سازی در یک شهر درجه سوم چهارم مانند بروجرد برای دولتمردان وجه خوبی ندارد انهم دانشکده داروسازی که رقابت بر سر ان در چهار استان غربی برقرار است
    فضای نگهداری دانشجو در شهر بروجرد بسیار ناایمن است که حتی چندی پیش یکی از دختران دانشجوی دانشگاه ازاد بروجرد از اتوبوس پایین انداخته شده بود و به مرگ مغزی دچار گردید(بنده خدا)
    دانشجو مظهر فرهنگ یک کشور است و باید تمام زیر ساختهای پذیرش دانشجو در یک شهر فراهم باشد تا مبادرت به ساخت ان دانشگاه در ان شهر شود ولذا با توجه به صحبتهای گفته شده واضح است که خرم اباد که دارای تمامی مراکز رسمی پذیرش دانشجو از جمله فرو دگاه دانشگاه
    علوم پزشکی بیمارستانهای بزرگ ومادر و در اینده نزدیک جنرال میباشد صلاحیت ساخت دانشکده داروسازی ایت الله کمالوند را دارا میباشد و صرف اینکه کارخانه داروسازی در بروجرد میباشدشرط لازم و کافی نمیباشد
    پس بیایید دست در دست هم برای ابادانی لرستان عزیز دست از کارشکنی برداریم

  20. وشما اقای پهلوان نمیدونم منظورتن از دانشجوی پروازی چیه!!!!!!از لحاظ سطح علمی وداشتن استاد شما دارید دانشگاه لرستان رو با دانشگاه ازادتون مقایسه میکنین که دانشجوهاش با پول دارن مدرک میخرن!!(هرچند اکثرا خرم ابادین).یابا دانشگاه سراسری … که سه سال قدمت داره.پیام نورتون هم که یک سوم پیام نور خرم اباد جمعیت نداره.

  21. دانشجویان برای اموزش بهتر باید کار عملی انجام بدن وچون بروجرد در مرکز3 استان لرستان مرکزی وهمدان قرار گرفته ودارای 28شهر پر جمعیت کشور ودارای بیشترین تمرکز جمعیتی استان فعلی لرستان و100درصد دانشجویان برای کار عملی نیاز به زمان کمتری دارن و کارخانه دارو سازی اکسیر و دارو سازی داملران این نیاز را بر طرف می کنه

  22. با سلام من یک بروجردیم و به همه هم استانیام میگم مگه بروجردیا با اتفاقات خوب توی شهرستان شما مخالفت میکنه مثل پتروشیمی خرم آباد و ….خیلی های دیگه که شما اینقدر با احداث دانشکده داروسازی تو بروجرد مخالفین انشاا… هر شهری که شرایطش مساعد تر نصیبش بشه……..

  23. اقای پهلوانی عزیزباتوجه به اینکه شماازشهرعالم پروری هستیدوبقول لرهاسینه ملاتشریف داریدبدانیدکه کاسه داغترازاش صحیح است!مدرک هک می خواهی سری به گلستان سعدی بزن!اگرخواستی کمی هم ارمغزت استفاده کنی اش همیشه ازکاسه سردی که دران ریخته میشودداغتراست ودراثریک قانون فیزیکوشیمیایی ساده:گرماازجای گرم بهسردمیرود:گرمای اش به کاسه منتقل میشودودرخوشبینانه ترین حالت-حالت تعادل-دمای هردویکی میشود.!!!استدلالهای شماهمه یکیست امادوست دارم بفرماییدکدام((همه چیز))درخرم ابادست!همه چیزبابودجه مادرشهرشماساخته میشودامابجای سپاسگزاری هرروزانتظاراتتان بیشترمیشودسوادتان زیاده تعصبتان کمینه باد!انشااله

  24. آخرش ما نفهمیدیم بروجرد به قول جناب شیخی شهر در سوم و چهارم است یا به قول میرهاشمی ما از اینکه خرم آباد تمام بودجه اش (رو به دیوار) به ما بخشیده سپاسگزار باشیم؟

    دوستان گرامی برای اینکه ما بودجه شما را به قول خودتان نبریم …..

  25. آقایان میرهاشمی و دانشجوی برنامه ریزی،

    لطفا بحث معمولی را به جدال لفظی تبدیل نکنید و به اصطلاح قضیه بروجردی و خرم آبادی را وسط نکشید. استدلال هر دوی شما این است که خرم آباد به دلیل تجمع بیشتر امکانات، شایستگی بیشتری در مقایسه با بروجرد برای تاسیس این دانشکده دارد (درست است؟)

    اول اینکه مبنای حرف شما خیلی درست نیست. اگر اینگونه بود باید امکانات شهر کوچک عسلویه را در مرکز استانشان می ساختند و یا مثلا دانشکده پرستاری الیگودرز (ع پ لرستان) را با همین استدلال که شما درباره دانشکده داروسازی می کنید باید در خرم آباد می ساختند و صدها مثال دیگر.

