دهلران، عسلویه دیگر نشد/ منابع گازی و نفتی که بلا استفاده مان ده است

شهرستان دهلران روزی قرار بود عسلویه دیگر برای کشور باشد ولی ظرفیتها و پتانسیل های گازی و نفتی این شهرستان هنوز بالفعل مانده و نتوانسته منجر به اجرای پروژه های بزرگ در شهرستان شود. تنها منطقه چشمه خوش دهلران است که هم اکنون روزانه به طور میانگین 180 هزار بشکه نفت از برداشت می شود و از طریق خط لوله به استان خوزستان منتقل می شود و دیگر ظرفیتهای و منابع عظیم نفت و گاز شهرستان بلااستفاده مانده است. شهرستان دهلران روزی قرار بود عسلویه دیگر برای کشور باشد ولی ظرفیتها و پتانسیل های گازی و نفتی این شهرستان هنوز بالفعل مانده و نتوانسته منجر به اجرای پروژه های بزرگ در شهرستان شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام بدون شک قطب اصلی تولید نفت و گاز غرب کشور است ولی جوانان این شهرستان از بیکاری و مردم این شهرستان از نبود امکانات رنج می برند و هنوز طرحهای بزرگ نفتی و گاز در این شهرستان شکل نگرفته است.

تنها منطقه چشمه خوش دهلران است که هم اکنون روزانه به طور میانگین 180 هزار بشکه نفت از برداشت می شود و از طریق خط لوله به استان خوزستان منتقل می شود و دیگر ظرفیتهای و منابع عظیم نفت و گاز شهرستان بلااستفاده مانده است.

10 سال پیش قرار بود شهرستان عسلویه دیگر کشور ما باشد و طرحهای بزرگ و عظیم نفتی برای توسعه شهرستان و رفع مشکل بیکاری جوانان شهرستان و استان طراحی شد ولی هم اکنون هیچ اثری از طرح نیست و فقط اسم و نام دارند.

طبق گفته کارشناسان 91 درصد از ذخائر نفت و گاز غرب کشور در شهرستان وجود دارد ولی هنوز بسیاری از ذخائر مهم هنوز وارد فاز اجرایی نشده و جوانان و مردم این شهرستان حتی از گاز خانگی هم بی بهره هستند.

روزگاری قرار بود اولین پالایشگاه خصوصی نفت کشور در شهرستان دهلران ایجاد شود، در حالی که بعد از 10 سال فقط یک تابلو نصیب شهرستان شده و این شهرستان فقط از لحاظ منابع شاید عسلویه باشد ولی به لحاظ فعالیت و طرحهای بزرگ نفتی و گاز هیچ شباهتی به عسلویه ندارد.

امروز جوانان شهرستان نفت خیز دهلران برای کار به عسلویه مراجعه می کنند و خبری از طرح پتروشیمی دهلران بعد از سالهای نشده است چراکه هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری در طرحهای نفتی و گازی شهرستان نیست.

ذخائر ارزشمند نفت و گاز شهرستان دهلران هنوز در زیر زمین قرار دارند و طبق گفته کارشناسان حدود 30 سال بخش مهمی ذخائر ارزشمند گاز و نفت شهرستان می سوزند و جالب است بدانید استان ایلام در بحث وجود ذخائر ارزشمند گاز رتبه دوم کشوری و در بحث نفت رتبه سوم کشوری را داراست.

ذخائر ارزشمند نفت و گاز در شهرستان و جولانگاه بیکاری در دهلران

محمود رضاییان از اهالی شهرستان دهلران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وقتی 20 ساله بودم قرار بود در دهلران پالایشگاه، پتروشیمی و طرحهای بزرگ نفتی اجرایی شود و حالا که 30 سال سن دارم هیچ خبری از این طرحها نیست.

وی بیان داشت: آن موقع به ما می گفتند که این شهرستان عسلویه دوم ایران است ولی بعد از سالها الان جوانان شهرستان مجبور به مهاجرت به خود عسلویه برای کار هستد و این جای تاسف زیاد دارد.

این شهروند دهلران بیان داشت: در حال حاضر یک شرکت نفتی در شهرستان در منطقه چشمه خوش فعال است که اکثر نیروی های آن را غیربومی را تشکل داده و حتی مثلا در استان خراسان رضوی هم در این منطقه مشغول به کار شده اند.

رضاییان عنوان کرد: این همه مسئولان شعار می دهند دهلران قطب نفتی است ولی حتی یک بار برای توسعه این شهرستان و اجرای پروژه های بزرگ و وعده ها پتروشیمی و پالایشگاه کاری کرده اند.

وی ادامه داد: دهلران با شعار و حرف هم به عسلویه تبدیل نشده چراکه الان این همه پروژه بزرگ در این منطقه فعال است ولی در شهرستان به رغم وجود نفت و گاز ما جوانان بیکار هستیم و حتی گاز خانگی هم نداریم.

