و ناگـهـان کـارگـران كارخانه فارسيت دورود اخــراج می شوند

 هفته نامه تبلور انديشه: مهندس خاموردی مدیر عامل کارخانه فارسيت دورود تنها یک روز پس از مصاحبه ی تلویزیونی خود مدیریت عالی و نمونه خویش به «عنوان واحد نمونه صادرات استان» را به رخ همه مدیران استانی کشانده و با اخراج 500 نفر از کارگران کارخانه تحت مدیریتش ، کلاس عملی روشهای مدیریت موفق را برای دیگر مدیران به منصه ظهور رساند و با اخراج کارگران این کارخانه همت مضاعف خود را نمايش داد…    

—————————————————————

عدالت اجتماعی ، یکی از مهم ترین آرمانهای بشری در طول تاریخ بوده است و این مقوله در اندیشه ی سیاسی اسلام نیز جایگاه رفیع و والایی را به خود اختصاص داده است . برای واژه ی عدالت تعاریف مختلفی در کتب و منابع گوناگون ذکر شده است اما تعریفی که همگی بر آن اتفاق نظر دارند و مورد قبول همگان می باشند، معنای « حق هر چیزی را دادن » می باشد.
در سالهای اخیر به خصوص پس از نام گذاری دهه چهارم انقلاب به نام دهه عدالت و پیشرفت ، موج جدیدی از عدالت خواهی توأمان با انگیزه پیشرفت برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب ، ذیل گفتمان امام و انقلاب شکل گرفت و به تبع آن گفتمان عدالت و پیشرفت به عنوان گفتمان هژمون و غالب در مناسبات سیاسی و اجتماعی به ایفای نقش و جریان سازی پرداخت .
متاسفانه گاهی مشاهده می شود که در گوشه وکنار ایران اسلامی ، بی عدالتی و تضییع حقوق شهروندان توسط برخی افراد صورت می گیرد که این رویه با اهداف گفتمانی انقلاب سازگار نیست.

عدالت اجتماعی ، یکی از مهم ترین آرمانهای بشری در طول تاریخ بوده است و این مقوله در اندیشه ی سیاسی اسلام نیز جایگاه رفیع و والایی را به خود اختصاص داده است . برای واژه ی عدالت تعاریف مختلفی در کتب و منابع گوناگون ذکر شده است اما تعریفی که همگی بر آن اتفاق نظر دارند و مورد قبول همگان می باشند، معنای « حق هر چیزی را دادن » می باشد.

در سالهای اخیر به خصوص پس از نام گذاری دهه چهارم انقلاب به نام دهه عدالت و پیشرفت ، موج جدیدی از عدالت خواهی توأمان با انگیزه پیشرفت برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب ، ذیل گفتمان امام و انقلاب شکل گرفت و به تبع آن گفتمان عدالت و پیشرفت به عنوان گفتمان هژمون و غالب در مناسبات سیاسی و اجتماعی به ایفای نقش و جریان سازی پرداخت .

متاسفانه گاهی مشاهده می شود که در گوشه وکنار ایران اسلامی ، بی عدالتی و تضییع حقوق شهروندان توسط برخی افراد صورت می گیرد که این رویه با اهداف گفتمانی انقلاب سازگار نیست.

كارخانه فارسيت دورود كارگران را اخراج مي كند

  یکی از مصادیق عینی و نمونه های بارز این بی عدالتی ها را می توان در اخراج کارگران زحمت کش و کم توقع کارخانه فاریست شهرستان دورود به وضوح مشاهده کرد. این واحد صنعتی که در چند وقت اخیر به دلیل مشکلاتی که برای شهروندان دورودی ایجاد کرده است همواره درکانون توجه مطبوعات و رسانه ها و همچنین مسئولین قرار گرفته است ، اینک نیز بار دیگر طبق رسم دیرین خود با اخراج کارگران ضمن ایجاد مشکلات عدیده برای آنان ، بار دیگر نگاه ها را معطوف خود ساخت.   
شاید به ذهن کمتر کسی خطور می کرد که تنها پس از گذشت یک روز از مصاحبه ی مهندس خاموردی مدیر عامل کارخانه ی فارسیت با شبکه ی استانی افلاک و صد البته بیان این مطلب که کارخانه تحت مدیریت ایشان به عنوان واحد نمونه صادرات در استان معرفی شده است؛ ایشان با اخراج کارگران این کارخانه همت مضاعف خود را به رخ دیگران بکشانند

به حال واحد نمونه صادرات لرستان بايد گريست!