    نکته دوم این که اگر قرار باشد در سطح مدیریت کلان هم مانند شما اینقدر تمرکز گرا فکر کنند که هیچ وقت چیزی حتی به خرم آباد هم نمی رسد. از میان چهار استان مذکور اگر همین گرایش مرکز گرا وجود داشته باشد مسلما حق شهر کرمانشاه خواهد بود که این دانشکده را ببرد.

  26. جناب پهلوانی بروجرد و عسلویه دوشهر کاملا متفاوتند واگه بروجرد هم مثل عسلویه یکی ازبزرگترین قطب های نف و گاز دنیا بود ما هم با کمال افتخار همه چیزو در اختیارتون میذاشتیم.دانشکده پرستاری الیگودرز هم اگه تو خرم اباد بود کاراییش بالاتر بود.در مورد اینکه اگه در سطح مدیریت کلان تمرکزگراعمل کنن چیزی گیر مانمیاد باهاتون کاملا موافقم ولی بحث ما در مورد اینکه این دانشکده در بروجرد یا خرم اباد باشه مربوط به مدیریت کلان نیست وکل کشور رو دربر نمیگیره.من خودم شدیدا مخالف تمرکز گرایی هستم ویکی از دلایل عقب مانگی استان رو سیاست قطب رشدی میدونم که درکشوراجراشد ورشد وتوسعه رو فقط در سرمایه گذاری در شهرهای بزرگ میدونستن.ولی بامشکلاتی که براشهرهای بزرگ به دلیل مهاجرت به این شهر ها به وجود امده در حال حاضر سیاست توسعه شهر های میانه اندام مثل خرم اباد رو در پیش گرفته اند(سیاست مراکز رشد)وواقعیت این است که سرمایه گذاری در سطحی خردتر ازاین به صرفه نیست.دوست عزیز مابحث خرم اباد و بروجرد رو وسط نکشیدیم و داریم منطقی بحث میکنیم شاید واقعا بهتر باشه این دانشکده تو بروجرد.از پویا هم به خاطر نظرش ممنونم ولی دانشجویان کار عملی رو تو خرم اباد هم میتونن انجام بدن ودر مورد تمرکزجمعیتی هم که فرمودی که حتما منظورت تراکم جمعیتیه عرض کنم که بروجرد کم مساحت ترین شهرستان استانه وبایدم بالاترین تراکم رو داشته باشه ولی این یک امتیاز مثبت برا جذب این طرح محسوب نمیشه تازه به خاطر نوع کاربریش نباید در یک شهر پرتراکم باشه.

  27. اقای بهاروند.بر چه مدارکی میگی بروجرد شهر درجه چهارمه بهت پیشنهاد میکنم برو یه کم در مورده بروجرد مطالعه کن بعد حرف بزن من لازم میدونم چند مورد بگم 1 30% صنایع لرستان تو بروجرده بالای 70%صادرات لرستان به خارج کشور ازشهر بروجرده صنایع دستی اول لرستان ورشوسازیه که ماله بروجردوجود دها دانشمند و عالم که افتخار ایران و لرستان هستن تو بروجرد متولد شدن دکتر شهیدی . زرینکوب . اوستا . ایتی. ایت الله بروجردی. بحر العلوم.و دها شخصیت برجسته دیگر. شاید تو روستای شما به شهری که این همه شخصیت برجسته داره میگن شهر درجه چهار نمیدونم بچه کجا هستی اما زیاد تعجب نکردم چون اطلاعاتت کافی نیست