این شهرمند بیان داشت: پنج سال است طرح گازکشی شهرستان دهلران اجرا شده ولی هنوز این طرح به بهره برداری نرسیده است.

چند نکته درباره شرکت بهره برداری از نفت و گاز غرب کشور

دهلران بیشتر تولید نفت و گاز غرب کشور متعلق به استان ایلام و شهرستان دهلران ولی دفتر اصلی نفت و گاز غرب کشور در استان کرمانشاه قرار دارد و یک دفتر به صورت نمادین در شهر ایلام راه اندازی کرده اند که هیچ مسئولی هم ندارد.

اگر به سایت شرکت بهره برداری از نفت و گاز غرب کشور فقط مراجعه ای کوتاه داشته باشیم می بینم که بیشتر تولیدات و مناطق چشمه خوش، دهلران، ایلام، تنگه بیجار و…به کار گرفته شده و نکته بسیار مهم اینکه در این سایت از فعالیتهای ورزشی و فرهنگی از استان محل استقرار دفتر عنوان شده که گویای همه چیز است.

به طور کلی منفعت اصلی از تولیدات نفتی و گاز در غرب کشور به اسم این شرکت و استان محل استقرار ثبت می شود و خبری از توجه به استان و شهرستان محروم دهلران هم نمی شود.

دهلران عسلویه نشد

امید علی سبزی فرماندار شهرستان دهلران به خبرنگار مهر گفت: شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام با 220 کیلومتر مرز مشترک از شهرستانهای پر ظرفیت استان در بخش کشاورزی، نفت و گاز و..است که بدون شک استفاده از این ظرفیتها منجر به اشتغال بسیار جوانان شهرستان و حتی استان می شود.

وی بیان داشت: بدون شک ظرفیتهای شهرستان دهلرن در بحث نفت و گاز بالاست و باید متناسب با این ظرفیتها به شهرستان توجه شود و طرحهای بزرگی هم اجرایی شود.

سبزی بیان داشت: برای بحث اشتغال، شهرستان دهلران به لحاظ منابع عظیم نفت و گاز عسلویه دیگر است و باید در پروژه های شهرستان از نیروهای بومی بیشتر استفاده شود و در بحث پروژه های بزرگ نفت و گازی هم اکنون طرحهای مهمی مثل پالایشگاه نفت، پتروشیمی و طرح جی ال 3100 و…در حال اجرایی شدن هستند.

این مسئول بیان داشت: پالایشگاه جی ال در شهرستان به منظور این پالایشگاه با هدف جمع آوری و جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت خام تولیدی میادین دهلران، پایدار، چشمه خوش، دالپری، دانان و آذر و ذخیره سازی 270 میلیون فوت مکعب گاز و از همه مهم تر تامین خوراک پتروشیمی دهلران در حال اجراست.

سبزی بیان داشت: دو پروژه مهم پتروشیمی و پالایشگاه نفت شهرستان دهلران قرار است به زودی با توجه به تغییرات سرمایه گذار، با حضور سرمایه گذاران جدید وارد فاز اجرایی شوند.

این مسئول بیان داشت: این پروژه ها بعد از مدتها در حال پیگیری هستند و باید هرچه سریعتر وارد فاز اجرایی شوند و روند این پروژه ها تسریع داده شود و بدون شک نقش مهمی در اشتغال و توسعه شهرستان و کل استان دارند.

منابع و ظرفیت داریم و ولی سرمایه نه

علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در بعضی از مناطق کشور محرومیت وجود دارد چون منابع وجود ندارد ولی در استان محروم ایلام منابع عظیم نفت و گاز وجود دارد ولی سرمایه و سرمایه گذار وجود ندارد.

وی بیان داشت: این استان همه نوع ظرفیت بزرگی مثل نفت و گاز دارد ولی سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری در این استان ندارند چراکه این استان در بحث های زیرساختی مشکلات اساسی دارد.

این نماینده بیان داشت: تنها را توسعه استان ایلام ورود دولت است و این عق ماندگی استان جز با حضور دولت امکان پذیر نیست و اگر این مهم انجام نشود محرومیت استان بیشتر از گذشته می شود.

احمدی پروژه های بزرگ نفتی و در شهرستان دهلران را یکی از مهمترین طرحهای کلیدی برای توسعه استان و شهرستان عنوان کرد و گفت: این طرحها از مطالبات جدی و مهم مردم دهلران هستند که باید هرچه سریعتر وارد فاز اجرایی شوند چراکه از 200 هزار بشكه نفت و گاز غرب كشور 180 هزار بشكه روزانه در دهلران تولید می شود.

بیان دیدگاه