      مدیر عامل کارخانه فارسيت تنها یک روز پس از مصاحبه ی تلویزیونی خود مدیریت عالی و نمونه خویش را به رخ همه مدیران استانی کشانده و با اخراج 500 نفر از کارگران کارخانه تحت مدیریتش ، کلاس عملی روشهای مدیریت موفق را برای دیگر مدیران به منصه ظهور رساند.
اما ایشان ظاهراً از یک نکته ی کوچک غافل بوده اند و آن اینکه هنوز هستند چشمهای تیز بینی که تناقضات آشکار گفتاری و عملی ایشان را رصد کرده و آنها را در اختیار افکار عمومی قرار دهند.
ایشان طی مصاحبه ای با خبر گزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) با بیان این مطلب که کارخانه فارسیت سال گذشته 3000 هزار تن محصول و به ارزش اقتصادی یک میلیون دلار صادر نموده است افزود: که کارخانه فارسیت به عنوان واحد نمونه صادراتی سال گذشته در استان لرستان شناخته شده است. در حالی که دقیقاً یک روز بعد از آن طی مصاحبه ای با شبکه ی استانی افلاک وظاهراً بی اطلاع هم از مصاحبه شان با خبر گزاری ایرنا، این بار میزان صادرات را 2 هزار تن و ارزش اقتصادی آن را نیز 420 هزار دلار بیان داشتند!!!
مع الاسف بایستی به حال وضع نامطلوب کارخانه های استان لرستان و مدیریت آنها گریست که چگونه یک واحد صنعتی که حتی مدیر آن از میزان صادرات کارخانه ی تحت مدیریتش اطلاع کافی ندارد و با فاصله زمانی 24 ساعت سخنان متناقض و آمارهای متفاوتی ارائه می دهد. به عنوان واحد نمونه صادرات شناخته شده است !!!
آیا مدیریت در استان لرستان بدین حد ضعیف است که واحدی با چنین مدیری به عنوان نمونه شناخته شده اند؟!
اما سوال اساسی تر اینکه این واحد صنعتی با کدام آمار به عنوان نمونه شناخته شده است ؟ ایشان چه توضیحی برای تفاوت مبالغ یاد شده ارائه می دهند؟ در واقع این تناقضات نشأت گرفته از چه چیزی است؟
اما از سوی دیگر مهندس خاموردی نیز همواره لطف خود را شامل حال مطبوعات و رسانه ها داشته اند و اینک مانند دفعات قبلی می توانند با انکار تمام مسائل گفته شده ( که سند همگی موجود است) تمام مسائل مطروحه را ناشی از غرض ورزی شانتاژ بازی های رسانه ای دانسته و این امر را توطئه ای علیه مدیریت موفق ( ؟!) خود بداند و این مسائل و موارد را اگر چه مبتنی بر مستندات محکم و مستدلات قوی باشد را همانند رد تعداد کشته شدگان به وسیله آزبست ناشی از سرطان آزبستود و هم چنین سرطان ریه ، این امور را زاییده توهمات خبرنگاران بدانند و مانند مهندس احمدوند مدیر داخلی کارخانه فارسیت که بیان داشتندکارگران ما از وضع موجود راضی هستند و هیچگونه اعتراضی ندارند ، فضای کارخانه را فضای آرام و بسیار مناسب تلقی کرده و بار دیگر بیان دارند که خبرنگاران در حال توطئه علیه ایشان می باشند.