  28. با سلام به همه
    من تا پارسال دانشجوی علوم پزشکی لرستان بودم همون زمانم با حضور اساتید و استاندار تو آمفی تائر دانشگاه بحثش بود و دانشجوهای بروجردی میگفتن که باید تو بروجرد باشه ولی استاندار و ریاست دانشگاه اعتقاد داشتن با فاصله 100کیلومتری بروجرد از دانشگاه علوم پزشکی بهتر تو خرم اباد باشه چون هم از لحاظ تامین نیری انسانی (اسستید) وهم از نظر نزدیکی به معاونت های دانشگاه مناسبتره
    بچه های بروجرد خیلی تعصب میکشن تا حالا میدونستید آزمایشهای همین کارخونه ی داروسازیتون میاد آزمایشگاه های خرم اباد و همین دلیل اعتراض بروجردیا بود که میگفتن چرا ما با نمونه آزمایش رو 100کیلومتر جابه جا کنیم و بیاریم خرم آباد و یکی از دلایلشون واسه احداث دانشکده تو بروجرد این بود
    شهری که هنوز یه آزمایشگاه درست حسابی نداره دانشکده داروسازی میخواد چکار؟
    لازم به یاد آوری که اگه الیگودرز دانشکده چرستاری داره اونم فقط خواهران خرم آباد دانشکئه چرستاری مختلط از 2جنس و با 2برابر ظرفیت الیگودرز رو داره
    خرم آباد تمام امکانات یه دانشکده داروسازی رو داره اگه نیاز به استاد پروازیم باشه خرم آباد هرروز پرواز داره و لازم نیست استاد با مینی بوس بیاد بروجرد
    درضمن خرم آباد قرار بزودی بزرگترین انبار دارویی غرب کشور بشه
    اگر بدون تعصب نگاه کنیم به قضیه این دانشکده باد تو خرم اباد باشه بروجردم میتونه به خاطر داشتن زمینهای مرغوب واسه کشاورزی قطب کشاورزی استان لرستان بشه

  29. در همه دنیا رسم است دانشگاهها شعباتی در سایر مناطق ایالت یا کشور می زنند. کافی است چند دانشگاه ایالتی آمریکا را سرچ کنید. در همین ایران خودمان برای مثال دانشگاه مازندران از اساس در بابلسر بنا شده است هرچند شاید در سالهای اخیر بخش هایی از آن به مرکز استان هم رفته باشد.

    استان لرستان دو دانشگاه دولتی داشته که هر دو نام لرستان را (برای جذب بودجه به نمایندگی از همه استان) یدک می کشند. هیچ یک از این دو دانشگاه حتی یک شعبه هم در شهری دیگر احداث نکردند در صورتی که همیشه وعده داده بودند (بخصوص دانشگاه لرستان). دانشکده پرستاری الیگودرز هم تا جایی که من می دانم خود به صورت مرکزی مستقل وجود داشته و بعدها با تشکیل علوم پزشکی لرستان ضمیمه آن شده است.

    وقتی که دانشگاههای شما لقب لرستان را یدک می کشند این حق بروجردی ها و سایر شهرهای استان است که بخواهند بخشی از سیستم آموزشی و پژوهشی این دانشگاهها در شهرهایشان ایجاد شود. شاید اگر به جای دانشگاه لرستان و ع پ لرستان نام این دو دانشگاه را محدود به خرم آباد می کردید توقعی هم پیش نمی آمد همانگونه که مثلا کسی از شهرداری خرم آباد توقع ندارد فراتر از این شهر خدمت رسانی کند.

    در مجموع، به نظر می رسد نه تنها دانشکده داروسازی که هر توسعه آتی دانشگاهی و رفاهی نیز دچار همین جزم اندیشی مرکز گرا خواهد شد. نتیجه هم می شود پتروشیمی لرستان که به دلیل همین کش و قوس دادن ها سر از اراک درآورد و هر لرستانی مسافر همواره با عبور از کنار آن، آه حسرت سر می کشد که چرا چنین صنعت بزرگی از دست رفت.

  30. جناب پهلوانی دانشگاه مازندران کلا توشهر بابلسره نه اینکه دانشکده پرستاریش تو امل باشه وداروسازیش تو رامسر.اگه داشگاه علوم پزشکی لرستان هم تو بروجرد بود بهتر بود داروسازیش هم همونجا باشه.درضمن چندتا از دانشگاههای معتبر کشور تو غیر مراکز استانه؟راجع به دانشگاههای امریکاهم هر چند سیستم کشورها باهم متفاوته ولی من سرچ کردم چیزی دستگیرم نشد لطف کنین بگین کدوم دانشگاههاشون بااین شکلی که شما میگین داره اداره میشه؟قسمت دانشگاهی امریکابیشتر غربشه که تاجایی که بنده اطلاع دارم انشگاه کلمبیا ومیشیگان و کالیفرنیا به این شکلی که جنابعالی میگین نیست.

  31. لرنا
    دوستان گرامی با تشکر از نظرات شما
    با اجازه امکان نظر دهی این مطلب را حذف می کنیم.
    لرنا بجز طرح این مسائل که (مفید هستند)، رسالتهای دیگری هم دارد
    بگذارید روی نقاط اشتراک تمرکز بیشتری کنیم و نیمه پر لیوان را هم ببینیم

    با پوزش مجدد از هم استانیهای عزیز در بروجرد و خرم آباد

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.