از زبان كارگران اخراج شده

هفته نامه تبلور انديشه به سراغ کارگران این کارخانه رفته است و از زبان خودشان مشکلات را شنیدیم وآن ها را عیناً نقل می کنیم.
یکی از کارگران اخراج شده بنام «ح» اظهار داشت ؛ حدود یک ماه است از کار اخراج شده ایم و هیچ گونه حق و حقوقی نیز به ما تعلق نگرفته است اما مطلب مهم تر و مسئله که جای سوالات بسیاری دارد و این است که این آقایان که دم از اجرای قانون می زنند و شعار عدالت گرائیشان گوش فلک را کر کرده است چرا تعداد 70 نفر از نزدیکان خود و بعبارت بهتر بقیه کارگران چیست؟! آیا این امر مصداق عملی اجرای عدالت است؟!
کارگر دیگری بنام « ق» عنوان کرد که مدیریت کارخانه همواره اعلام می دارد که کارخانه بودجه ای جهت پرداخت مطالبات کارگران ندارد، اگر این قضیه صادق است پس چرا تعدادی از بازنشستگان دوباره دعوت به کار شده اند با آنهم با حقوقی 3 برابر کارگران سال؟!
امامسئله نگران کننده دیگر مطلبی بود که یکی از کارگران بنام «ب» اظهار داشت که گفت: ماهیانه مبلغ 35 هزار تومان از حقوق کارگران تحت عنوان بیمه کسر می گردد. در حالیکه مبلغی حدود 19 هزارتومان و در واقع حداقل حق بیمه به اداره بیمه پرداخت می شود، جدای از این نکته که مابقی این پول کجا می رود؟
این نکته بایستی بیان شود که این عمل به مثابه خیانتی بزرگ محسوب می گردد زیرا که هنگامی که کارگران بازنشسته می شوند، بدلیل پرداخت حداقل حق بیمه ، با حداقل حقوق و دستمزد بازنشسته خواهند شد.
کارگری دیگر بنام «م» عنوان کرد که وضع بهداشتی ما تعریفی ندارد و وضعیت ما در مقایسه با کارگران افغانی مهاجر بدتر است و آقایان مارا با روبات های کارگر اشتباه گرفته اند چرا که هیچ گونه آزمایشی توسط پزشک از ما صورت نمی پذیرد در حالیکه ما در معرض مشکلات ناشی از آزبست قرار دادیم و اگر بیماری هم وجود داشته باشد ، نصیب ما می گردد اما ظاهراً فقط کارگران رسمی جز انسانهای روی زمین هستند و ما از سیاره های دیگری آمده ایم و جز انسانها نیستیم ؟!
سخن کوتاه کنیم چرا که مطالب و مشکلات و سوالات فراوانی راجع به کارخانه فارسیت و نحوه ی مدیریتی آن در اذهان نقش بسته است که فرصت ومجالی دیگر را می طلبد که به آن پرداخته شود . البته یادآوری این نکته لازم است که ما برای پاسخ گرفتن سوالاتمان تماسهای مکرر و بسیار زیادی با مهندس خاموردی انجام داده ایم اما ایشان تلفن خود را پاسخ ندادند و لذا ما منتظر پاسخ ایشان به مسائل مطرح شده می باشیم و انتظار بر این است که ایشان به طور واضع و شفاف به سوالات ما پاسخ گویند.
اما در پایان و برای حسن ختام حدیثی از علی (ع) نقل می کنیم که فرمودند: هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر آنکه توانگری از دادن حق او ممانعت کند.

لينك دقيق اين مطلب در تبلور انديشه:
http://www.tabalvoreandisheh.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=65:1389-02-06-14-55-53&catid=21:1388-12-09-08-59-24&Itemid=37

4 دیدگاه برای «و ناگـهـان کـارگـران كارخانه فارسيت دورود اخــراج می شوند»

  1. كارآفريني ،كاهش فقر شهري ، توسعه پايدار و … مفاهيمي نيست كه بتوان آنرا فقط با بكار گيري الفاظي كه هيچ مبناي علمي ندارد دنبال نمود . آنچه كه مدتهاست در استان لرستان
    به فراموشي سپرده شده مديريت علمي و عدم به كار گيري نيروهاي انساني فرهيخته در راستاي تصميم سازهاي كلان و خرد استان بوده و نتيجه آن نيز دارا بودن بالاترين نرخ رشد بيكاري
    در سطح كشور مي باشد و براي رهايي از وضعيت موجود راهي جز بها دادن به سرمايه هاي اجتماعي فرهيخته( نيروهاي انساني كارآمد ) موجود در سطح استان وجود ندارد .

  2. بالاخره نمیدانم دم خروس را باور کنم یا قسم حضرت عباس…..
    متاسفانه جهت یاداوری عرض کنم با توجه به اینکه در ضعف مدیریت آقای خاموردی هیچ شکی نیست ولی به توجه به دخالتهای بیجا ومغرضانه بعضی از مسئولین شهری در امورات شرکت سیمان دورود هیچ مدیر توانمند حاضر به پذیرش مدیرعاملی سیمان دورود نشد و فکر میکنم که آقای خاموردی به این پست منصوب شدند تا احتمالا به زودی در این کارخانه نیز شاهد………..

  3. با سلام میخوام درباره ی متن با لا جند نظر بدهم
    اول اینکه این اتفاق قبل از عیدرخ داده است
    دوم اینکه مطلب بالا نیاز به ویرایش دارد
    و خبر جدید اینکه آقای خاموردی مدیر عامل شد
    ویه سوال آیا مقصر آقای خاموردی بوده یا افراد دیگر

  4. سلام جناب خدايي خسته نباشيد،اين دور زانصافه كه بگيم ابتدا سيمره در اين باره مطلب چاپ كرد؛بنده وحيد كوچكزاده هستم خبرنگار تبلور انديشه وشهاب آسماني؛الحق والانصاف ما اولين مطالب روزديم حالا زياد فرقي نميكنه ولي شما هم جانب انصاف رو داشته باشيد،البته اگه تعاملاتمون بيشتر باشه بهتره؛مثلاًبنده در ويژه نامه هام مطالب زيادي رو درباره دورود نقل ميكنم اما شما پوشش نميدين؛دليلش رو هم نميدونم حالا اگه مايل بوديد براي تعاملات بيشتر يك تماس كوچك بگيريد با بنده

بیان دیدگاه